Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
På alle helgens søndag ser vi både frem og
tilbage. Ja, alle helgen søndag er en mindedag, hvor
vi tænker på de af vores kære, som er døde. Vi må tænke
på de gode minder, som de har givet os. Også for dem
gælder jo Jesu ord, at de var lys for os. Så meget
betød vores kære for os, at vi kan tænke, at det var
Guds gave at vi måtte være sammen med dem. Og Jesus
giver os det håb og den gave, at vi engang igen skal
være sammen med vores kære hos Gud.
Der er jo en grund til at Jesus taler om lys netop
i prædikestykket til Alle helgen søndag. Døden er som
et tæt mørke for os. Men Jesus taler om lys.
Vi er lys for hinanden og for verden. Det siger
Jesus. Vi kan godtage om vores kære, at de har givet os
strålende minder. Men hvordan kan Jesus sige det så
sikkert om os. Det er fordi han giver os Guds ord.
Det fortælles om Moses i GT, da han kom ned fra
Sinajs bjerg med de to stentavler i hånden, da strålede
hans ansigt, fordi Gud havde talt med ham. Moses
vidste det ikke, men israeliterne blev bange for at
komme ham nær. Men Moses kaldte på dem og gav dem
besked om alt det, som Gud havde sagt til ham. Og da
Moses var færdig med at tale med dem, lagde han et slør
over sit hoved. Men hver gang Moses gik ind for Guds
ansigt for at tale med ham, tog han sløret af. Så gik
han ud og fortalte israelitterne, hvad han havde fået
befaling om. Og hver gang strålede hans ansigt. Men når
Moses havde talt, tog han igen sløret over sit hoved.
Hvornår stråler et ansigt. Det er, når man har
oplevet noget stort, som man ikke kan lade være at
fortælle om. Det er når man har oplevet noget meget
glædeligt, som man gerne vil give videre til andre.
Guds ansigt må være meget lysende, for kort før
fortællingen om Moses på bjerget dér beder Moses til
Gud: Lad mig dog se din herlighed." Gud svarer: Jeg vil
lade al min skønhed gå forbi dig. Men du får ikke lov
til at se mit ansigt, for intet menneske kan se mig og
beholde livet. Og Gud sagde: stil dig på klippen. Når
min herlighed går forbi, stiller jeg dig i
klippespalten og dækker med hånden for dig, til jeg er
kommet forbi. Derefter tager jeg min hånd væk, så du
får mig at se fra ryggen. Mit ansigt må ingen se."
Så når der står senere, at Moses gik ind for Guds
ansigt, så betyder det ikke, at Moses så Gud direkte.
Det kan intet menneske her på jorden tåle. Nej, det
betød, at han hørte Guds ord.
Hvorfor kan Jesus sige: I er verdens lys. Det er
fordi vi har hørt Guds ord. Det er grunden til at vi
stråler. Vi stråler ikke på samme måde, som Moses, så
folk kan se det på os og ikke tør være nær ved os. Men
vi stråler på en langt herligere måde. Når vi fortæller
om det Guds ord vi har modtaget, så er det glæde der
stråler ud fra os, en smittende glæde. Det, som Moses
kom med, det var den gamle pagt, og det lys, som kom
fra den, det er blandet, det er både lys og mørke, liv
og død. Moses stillede nemlig folket over for et valg.
Han sagde: Jeg har stillet jer over for livet og døden,
velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet.
Jøderne skulle gøre det ved at overholde Guds bud til
punkt og prikke.
Den nye pagt er ikke blandet. Den er kun glæde og
liv. Jesus siger engang til sine disciple: Det er ikke
jer, der har udvalgt mig, men mig, der har udvalgt jer.
Jeg kalder jer venner. Jesus har oprettet et venskab
mellem os og ham og dermed også med Gud. I det venskab
er der kun tryghed og tillid og glæde. Der er ingen
frygt. Det hører vi gang på gang i Det nye Testamente.
I det gamle Testamente var der megen frygt.
Paulus skriver i sit andet brev til korinterne, at
vi har stor tillid til Gud, og at det netop beror på,
at den nye pagt ikke står og falder med om vi
overholder Guds bud til punkt og prikke. Den nye pagt
beror på det, som Gud gør. Paulus skriver: Ikke at vi
af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra
os selv. At vi duer til noget, skyldes Gud, som også
har gjort os duelige til at være tjenere for en ny
pagt, ikke bogstavens, men Åndens. For bogstavens slår
ihjel, men Ånden gør levende.
Paulus fortsætter med at forklare forskellen
mellem den gamle pagt og den nye. Vi lever under en
langt større herlighed end Moses. Vores ansigt stråler
måske ikke på samme måde som hans, men det lys vi lever
i er dog langt mere strålendes end Moses.
Paulus skriver: Når dødens tjeneste, indhugget i
sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels
børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans
ansigts stråleglans, der dog forsvandt, hvor meget mere
vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. Et
sådant håb har vi og går derfor åbent til værks og gør
ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for
at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt,
hørte op. Alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl
skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede,
vi skuer, fra herlighed til herlighed.
I Jesus ser vi Gud ansigt til ansigt. Derfor må vi
gå åbent tilværks. Derfor forvandles vi efter det
billede vi ser. Derfor er vi verdens lys. Og det lys
skal vi ikke sætte under en skæppe. Vi skal ikke
tilsløre det lys. Heller ikke af falsk beskedenhed.
Det er jo ikke os selv vi stiller frem, men vi viser
alle hen til Gud, vores himmelske Far.
Netop her allehelgen søndag er det godt at tænke
på det lys og den herlighed, som kom til os i Jesus.
Det er et lys, som ikke slukkes. Det er et lys, som vi
alle skal mødes i, når vi samles med vores kære og Gud
i Himmerigets gyldne sale.
Det levende håb og den lyse tro, som Jesus har
givet os, kan ikke andet end påvirke os, så det stråler
ud fra os. Sådan er det i hvert fald i julen. Da
stråler ansigterne af al den virksomhed og løben
omkring, som vi har for at gøre juleaften god. Men
ansigterne stråler også af den glæde, som vi får fra
Jesu komme. Profeten forudsiger om Jesu fødsel: Det
folk, der vandrer i mørket, skal se et stort lys, lyset
skinner for dem, der bor i mørkets land. Du gør
jubelen stærk, du gør glæden stor. Og det er jo netop,
hvad den lysende engel siger juleaften: Frygt ikke, se
jeg forkynder jer en stor glæde. Det er ikke os, der
med vores løben omkring skal skabe glæden. Gud giver
den. Gud gør glæden stor. Den bliver forkyndt os.
Her på allehelgen søndag taler Jesus om lys og
lovprisning af Gud. Det samme hører vi juleaften. De
lysende engle lovpriste Gud. Hyrderne lovpriste Gud.
Men juleaften er jo den aften på året, som i særlig
grad er knyttet til familien, til hygge og glæde og
tryghed. Ja, Jesus siger, at vi her på allehelgen
søndag må have samme følelser, når vi tænker på vores
kære, som er døde. Hos Gud, i Guds lyse himmerige, er
der bedre end selv den bedste juleaften her på jorden.
Dér er vores kære. Dér skal vi være. Dér hvor Gud selv
tørre hver tåre af vores øjne, og døden skal ikke være
mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine
skal være mere.
Når vi fejrer alle helgen søndag, er det ikke
fordi vi dyrker nogle særlig hellige personer. Nej, vi
mindes alle dem, vi fik at leve sammen med, mennesker,
som er døde. De hører stadig med til vores liv.
Kærligheden til vore kære er stadig levende. Nu har den
skikkelse af sorg og savn. Men i dag hører vi, som alle
andre søndage, at selv ikke døden kan skille os fra
Gud. Hos ham er vi bundet sammen, levende som døde.
Derfor kan vi bære blus med glæde. Skyerne gråner, og
løvet falder, fuglene synger ej mer, vinteren truer og
natten kalder, blomsterne sukker: det sner. Og dog bære
blus vi med glæde.
ny prædiken
Vi bruger ikke ordet " Helgen" elle " hellig" til
daglig. Hvis vi en enkelt gang bruger det, mener vi
noget dårligt med det. Med helgen mener vi som regel
én, som regner sig selv for god uden at være det. En
helgen er én, som holder sig for sig selv og ikke tager
del i det almindelige liv. En helgen er én, som er
meget alvorlig og ikke tager del i andres fornøjelser.
Men helgen er noget helt andet. Det betyder
helsebringende. Det betyder én, som bringer sundhed,
lindring, helbredelse til andre. Hellig er ikke noget
man kan være, men derimod en virkning, at give gode
ting til andre, netop at give glæde og livslyst til
andre.
Ligesom det at være bager er et arbejde, som
kommer andre til gode, også selv om bageren ikke er god
som person. På samme måde er det at være helgen. Det
er noget man er sat til at være over for andre. Det er
ikke noget man er i sig selv og for sig selv. Man er
sat til at bringe andre livet og lyset.
Sådan er den rigtige brug af ordet. Helgen er som
et hverv eller et arbejde, hvor man selv som person
træder i baggrunden. Men den brug af ordet er fremmed
for os, så det er godt, at ordet ikke bliver brugt så
tit, undtagen på alle helgen søndag. I evangelierne
brugte Jesus heller ikke ordet, og det er nok, fordi de
kan misforstås.
Jesus taler ganske vist om det, som ordet helgen
dækker, men han kalder aldrig nogen for hellig, og
måske er det for ikke at friste dem til at tænke på sig
selv, regne sig selv for højt. Men Jesus berører ofte
sagen, og det gør han også i vores prædikestykke. Han
siger: I er jordens salt. I er verdens lys.
Både for salt og lys gælder det, at de kun kan
kendes på det, som de gør. Saltet i en skål kan se ud
som sukker, men når man smager på det, er det ikke til
at tage fejl af. Det er, når saltet virker - i maden -
at det er salt. På samme måde med lyset. Det er lys,
når det oplyser vores hjem, når det hjælper os til at
se, hvor der er mørkt.
Både for saltet og lyset gælder det, at de kun er
virkelige, fordi de får noget til at ske. Maden bliver
krydre og får smag, så vi gerne vil spise. Mørket
bliver brudt, så vi kan se.
Fælles for både salt og lys er, at de tjener et
formål. Lyset hjælper os, så vi kan finde vej. Saltet
hjælper os, så vi kan smage.
Jesus siger: I er jordens salt. I er verdens lys.
Og det er til os kristne, Jesus taler. Lige før vores
prædikestykke kalder han os kristne de fattige i ånden,
de, som sørger, de sagtmodige, de, som hungrer og
tørster efter retfæridghed, de barmhjertige, de rene af
hjertet.
Selv om vi ikke er alt det, som man ellers ville
forstå ved helgener. Vi er ikke rige i ånden. Vi har
ikke det store mod. Vi er ikke altid i godt humør. Vi
vinder ikke sejrer, men tørster efter at freden må
sejre. Selv om vi slet ikke ser ud til at være
helgener, så er vi jordens salt og verdens lys. Det har
Jesus sat os til at være.
Både saltet og lyset har en kraftig virkning. De
er skarpe. De skærer på tungen og skærer i øjnene. Men
samtidig virker de kun i det skjulte. I maden virker
saltet skjult, opløst, ikke til at pege på. Og lyset
er rettet mod noget uden for sig selv. Hvis lyset
tiltrækker opmærksomheden til sig selv, så blændes
vores øjne af lyset, så vi ikke kan se.
På samme måde er det med den kristne menighed,
siger Jesus. De kristne har en kraftig virkning i
verden, selv om de virker i det skjulte. De henleder
ikke opmærksomheden på sig selv, men på det, som
mennesker lever af, det som er livsvigtigt for os. De
kristne er helsebringende, bringer sundhed, lindring og
helbredelse.
Og vel at mærke siger Jesus: I er jordens salt. I
er verdens lys. Han siger ikke: I skal være det eller I
skal stræbe efter at være det. Det beror altså ikke på
vores foretagsomhed, eller virkelyst eller arbejdsomhed
-ikke fordi det er forkert at være energisk - men vi
skal ikke gøre noget ekstra ud over det, som Jesus har
gjort os til. Saltet virker, fordi det er salt. Lyset
skinner, fordi det er lys.
Der skal ikke noget ekstra til for at
kristendommen virker. Det er nok at vi er kristne. Det
har Jesus gjort os til. Lyset skinner, når det er tændt.
Saltet virker, når det er blandet i maden. Jesus har
tændt os og blandet os ud i verden. Det var med sine
ord, som han gav os, at han tændte os. Det har store
virkninger i verden.
I den forstand står vores gerninger som kristne i
skarp og skærende kontrast til verden, og samtidig er
gerningerne skjult. De virker kun, fordi de er opløst;
de er ikke til at pege på og de tiltrækker ikke
opmærksomheden til sig selv. Det er vigtigt. Jesus
slutter i dag med at sige: Således skal jeres lys
skinne for menneskene, at de må se jeres gode gerninger
og prise jeres Far, som er himlen.
Vi skal ikke samle vores tanker og energi om at
gøre gode gerninger. Det er slet ikke så vanskeligt at
finde på dem og gøre dem. Nej, det vanskelige er at
gøre de gode gerninger, uden at vi får æren og rosen
for dem, men tværtimod så de peger hen på Gud. Det skal
vi bruge vores fantasi og energi på at gøre vores gode
gerninger, så de fremhæver Gud og fører mennesker til
Gud. Det er ham vi lever af. Det må vi huske på, når vi
taler om helgener og hellige, at det ikke er dem, som
er gode, men det er Gud, vores Far, som er i himlen.
Netop i vor tid ser vi hvor vigtigt det er at der
er nogen, som bringer Guds ord til mennesker. Det er
vigtigt, at lyset kommer til os. Der er meget som
viser, at mennesker i dag søger noget, som kan fylde
deres liv. De søger noget, som kan give deres liv smag.
Det er lys og salt, som skal til for at vores liv kan
lykkes. Man kan også sige det sådan, at mange mennesker
mangler sammenhæng, mangler et ståsted og en grundlag
at leve på. Ja, man kan også sige et grundlagt som står
fast selv over for døden. Hvis man spørger mennesker i
dag: hvor vi du begraves. Så er der mange, som svarer
tøvende. Det har de ikke bestemt. Det har de svært ved
at bestemme. De er måske født i en landsdel og har
levet nogle år i en anden og bor nu i en tredje. Hvis
man i gamle dage spurgte: Hvor vil du begraves. Så
ville de slet ikke kunne forstå spørgsmålet. Der var da
kun et sted, hvor de skulle begraves, nemlig oppe på
kirkegården ved deres kirke, som de kendte så godt.
Netop her på alle helgen søndag hvor vi tænker på vores
kære, som er døde og som hviler ude på kirkegården, der
ved vi at det er en tryghed at kende den sammenhæng,
som vi kan leve på og som vi kan dø på.
Når folk er så søgende i vore dage, er det så
fordi vi kristne har svigtet, fordi lyset og saltet har
mistet sin kraft. Nej, det er fordi mennesker søger
andre steder, hvor de tror det er lettere at finde,
hvor virkningerne ser større ud. Hvor det ser lettere
ud hurtigt at få resultat. Men de opdager jo, at der
ingen virkelig kraft er i de nyreligiøse bevægelser.
De orientalske religioner og de nyreligiøse bevægelser
har medvind i disse år, siges det. Men det er ikke Gud,
man finder i al denne søgen. Det er højst ens egne
følelser eller en selv.
I kirken derimod finder vi saltet og lyset. Der
var engang en ung student, som sagde: Gud findes ikke.
Gud finder sted. Gud fandt sted, fandt stedet i Jesus
af Nazareth. Gud blev menneske i Jesus og døde og
opstod i vores sted.
Og Gud finder stadig sted i gudstjenesten, i
sakramenter, dåb og nadver. Gud finder sted i
tilgivelsen: Din synder er tilgivet. Og i velsignelsen:
Herren velsigne dig og bevare dig.
I kirken finder vi lyset og saltet, som giver smag
til vores liv og fylder os med en lysende sammenhæng,
så vi kan finde vej, selv i dødens mørke.
ny prædiken
Jesus siger, at vi kristne er helgener. Det er vi
alle. Det siger Jesus i prædikestykket i dag. Derfor
kaldes denne søndag Alle helgen. Jesus bruger ikke
ordet helgen, men han siger: I er jordens salt. I er
verdens lys. Salt blev dengang brugt til at bevare mad
mod forrådnelse. Uden salt kunne man ikke opretholde
livet. Om lys gælder det samme. Vi kan ikke leve i
totalt mørke. Vi bliver syge i sindet, hvis vi opholdt
os for lang tid i et fulstændig mørklagt rum. Og det
gælder også i overført betydning. Hvis vi ikke kan se
et eneste lys eller håb i vores liv, bliver vi syge i
sindet og dør. Vi kristne har fået noget fra Jesus, som
gør os til salt og lys, så vi bevarer menneskers liv
fra forrådnelse og sindsyge og død. Det er
selvfølgelig først og fremmest evangeliet vi har fået,
budskabet om Guds rige, som skinner ind i vores eget og
andre menneskers liv, når vi giver det budskab videre.
Men det er ikke kun vores ord, som lyser, når vi
fortæller om Jesus. Det er også noget ved vores
gerninger, som giver lys og håb til dem vi møder. Jesus
siger jo: Således skal I lade jeres lys skinne for
menneskene, så de ser jeres gode gerninger og priser
jeres Far, som er i himlen.
Men hvad kan det være for gerninger, som vi gør,
og som er så lysende og himmelske, at andre kommer til
at tænke på Gud. Er det store og fremragende bedrifter,
som er opsigtsvækkende og får folk til at spære øjenene
op. Skal vi gøre os meget bemærkede, så folk ser os og
siger: Ja, kristendom er noget helt særligt. Skal vi
hele tiden finde på noget nyt og uhørt, som ingen før
har tænkt på, så de siger: Ja, de kristne kan noget,
som ingen andre kan. Nej, det vi kristne skal gøre er
noget småt og almindeligt og stilfærdigt. Det er at
leve sømmeligt. Sådan skriver Paulus det til sine
menigheder. I sit 1 brev til tessalonikerne skriver
han: I skal sætte en ære i at leve stille og passe
jeres egne sager og arbejde med jeres hænder, for at I
må vandre sømmeligt over for dem, der er udenfor og
ikke trænge til hjælp af nogen. Til Timoteus skriver
Paulus, at vi skal leve et roligt og stille liv,
gudfrygtigt og sømmeligt i alle måder. I sit brev til
romerne skriver han: Tragt ikke efter de høje ting, men
hold jer til de ringe, vær ikke kloge i egne tanker;
stræb efter det, der er godt i alle menneskers øjne om
det er muligt. Hold fred med alle mennesker, så vidt
det står til jer. Paulus mener altså ikke, at vi
kristne skal udmærke os og adskille os fra andre. Men
tværtimod leve stilfærdigt og roligt og gøre, hvad der
er sømmeligt i det samfund, hvor vi er.
Det vi skal stræbe efter at gøre er atså ikke
noget strålende og heltemodigt, men noget
hverdagsagtgit og småt.
Det samme siger Jesus i én af sine lignelser. Det
er den, der handler om dommedag, hvor fårene bliver
skilt fra bukkene. Der nævner Jesus de gerninger som de
kristne har gjort. Vi kristne kunne jo få den tanke, at
vi skulle være i stand til at revolutionere verden. Vi
kunne tro, at vi skulle være som buldozere, der tromler
frem og ryder al uretfærdighed væk og efterlader os et
tydeligt spor. Men det er ikke meningen. De gerninger,
som Jesus nævner i lignelsen om dommedag, er ganske
små. Det er at give lidt mad til en, som sulter. Vi
ville nok synes, at det var altfor lidt. Var det ikke
bedre, både at give mad og give en bolig og et arbejde,
så vedkommende ikke skulle sulte næste dag. Men så højt
behøver vi ikke at stræbe, siger Jesus. Det er nok at
give et stykke mad til den, som sulter. Det er nok, når
vi kender en, der er syg, at bringe lidt lindring. Det
er ikke meningen vi skal gøre store undere og helbrede
hver syg vi møder. Nej, det er nok at lægge en kold
klud på panden af en febersyg og tilkalde lægen. Eller
når vi kender en, som er i fængsel, er det nok at
besøge ham. Vi skal ikke sørge for, at fængslerne
bliver nedlagt og de fangne bliver sat i frihed, så de
kan lære at leve et ordentligt menneskeliv. Det må vi
selvfølgelig også arbejde på, at vores fængsler ikke er
umenneskelige og vores sygehuse har midler nok til at
gøre deres arbejde. Men først og umiddelbart kræves der
ikke mere af os end noget ganske småt og beskedent, at
besøge den syge og den fængslede, at sige et ord eller
give et smil til flygtningen, som vi møder på gaden.
Selv om vi er kristne må vi også indrømme, at vores
muligheder er begrænsede. Vi kan ikke ændre verden
totalt eller komme med nye løsninger på alle de
indviklede problemer. Det er nok at vi giver et stykke
brød til den, som kommer til os og er sulten.
Men når det er så småt, det vi udretter, hvordan
kan det så være jordens salt og verdens lys. Ja, det
som stråler ud af os kristne, det er det stille og
rolige, at vi indser, hvor små muligheder vi har, men
vi udnytter dem, måske tit planløst og spontant. Men vi
giver ikke op. Vi sørger ikke kun for os selv, nej, vi
gør det vi kan og hjælper andre, hvor småt det end er,
et stykke brød, et glas vand, et besøg. Det er så småt
så vi ikke engang selv lægger mærke til det vi
udretter. Fordi vi ved, at Gud har taget imod os og
gjort os til sine børn, fortvivler vi ikke, når vi ser
hvor megen sult og sygdom der er i verden, og hvor
mange flygtninge der er. Vi gør det vi kan, hvor lidt
det end udretter, og vi gør det stille og roligt.
Jeg vil give et eksempel. Der er nogle kristne
sygeplejersker, som har dannet en forening, som hedder
Knas. Det står for Kontrast til New Age i sygeplejen.
Det som de vil stå i kontrast til er den påvirkning,
som kommer fra hinduismen i disse år. Mange af
naturlægerne bruger nemlig ideer fra indisk religion,
bl.a. tanken om genfødsel eller tanken om at vores krop
er et fængsel, som sjælen er spærret inde i. Disse
ideer har åbenbart også bredt sig til sygeplejen, for
de kristne sygeplejersker, som har dannet den nye
forening, kæmper for de kristne værdier. De siger, at
et hinduistisk menneskesyn nedgør mennesket til kun at
være et brudstykke af universet, hvor det kristne
menneskesyn ser hver enkelt menneske, som en unik
personlighed. Foreløbig har den ny forening arrangeret
nogle foredrag, for at gøre opmærksom på den skjulte
fare, som kommer fra mange alternative
behandlingsformer.
På et sygehus er det nok ikke til at se, hvilke
sygeplejersker, som er kirkeligt interesserede og hvem
der ikke er det. De udfører alle deres arbejde. De
kristne gør hvad der er sømmeligt, hvad der sømmer sig
og passer sig på det sted, nemlig give en så god pleje
som muligt, de arbejder almindeligt. Men de har en
anden baggrund og en anden holdning, som også skinner
igennem, det som de gør. De ser i hver patient et
meneske, som er skabt af Gud, og som er Guds barn, et
uendeligt værdifuldt menneske. I den forstand er de
kristne sygeplejersker saltet, som bevarer kernen i
sygeplejen, nemlig næstekærligheden, som er Guds vilje
med vores liv og derfor meningen med vores liv. Uden
det salt vil omsorgen for medmennesket opløses.
De kristne sygeplejersker adskiller sig altså ikke
meget fra de andre, og dog er de med til at bevare de
værdier, som kan give lys og liv til mennesker. I den
forstand er de helgener.
På den plads, hvor vi hver især er sat og hvor vi
arbejder, er vi kristne jordens salt og verdens lys,
når vi lever på, at Gud er vores himmelske Far, der
regner os for værdifulde mennesker, hvor små og
almindelige vi end er.
|
|