|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Han kom
til USA og deltog i deres atomforskning. De havde kunnet
lave atomvåben uden ham, mente han dog. Men han var klar
over hvordan verden ville komme til at se anderledes ud med
atomvåben - og foreslog Churchill, den engelske
statsminister og på mange måder lederen af krigen mod
Nazityskland, at al viden om at atomproduktion skulle deles
med Sovjetunionen. Churchill mente han burde kastes i
fængsel med den holdning.
Niels Bohr gik meget aktivt ind i arbejdet for fred I
1950 - efter at Sovjetunionen havde sprængt den første
atombombe fik Niels Bohr oprettet "International Atomic
Energy Agency" - skal arbejde på at atomerngien ikke
bliver brugt til krig. I 1957 fik han en pris (Atoms for
peace award) for dette fredarbejde.
|
|
Troede
Niels Bohr på Gud? Der opstod en diskussion om det på et
tidspunkt da ministeren for forskning påstod det (i 2015).
En Bohr-kender, Finn Aaserud, svarede:
"Niels Bohr mente ikke, at man kunne sige noget som helst
om, hvad Gud gør eller ikke gør. En mulig Gud ville i
Bohrs optik være uden for vores rækkevidde og forståelse,
og derfor kunne vi mennesker heller ikke sige noget om
ham. Dermed holder han en dør på klem for, at der kan være
noget større, som vi ikke forstår, en mulig
guddommelighed.
Men det er ikke noget, som man kan finde særligt meget om
i de skriftlige kilder"
|
|
Er
tro og videnskab uforenelige?
Tydeligt nok ikke. Der er mange naturvidenskabsmænd og
kvinder der tror på Gud - eller noget guddommeligt.
Jesus siger mange ting - men blandt andet om sig selv som
den, der åbenbarer Gud, siger han: "Jeg er vejen,
sandheden og livet."
Videnskab skal altid arbejde med at finde sandheden.
Ethvert arbejde med at søge sandhed er en del af Guds
virkelighed.
Men Bohr kan have ret i at Gud er i og for sig uden for
vores rækkevidde - videnskaben vil aldrig aldrig kunne
vise eller bevise Gud.
Men selv om Gud, dette "større" er uden for vores
rækkevidde - al vores videnskab kan ikke "fange" Gud - så
kan Gud godt række ind til os.
Gud, skaber, magten bag alting, kan have bestemt at vi
skal have et apparat til at forstå ham.
Mennesker kan se en solopgang - og tro.
Han kan række ind til vores forståelse ved at åbenbare
sig. Den kristne tror at han åbenbarer sig i Jesus.
På en måde tror jeg det var det muligt "større" som kan
række ind til os, som videnskabsmanden Niels Steensen
prøvede at udtrykke med "men
langt det skønneste er det, vor forstand ikke kan
rumme".
Kan vi udtrykke forholdet mellem det vi kan erkende og
forstå videnskabeligt og det vi kan erkende og forstå i
tro med Niels Bohr-begrebet komplementaritet?
Redaktøren, Kristen Skriver Frandsen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Han
nåede kun at forske i matematikken i en 6-7 år - men som en
senere fransk matematiker sagde, nåede han med sin klare
tænkning at rejse matematiske problemstillinger, så der er
nok til 500 års videnskabeligt, matematisk arbejde med dem.
Hans var var præst og Niels havde nok fået noget af den
rationelle tilgang til verden med hjemmefra. For faren
kunne der ikke være modsætning mellem fornuften og tro.
Han udgav en katekismus "Religions-spørgsmaal med Svar" -
Han kom i vældig strid med en toneangivende biskop, som
var mere bibelfundamentalist, og selv om faren var ikke
bare præst, men også stortingsmand i Norges første
stortingsforsamling, led han nederlag og blev bitter.
Sønnen Niels Abel slog efter sigende en høj latter op, da
han læste om striden, han mente at faren havde så
indlysende ret. Men faren tog det tungt.
|
|
|
|
|
|
|
|