|
|
Anmeldelse af Mitri Raheb: Afkoloniser
Palæstina
>
Mitri Raheb: Afkoloniser Palæstina
En kritik af vestlig teologis dominans i
Mellemøsten
Forlaget Eksistens 2024.
Bogen kan
bestilles her
Anmeldelse ved Theol-p’s redaktør.
Forfatteren
Mitri Raheb er præst ved den lutherske ”Julekirken” i
Betlehem – og stifter af og ledende kraft bag Dar
Kalima University, en undervisningsinstitution, som på
tværs af religion arbejder med at palæstinensisk
kultur støttes og styrkes. (Dar Kalimas Gaza-afdeling
blev udraderet af israelsk præcisionsbombning her d. 1. april
sammen med Al Shifa-hospitalet, mens denne anmeldelse
var under tilblivelse). Han er forfatter til
adskillige værker – Blandt andet ”Troen og Imperiet”,
som handler om den kristnes forhold til magt i samme
kontekst som ”Afkoloniser Palæstina”, men med en lidt
anden vinkel.
Bogen anbefales på det varmeste.
For nogle til genovervejelser af standpunkter i
forholdet Israel-Palæstina, hvor fik man egentlig sin
mening fra? Eller for andre til at overveje en i
teologisk sammenhæng mere global tilgang til bibelen,
hvor den netop som helhed ses som vejleder og
inspiration – uden at være undertrykkende. (Her
udfordres anmelderen hver gang – fx af en Desmond Tutu
eller en Mitri Raheb selv). Endelig er der et væld af
citater som dokumenterer analyserne og historien fra
begyndende zionisme til i dag.
Ideologi- og teologikritik
Bogen er en ideologi- og teologikritik – en kritik som
er forankret i et konkret historisk forløb i et
sønderslidt landområde i verden, Palæstina. Man bliver
godt oplyst om rækken af begivenheder i historien som
har ført frem til den nuværende situation og deres
baggrund i netop ideologien, zionismen, den jødiske, men
i høj grad også den kristne. For
de fleste vil der være overraskende viden og indsigter
at hente.
Den arbejder med at give os nogle
adækvate begreber at tænke den konflikt i, som vi nu ser
udfolde sig på det grusomste i Gaza. Det skal nævnes at
den er skrevet før terrorhandlingen 7 oktober og den
helt proportionsløse modterror bagefter. For dem som
ikke fulgte vældig godt med i dette hjørne af verden vil
den åbne øjnene for hvor trængte palæstinenserne var
også før – i deres eget land.
Nøglebegrebet bosætterkolonialisme
Et nøglebegreb i bogen er det forholdsvis nye ord
”bosætterkolonialisme”. Én form for kolonialisme bestod
i at europæiske magter tog kontrol over et område
udenfor Europa, militært, og brugte kontrollen til at
hente ressourcer og rigdomme fra kolonierne. Nogle
bosatte sig også, men da som ejere af bedrifter af
forskellig slags, arbejdere var lokalbefolkningen.
Bosætterkolonialisme er det, når den lokale befolkning
fordrives for at give plads til nye indvandrere, som
overtager jord og arbejde. Bogen sammenligner den
deciderede bosætterkolonialisme i Israel med forskellige
andre – blandt andet også med koloniseringen af Amerika,
som på nogle punkter ligner, og bogen viser hvordan det
er med til at mange amerikanere let identificerer sig
med Israel.
Den tidlige kristne zionisme
En af de ting, som faktisk kom bag på mig under
læsningen, var hvor stærkt teologien generelt i forrige
århundrede var zionistisk orienteret. Og hvordan endnu
længere tilbage den kristne zionisme til dels støbte
kuglerne til den jødiske. Helt tilbage fra slutningen af
1800-tallet viser bogen, hvordan det ikke kun var
Tyskland og nazisterne der talte om ”det jødiske
problem”. Også i England så de politiske arkitekter bag
løftet om et hjemland til dem jøderne som et problem. Og
der var zionismen en belejlig løsning, forenet med den
generelle, selvfølgelige kolonialistiske holdning, at
man kan tage et land, erobre det som sit, og gøre med
det hvad man ville, her altså skabe en nationalstat for
jøder. Og de dybt fromme, politiske ledere i England
skabte grundlaget for en statsdannelse. En Balfour var
en af dem. Han lagde navn til den erklæring, som gav
jøder ret til ”etablering af et nationalt hjem for det
jødiske folk” i Palæstina. Ikke helt uden tanke for en
befolkning, der var der i forvejen. Men de blev på et
tidspunkt, hvor de vel udgjorde 90%, udelukkende
defineret negativt i forhold det jødiske folk.
”Ikke-jødiske samfund” måtte ikke skades på rettigheder
og politisk status, hedder det i erklæringen. Disse
engelske toppolitikere tog helt til sig den zionistiske
tanke (eller rettere havde den selv), at jøder - af alle
nationaliteter ellers - er det samme folk som
israelitter og judæere, som i meget forskellige
sammensætninger levede i Palæstina for 2000 år siden –
og at jøder uanset baggrund havde ret at bosætte sig dér
og have en stat.
Den kristne zionisme efter
holocaust
Dernæst havde jeg ikke helt set, hvor meget kristen
zionisme dominerede den protestantiske teologi i Europa
også senere. Raheb fortæller om respekterede teologer.
Gennemsyret af dårlig samvittighed over holocaust, som
kun få lysende eksempler i kirkerne havde taget afstand
fra, blev resolutioner vedtaget om Israels guddommelige
ret til at eksistere osv. - uden mange ord blev brugt på
palæstinenseres tilsvarende ret til deres eget land. Den
protestantiske biblicisme godtog at bibelen skulle/kunne
forstås om forhold 2000 år efter de sidste skrifter blev
skrevet. En simpel historisk bevidsthed blev
suspenderet.
Jeg undrede mig her i dette forår, da Mitri Raheb i sin
skuffelse over manglende solidaritet fra de andre
lutherske kirker under Gaza-terroren og undertrykkelsen
generelt i Palæstina overvejede at foreslå at den
lutherske palæstinensiske kirke skulle melde sig ud af
nadverfælleskabet med de lutherske kirker i Europa. Den
har ikke gjort det. Men jeg forstår det nu. I lighed med
teologer i den protestantiske kirke har jeg for det
første en dårlig samvittighed på vores kulturs vegne, at
holocaust overhovedet kunne finde sted. Nu har jeg
dertil reel dårlig samvittighed over vi som kirker ikke
tydeligt har kunnet gå ind på et massivt undertrykt
folks vegne, og påvirket og gjort mere bevidst om, hvad
der længe har fundet sted. Så jeg forstår nu Rahebs
nødråb.
Politisk brug af bibelen
Udover at være relevant til forståelsen af zionismen og
den vestlige magt bag, er bogen relevant for teologer
og
andre til at overveje hvordan et helligskrift,
bibelen, kan bruges i en politisk sammenhæng. For et
flertal af danskere er det slet ikke en problematik,
der er grund til at tage i betragtning, for de er så
fjernt fra at tænke at bibelen som sådan skulle have
relevans for dem eller vide at bibelen faktisk i kraft
af at være en solid del af vores fælles kulturgrundlag
virker ind i vore handlinger, også politiske. Men
problematikken kan blive mere åbenlys også i dansk
sammenhæng, fordi flere og flere præges af en
primitiv-ateistisk forståelse: de kristne er
fundamentalister og de hører så ikke andet, når
præster og teologer ytrer sig. Og
den kan blive det fordi det lille fundamentalistiske
segment faktisk bliver større og mere højrøstet.
For danske mainstream-præster (hvem
det nu måtte være) er det måske heller ikke egentlig et
problem. For nu at sige det kort: De vil mene at Jesus
Kristus er centrum for vores tro, NT er tolkningen af
hans betydning, GT fortæller om den religiøse
sammenhæng, som han trådte frem i og som han selv og
hans første tilhængere forstod som baggrund. De enkelte
skrifter er (med)bestemte af den historiske sammenhæng ,
som de er blevet til i. For de fleste trossamfund ude i
verden er bibelen mere end det, den er mere direkte
normativ for os også nu – henover al tid og sted. Derfor
arbejder Raheb en del med hvad der er forkert,
uhistorisk fundamentalisme – gennem sin egen brug, og
ved at påpege misbrug, og påpege to meget forskellige
retninger i bibelen og så gennem tre palæstinensiske
teologers forskellige, mere teoretiske vinkler på
sagen.*
Udvælgelsestanken
Hans arbejde med begrebet ”udvælgelse” (et udvalgt folk)
viser en del af det. Tørt kan han citeres for at mene at
disse palæstinensiske kolleger ”ikke giver tilstrækkelig
opmærksomhed til Bibelens egen sociopolitisk kontekst”,
og gør begrebet til dogmatik (som dog er bedre end den
zionistiske spring-henover-al-historie brug). Samtidig
skal tanken om udvælgelse ikke tages fra hverken jøder,
kristne og muslimer, så: - lyder det varmt: ”Ligesom en
elsker ikke kan undgå at se sin elskede som ”den eneste
ene”, enestående og speciel, ”liljen blandt blomster”,
kan den troende ikke gøre andet end se sin tilknytning
til Gud som unik og til en vis grad eksklusiv”. (s. 139)
Faren er i religiøs sammenhæng er at gøre den slags
trosudsagn objektive eller absolutte – ude af historisk
kontekst.
Raheb viser hvordan udvælgelsestanken
er farlig, hvordan den kan betyde vold og udslettelse af
andre, allerede i GT; hvordan dette slår igennem
forskellige steder i bibelen. Jesu har en helt anden
vinkel, - udvælgelsen handler ikke om et folk, en
geopolitisk enhed, men den enkelte i sit forhold til
Gud, og dermed i forhold til enhver anden, og det skaber
et helt andet slags folk. Men udvælgelsestanken i den
gamle form før Jesus transporteres videre til
forskellige udgaver senere i historien. Den slår igennem
udover i den egentlige zionisme - i for eksempel det
amerikanske højres selvforståelse af Amerika som det nye
Israel (s 136) – men den har mange steder været en del
af den europæiske ekspansions historie.
Kristen Skriver Frandsen. April
2024.
*Note om forståelsen af bibelen
Det kan synes mindre relevant for den danske præst
hjemme i studerekammeret, men vi er del af en større
kirke. Bibelforståelsen var en af de ting, som Phil
Jenkins i The New Christianity pegede på, som er
anderledes i de unge, selvstændige, voksende kirker i
syd. Den er ikke fundamentalistisk, men bibelen som
helhed er på en eller anden måde en selvfølgelig
normsættende og vejledende rejsekammerat. Den er det for
en Desmond Tutu, som uanset det kan mene at ægteskaber
mellem homoseksuelle selvfølgelig skal have kirkelig
velsignelse, han tolker altså ikke fundamentalistisk som
fx mange højrefløjskristne. Den er det for de kristne,
som Mitri Raheb er præst for.
Bibelindeksering
Theol-p har til bogen lavet
bibelindeks. Med det formål at der let kan findes et
relevant citat til ressource og inspirationsmaterialet ”Teksten denne
uge” – uge for uge. Den vil dukke op på relevant plads i
de akkumulerede indekser til bibelens enkelte skrifter.
For første gang på Theol-p også ordnet i citaternes
rækkefølge i bogen. Ved hjælp af en lille overskrift til
hver henvisning får man et overblik over selvfølgelig
rækkefølgen af bibelbrug men også egentlig ikke så lidt
af et overblik over noget af bogens indhold.
Bibelindeks til Mitri Raheb: Afkoloniser
Palæstina
Bibelindeks (simpelt) til Mitri Raheb: Troen
og Imperiet.
Engelsk version (råoversættelse)
|
|