|
|
Teksten denne uge's tekster -
dokumentation
Den svære gæstfrihed
og Guds straf: Hvordan skal vi forstå
lignelsen om verdensdommen?
Johannes Aakjær
Steenbuch. Scriptorium Theologia.dk [Læs
her]
Citater fra
ovenstående artikel - som bestemt kan
anbefales i sin helhed.
Ofte
er
ordene blevet forstået som en abstrakt etisk
teori om, at vi møder Gud i andre
mennesker.. Jesus taler specifikt om sine
“mindste brødre”. Hvem er Jesu brødre? ..
(Heb 11,2).. At være kristen handler ikke
bare om at tilslutte sig et bestemt livssyn
eller en særlig klub eller forening, men om
at være adopteret af Gud. At være kristen er
at være blevet Guds barn og ikke længere,
som fx de dømmesyge farisæere, at have
djævelen som far (Joh 8,44). .. trods af
vores manglende evne til at leve op til
lovens mange fordringer om at hjælpe de
fattige og fremmede og at give til enhver,
der beder. Kristendom handler om frimodighed
over for Gud på trods: “I har fået den ånd,
som giver barnekår, og i den råber vi: Abba,
fader!” (Rom 8,15).
Når
det
ord, som oversættes med “evig”, men egentlig
bør oversættes med æon eller tidsalder,
anvendes om fremtiden, oversættes det bedst
med ”den kommende verden” ..
Når
der
i lignelsen om verdensdommen tales om straf
(kolasis),
skal
det næppe forstås som hævn eller
gengældelse, men som tugt. Skal vi være helt
bogstavelige, er der nemlig tale om et ord,
som betyder beskæring, som når et træ
beskæres eller stynes for at kunne give
bedre frugt. Altså dømmes bukkene til
“beskæring i den kommende tidsalder”, for at
være helt præcis –
Kristus
er
nemlig allerede godt i gang med at dømme
folkeslagene. Dommen foregår historisk. Det
glemmer vi måske, når vi hører, at “Når Menneskesønnen
kommer
i sin herlighed og alle englene med ham, da
skal han tage sæde på sin herligheds trone.”
(Matt 25,31). Men Kristus sidder efter sin
“himmelfart” – altså nu – allerede ved Guds
højre hånd.
..Lignelsen
om
verdensdommen handler altså om, hvordan
Kristus i tiden, altså i løbet af historien,
dømmer folkeslagene efter, hvordan de
behandler Guds kirke, Jesu “mindste brødre”.
Den udlægning af lignelsen af verdensdommen
kan i oldkirken fx findes hos Klemens af
Alexandria og Origenes.
En
parallel
findes i Paulus’ brev til menigheden i
Rom. ,. kap 9-11..det
beskårne
kan podes tilbage. Også denne og de kommende
tidsaldre skal få en ende, så Gud til sidst
kan forbarme sig over alle (Rom 11,32). I
lyset af Paulus’ beskrivelse ser vi altså,
at tugten af bukkene i lignelsen om
verdensdommen må handle om en “beskæring”,
som ikke er endegyldig, men som må føre til
endelig frelse engang ude i fremtiden, når
alle folkeslag er podet på stammen.
Vi
skal
selvfølgelig passe på med at drage
forhastede konklusioner, når vi hører, at
nationers og folkeslags trivsel afhænger af,
hvordan de behandler de kristne iblandt
dem... [ISIS contra Putin med flere]
|
|