6. s. e. påske 2022
[Søndagen på
Teksten denne Uken]
Kirsten
Sønderby
De
ord jeg lige har læst for jer, er en bid af en tale
Jesus holder ved den sidste nadver.
I skal altså høre dem sagt, som en slags afskedsprædiken
Jesus holder til sine venner, sine disciple, den sidste
aften han er live, hvor de spiser sammen. Den bid af
talen vi fik i dag, er formet som en bøn. Jesus ber for
sine venner, han sætter ord på hvad det er han ønsker
for dem og for deres fællesskab. Han taler meget om at
de skal være et, at de skal være i hinandens liv på
samme måde som han og hans far Gud er i hinandens liv.
At de fra nu skal have tillid til at de i det at de
kender Jesus også kender Gud.
Jesus
ber for at disciplene må være et i ham. Han beder meget
indtrængende om det. Faktisk siger han fire gange "ét";
at de alle må være ét, at de skal være ét, ligesom vi er
ét, Far, at de fuldt ud skal blive ét.
Det
med at være ét må altså være meget vigtigt for Jesus.
Og
det har så fået alle disciplene både dengang og siden i
kirkens historie til at have alle mulige forestillinger
om hvordan et at være kristen skulle betyde at man
skulle være sammen med andre kristne på bestemte meget
enige og meget fælles måder.
Faktisk
er der i apostlenes gerninger, som er en bog i bibelen
der fortæller historien om tiden lige efter Jesus var
død og opstanden og om hvordan kirken egentlig blev til,
et eksempel på at et ægtepar som ikke gjorde det alle de
andre kristne velhavende gjorde, nemlig at give alt hvad
de ejede til fællesskabet, dette ægtepar, falder
simpelthen om og dør, (af skam måske) da de bliver
afsløret i at have gemt nogle penge væk fra den fælles
pulje.
For
i den første tid da oplevede de kristne at det at være
ét det var at dele alt og være meget sammen og hele
tiden tale sammen og fortælle omgivelserne om Jesus og
enheden. Og efter den tid har den måde at forstå det
kristne fællesskab på været én vigtig forståelse af
hvordan man kan leve som kristen.
Men
der er også en anden vigtig forståelse af hvad
fællesskab er i kristendom. En anden måde at forstå det
som jesus taler om når han siger I skal være ét ligesom
min far Gud og jeg er ét.
For
mens Jesus siger at han og faderen er ét er der jo ingen
er kan se det med det blotte øje. Jesus og Gud Fader går
ikke rundt i verden sammen som to synlige skikkelser. De
sidder ikke ved siden af hinanden ved bordet, eller
hænger på to kors ved siden af hinanden. De er ét på en
anden måde. De er et i ånden, i kærligheden. De kender
hinanden, de kommer fuldstændigt af det samme, Jesus og
Helligånden udgår fra Gud, De er Gud, de tænker det
samme, de bevæger sig i samme retning. De er
sammensmeltede, de er ét. Men de holder ikke i hånd og
de drikker ikke kirkekaffe sammen hver søndag.
Der
er en anden måde at være fælles på vist i dette.
Og
det er faktisk den måde og i den éthed vi er her i dag.
Som
en jeg kender, hun hedder Merete, sagde for nylig da vi
talte om dette her "Jeg vil kalde mig kulturkristen, jeg
kommer i kirke når jeg skal til noget; barnedåb,
begravelse, bryllup og somme tider til Jul. Og så syns
jeg faktisk jeg er ét med det når jeg er der! Selvom jeg
ikke kender alle i kirken, eller ved om jeg er enig med
dem om noget som helst, men vi er sammen om noget
større, vi vender samme vej, vi rejser os og sætter os.
Vi skal ikke aftale hvordan vi gør, jeg skal ikke sige
noget om hvad jeg synes. For det er afgjort på forhånd.
Jeg antager simpelthen bare at vi er enige om at fejre
eller sørge på den her måde. At vi er ét med det. Fordi
det ikke handler om os, men om det som er større. Om Gud
eller kærligheden, eller hvad vi nu kalder det....."
Cirka
sådan sagde Merete.
Og
vi kan godt kalde det kærlighed!
For
det er jo kærlighed at være ét. Det er der i kærligheden
at den fuldkomne éthed findes. Vi længes altid efter
den, de fleste af os i hvert, de af os som tør...vi
længes efter kærlighedens éthed.
Selvom
mange af os godt ved at kærlighedens éthed kun findes
varigt to steder i menneskelivet, nemlig i livmoderen og
i himlen. Og så i glimt undervejs i livet, som riv i
hjertet når en baby åbner sin gummebløde mund og ler dig
i møde eller i elskovens dybeste rum og rus.
Jesus
siger "Fader jeg vil at hvor jeg er, skal de også være,
for du har elsket før verden blev grundlagt. De skal
kende dig, Gud i mig, de skal erkende kærligheden, den
skal være i dem og jeg skal være i dem"
Det
er kærlighedens éthed.
Lad
os bare kalde det kærlighed!
Den
som er døbt er sat ind i den kærlighed. Den éthed. Den
som er døbt er sat ind i den usynlige kærlighedens éthed
som er mellem Jesus og Gud og Helligånden. Den døbte er
koblet direkte ind i treenigheden med en usynlig snor
Det
var det som skete lige før med Frej og Sejer og Karl
Christian. Og fordi snoren er usynlig så er det
afgørende betydningsfuldt at I, deres forældre og
faddere fortæller dem om den. Fortæl de tre små om
Jesus, om hans liv og død og opstandelse, om at Han var
Guds søn. Tal med dem, efterhånden som de vokser
op, om hvad det betyder for jer, så de erfarer at det
kan betyde mange forskellige ting i forskellige
menneskers liv, at det at være kristen kan udfolde sig
på mange forskellige måder.
I
Folkekirken taler vi om de to forskellige
hovedforståelser af hvordan det kristne fællesskab
udfolder sig, som de varme og de kølige fællesskaber.
De
varme fællesskaber er dem hvor mennesker oplever at
deres tro udfolder sig bedst i at de ses meget tit, de
kommer i kirke hver søndag og de taler sammen i
trosgrupper hver onsdag, og de spiser sammen om fredagen
og deres børn går i noget der ligner søndagsskole osv
osv.
De
kølige fællesskaber er mere som min bekendt Merete
beskriver det, at man kommer i kirke når man har lyst
til det, det kan godt være hver søndag, men det kan også
være ved lejligheder hvor man er inviteret, til barnedåb
feks. Man snakker ikke så personligt med hinanden om sin
tro, og har måske ikke altid brug for kirkekaffen, måske
kender man ikke nogen særlig godt i den kirke hvor man
kommer og det er helt fint, for det er mere den fælles
orientering den samme vej i Gudstjenesten der udgør det
fællesskab man har brug for.
For
mig at se er der ikke nogen rangordning i mellem det
kølige og det varme, jeg ser det ikke sådan at det ene
eller det andet er finest i forhold til troen eller Gud.
Jeg
ser det som to forskellige måder at være kristen på. Som
er villet af Jesus. Jesus skaber i sit liv og sin
opstandelse mangfoldige måder at tro og leve på. Det er
faktisk noget han bevidst satser på, tænker jeg. Ellers
ville han da ikke have udvalgt tolv disciple, som kunne
forstå ham på tolv forskellige måder. Så ville han have
gjort som Allah, og have valgt en og kun en fortæller.
Jesus var Gud og derfor vidste han at mennesker er
forskellige og også forandrer sig igennem deres liv, så
han kunne ikke nå os alle med én bestemt måde at være
kirke på som norm.
I
stedet satte Jesus kærlighedens éthed, som forener alle
de forskellige måder at leve som kristne på i den
usynlige snor som også forener Gud, i fader, søn og
helligånd.
Lidt
ligesom når Danmarks radio har forskellige bærebølger at
sende på, afhængig af om det er P1, P2 eller P3.
Uanset
hvilken bærebølge Gud sender på, så er der Love in the
air!
Amen
|