Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
488,366,398,445,727
Der er en præst, som har skrevet om børn: Alle
forældre ved, at de små engle også kan være små djævle. De
kære små sparker og bider hinanden, er totalt døve for
andres gråd og ligeglade med andres behov." Præsten
skriver det for at vise, at vi ikke skal gøre børn bedre
end de er. Han mener ikke, at Jesus roser børnene, fordi
de er bedre mennesker end os andre.
Helt ret har præsten nu ikke. Børn skal ikke være ret
store for at de af sig selv går hen og omfavner et andet
barn. Eller de kan være så interesseret i babyer, at de
hele tiden vil være nær ved det mindre barn og kærtegne
det. Og hvor forældrene tænker: Det har vi ikke opdraget
vores barn til, at det skal holde så meget af babyer. Men
præsten har ret i, at børn kan være meget onde og
ligeglade med andre og kun tænke på sig selv. Så føler vi
som voksne, at det er opdragelsen der skal gøre barnet til
et færdigt og godt menneske.
Det er her Jesus siger noget nyt. Barnet er ikke et
halvt menneske, som vi skal opdrage til at blive helt og
færdigt. Barnet er sig selv på godt og ondt. Barnet er
ærligt, ja, kan ikke være andet. Barnet forstiller sig
ikke for at fremstå bedre end det. Sådan siger Jesus, at
vi må være over for Gud. Vi må være os selv på godt og
ondt. Hvor tit må vi ikke indrømme , at opdragelsen har
gjort os til pæne mennesker i det ydre, men indvendig er
vi ikke bedre end uopdragne børn. Eller hvad der er lige
så slemt: vores pæne opdragelse er sommetider en mur, der
standser spontan godhed. Inderst inde mærker vi, at vi
egentlig havde lyst til øjeblikkelig at sige eller gøre
noget rigtig godt mod et menneske, vi er sammen med. Men
vores pæne opdragelse siger: det kan du da ikke. Hvor et
barn er mere ærligt både i sin selviskhed og i sin
overstrømmende glæde.
Hvis I ikke vender om og bliver som børn kommer I
slet ikke ind i Himmeriget. Mon ikke det betyder, at vi
over for Gud må lægge al vores pæne opdragelse væk og være
helt os selv. Tænk at være sig selv. Tør vi det. Tør vi
lade være, når vi hører, at vi slet ikke kommer ind i
Himmeriget, hvis vi ikke bliver som børn.
Jesus er ikke en, der vil opdrage os til at være pæne
mennesker. Han giver os ikke bud for at vi skal handle
efter dem og gøre os fortjent til at komme ind i Guds
rige. Man kan oversætte Jesu bud i dag: Bliv som børn. Det
kan man oversætte sådan: bliv som nogle, der ikke tænker
på at gøre sig fortjent til at komme ind i Guds rige.
Jesus giver os ikke bud, for at vi så selv kan
opfylde disse bud eller lade være. Nej, Jesus giver bud og
stiller krav, der gør noget ved os. Vi mærker det måske
ikke så klart ved budet: Bliv som børn. Men det bud er
lige mærkeligt som det næste bud vi hører i dag: hug din
hånd eller din fod af og kast den fra dig, Riv dit øje ud.
Jesus taler igen om det at komme ind i Himmeriget, og hvis
der er noget, der bringer os til fald eller hindrer os i
at komme ind til Gud, så skal vi skille os af med det og
kaste det væk. Hug din hånd af. Hvem kunne dog gøre det
mod sig selv. Bliv som børn. Hvem kunne dog gøre det mod
sig selv, det er jo at hugge al sin gode opdragelse væk.
Det er at stå som et ufærdigt, et halvt menneske.
Der er sommetider diskussion om barnedåben stammer
fra Jesus. I den første kristne tid var det voksne, som
blev døbt. Nogle gange høre vi dog, at det er et ægtepar
og hele deres husstand med børn og slaver, som bliver
døbt. Jesus har ikke direkte talt om at døbe børn. Men
jeg synes, at han har sagt det endnu stærkere. Hvis voksne
ikke bliver som børn kan de slet ikke døbes. Stærkere
begrundelse for barnedåben findes ikke. Jesus siger jo, at
selv dåb af voksne er barnedåb.
Kan vi voksne og velopdragne mennesker forstå det.
Nej. På Jesu tid mente man ikke, at børn var religiøst
modne. Derfor var Jesu bud: bliv som børn, det bud var et
chock. Og lige siden har der været folk, som har prøvet at
svække Jesu ord, fordi man har ment, at børn ikke kan tro.
De mangler det væsentligste, troen, for at være kristne.
Det er ikke nok at være som børn for at være en hel
kristen. Men det er at modsige Jesu ord.
Jamen, er det ikke forældrene, som ved dåben siger ja
på deres barns vegne. Og så når barnet er vokset op og
skal konfirmeres, så siger barnet selv ja og så gælder
dåben først rigtigt. Det er en almindelig opfattelse af
konfirmationen. Konfirmanden siger ja. Det passer. Men
konfirmanden siger ja til Jesu bud: bliv som børn. Hvis
man overhovedet kan sige, at konfirmanden bekræfter noget,
så er det ikke sin egen tro han eller hun bekræfter. Det
er barnedåben, som bekræftes, at vi er Guds børn og at vi
har været det lige siden vores dåb og at det er Gud som
har gjort os til det. Det tror vi på. Den tro må vi leve
trygt i, for Gud gør ingenting halvt. Dåben er ikke halv,
så vi ved vores tro eller vores omvendelse skal gøre den
hel.
Der er en præstesag for tiden, hvor en præst vil
ændre dåbsritualet, så han siger, at vi døbes til
faderens, sønnens og helligåndens navn, i stedet for at vi
døbes i faderens navn. Præsten mener, at dåben ikke gælder
helt fra begyndelsen, vi skal først være voksne og troende
og omvendte før dåben gælder. Præsten mener ikke, at vi
som børn er i Guds hånd, men at vi er på vej til den. Og
når vi så beslutter os til at være hos Gud, så er vi i
Guds hånd. Det er en modsigelse af Jesu bud: bliv som
børn.
Vi er små børn, når Gud tager imod os. Så vokser vi
op og er på vej til at blive voksne og velopdragne
mennesker. Men Jesus siger: I skal vende om, I skal vende
tilbage og blive som børn.
Hvorfor er det så svært for os? Det er nok fordi vi
ikke vil være hjælpeløse. Vi vil selv have kontrollen. For
jøderne på Jesu tid var det et stort chock, når han sagde:
Hug din hånd af og kast den bort, for det er bedre, at du
går lemlæstet ind i Guds rige. Jøderne mente nemlig om
handicappede, at de var halve, ufærdige og hjælpeløse
mennesker, som ikke kunne komme ind hos Gud. Jøderne
mente, at det kun var rigtige og retfærdige mennesker, som
Gud ville frelse. Men Jesus siger: Menneskesønnen er
kommet for at frelse det fortabte, frelse de små, frelse
alle dem, der er som børn.
Vi har så svært ved Jesu ord, fordi vi gør alt for
ikke at være fortabt. Det gør vi alt for at undgå. Det
er en ubehagelig situation, at være fortabt og hjælpeløs.
Det gør vi meget for at undgå. Nogle går på kursus og
betaler penge for at slippe af med den følelse at være
fortabt. Men rigtig hjælp får vi først, når vi åbner
vores bibel. For Jesus siger, at han er kommet for at
frelse fortabte. Vi må gerne være hjælpeløse, for Jesus
er kommet for at frelse os. Han siger endda, at det er
vores himmelske Fars vilje, at ikke en af os går fortabt.
Netop det er frelsen, at vi må være som børn, at vi
må være svage. For vi kan alligevel aldrig få kontrollen
over livet og hvis vi skulle få det, så blev det til et
sølle liv. Nej, vi skal juble over, at vi må være de
svage, og at Gud er den stærke, som er os nær.
Paulus siger det sådan: Jeg kender til at have ringe
kår og jeg kender til overflod. Alt formår jeg i ham, der
giver mig kraft. Og Paulus siger et andet sted: Vi skal
ikke stole på os selv, men på Gud, som oprejser de døde.
Ham var det, der friede os fra fare, og vi har det håb, at
han også i fremtiden vil fri os.
Og i prædikestykket i dag hører vi, at det er et
sikkert håb, når vi er de små og svage og hjælpeløse, så
går Jesus ud som den gode hyrde og han leder indtil han
finder os og han bærer os hjem til Gud. Den sikre tro, den
sikre frelse må vi leve i.
ny prædiken
Sidste søndag sagde Jesus, hvordan vi kristne er over
for mennesker uden for kirken. Der er vi jordens salt og
verdens lys. Jesus sagde: lad jeres lys skinne for
menneskene så de ser jeres gode gerninger og priser jeres
Far, som er i himlen. I dag taler Jesus om, hvordan vi
kristne skal være over for hinanden og hvem der er de
bedste kristne. Og der skulle vi jo forvente, at det er
dem, der gør strålende gerninger og har en strålende tro.
I en gruppe er der jo altid nogle stærke og nogle svage.
De stærke er dem, der fysisk eller intelligensmæssigt kan
mere end andre. De stærke er dem, der udretter mest. I
vores land er det folk med de højeste stillinger eller
dem, der har været i et bestemt job i flest år, som får
fortjenstmedaljer. Men sådan er det ikke i den kristne
menighed. Sådan er det ikke hos Gud. Dér er det de små og
svage, vi skal se op til. Ja, dér skal vi blive som de små
for overhovedet at komme ind. Jesus siger: hvis I ikke
vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i
Himmeriget.
For det første har vi svært ved at forstå det. Hvad
stort er der i at være som et barn. Selv vores børn har
den tankegang. De skal ikke være ret gamle, før de ønsker
sig at være voksne og selv at kunne bestemme, selv at
tjene penge. Hvad godt er der ved at være som et barn. Et
barn er jo helt ufærdigt og skal først opdrages for at
blive et ordentligt menneske.
Vi har svært ved at forstå, at Jesus stiller et barn
op som forbillede for os ordentlige mennesker. Men vi har
også svært ved at gøre som han siger. Vi kan ikke opgive
alt det vi har lært og alt det vi ved. Vi kan ikke springe
tilbage og blive som vi var i vores barndom. Det er et
umuligt krav Jesus stiller. Det ligner engang hvor der kom
en farisæer ved navn Nikodemus til Jesus og hvor Jesus
sagde til ham: den, der ikke bliver født påny, kan ikke se
Guds rige. Og Nikodemus svarede: hvordan kan et menneske
fødes, når det er gammelt. Og Jesus sagde: Den, der ikke
bliver født af vand og Ånd, kan ikke ikke komme ind i Guds
rige.
Vi synes som Nikodemus, at det er umuligt at blive
som nyfødte børn. Men Jesus siger det netop for at stille
os i en situation, hvor vi intet selv kan gøre. Det er
Guds ånd, som skal gøre det. Det gode ved et barn er
netop, at det intet kan selv, men må modtage alt af Guds
nåde. Det skal vi lære. Det må vi hele tiden opdrage os
selv til, ikke at blive voksne, men at blive som børn. Det
gode ved et barn er, at det siger Far. Det skal vi lære,
at sige Far til Gud og stole på ham og vente os alt fra
ham. Hvorfor mon de spurgte: er nogle bedre end andre.
Får man pladser efter, hvad man har gjort. Bagsiden ved
det spørgsmål, eller konsekvensen af det er jo at nogle er
så dårlige, har udrettet lidt, at de slet ikke kan være med.
Der er en stor tryghed i at Jesus afviser spørgsmålet og
dets konsekvenser.
Når disciplene spørger: hvem er den største i
Himmeriget, så er det fordi de selv er sikre på at de
kommer der og de håber at få en af de bedste pladser,
fordi de er voksne og har gjort meget for Gud. Den falske
sikkerhed tager Jesus fra dem og han giver dem i stedet en
sand sikkerhed, som intet kan rokke: at selv den mindste
og svageste må være med i himmeriget, ja, er den største i
himmeriget. Jesus tager en forkert sikkerhed fra os, når
vi de mener vi har udrettet meget, og giver os i stedet en
ægte sikkerhed, der består i, at Gud vil frelse selv de
mindste af os.
Vi har svært ved at se væk fra alt det vi selv har
nået og udrettet, og helt overgive os til Gud og helt
enkelt sige Far til ham. Men det er det vi skal stræbe
efter. Vi skal ikke stræbe opad men nedad. Jesus stiller
et barn som det ideal vi skal søge mod. Han stiller endda
sig selv lige med de små og siger: den, som tager imod et
sådant barn, tager imod mig. Der har ikke levet noget
bedre menneske end Jesus. Ham ser mange op til som et
forbillede. Men han ligestiller altså børnene med sig
selv. Vi skal regne børnene lige så højt som vi regner
Jesus.
Og når man overfører det på den kristne menighed så
betyder det, at de største i kirken det er børnene, de små
og svage i troen, hvilken alder de end har. Dem skal man
ære og dem må man endelig ikke gøre noget ondt. Ja, den
som gør noget ondt eller tager troen fra en af de små
kristne, for ham var det bedre at få en møllesten hængt om
halsen og blive sænket i havets dyb. Så vigtigt er det
altså at tage sig af de små og ære dem. Så højt regner
Jesus dem, at han taler om den værste straf, hvis man er
hånlig over for eller foragter de små og svage i troen.
I kirken må vi altså ikke sige noget nedsættende om
dem, der har en lille tro eller som ikke kan forklare
meget om deres kristendom. Ingen af dem må vi fordømme. Og
hvis vi skulle få lyst til med vores hånd at skubbe til
nogen, som er ved at falde, så var det bedre at vi huggede
vores hånd af. Hvis vi med vores fod fik lyst til at
træde på de små eller dem, der allerede er faldet, så var
det bedre at vi huggede den af.
Det er et af de mest mærkeligste ord, Jesus har sagt,
dette med at hugge hånde eller foden af. Men måske letter
det lidt på forståelsen, når vi tænker på, hvad der står i
Det gamle Testmente. I Femte Mose bog står der, at
jøderne skal udrydde det onde fra folket. Alle dem, der
har gjort noget forkert, skal man ikke skåne. Hvis nogen
har tilføjet sin næste en legemsskade, skal der handles
med ham som han har handlet: liv for liv, øje for øje,
tand for tand, hånd for hånd, fod for fod. Så streng er
Moseloven. Jesus siger derimod i bjergprædikenen: I har
hørt, at der er sagt: øje for øje, og tand for tand. Men
jeg siger jer: gør ikke modstand mod det onde. Slår nogen
dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og det
er jo det samme Jesus siger i prædikestykket i dag. Vi
skal ikke være så ivrige efter at dømme andre og straffe
dem og hugge deres hænder af. Vi har nok i at se efter
vores egne hænder hvad de gør. Og hvis vi bruger vores
hænder til at skubbe andre ud eller bruger vores fødder
til at træde på andre, hvor god grund vi end har til det,
så har vi lukket os selv ude af nådens rige, himmeriget.
Ikke engang den som er ond og grusom mod os må vi
fordømme, Jesus siger jo: gør ikke modstand mod det onde.
Slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden
til.
Det er jo fordi vi ikke skal opstiller os til dommer
over andre. Det er kun Gud der kan det. Men det er også
fordi det måske kunne vise sig, at den vi foragtede eller
fordømte i virkeligheden var én af de største i
himmeriget, et barn i troen, en svag i troen. Jesus
fortsætter nemlig: Se til, at I ikke ringeafter en af
disse små. Vi må ikke gøre som det jødiske folk, der
kaldte nogle for syndere og toldere og foragtede dem som
bedragere og mislykkede. Netop de små, som ser ud til at
klare deres liv så dårligt, de er under en særlig
beskyttelse. Jesus siger: deres engle i himlen ser altid
min himmelske Fars ansigt. På Jesu tid mente man, at det
kun var de højeste engle så Guds ansigt. Jesus siger
altså, at det er de allerhøjeste engle, som beskytter de
små blandt de kristne. Han siger endda, at han selv er
kommet for at frelse dem og os, for vi kommer slet ikke
ind i himmeriget, hvis vi ikke vender om og bliver små.
Jesus ligestiller os alle. Og han siger, hvordan vi
kristne skal være mod hinanden. Vi skal være milde. Her i
kirken er det ikke dem, der er gode til at sige store ord
eller gøre store gerninger, som har de bedste pladser.
Nej, her i kirken er der god plads til os alle, og der er
bedst plads til dem, der er allermindst.
ny prædiken
Hvem skal vi se op til? Ja, det er jo forskelligt.
Det kommer an på hvilke interesser vi har. Hvis man er
ung, er det måske en popsanger, man ser op til.
Popsangeren er smuk og aktiv og rig. Hvis man er
interesseret i sport, er det måske en fodboldspiller, man
har som ideal. Det er en af angriberne som regel, der er
god til at lave mål, som samtidig er en god kammerat og
hjælper de andre på holdet. Hvem er det største? Måske kan
man måle det i, hvor meget de tjener, og da er det netop
sådan at der er sangere og sportsstjerner som tjener mere
end selv præsidenten for amerika.
Hvem skal vi se op til? Jesus svarer: " I skal se
ned." Vores ideal skal være dem, der ingen penge tjener
eller kan tjene, nemlig de små børn. Og ikke nok med det.
Idealer er jo som regel nogle man aldrig kan nå. Man kan
aldrig blive som dem. De er uopnåelige. Men Jesus siger: "
Børnene er de største i Guds rige og hvis I ikke bliver
som dem, kommer I slet ikke ind." Der må være et eller
andet, som gør børnene til idealer.
Mon det er, at de er gode til at tage imod. De er
tillidsfulde.
Hvem er den største? Det er meget almindeligt, at
mennesker sammenligner sig selv med andre. Det kan man
ikke undgå. I skolen er den største, den som får de
højeste karakterer. Senerehen sammenligner man måske, hvem
der får mest i løn. I alle forhold kan mennesker deles op
i den største og den mindste.
Det er helt naturligt at man helst vil have gode
karakterer i skolen og have en god løn, når man har fået
et arbejde. Men alligevel kan vi ikke helt lide det
spørgsmål: hvem er den største? Denne opdeling af
mennesker kan man føle truende. De fleste af os har ikke
et eneste felt, hvor vi er den største. Både med hensyn
til karakterer og løn og dygtighed ser vi nogle andre, der
er større end os. Der er en stemning af eksamen over det
spørgsmål: hvem er den største?
Det føles ikke så morsomt som i historien om
provsten, der var på besøg i skolen og ville spørge
børnene om første led i trosbekendelsen, det om Gud
Skaberen. " Hvem tror I," spurgte provsten," som er både
større og klogere og mægtigere end mig?" Lidt stille kom
det fra bagest i klassen: " Provstinden."
Det kan vi smile af. Men der er megen alvor i det
spørgsmål:" Hvem er den største?" For det er jo de største
og klogeste og mægtigste, der kan klare sig. De er på den
sikre side. De, som er i mesterklassen, de får de højeste
karaktererm de får det bedste job, de bliver rost for
deres dygtighed. Og så bliver spørgsmålet: Hvad med os i
mellemklassen? Vi er ikke på sikre side. Vi kan føle det
sådan, at hvis vi ikke passe på synker vi ned til taberne.
Den frygt ligger der også i spørgsmålet: " Hvem er
den største i Himmeriget?" Kan vi overhovedet være med.
Vil Gud vælge os eller vil han ikke vælge os?
Svaret giver Jesus i dag. Han giver et svar, som
tager frygten fra os. Jesus siger, at Gud ikke sorterer
menneskene efter, hvem der er bedst og dygtigst. Jesus
viser, hvordan Gud er. Jesus kalder på et lille barn,
stiller det midt blandt disciplene og siger: " Sandelig
siger jeg jer: hvir I ikke vender om og bliver som børn,
kommer I slet ikke ind i Himmeriget."
Når et barn må være sikker på at komme ind i
Himmeriget, skulle vi så være bange for, om vi kan. Et
barn har jo ikke lært meget om Gud eller gjort meget for
Gud. Et barn har endnu ikke fået nogen karakterer eller
tjent mange penge eller vist stor dygtighed. Over for Gud
skal vi altså ikke føle os til eksamen. Vi skal ikke
sammenligne os med andre og tænke, om vi har stor nok tro.
Vi må lægge al vores frygt til side. Vi skal ikke være
bange for, om vi har gjort nok. Tværtimod.
Jesus siger endda: " Hvis din hånd eller din fod
forarger dig, så hug den af og kast den fra dig." Forarge
betyder i bibelen at tage troen og modet fra nogen. Jesus
siger altså, hvis et eller andet vil tage troen fra dig,
fordi du ikke har gjort nok eller gået langt nok eller set
klart nok, så hør ikke efter. Gud tager imod dig i himlen
om du så ingen hænder har eller fødder eller øjne.
Hos Gud er det ikke dem, der er dygtigst til at
bruge deres hænder og fødder og øjne, som vælges først,
mens de står tilbage og ikke kan være med, som ikke kan gå
endnu, og som ikke har lært at bruge deres hænder-
Tværtimod er det netop børnene, som har førstepladsen i
Guds rige. Derfor er det en glæde at holde dåb i kirken.
Både for forældrene og for os andre og også senere for
børnene selv.
For forældrene er dåben er glæde, fordi den betyder,
at deres barn står under Guds helt særlige beskyttelse.
Barnet er den største i Guds rige.
For os andre er det en glæde at se et lille barn
blive døbt. Tydeligere kan det jo ikke siges, at vi alle må
være med hos Gud. Her er det ikke de dygtigste og bedste,
som får den største løn. Her er det de små og svage, som
får førstepladsen.
For dåbsbarnet selv er det også en glæde at blive
døbt. Det giver den tryghed, at vi døbte ikke skal bruge
vores hænder og fødder og øjne til UG for at blive valgt
af Gud og for at tælle med. Nej, Gud har allerede valgt
os.
Vi må finde tryghed i den tanke, at vi tæller noget
for Gud, ja, at vi er valgt ud for længe siden, dengang
da vi ikke havde gjort eller set eller troet endnu. Vores
dåb skal gøre os trygge og sikre, så vi ikke er bange for
døden eller noget efter døden. Vi må tro og være glade,
fordi Gud har fjernet enhver tvivl om at han vil have os
med. Gud er ikke ligeglad med en eneste. Gud står ikke
ligeglad og kold og sorterer og smider væk. Nej, Gud har
tal på os alle, og hvis der bare er en eneste, som
mangler, så går han ud og leder til han finder os.
Jesus giver den mindste iblandt os tro og håb. Jesus
siger nemlig, at det ikke er et mesterværk eller en
verdensrekord vi skal præstere. Selv dem, som ingen fødder
har eller hænder eller øjne kommer ind til Gud. Det er
ikke et spørgsmål om hvor langt man har gået, eller hvor
meget man har gjort. Også dem, der ikke selv kan noget,
tager Gud imod i sin himmel. Ja, han tager imod dem, som
de første. Netop dem tager Gud sig helt særligt af, de
små. Jesus slutter i dag med ordene: " Således er det ikke
jeres himmelske Fars vilje, at en eneste af disse små skal
fortabes." Gud vil ikke, at en eneste går fortabt. Og Guds
vilje er ikke slap og uden kraft. Det, som Gud vil, det
sætter Gud hele sin magt in på. Derfor må vi vide os i
sikre hænder. Det er Jesu svar til os.
Det svar gav Jesus ikke kun i ord, han gav det også
med sit liv. Han viste, at han er frelser for små og
svage. Han vil bruge sin magt til at frelse de små. Ved
Jesu fødsel var det et lille forsvarsløst barn, som blev
født i Betlehem. Det var ikke mange procent af den
romerske befolkning, som anede noget om det, og dog havde
det lille barn lige fra fødslen større magt end den
romerske kejser Augustus. Eller sagt på en anden måde,
fortællingen om fødslen viser det centrale i hele Jesu
liv, at hans magt var skjult i fattigdom og svaghed,
fordi Jesus vil være frelser for os alle.
Jesu død på korset er på samme måde udtryk for
svaghed. Jesus henrettes som en forbryder. Og dog er dette
netop højdepunktet, hvor Gud viser sine sande frelsermagt:
en blødende kærlighed. Det er den kristne forkyndelse, at
Jesu svaghed på korset er stærkere end Pontius Pilatus' og
de romerske soldaters magt. Jesus bryder en vej gennem
døden. Han går midtigennem magtens og det ondes centrum;
Jesus baner en vej og går foran os små og svage, så vi kan
finde ind i lysets rige.
Det må være ret væsentligt, hvad vi hører om Jesus
ved begyndelsen og ved slutningen af hans liv. Og der
hører vi om en magt, som overgår alt hvad vi kender til af
magt, en magt, som kan frelse hele verden, en magt, som
kommer i svaghed, for at ingen skal føle sig udenfor eller
glemt eller fortabt.
Et sted taler Jesus også om, at " de, der regnes for
folkenes fyrster, er strenge herskere over dem, og de
store iblandt dem lader dem føle deres magt. Men således
skal det ikke være iblandt jer; den, som vil være stor
iblandt jer, skal være jeres tjener, og den, som vil være
den første af jer, skal være alles slave." En tjener er
den underste, en slave er svag. Det er selvfølgelig
kærlighedens styrke Jesus taler om. Han havde den styrke,
det var tydeligt både ved hans fødsel, i hans liv og i
hans død.
Det er det kærlige svar Jesus giver, når vi spørger
hvem er det største i Himmeriget. At Guds kærlige
frelsermagt omfatter os alle, hvor små vi end føler os.
Amen.
|
|