Der
er forskel på landskaber, nogle steder kan man gå
rigtig længe igennem fladt terræn, andre egne
byder på tæthed af stejle stigninger, måske tilmed
høje bjerge, således at man, hvis man vil gå i en
bestemt retning også må belave sig på at gå op og
ned, ja ind imellem klatre.
Sådan
er det også med følgeskabet med Gud gennem
kirkeåret. I nogle perioder ligger bjergene tæt. I
andre kan man vandre uendeligt gennem flade
landskaber af mere jordnære begivenheder.
Vi
har Trinitatis søndag i dag. Vi står på en
bjergtop, den sidste i et stykke tid og ser
tilbage mod jul, påske og Pinse, fest årstiden i
kirkeåret og frem mod en lang række
trinitatis-søndage, sommer-hverdagssøndage.
I
evangeliet, som jeg lige læste, befinder Jesus og
disciplene sig også på et bjerg. Endnu engang og
for sidste gang, kunne man sige.
For
i Matthæusevangeliet går det hele tiden op og ned J
Helt
konkret og fysisk. Hvis man læser sig igennem
Mathæus, så er Jesus på færde med og uden disciple
i hele det Israelske landskab. Han går ikke udenom
noget. Og mange af de vigtige begivenheder finder
sted på bjergene.
Det
er god jødisk tradition. Læser man i det gamle
testamente vil man hurtigt opdage at Gud ofte
viser sig, åbenbarer sig på bjerget. Her taler
Han, har bliver Han tydelig, ofte med indignation
over frafald og forspildte menneskeliv, ofte med
krav og bud, og med tilsagn om følgeskab og
troskab.
Så
Mathæus skriver sig ind i en stærk tradition med
åbenbaring af Guds væsen og vilje på bjerge.
Matthæusevangeliet er bygget sådan op at
fortællingen om Jesus gerning begynder og slutter
på et bjerg. Efter en kort indledning om Jesu
fødsel og omstændighederne omkring den, så kommer
Jesus dåb og umiddelbart derefter føres Jesus af
ånden ud i ørkenen for at fristes af djævelen og
så fortælles det at Djævelen fører ham op på et
højt bjerg og peger ud over verdens lande og riger
og siger at hvis Jesus vil tjene ham så vil han
give ham det hele.
Jesus
afviser djævelen, går ned af bjerget og er midt
blandt menneskene i dallandet, ved Genesaretsøens
bredder, hvor han giver sig til at tjene dem, os,
med sine ord og sit helbredende arbejde.
Og
med evangeliet i dag er vi ved afslutning af
Mathæus fortælling om Jesus, de allersidste ord i
evangeliet, vi plejer at kalde dem for
dåbsbefalingen, "Mig er givet al magt, i himlen og
på jorden, gå derfor hen og gør alle folkeslagene
til mine disciple, idet I døber dem i faderens og
sønnens og helligåndens navn og idet I lærer dem
at holde alt det som jeg har befalet jer. Og se
jeg er med jer alle dage indtil verdens ende"
Al
magt på bjerget. Ikke djævelens magt, men Guds
magt. Givet Jesus, ikke noget han har taget.
Frihedens, kærlighedens og sandhedens magt på det
ene bjerg, set tilbage mod det andet bjerg,
tvangens og underkastelsens og voldens magt.
Fra
bjergtinde til bjergtinde. Hen over alle tinderne
imellem.
Prøv
at se landskabet for jer. Mathæus' fortælling lagt
ud som Israels landskab.
Prøv
at se for jer at vi står der sammen med Jesus og
disciplene, på denne sidste bjergtop,
dåbsbefalingens top, og ser tilbage mod
fristelsens bjergtop. Sådan begyndte og sluttede
det. Nedenunder os ligger landskabet i en dis, vi
ser lige nu kun begyndelsen og slutningens tinde,
men så klarer det op og en rute af lavland og
højdepunkter åbenbarer sig.
Se,
siger Jesus, der er bjerget hvor jeg prædikede,
fra kapitel 5 til og med kapitel 7. Og der er det
bjerg hvor jeg gik alene op for at bede, efter
brødunderet hvor jeg bespiste 5000 mand med fem
brød og to fisk.
Der er det lille bjerg ved søen hvor jeg satte mig
og folk kom og jeg helbredte syge, vanføre og
lamme.
Derovre
lidt til højre op mod Golanhøjderne har I bjerget
hvor I var med oppe, Peter og Johannes og Jakob,
hvor jeg talte med Moses og Elias, mens I lyttede
og havde det som alting stod så lysende klart.
Og
kigger I mod syd, ja så ser I vel lige så tydeligt
som jeg, nogle uforglemmelige bjerge, Oliebjerget
og Zion. Jerusalem og Golgatabjerget. Den
vigtigste, mest forfærdelige og mest vidunderlige
påske, nogensinde.
Og
kig så ned i dybet mellem bjergene, se
Jordanflodens strøm, det døde hav, byerne rundt om
genesaret. Tænk på alt hvad der er sket og sagt og
gjort. Tænk på hvordan Gud har været menneske i
mig og jeg har været Gud i Ham. I kommer aldrig
til at forstå Gud, I kommer aldrig til at forstå
alt hvad der skete, men I var der, I så og I
hørte, både det som skete på tinderne og i
lavlandet. I gik med mig i lys og i mørke. I var
trofaste og I svigtede. I blev tilgivet og I
tilgav.
For
mig er givet alt magt i himlen og på jorden. Gå
derfor ud og gør alle folkeslagene til mine
disciple.
Gå
ud! Fortæl, døb, elsk og tilgiv
Gå
ad lange lige veje gennem flade landskaber, vad
gennem moser mod nord og bestig bjergtinder mod
syd, Fortæl menneskene overalt om det hele. For
det er det glædeligste budskab. Og se jeg er med
jer alle dage indtil verdens ende.
Amen!
|