Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
PÅSKE af Elsebeth Sølling
Foråret er så småt begyndt at titte frem efter en kold og våd vinter. Vi
glæder os over, at vintergækker og erantis, og snart også påskeliljer og
tulipaner atter finder deres vej op af den kolde jord.; knopperne på træer
og buske bliver større og større - og vi undres over, at det kan lade
sig gøre. Vi oplives, oplyses og fryder os over farverne, især den gule
farve - denne varme farve, som møder os fra påskeliljen, forsythiagrenene
og fra de små kyllingefigurer, som mange af os pynter vore stuer op med. De
står der så dekorativt sammen med påskelam og påskeharer. Børnene dekorerer
æg i fantasifulde farver og mønstre, og de sender gækkebreve til dem, de
regner med, de kan slå for et stort påskeæg. Det er en pragtfuld tid -
det er som om livet begynder at vende tilbage til os efter vinterens dvale.
Og det er netop det, den kristne tros påskebudskab handler om, nemlig
livet, der sejrer.
Påsken er højtidernes højtid. Fortællingerne om påskens begivenheder hører
til de mest betydningsfulde i den kristne kirke. Alt kristent evangelium er
båret af påskeevangeliet: JESUS OPSTOD FRA DE DØDE. Samtidig er disse
fortællinger også noget af det mest ubegribelige. Ingen af evangelisterne
lægger skjul på, at det er en fantastisk beretning, de fortæller. Her er
virkelig tale om et mysterium, som ikke lader sig begribe. Vi får ingen
forklaringer - ingen smarte forsøg på at få folk til at begribe, hvad der
skete. Evangelisterne er klar over, at Guds handlinger - dem forklarer
man ikke - dem beretter man om.
Det, der skete på 3.dagen efter langfredag, er grunden til, at vi i den
kristne kirke fejrer påske - ja grunden til, at der findes en kristen
kirke på jorden. Tager man opstandelsen bort, er grundlaget for enhver
kristen tro, lære og liv forsvundet. Og der ville kun blive et minde
tilbage om Marias søn.
Påskemorgen gik nolge kvinder, der havde holdt af Jesus, ud til graven; de
ville færdiggøre begravelsesceremonierne, de ville tage afsked med ham. De
har sikkert grædt på deres vej derud. Jesu død langfredag havde forandret
deres tilværelse. Hvor de før havde levet i forventning og håb - var der
nu ingenting - udover en grav og et lig at ordne. Men da kvinder kom ud
til graven, fandt de den store sten væltet fra, og da de gik ind i graven,
var der ikke noget lig, men der sad en engel. "Vær ikke forfærdede", sagde
englen til dem, "I søger Jesus fra Nazareth, den korsfæstede. Han er
opstået, han er ikke her...!" Kvinderne blev bange, og de flygtede ud af
graven. De var ikke gået ud til graven med den tro, at Jesus var opstanden.
Deres tro var død, da Jesus døde på korset. Måske kan man sige, at de var
ikke parate til at høre englens ord. Men hvornår er vi mennesker parate?
Gud ventede ikke på, at mennesket blev modtagelige for hans ord. Så havde
han ventet altid. Han talte sit påskeevangelium til kvinderne dengang -
og han taler til os her og nu. Det, der skete med Jesus i graven, var
noget, der aldrig var sket før. Der er ingen, der har set opstandelsen;
ingen så Jesus gå ud af sin grav. Vi får ingen beviser. Men Jesu
opstandelse giver os et håb - selv der, hvor alting synes håbløst. Jesu
opstandelse fortæller os, at dødens magt er sprængt. Påske betyder, at
døden ikke kan mærke vort liv som sin ejendom. For Gud kaster opstandelsens
lys over det og mærker det som sig.
"Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i sin store
barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved Jesu Kristi
opstandelse fra de døde."
|
|