|
|
Anbefaler
varmt boka “The Cross & the Prodigal – Luke 15
Through the Eyes of Middle Eastern Peasants” 2. utg.
2005, av Kenneth E. Bailey, InterVarsity
Press.
Bailey
(D. 2015) var en amerikansk reformert pastor og teolog
som bodde i Midtøsten i 60 år. Han snakket flytende
arabisk, forsto arameisk og leste begge disse, pluss
bibelhebraisk, gammelsyrisk, m.m. Gjennomgangen hans
av hvordan denne lignelsen (og de to foregående i
samme kapittel) ble og blir forstått på landsbygda i
Midtøsten, er ekstremt spennende og tildels omveltende
på perspektivet for mange av oss, meg inkludert. Hos
ham er det også faren som står i sentrum, og begge de
to sønnene gjør seg på ulike vis skyldig i det samme,
sett fra et MØ-perspektiv hvor ære, relasjoner,
hierarki og patriarkat er normgivende: de bryter de
svært sterke forventningene til hvordan sønner skal
oppføre seg ifht familiefaren, og begge forsøker å
slippe unna (mener han) med et pro forma-oppgjør.
Den
som gjør noe virkelig dramatisk, på tvers av alle
vedtatte æreskodekser, er faren, som både tar imot en
sønn han burde avvist, og forsøker å godsnakke med en
annen sønn som skjeller ham ut offentlig. (Ingen ting
i landsbyen er strengt tatt privat, sml. hvordan «en
av karene» vet alt om hva som skjer i hjemmet når
eldstemann er på vei hjem.)
Det
er farens offer som retter op relasjonen til den
«bortkomne», som i Baileys lesning håpet å få til et
slags økonomisk oppgjør og ikke ville forholde seg til
grunnproblemet, som var den brutte relasjonen. Noe
tilsvarende skjer egentlig med den eldste også, men
der lykkes det jo ikke!
Faren
er altså villig til å ofre familiens livsgrunnlag (han
lar yngstemann få arven, og antagelig selge den for
spottpris for å få kontante midler), og familiens ære
– egentlig en del av livsgrunnlaget det også – for å
rette opp de brutte relasjonene.
Fokus
i en slik lesning er ikke på «omvendelse» hos
sønnen(e), eller på enkeltsyndene særlig den sløsete
måtte ha på samvittigheten, men på de brutte eller
skadde relasjonene og på farens betingelsesløse
mottagelse og tilgivelse.
|
.................................................................
|