Hvis du har kommentarer så skriv til Mette Trankjær | ||||
10 . s. e. trin 00 i Horbelev og Karleby Tekst: Matt. 11, 16-24 Salmer: 2, 355,347, 13, 365, 431,13, 7 Hvad skal der egentlig til før den reagerer, den slægt, som Jesus sammenligner med en flok vrantne børn ? Tja ... Vi kunne jo begynde med at spørge os selv, hvad der skal til før vi eller vores børn reagerer ? Hvad skal der til for at vi bliver nærværende og virkelig ser, hvad der foregår omkring os ? Vi begynder med børnene. Her for et års tid siden deltog Horbelev skole i et stort anlagt projekt, hvor tre 6. klasser i amtet blev stillet en række spændende opgaver. Hele projektet var fra begyndelsen omgærdet af et vældigt hemmelighedskræmmer, stort set ingen vidste hvor det hele begyndte og slet ingen hvor det skulle ende. Fordi kirketårnet på et tidspunkt var involveret i én af opgaverne havde jeg kendskab til denne lille del og så til, at der på en bestemt dag på skolens græsplæne skulle lande en helikopter med et budskab til klassen I præstegården kunne jeg høre lyden af helikopteren og gik og forestillede mig alle de forbavsede barneansigter, der ville vende sig imod den, når den landede. Min søn gik på det tidspunkt i 1.klasse og jeg havde nok forventet, at han ville komme farende hjem fra skole og sige ;Mor, mor, i dag kom der en helikopter, der landede på skolens græsplæne. Men han sagde ikke en lyd om nogen helikopter,da han kom hjem. Lidt senere begyndte jeg så at fiske lidt: Nå, skete der noget særligt ovre på skolen i dag, spurgte jeg.Han kiggede lidt forundret på mig og spurgte hvad jeg mente. Og jeg gentog spørgsmålet . Skete der ikke noget, der ikke plejer at ske. Stadig ingen reaktion. Så gik jeg lige til sagen, Jamen kom der da ikke en helikopter og landede lige midt på skolens græsplæne ? Nå , den ! svarede han og så var han væk, tydeligt uimponeret ! Og så er det jeg ikke kunne lade være med at tænke, at når en helikopter i skoletiden, på skolens område ikke gør synderligt indtryk på en dreng på syv år, så er vi vist ikke langt fra, at være i slægt med dem Jesus taler om i dag og som heller ikke reagerer på ret meget, med hverken med glæde eller sorg. Det er som om der hele tiden kræves stærkere og stærkere påvirkninger for at aftvinge os reaktioner, som om vi går rundt og er konstant lokalbedøvede i modtagerapparatet. Måske er det denne sløvhed, denne lokalbedøvelse, der får nogle unge mennesker til at tage ecstacy, selvom de ved at det er dødsensfarligt. Alt det fantastiske , som verden omkring dem byder på er ikke nok til at give dem en oplevelse. Og med voksne står det ikke stort bedre til, for der er gået inflation i ordet oplevelse. Oplevelser vil vi have, ja groft sagt skal alting være en oplevelse og helst en god. Ja, måske er det at blive snydt for en oplevelse man havde sat næsen opefter noget af det eneste, der kan få klagesangen frem i os. Og her inde i kirken sker det såmænd også , at vi går helt amok, bare for at trække folk til og give dem en oplevelse. På et kursus fortalte en fortvivlet medkursist mig, at han desværre var ansat sammen med en meget foretagsom kollega, der ikke skyede nogen som helst midler for at få folk i kirke. Blandt andet havde han på et tidspunkt til en familiegudstjeneste anbragt en motorcykel oppe i koret, om han også var kørt opad midtergangen på den i fuld ornat, meldte historien ikke noget om. Den slags er selvfølgelig ikke nemt at hamle op med og jeg tror også, at den slags kan ramme én i nakken som en boomerang. Selvfølgelig har det effekt med mortorcyklen i kirken, men den slags kan man vel også vende sig til og hvad skal den stakkels præst finde på næste gang, når nu der ikke er plads nok til at en jumbojet kan rulle op ad midtergangen ? Og hvad er vel motorcykler og jumbojets i forhold til det man kan høre i kirken. Blinde ser, lamme går, der tilsiges os forladelse for vore synder og evigt liv, det er da trods alt temmelig opsigtsvækkende i sig selv. Måske er det tid til at trække i den anden retning. Jeg tror det er tid til at skrue ned for både lyd og billede. Måske ville det, om ikke få os til at reagere, så dog give os proportionssansen til bage og måske endda også sansen for det store i det små. Det er nemlig lige præcis det vi konfronteres med i Jesus Kristus. Gud og mand. I Jesus Kristus mødtes to uforenelige naturer og blev ét. Den guddommelige natur og den menneskelige natur mødtes. I ham var de to naturer, den guddommelige og den menneskelige uden sammenblanding, uden forandring uden deling uden adskillelse. Det vil sige, at hans guddommelighed ikke gik under i hans menneskelighed eller omvendt, men at de var til stede samtidig i en uopløselig énhed, der udgør hele Kristi person. Det var det, de havde oplevet i de byer , hvor Jesus havde gjort store undere. De havde set det store i det små, når denne mand, der lignede hvem som helst med sin guddomskraft fik blinde til at se og lamme til at gå og vakte døde til live igen. Og alligevel var det ikke nok til at de troede, at han var af Gud. Selv Johannes døberen , der jo nok vidste, at der skulle komme en efter ham, hvis skorem han ikke var værdig til at bøje sig ned og løsne, selv han sendte bud fra fængslet og spurgte. Er du den der skal komme, eller skal vi vente en anden ? Jo, han var den der skulle komme, og han er den der kommer igen, ham vi venter skal komme og dømme både levende og døde. Problemet med at se det store i det små, med at se Gud og mennesket i Jesus Kristus er, at det menneskelige øje ikke kan se dem begge på én gang. Det er som med et fikser-billede. Et af den slags billeder, der forstiller to motiver på én gang. Det kan f.eks være en heks med tørklæde på hovedet og vorte på næsen og en elegant dame med pelskrave og fjer i den bredskyggede hat, men man kun se dem én ad gangen. Ved at flytte blikket ganske lidt kan man se snart den ene snart den anden, men aldrig dem begge på en gang. At Jesus Kristus er sand Gud og sandt menneske kan kun begribes i al sin ubegribelighed, det kan ikke rummes hverken af øjet eller af øret. Jesus af Nazareth fremstilles som Guds søn og Guds søn fremstilles som Jesus af Nazareth, men det er umuligt for øret på én gang at høre at Jesus af Nazareth er Guds søn og at Guds søn er Jesus af Nazareth. Når man hører det ene, kan det andet kun høres indirekte, nemlig med troens øre. Denne ubegribelige Jesus Kristus kan altså ikke deles op , så man kan se hvor det guddommelige begynder og det menneskelige holder op, men ikke nok med det, han kan heller ikke skilles fra sin gerning. Hele Kristi person eksisterer ikke uden om hans gerning, men er i selve denne gerning, som ingen andre end han kan udføre. Se denne Kristi gerning , den er en op-levelse i ordets egentlige forstand, fordi det er den gerning, der liver os op. Hans gerning går fra krybbe over kors til den tomme grav, og her i kirken kan vi i løbet af kirkeåret ved hjælp af evangeliets fortællinger gå med på denne vej, der er selve oplivelsens vej. Under vejs spilles der ikke på fløjte men på orgelpiber og der synges både lovsange og klagesange, alt sammen med oplivelse for øje. Den dybeste modsætning i vores liv er nemlig nok alligevel ikke den mellem glæde og sorg, for de bor dør om dør i vort sind. Nej, den virkelige modsætning er den mellem nærvær og fravær, mellem deltagelse og ligegyldighed, varme og kulde. Selv i sorgens tårer er det dog livet, der gør sig gældende. Men i ligegyldigheden, i hjertets kulde, er der kun død. Det er det Jesus afslører hos os i dag en afsløring af den ligegyldighed, der holder både tårer og smil på afstand, og det gør ham rasende. Og heldigvis. For det betyder bare, at der er der én ting Jesus Kristus ikke har forstand på og det er at være ligegyldig overfor os, dertil er vi ham for dyrebare. Amen | ||||
Den 12-10-2000 er denne prædiken sat på |