|
|
Anmeldelse af Jakob Brønnum: Fristelsen
Tekstforståelse
i
wienerbrødets lignelse
Anmeldelse
af
Jakob Brønnum: Fristelsen. I serien Bibel og kultur,
forlaget Læselyst
(2022).
En
bibelsk
tekst er som et stykke wienerbrød hedder det i
indledningen. Her må den
teologisk dannelse straks sætte ind – der er
selvfølgelig bare ét tertium
comparationis, nemlig at den bibelske fortælling
består af mange lag.
Selvfølgelig kan der som ved lignelser i øvrigt være
bibetydninger, fx at brødet
bliver enormt tørt og kedeligt, hvis ikke nogen
sætter tænderne i det og
konsumerer det. Og det er hvad forfatterens formål
er: formidle teksten,
fristelsen i ørkenen, så vi virkelig kan tage den
til os, konsumere den. Og
”vi” er den dannede læser. Ikke bare den teologisk
faguddannede, men enhver der
vil læse også en bibeltekst med åbent sind, og for
hvem et væld af henvisninger
til vores fælles kulturs forståelse åbner døre. En
af bogens stærke sider er at
den gør meget for at tage selvfølgelige, ”moderne”
forudforståelser ind i
samtalen om betydningen af teksten og dermed holder
tekstlæsningen åben – det
bliver så også en udfordring for fagteologen.
I
den
sammenhæng: Det er ikke bare name-dropping, når vi
møder Janis Joplin, Doré,
Turner, Jung, Aristoteles, Erich From, Shakesspeare,
Queens, Dante … og mange,
mange flere. I forskelligt omfang tydeliggør de
nedslag af kulturens forståelse
af fortællingen – det bringes med eksempler og
citater. Dels fortæller de om slibningerne
i de briller vi læser med (som ikke nødvendigvis er
kongenial med teksten) dels
afstikker nogle af dem veje til at forstå teksten i
dag.
Forfatteren
har
som forudsætning at man er nødt til at se
bibelfortællingerne som
grundmenneskelige udsagn – uden at give dem en
religiøs særstilling.
****
Måden
at
aflæse jomfrufødslen på kan illustrere: ”.. Platons
begreb for selve livets ånd
og væsen, Logos, var det samme som det ord, de
jødiske tænkere forstod, at Guds
skabelse var gjort med. Det ord bruger
Johannesevangeliets forfatter, når han
på græsk skal forklare, hvordan Jesus er
inkarnationen af Guds visdom. Guds
visdom, som verden er skabt med, hedder på hebraisk
hochmah. Filon vier sin
karriere til at vise, at logos og hochmah et et og
samme, nemlig livets
grundstof, det, som udgør livet og derfor også er
verdens indretning og form.
De andre evangeliers forklaringer om jomfrufødslen
bliver nærmest en metafor,
der viser det samme: At Jesus allerede inden fødslen
tilhører det i livet, der
er evigt, nemlig det, livet selv er gjort af.”
****
Bevidsthed
om
de mange lag i bibelens tekster er vigtig.
Forskellige lag som den tidlige
tradition har lagt hen over teksterne. Selv teologer
glemmer ofte den
bevidsthed i det daglige arbejde med teksterne, og
ikke-teologer går glip af det
egentlige indhold, fordi de bliver hængende i lag,
som ikke viser ind i
tekstens kerne. En vigtig pointe er at netop for
Fristelsen i ørkenen gælder
det at der er tale om et lag som glider ind mellem
de øvrige teksters. Et lag med
en særlig forfatter, hvor vi til med kender
forfatteren! Ikke ved navn, men af
type: En jødisk intellektuel. Karakteristisk for
Brønnum bruger han ”jødisk
intellektuel” fremfor ”skriftklog” – dermed åbnes
forståelsen, og bindes ikke i
kristelig/kirkelig mumificering.
Jesu
svar
til Satan er citater fra 5. Mosebog kap. 6-8, men de
løftes ud af at være
identitetsskabende for det jødiske
ørkenfolk til
at være det mulige livsgrundlag for enhver. Fra at
der aftegnes en vej mod det
forjættede land, ser vi en vej ind i det evige.
Først og sidst handler det om
kampen om verdensherredømmet. Oplagt spørges der om
hvem er verdens fyrste (et
af navnene for Satan) hos os, i dag.
At
læse de
”grundmenneskelige udsagn” bliver så forsøg på en
tolkning bagom mere eller
mindre fikserede religiøse forståelser af ånd, af
ørkenen, af Satan, af Guds
ord, den frie vilje, Guds almagt, afguderi,
teodicé-problemet,
sandhedskriteriet for forståelsen af evangelierne –
og mere endnu.
For
de
fleste vil der være opdagelser at gøre – eksegetiske
og teologiske. Jeg finder
det pinligt at jeg igennem et teologisk studium og
et livs optagethed af Ny
Testamente har kunne kommet uden om betydningen af
Enoks bog. Og: En klar
bevidsthed om fristelsen i ørkenens trinitariske
ordning og hvad den indebærer
af totalforståelse ikke bare af fortællingen men
evangeliet vil jeg have med
mig fra nu af.
Jeg
kan
varmt anbefale bogen. Den er et energisk forsøg på
at formidle eksistentiel forståelse
af tilværelsen ud fra bibelen i sin helhed,
koncentreret omkring en enkelt
fortælling. Den er medrivende skrevet, eksegetisk
grundig og bredt orienterende
om den kultur, som fortællingen har sat sine spor i.
Det er til løbende inspiration,
ikke bare én gang hvert andet år, men via de mange
referencer til andre steder
i evangelierne til det homiletiske arbejde som
sådan.
|
|