|
|
Boganmeldelse
Desmond Tutu: Gud er ikke kristen og
andre provokationer
Anmeldt af Kristen Skriver Frandsen
<
Til skriftindekset <
Forlaget Boedal har velvilligst
tilsendt Teksten denne uge Desmond Tutus bog ”Gud er
ikke kristen og andre provokationer”. Det var på
redaktørens forespørgsel med henblik på at Teksten
denne uges brugere så vil møde Tutus bibelbrug og
prædikener relevante søndage, hvor han forholder sig
til teksten. Dertil også at bringe en kort anmeldelse.
Bogen udkom 2012 og allerede i 2014
kom andet oplag. Der er tale om fyldige, tematisk
ordnede klip fra Tutus prædikener og taler ved John
Allen. Der er først og fremmest tale om religions- og
politisk- eller som det nu hedder offentlighedsteologi.
Jeg kan først bare sige: Det er længe siden at jeg har
brugt et par dage på i stort set et stræk at læse en
teologisk bog!
Next Christendom
Tutu er til en vis grad en repræsentant for det som
Philip Jenkins definerede som ”Next Christendom” –
kristendommen i den tredje verden. I forhold til en del
vestlig teologi er det en ”revival” af brug af bibelen.
Jenkins skriver at The Next Christendom er
karakteriseret ved en bibelbrug, som i vestlige
teologiske øjne synes fundamentalistisk, men som snarere
kan kaldes en selvfølgelig forståelse af bibelen, dens
ord, som ligefrem tolkningsnøgle og vejledning i den/de
kristnes liv. Ikke bare hverdagsliv med dets
eksistentielle kriser - men også det politiske liv.
Karakteristisk – også for Tutu – er at GT har næsten
lige så stor vægt som tolkningsnøgle i livet og
samfundet som NT – selvfølgelig forstået i lyset af
Kristus. For Teksten denne Ugen er bibeltolkningen
særlig relevant – da brugerne vil møde den løbende.
Gudbilledligheden
Provokationer: for nogle (mener nok både udgiveren og
Tutu selv) er titlen ”Gud er ikke kristen” provokerende.
For dem som har en forståelse af Gud og ethvert menneske
skabt af Gud i Guds billede er det vel ikke så
provokerende endda. Det er netop et nøgleskriftord for
Tutu – at være skabt i Gudsbillede har for ham ikke bare
har noget at sige i et land med apartheid mellem
mennesker af samme tro men forskellig hudfarve, men også
i forhold til andre religioner og i forhold til social
ulighed.
Samtidig hævder han at det at være patriot er afgørende
vigtigt. Det kunne være provokerende for andre!
Patriotisme
”Vi må være patrioter, der elsker vores lande
lidenskabeligt, som Israels profeter elsker deres land
og deres folk. Vores kærlighed bør inspirere os til kun
at ønske det bedste for vores land, være involveret i en
ægte udvikling, så mennesker kan gå ind i en ægte
udvikling, så mennesker kan gå ind i den helhed, som Gud
har planlagt for dem, så de kan nyde livet i det
sprudlende overflod. Kristus sagde selv: Jeg er kommet,
for at de skal have liv og have i overflod” (s. 73). -
Og overfloden inkluderer ingen fattigdom, ingen foragt
af andre for status, race osv.
Det er en særlig patriotisme, som ikke interesserer sig
meget for vilkårlige landegrænser, men drejer sig om det
land man af Gud har fået at leve i. Der skal den kristne
kæmpe for Guds plan med menneskene – at de skal leve i
fred (shalom / sa’alam – som han af og til vedføjer) og
gensidig agtelse.
Lidelse og overflod
Den kamp kan føre ind i lidelse. At kristne og kirken
skal være beredt til at lide for sin sag er en anden
grundlæggende tanke hos ham – provokerende for de fleste
danskere, da den ligger os så fjernt, og vi ofte
forbinder fordringen med en slags afkaldskristendom. Men
lidelsen har bestemt ikke sig selv eller afkaldet som
mål hos ham.
Kristus sagde at han er kommet for at ”de skal have liv
og overflod” – de, fårene, er menneskene han er kommet
for at frelse. Tutu bruger dette citat flere gange. Det
er karakteristisk for ham: Frelsen har sin dennesidige
plads – og det er tro på den han appellerer til. Kristus
overvandt døden, opstod fra de døde og vi skal vandre et
nyt liv – her blandt medmenneskene. Igen og igen peger
han på at Gud gennemfører sin plan, overvinder
undertrykkelse – peger på konkrete eksempler – både fra
bibelen og samtidshistorien. Og med meget konkrete
beskrivelser af hvordan overfloden tager sig ud.
Da han samtidig fortæller så klart om de umenneskelige
overgreb, der har fundet sted i eget land – og det er
streng kost også for den som mener at have fulgt med i
Sydafrikas historie, mange kom jo aldrig frem til
vendepunktet med liv i overflod, men døde i lidelse og
foragt -, så savner jeg formuleringer af en teologi, som
udtrykker håbet om en hinsidig genoprettelse. Jeg er
egentlig ikke i tvivl om at han har den. Men han er så
bange for den teologi, som fra en etableret position
anviste den lidende til frelse efter døden, og som
derfor ikke ser den fantastiske forpligtelse som ligger
i, at mennesket er skabt af Gud til og forløst til at
udfolde i verden, at han helst kun vil udtrykke
frelseshåbets dennesidige side. En slags
overflodsteologi som dog mindst af alt ligner
”fremgangsteologi”.
Sort teologi
Gudbilledligheden er vigtig hos ham. ”Gud Immanuel” en
anden vigtig forståelse. Gud med os – ikke så meget som
fx ved vandringen til Emmaus, rolig trøstende,
udlæggende skriften (det er Gud uden tvivl også) – men
mere som den lysende, fjerde person sammen med Daniel og
hans to venner kastet i den gloende ovn – den som er med
midt i den dybeste smerte og pine – og frelser ud af
den.
Han kan tale om Gud som den svage Gud, men kun samtidig
også som den almægtige Gud, som træder ind i de svages
sted. Han karakteriserer ”Gud er død teologi” som
tankeøvelser som muligvis er nødvendige for den hvide
mands forståelse af sig selv og verden – men
uvedkommende i den virkelige verden med dens lidelse og
kamp – og Guds sejr(e). Han giver sin og andre
afrikanske teologers teologi navnet ”Sort teologi”. Den
har klart stærke lighedspunkter med den sydamerikanske
befrielsesteologi.
Det politiske engagement
Det er alment kendt og godt fulgt i bogen, hvordan Tutu
aldrig bliver partisoldat i politik eller kirkelig
sammenhæng – hverken hjemme eller ude i verden. Fx har
han altid et stort hjerte for jøderne, som Guds særlige
folk, og som i Sydafrika var en stærk støtte i
anti-apartheidskampen, men så, uanset dette, bliver han
efterhånden en stædig kritiker af Israel og dets
regerings politik i forhold til palæstinenserne (og i
øvrigt Israels stærke forbindelse med apartheidsystemet
i Sydafrika), og har et skarpt øje for apartheiden i
Israel også.
Hans indsats for og vægtlægning på sandhed og forsoning
i enhver fredsproces og genoprettelsespolitik er han med
rette berømt for – og den er dybt bibelsk/teologisk
forankret – klart aftegnet hvordan i bogen.
Inspirationsmulighed
Hele konceptet bag bogen, især det stærke fundament i
bibelbrug, vil løbende kunne være inspiration for
prædikanter i en meget anden sammenhæng – og alligevel i
den samme verden som Tutu var i og hvis tanker stadig
har sin stærke virkning i.
Et citat mere: ”En god teologi må
anerkende sin egen indbyggede forældelse. Gud taler
til os, som vi er, og vores teologi bliver filtreret
gennem, hvem vi er” (s. 131)
Kristen Skriver Frandsen
Indeksering på Theol-p.
Jeg har til bogen lavet en indeksering af brugen af
bibelen. De fleste steder er angivet i bogen, men en del
har jeg set underforstået refereret til i teksten.
Modsat de fleste andre indeks her på Teksten denne uge,
har jeg ud for hver reference konsekvent sat en
overskrift, ofte bare for skriftstedet, men nogle gange
med et signal om hvordan Tutu bruger det.
Der er det traditionelle indeks ordnet efter
bibelskrifterne. Jeg har dertil lavet et indeks som
følger rækkefølgen brugt i bogen – med en opdeling efter
bogens fire hovedafsnit. Det giver en anden vinkel så
man oversigtligt kan orientere sig om Tutus bibelbrug.
Som altid kan man umiddelbart klikke på bibellink, og
læse skriftstedet i dets sammenhæng på onlinebibler,
dansk – norsk – og Lutherbibelen 1545 (og herfra et væld
andre)
Til
bibelindekset
|
|