A t åbne en verden - Kirkerummet - Prædikestolen

Evangelistsymbolerne

Noget af det særlige ved Mattæusevangeliet er, at det er bygget op omkring fem store Jesus-taler; af hvilke bjergprædikenen nok er den, som man kender flest sætninger fra - fx: "Hvis nogen slår dig på den ene kind, skal du vende den anden til". Mattæus har villet fremhæve at Jesus er som Moses - (de fem Mosesbøger) - Jesus opfylder Mosesloven, men på en ny måde, som overgår den gamle.

Englemennesket er et af de fire livsvæsener*, der er tale om hos profeten Ezekiel - og i Johannes Åbenbaring. - Det blev symbolet for evangelisten Mattæus.
Markus fremstiller bl. a. det, at det var vanskeligt at forstå det guddommelige i Jesu menneskeskikkelse - og at det så alligevel ikke kan skjules.
Denne vanskelighed - set i ikonernes symbolverden
Løven - endnu et af de 4 livsvæsener - blev symbol for Markus

Lukas fremstiller blandt andet hvordan evangeliet om Jesus Kristus er centrum og vendepunkt i historien - derfor er det Lukas der fortæller om Jesu fødsel under Kejser Augustus - altså midt i verdens historiske og politiske begivenheder. En anden ting, Lukas særligt har øje for er forholdet mellem fattig og rig.
Oksen blev symbol for Lukas - det er let at huske, hvis man tænker på at det er Lukas, der fortæller om Jesu fødsel i en stald - hvor der naturligvis var en okse.

Johannesevangeliet er meget mere filosofisk og poetisk end de tre andre evangelier. Vigtigt for denne evangelist er det at få udtrykt enheden mellem Jesus og Gud, Faderen. Derfor fortæller det om hvordan den Jesus Kristus, der er med allerede i skabelsen, i en række underfulde tegn og i billedtaler viser og selv forkynder denne enhed.
Ørnen blev Johannes' symbol. Ørnens perspektiv er det ophøjede - det er også Johannes'.