Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Prædiken til Alle Helgens Dag
af Susanne Fabritius de Tengnagel
Tekst: Matt. 5,13-16
Salmer: 277 - 655 - 661 / 623 - 642
-----
Bøn: Du kærlighedens Gud! Giv os at længes efter dig
af hele vort hjerte. Og når vi længes, da lad os søge
dig og finde dig. Og når vi finder dig,da må vi elske
dig og vende ryggen til alt ondt, som du har frelst os
fra for Jesu Kristi skyld. Amen.
Hvor er det nemt at gøre glade mennesker bange og
fulde af sorg. Især når det gælder familien, for vi
kender hinandens svage punkter og ved, hvor vi
skal bore i såret. Hvor er det nemt at gøre frugtbare
marker og skove øde.
En enkelt cigaret kan sætte en skov i brand.
Hvor er det nemt at ødelægge et menneskeliv, som det
tager ni måneder at få født. På et sekund er det væk
med en kniv i brystet.
Menneskelivet er underligt, og ikke kun underligt i
betydningen forunderligt og vidunderligt, men også i
betydningen sært og uberegneligt.
Vi lever med visheden om, at vi går til grunde, vi
dør, selv om den tanke ikke så meget går på os selv,
som på de andre. Alting forgår, vi ved det, og
samtidig kæmper vi for, at det ikke skal forgå. Og
somme tider ser det ud til, vi kæmper med ryggen mod
muren. For vi er selv med til at lægge livet øde i og
med vi lever. Vi indånder den dyrebare ilt og udånder
kultveilte, som vi kan dø af. Forunderligt, at vi
stadig kan trække vejret.
Vi kan ødelægge vort liv med druk og narko, bilkørsel
og onde tanker, samtidig med at vi længes efter det,
som skildres i denne dags læsninger fra Bibelen. Her
tales om livet i al sin fuldkommenhed, livet i al sin
fylde: De øde jordlodder skal skabes til frugtbart
land, fangerne i fængslerne skal ud af deres mørke,
sult og tørst skal forsvinde, døden skal ikke være
mere, ej heller sorg, ej heller skrig eller pine
skal være mere.
Ordene fra Bibelen fortæller os, at vor længsel skal
blive til virkelighed.
Det vi aner, det vi længes efter, det, vi håber på, er
på vej. Ordene er troværdige. Det, som skal komme, er
sket. Det er lige her i troens land, som vi bor i.
Men mismodet kan nemt ændre tro til vantro, når vi i
utålmodighed ikke kan mærke eller med egne øjne se,
at der er sket noget nyt. For vi må nøjes og vente
tålmodigt.
Og det er nok det sidste, man skal sige til os
mennesker. Drømmen om en ny himmel og en ny jord
overlader vi ikke sådan til Gud.
Det tager for lang tid. Vi, der har tiden imod os, som
ikke har nok af den eller ikke kan få den til at gå.
Vi ødelægger Gudstroen i den tro, at vi selv kan
skabe, selv gå i gang med at opfylde vor drøm.
I stedet for at vente på drømmen fra himlen, der
kommer som en brud, smykket for sin brudgom, sætter
mennesket sat sig selv på tronen for at bygge op
nedefra, voldtager bruden og æder sine børn. Det
største fordærv er, at mennesket sætter sig på Guds-
troen og Guds trone. Så er det, at evangeliet om Guds
kærlighed til os svier til marv og ben. Så er evangeliet
saltet, der gør alting øde. For vi vil ikke høre Gud.
Det er ikke for intet, at Salthavet mellem Israel og
Jordan også kaldes det Døde hav. For intet kan leve
i dette hav med dets store koncentration af salt.
Evangeliet fra Gud, budskabet om at en ny himmel og en
ny jord er virkelighed, bliver som lyset, når vi tør
vente på godt nyt fra himlen og ikke går Gud i bedene.
Og så siger Jesus: I er jordens salt, I er verdens
lys. Her bliver saltet det, der skal bevare maden fra
at fordærves. Og Jesus må mene, at verden trænger til
at bevares, hvis den ikke skal gå i fordærv. Jesu ord
til disciplene bliver i dag ord til os om, at vi er
jordens salt og verdens lys.
Vi skal som salt ikke bevare os selv, men bevare andre
og verden. Saltet kan ikke salte sig selv, men noget
andet. Det er det gode ved saltet. Vi skal ikke tænke
på os selv, men på andre, deri er det gode ved os.
Som lys skal vi heller ikke lyse for os selv, men for
dem, der er sammen med os i huset, i verden, i livet.
Vi er salt og lys, ikke for vor egen skyld, men for
verdens skyld. Vi skal sørge for, at verden ikke går
i fordærv og lægges øde i mørke. Det skal være vore
gode gerninger, dog ikke i den tro, at vi så kan træde
i Guds sted, men i den tro og tålmodighed, at længslen
efter en ny himmel og en ny jord ligger i Guds hånd.
Vi skal som jordens salt og verdens lys bane vejen
for at verden tør håbet og og vente med længsel efter
det, som kommer fra Gud.
Som salt og lys skal vi ikke bare følge fremskridtet,
men tale imod det for at bremse fordærv.
Hvad der er tidens trend, tidens mode, tidens luner
skal forgå. Men Guds ord skal i al evighed ikke forgå.
Og så fejrer vi Alle Helgens Dag i dag. Den har en
lang og mærkelig tradition bag sig som fejring af
særlig fromme og gode navngivne personer i kirkens historie.
Nutildags fejrer vi dagen som mindedag for dem, vi har
mistet. Om de har været gode og fromme i sig selv,
ved kun Gud. Men vi ved, hvad vi har modtaget af godt fra dem.
Det er en underlig dag, forunderlig og sær. Jeg bliver
selv så mærkelig til mode. Ofte en glædelig sørgmodighed
i hjertet. Savnet af dem, jeg har mistet og som stod mig
nær giver mig et tungt hjerte. Og selvfølgelig fokuserer jeg
på mig selv med hensyn til det gode, jeg stadig kunne
modtage fra de døde, hvis de var levende. Men samtidig fyldes
jeg af taknemmelighed over, at de døde også levede for
min skyld og ikke kun for deres egen. At de var salt
og lys i mit liv, og at jeg bærer det gode, de gjorde
for min skyld, til velsignelse i for mig i dag. Og det
er der grund til at sige Gud tak for i Jesu navn.
|
|