Theol-p's forside - Oversigt søn- og helligdage -



















Søgeord:
#mysterium #treenighed #trinitatis #nyskabelse



Teksten denne uge's Prædikensamling
Især egne prædikener, men andre optages også - når de ikke findes offentlige tilgængelige (med link) andre steder.
 De bringes på det sprog, de er holdt på. Ledsagekommentarer -- mm. er oftest på dansk.
Man er velkommen til at bringe prædikener i forslag. Kristen Skriver Frandsen.












Prædikant: Sanne Grunnet

Trinitatis søndag


"Lad din ånd ej fra os vige
til vi ser dig i dit rige". Amen

Siden oldtiden kaldtes denne søndag for 1.søndag efter pinse. Vores nord- europæiske skik med at tælle fra Trinitatis søndag stammer først fra det 14. årh. Men Trinitatis og pinse hænger sammen. Pinsen er stedet hvor de nydøbte trådte frem som Guds fornyede, genfødte folk i verden og Nikodemus-teksten afrunder  en uges fejring af dåb. Samtalen med Nikodemus har alt hvad der hører til dåben med: født på ny af vand og ånd, så vi kan tale om det vi ved og det vi har set. Alle tre store kirkefester taler om fødsel: det guddommeliges indtræden i verden i form af Jesu fødsel. Første fødsel er altså Jesus der blev født af et moderskød, anden gang fødes han ud af dødsriget og i pinsens fødsel, genfødslen i vand og ånd, gik betydningen af opstandelsen omsider op for disciplene, da Hans opstandne ånd tog bolig i dem. Pinsen er fødslen for det dybeste kristne mysterium, som Helligånden i al fremtid skal sætte de nydøbte ind i, så de bliver en levende del af denne bevægelse ind i Gud.

Åndsfødslen, hvormed den kristne menighed sættes ind i verden for altid siden at blive i den, må således forstås som resultatet af en hemme-lighedsfuld, tredobbelt fødsel – Faderen genfødes i sin søn, Sønnen gennem dødsriget og den Hellige ånd fødes i fællesskab af Faderen og Sønnen til oplysning og nyskabelse hos den døbte.

En stærkere sakral fødsel kan vel næppe tænkes, og det er denne tredobbelte tilblivelse, der som varig tilstand skal vokse i menigheden og i den enkelte døbte i resten af kirkeåret, den såkaldte Trinitatistid. Her fejres mysteriets under i hverdagens mange tildragelser. Det er den nu helliggjorte og af Helligånden oplyste menighed, der igennem dette halvår får stillet til opgave at forstå det naturlige, daglige liv i skæret af alt det, der med så lange og svære veer er født igennem kirkeårets tre forudgående fester. De hellige, almindelige hverdage.

Dette forstod Grundtvig om nogen. Han er vores store Helligsåndsdigter og takket være ham er Helligånden da ikke gledet helt ud af folkekirkens bevidsthed, selvom den i mange år har haft trange kår. Heldigvis tales Helligånden igen op med større fokus på den døbtes og menighedens indre vækst.

Og så tilbage til Nikodemus.

Nikodemus er kommet til Jesus for at forstå, hvad der ligger bag de tegn Jesus har gjort. Han er en forstandig mand, der vil have rede på tingene, vide hvor det han har set og hørt kommer fra, og hvor det fører hen. Han går til Jesus om natten og sidder lige foran ham uden at kunne se Jesu guddommelige forbindelse til Gud. Jesus venter ikke på, at Nikodemus skal fremsætte sit ærinde, men tager uden omsvøb fat på det, der er dem imellem, som om han på forhånd vidste, hvad der boede i den natlige gæsts indre.

Det drejer sig om Guds rige – det gør det altid for Jesus. Jesus har indset, at Nikodemus må tage imod Guds ånd, bøje sig ind under hans magt for at kunne se ind i Guds rige og forstå Jesu gerninger som tegn fra dette rige. Nikodemus kommer med al den respekt han kan mønstre, - det udtrykker han med sin tiltale Rabbi, mester. Men ikke desto mindre afviser Jesus muligheden for en egentlig samtale, for Nikodemus må gå en hel anden vej for at kunne se ind i Guds rige – her rækker hverken loven eller belæringer eller kloge spørgsmål.

Jesus bruger talen om genfødslen som billede på det, der må ske med et menneske, hvis det skal begynde at se ind i evigheden. Vi må fødes på ny ovenfra, hvis vi skal kunne se Guds rige. Jesu skarpe ord til Nikodemus trækker en grænse op, som ingen har overskredet, før Jesus gjorde det, da han kom til verden som lyset for dem, der hører denne verden til. Og i verden råder det nattemørke, der omgav Nikodemus, da han kom hen til Jesus for at tale med ham.

Nikodemus vil have fat i det middel, der afklarer alt, det som kan stille ham tilfreds.  Men Guds ånd, der gør seende, står ikke til rådighed. Man kan ikke få greb om den og lægge den ind i sin bevidsthed ved siden af alle de andre forudsætninger, man har tilegnet sig. Guds ånd gav sig til kende ved Jesu fødsel og ved hans dåb, og den bandt sig til hans navn, da han blev ophøjet, genfødt gennem døden, og den er nærværende i den dåb, der binder sig til hans navn, og dermed til et fællesskab med ham i død og opstandelse.

Det vi ikke kan tage til os, opøve os til, kan til gengæld blive givet os, så vi alligevel kan smage åndens gaver. Hverken fødsel eller genfødsel er noget man selv råder over, fødsel er noget der sker med en, livet er ikke noget, der kan tages, men noget som skænkes, og dette gælder også det evige liv. Det vi ikke kan, det kan Guds ånd. Guds ånd kan nedbryde vores fæstningsværker, kassere alle vore anstrengelser og mens al vores orden og struktur, vores identitet og stolthed går til grunde, bliver en ny orden samlet i Jesu navn og skænker os syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv. Guds ånd viser os stedet hvor Himmel og jord mødes. Så genfødslen, dåb i ånd og vand er noget, der skænkes os og tro er at lade det gælde som Gud her skænker os. Som Augustin og senere Grundtvig har sagt, hos den spæde finder Helligånden ingen modstand – her findes indgangen til Guds rige. I forholdet til ånden er vi altid spæde og kan kun tage imod. Amen

 































Suppl tekst