Anmeldelse af Sallie McFague: Hengivelsens teologi

Sallie McFague: Hengivelsens teologi. Kenosis, klimakrise og menneskets forbundethed med naturen

 Forlaget Boedal 2024.

Bogen kan bestilles her

Anmeldelse ved Theol-p’s redaktør - her i norsk versjon [Den danske]

Bokens amerikanske tittel er: A New Climate for Christology. Den ble skrevet og utgitt (2021) kort før hennes død - og, som professor ved det teologiske fakultet i København Niels Henrik Gregersen skriver i sitt forord til boken, er det hennes testamente. Den samler hennes feministisk-teologiske arbeid med risikoen forbundet med de metaforene for Gud vi bruker, og bokens energi kommer fra at vi stadig konfronteres mer og mer med trusselen verden står overfor som følge av menneskets individualistiske grådighet, som er tydeligst synlig i klimakrisen. Man kunne fristes til å mene at bokens tittel kunne snus: (En søken etter) En ny kristologi for klimaet. Nå er det ikke en ny kristologi - noe McFague også forklarer ved å henvise spesielt til dens røtter i den østlige, ortodokse kirken. Det avsløres også i det danske undertittelens første ord "kenosis".

Forlaget Boedal skal roses for å utgi teologiske bøker som har røtter andre steder enn der dansk teologi vanligvis henter næring. At McFague skriver i en amerikansk, kirkelig-teologisk kontekst betyr at hun påpeker ting vi ofte ikke forholder oss til. I USA er det stater hvor det er tillatt for den enkelte skole å velge å ikke undervise om evolusjonsteorien, høyesterett har dømt statlige forbud mot undervisning i evolusjonslæren ulovlig, men skoler kan velge å la være; den kirkelige motstanden mot evolusjonslæren fra fundamentalistisk hold og en konfronterende holdning til naturvitenskap er sterk og levende. Dette preger en del av bokens innhold.

I dansk sammenheng er hun kanskje litt som en Don Quijote i kamp mot vindmøller som ikke står på den danske teologiske høydedrag - men kanskje nok i obskure dalstrøk - både i kristen frikirke- og aggressive ateistiske miljøer. Et grundvigsk orientert «Menneske først – kristen så» (som er nok til å leve det ansvarsfulle livet i forhold til medmennesker og medskapninger på forhånd uten kristen tro), kjenner hun ikke, heller ikke at det i selve skapelsesforståelsen kan ligge en respekt for naturen, som er nok til teologisk å kritisere det moderne synet på naturen (Ole Jensen).

Hun taler for en postmoderne forståelse av både teologi, vitenskap og evolusjonslæren - teologien skal tenke kenotisk, og evolusjonslæren er i samsvar med en slik tanke. Hun nevner "survival of the fittest" - men det er ikke lærens egentlige poeng for henne. Det egentlige poenget er at noe må dø for at nytt liv, nye former for liv, kan oppstå. Veldig komprimert: Dette svarer til Jesu ord om at et menneske må miste seg selv, sitt liv, for å frelse det. Gud er med i denne prosessen - det viser Kristi kenotiske overgivelse for menneskenes frelse. I denne prosessen må vi lære å gi avkall på vår grådige selv - og ikke leve av det vi har makt over og eier, men av og i relasjonene til andre mennesker. På den måten speiler vi kjærlighetens dype vesen - samlet i treenighetens relasjonelle karakter.

Vi må la Kristus leve i oss, slik at vi kan slippe den individualistiske selvopptattheten - som finnes både i den vestlige teologiske måten å tenke synd, nåde og frelse på OG i vår kulturs individualistiske måte å ønske å berike oss selv på - og samle til oss.

Jeg kan anbefale boken - det er sunt å tenke gjennom ens egen tro via et perspektiv som først og fremst er tilpasset for å kunne se og fremheve ting i en annen sammenheng enn vår egen. En sammenheng som likevel ikke er så fjern, siden mye finnes her og. Vår forståelse av Gud - gjennom de metaforene vi bruker (det har vært McFagues teologiske hovedfokus gjennom tiden - med deres risiko for undertrykkelse av mennesker - kvinner - kan stadig trenge et kritisk blikk. Det samme gjelder vår forståelse av verden som omgir oss, som noe vi kan manipulere og kontrollere (og ikke ser oss selv i grunnleggende forhold til); det gjelder også vår forståelse av hva frelse innebærer.

Det midterste, forholdet til verden, er tydelig i boken. Men hvordan skal vi forstå bokens Gud? Noen ganger virker det som en Niels Grønkjærs "Den nye Gud", andre ganger nesten "Grosbøllsk", den allmektige Gud har abdisert, bare til stede nå i den moralske fordringen, som ikke døde med Jesus, men oppstod fra graven som vår mulighet. Og likevel ikke - den treenige, relasjonelle dynamikken i Gud - virker i hvert fall av og til å være mer.

Frelsen? - helt sikkert ikke den individuelle frigjøringen ved å høre tilgivelsen av synd. Hvor man så kan fortsette som før. Heller ikke det individuelle visumet til landet bak havet eller nøkkelen til perleporten etter døden. Frelsen er å leve det nye livet, deltakende i Gud, Kristus som lever i meg - veldig banalt sagt her, og kanskje også litt urettferdig: I kampen for klimaet. I hvert fall frigjørelse til å gi Guds kjærlighet plass mellom mennesker. Det er et liv båret av mystisk erfaring i gammeldags forstand. Som Gud har uttømt seg for meg, må jeg uttømme meg i relasjonene til andre. Kanskje nesten som en tidehvervsprest en gang sa: "Slit deg ut på nesten, for slitt ut skal du uansett bli". Her bare klimaet i første rekke.

Er det noe utover denne verden, som evolutionært går mot sin død, godt nok med noen tilpassede sterke som holder en stund? Hvis ikke, hva med de svake som gikk til grunne - fordi vi sterke ikke bare har vår styrke, selvbestemmelse, maktutøvelse overfor naturen - men også overfor mennesker - hvor vi bruker makten til å knuse, undertrykke, la urett herske. Er det gjenopprettelse utover døden under ruinene i Gaza? Skyttergravene i Ukraina? McFague tar ikke stilling til dette, selv om det kunne ligget fint i forlengelse av nettopp en østlig inspirert kristendom å tenke en hinsides gjenopprettelse av det skapte.

Theol-p har laget et bibelindeks til boken. Se her. (Man får en rask oversikt over bibelbruken, da det også er "overskrift" til de enkelte ordene). Det vil bli sitert fra boken med relevante tekstreferanser.

Kristen Skriver Frandsen

 

Theol-p har lavet bibelindeks til bogen. Se her. (Man danner sig et hurtigt overblik over bibelbrugen, da der også er ”overskrift” til de enkelte ord). Der vil løbende blive citeret fra bogen ved relevante tekstreferencer.

Kristen Skriver Frandsen






"O