Hvis du har kommentarer så skriv til Kirsten Schmidt | ||||
Juleaften 1993: For godt og vel en uge siden havde vi konfirmandundervisning for sidste gang inden juleferien. Vi skulle egentlig have snakket om julen, men den først ankomne konfirmands bemærkning ændrede temaet. Jeg har spurgt mine konfirmander, om de ville føle det som en udlevering af dem, hvis jeg brugte den omtalte lektion i en prædiken, uden at nævne navne, og jeg har fået grønt lys. Først ankomne konfirmand spurgte mig altså, om jeg aldrig var bange for at bo lige ved siden af kirkegården, hvilket jeg naturligvis svarede nej til. Jeg anser mine naboer for sognets fredeligste, og jeg har heller ikke noget imod at gå over kirkegården om natten, da jeg regner med, at de døde bliver, hvor de er. Efterhånden som de andre ankom, opdagede jeg, at de indbyrdes snakkede om det samme emne. Til sidst proklamerede én af dem: "Jeg tror på ånder!" og der var almindelig tilslutning. Så det faldt mere end naturligt at tage det overnaturlige op som emne. Dette skal ikke være et referat af halvanden times konfirmandundervisning. Men det viste sig efterhånden, at de fleste af de unge mennesker gennem de populæreste film, musikvideoer og bøger i den grad bliver overfodret med ånder, dæmoner, zombier og sære væsener og uvæsener, at de tror på alt det djævelskab. De finder det overhovedet ikke utroligt. Når tilstrækkeligt mange filminstruktører bruger skrækfimlenes virkemidler, så må det jo være fordi de ting eksisterer. Det er ligesom hjernevask. Når en ting gentages tilstrækkeligt mange gange, så bliver den til sandhed. Så enkelt fungerer menneskets hjerne. til gengæld stillede de sig temmelig tvivlende an, dengang jeg fortalte dem, at Jesus var en historisk person; at han havde levet. Selv da jeg fortalte, at han blev nævnt af romerske historieskrivere, som ikke troede, han var Guds søn, men blot en oprører, kom der indvendinger. Men til slut måtte de acceptere, at den menneskelige del af hans væsen var en realitet. Så svært var det at tro på noget, som ellers har været almindeligt kendt i et par årtusinder! Jeg synes, det er en underrlig vending, tingene har taget her i vort veloplyste samfund. For nogle årtier siden skulle alle være så oplyste at kristendom nærmest kom på linie med overtro. Så skulle børn helst ikke døbes, for det var at bestemme over dem, og de skulle bestemme selv, når de blev større. Men for ikke at indoktrinere dem, fortalte man dem slet ikke om de forskellige valgmuligheder, de havde. Kristendommen blev fortiet, så børnene selv kunne vælge. Men mellem hvad? Senere begyndte man at døbe børn igen, for selvfølgelig skulle børnene være døbte. Men man var kommet ud af øvelse med at snakke religion med dem, så den del henlagde man stadig til det frie valg, eller rettere til tilfældet. Man ville stadig ikke indoktrinere. Men man var ikke nær så omhyggelig med udvælgelsen af, hvad man smækkede i videoen, når man trængte til fred for ungerne. Hvad jeg efterhånden har lagt øre til af fimsreferater om zombier, der kogte spædbørn i en stor gryde, og når de tog dem op, faldt kødet fra knoglerne. Det var rigtigt ulækkert. En skidegod film. Eller en hånd, skåret over ved håndleddet, der forfølger folk, og så laver den hjulspin, når den skal rundt om et hjørne. Dén er også rigtigt god! - Og hele tiden bag det hele, bekendelsen: "Jeg tror på ånder". Vi har hele tre julekalendere at vælge imellem i år. De fleste ser dem alle tre. Og de handler alle tre om nisser. Hvis man kom udefra og skulle lære om julen gennem fjernsynet i år, måtte man få den overbevisning, at det var nisserne, der havde skænket os julen. Og grunden til, at dette skal siges, netop i dag, er, at det er den dag på året, hvor der er flest i kirke til at høre det. Alle I fædre og mødre, bedstefædre og bedstemødre, oleforældre o.s.v. aner måske ikke, at mange af de kære små og større, der er i jeres varetægt, lever i en evig rædsel for overnaturlige, onde væsner, mens det gode budskab om Guds nåde og kærlighed forties i den frie viljes navn. Og når alle I sidder her i dag, så er det jo netop for at høre dette budskab. I kender det. Det var tilladt, da I var børn, og I glæder jer hvert år til at høre det igen. Det betyder tryghed midt i den hårde og usikre verden. Hvor mange af jer har ikke bedt Fadervor med bedstemor, inden I skulle sove? Hvor mange af jer kan ikke stadig sit Fadervor og vil kunne det til sin dødsdag? De fleste af konfirmanderne lærer Fadervor hos mig i en alder af 13-14 år. Fadervor og bedstemor hører sammen, sagde jeg. Religion er ikke skolens opgave. Det er familiens. Det er heller ikke præstens. Præsten forudsættes at bygge videre på den barnetro, der allerede er til stede, eller om ikke tro, så dog en viden om de grundlæggende ting i kristendommen. Så dybe, nære og skrøbelige ting som tro, skal opbygges hos dem, man lever nært sammen med og har tillid til. Da Guds søn blev menneske, var det en gave til os. Men gaven er også en opgave. Jeg læste juleevangeliet højt for alle lige før. Jeres opgave er at fortælle børnene i aften, hvorfor vi fejrer jul, og hvorfor vi starter i kirken. Historien om da Gud blev født blandt mennesker har nemlig bud til os i dag. Den er ikke en historie om de overnaturlige magters spil med menneskene. Den er heller ikke en historie om en fjern gud, der fra sin himmel spiller marionetteater med sine mennesker, så de spræller, når det morer ham at trække i snoren. Nej, evangeliet fortæller os, at dengang, da man holdt folketælling i verden, blev Herren født som én af de mange. Han blev en streg på papiret sammen med menneskenes børn. Guds søn blev født som menneske, for at han kunne kende vore kår, vore længsler og drømme. Han har måtte tage sine bank af kammeraterne, fordi han vel alligevel var anderledes, og han har måttet søge trøst hos sin mor, ligesom vi måtte og må. Derfor elsker vi juleevangeliet og hører det år efter år uden at blive trætte af det. Hvis det handlede om en Gudssøn, født i guddommelige kår og levende en guddommelig barndom og manddom, så kunne vi nok bøje knæ for ham, men kunne vi også elske ham? Det ville nok være religion, men ville det også være evangelium - det glædelige budskab? Nej, det glædelige budskab det er, at julenat, da nedsteg Guds kraft til vor skrøbelighed. Gud blev et skrøbeligt barn, født som menneske med menneskelige behov, og prisgivet den verden, som vi er prisgivet. Derfor kan vi også være sikre på, at Gud kender os. ikke fordi han betragter os oppefra, men fordi han har gået iblandt os, levet iblandt os. Gud er én af vore egne. Og selvom han kender os i bund og grund, ja, netop derfor, elsker han os så højt, at han har givet sig selv for vores skyld. For det er jo for vores skyld, at han blev født i nat. Fortæl jeres børn, børnebørn og oldebørn det i aften. Giv dem i det mindste muligheden for at vælge imellem mørkeræd og julefred. Dertil give Gud jer sin hjælp og velsignelse. Glædelig jul. Amen. | ||||
Den 16-12-2000 er denne prædiken sat på |