Hvis du har kommentarer så skriv til Hanne Svensmark | ||||
TREDIE SØNDAG I FASTEN LUKAS KAP 11 V. 14-28 BØN: Kære Gud. Lad os høre dit ord, bevare det i hjertet og leve og næres ved det. Amen. PRÆDIKENEN: Hjemme hos os er fortællingerne om Harry Potter blevet en helt uundværlig del af hverdagen og den daglige samtale. Det er beretningen om en på mange måder ganske almindelig engelsk dreng, der går på kostskole, har venner og fjender, glæder og sorger - og på samme tid er helt almindelig og noget ganske særligt. Et storslået eventyr fyldt af tanker og billeder der hører i til i eventyrets verden og samtidig siger en masse om alle børns og voksnes dagligliv og hverdag. Harrys kostskole er en troldmandsskole og fagene på hans skema er ikke engelsk og matematik og geografi, men derimod spådom, magiske dyrs pleje og pasning, eleksirer og forsvar mod mørkets kræfter. Fag som Harry og hans kammerater har nøjagtig det samme forhold til som vi andre havde eller har til for eksempel dansk eller biologi. Harrys værste fag er for eksempel eleksirer, fordi læreren - Snape - er hans arvefjende, og han gør, hvad han kan, for at gøre livet surt for Harry. I det fjerde bind, som også er det nyeste følger vi Harry Potter's fjerde skoleår. Som hvert år har de fået en ny lærer i forsvar mod mørkets kræfter, en fyr med træben og et magisk glasøje, der hvert andet øjeblik brøler sin grundsætning ud over klassen: "Konstant agtpågivenhed." Skrækøje Dunder - som læreren hedder - vil lære sine elever at det bedste forsvar er at være forberedt på, hvad der kan ske. Og selv om han på mange måder er for meget, som enhver der læser Harry Potter vil kunne overbevise sig om, med sit voldsomme forfølgelsesvanvid. Så angiver han den samme scene, som er sat med evangeliefortællingen i dag, nemlig at det onde kommer igen og at vores eneste virkelige forsvar med det, er at se det i øjnene. Vi må bekæmpe det onde, tro på det nytter at kæmpe - tro på at det gør en forskel - men tror vi, at vi kan blive færdige med det, at det onde kan manes i jorden en gang for alle, så har vi først for alvor lavet plads til det. I Harry Potter er det meget tydeligt lige nu, hvor indbegrebet af ondskaben, den onde Lord Voldemort har rejst sig igen. Han blev næsten udryddet, hans magt blev trængt tilbage da Harry var spæd - men hvor virksom den ondskab han står for var og er, udmønter sig i, at næsten ingen kan holde ud at kalde ham ved navn, og i stedet siger: "Du ved hvem". Nu er han vendt tilbage, har fået krop og er begyndt at samle sine vasaller omkring sig. Men de gode folk i ministeriet for magi nægter at se det i øjnene, for nu gik det jo lige så godt - så ved slutningen af fjerde bind, som er det sidste der er udkommet - er der ikke alene linet op til kamp mod den ondskab der igen er sat fri og ved at vinde styrke. Men også til kamp mellem dem, der ser det i øjnene og bereder sig til at kæmpe imod - og dem der håber, at hvis de lukker øjnene fast nok i går mareridtet nok over af sig selv. Så hjemme hos os går vi rundt i spændt og tålmodig afventen på næste bind, der vil vise hvordan kampen mod det onde i denne bog udmønter sig, fortsætter. I et kalkmaleri i Århus domkirke afspejles den samme evige historie på en anden måde. Sct. Jørgen bekæmper og besejrer den voksne drage, men i et hjørne af maleriet, ses en nyudklækket drageunge, som forsigtigt stikker hovedet frem. Helt basalt er det netop den scene dagens evangelium ridser op, for det ondes eksi-stens, og kampen mellem godt og ondt hører jo ikke kun hjemme i legender og eventyr, nye eller gamle. Legenderne og eventyrerne spejler et vilkår vi må forholde os til. Når vi læser disse historier, er vi jo ikke i tvivl om, at vi hepper på de gode, tager stilling - vælger side. Og det er også pointen her - at i livet, det liv vi lever hver dag, må vi også vælge side. Jesus siger det endda meget skarpt: "Den der ikke er med mig er imod mig, den der ikke samler med mig spreder." Vi kan ikke stå på sidelinien og komme med skeptiske kommentarer og afvente til vi er helt sikre, for så holder vi med de livsnedbrydende kræfter - livet kræver medvirken, stillingtagen og engagement. Vi er i fastetiden, på vej mod påske. Jesus er på vej mod langfredag mod lidelse og død, spændet mellem det gode og onde bliver mere og mere synligt, i evangelierne fra søndag til søndag i fastetiden spændes det mere og mere ud. Vi kan ikke undgå at få øje på det, ikke undgå at tage stilling. Det er den egentlig ganske voldsomme scene vi stilles ansigt til ansigt med i dag, i et evangelium der er mere fyldt med dæmoner end blot den stumme der uddrives til at begynde med. Jesus har helbredt en der er stum - et menneske som midt i livet havde dødens mærke på sin pande. Ja, et af de stærkeste og værste kendetegn ved døden havde mærket dette menneske, nemlig umuligheden af at kunne tale med, meddele sig til sine med-mennesker. Det er en rammende beskrivelse af det onde, en dæmon får dødens ken-detegn til at fylde os der, hvor de netop ikke hører til - midt i livet. Men her hører vi fra begyndelsen, at Jesus helbreder. Den stumme taler, han eller hun er med i livet igen og alt er såre godt - eller rettere alt burde nu være såre godt, men der er andre dæmoner på færde. Tvivlen, mistanken, naget hersker, selv her, hvor Guds magt har manifesteret sig stærkt og livsbekræftende. Selv her nager tvivlen, og vi står ved sidelinien og mumler: Kan det nu være rigtigt - ved hvis hjælp blev dødens tegn taget af den stummes pande, så han igen kunne være i live. Hvem har magt til at gøre godt her på jorden, er vi ikke bare overladt til os selv? Kan det nu være rigtigt det vi ser med vore egne øjne og kan det egentlig betale sig? Er der ikke så meget ondt at det at blive sat fri til livet, bare er at blive sat fri til noget værre? Hvem kender ikke til den onde spiral af spiral af spørgsmål, hvor vi kan sætte dødens mærke på panden af alting, føle det hele er kamp og kamp og kamp til stregen - og til hvad nytte? Hvorfor skal jeg holde orden i mit hus og feje dæmonerne ud, hvis der bare kommer en anden, som jeg så skal til at forsvare mig imod - den evigt trættende kamp? Og Jesus mærker disse spørgsmål, dette livssyn slå sammen om sig, koldt og fjendtligt. Og han tager det meget alvorligt og siger: Ja, I har ret, det er sådan. Der er kamp mellem godt og ondt, en kamp vi som mennesker har del i, som vi ikke kan lukke øjnene for og ønske væk, vi er nødt til at tage stilling. Han brøler ikke: "Konstant agtpågivenhed" som Skrækøje Dunder, så vi hopper i stolene som forskræmte kostskoleelever, men hans billede er lige så stærkt. Den stærke må bevogte sin gård, den der tror at man kan læne sig tilbage og nyde et tomt hus og lade alt være lige godt er nemlig det nemmeste bytte for ondskaben - for der vil i vores liv altid være nye kampe, nye dilemmaer, nye dæmoner at tage kampen op imod - og den der møder til den kamp uforberedt er meget dårligt stillet. Vi har et valg, vi kan lade mistanken, tvivlens onde nagende dæmoner udmatte os og herse med os, se det onde og føre kampen alene og omsonst og mere og mere trætte. Lade os fylde af det ørkesløse, se alt det vi har gjort forkert og sikkert kommer til at gøre forkert fremover. Lade dæmonerne fylde os og mærke os med dødens tegn allerede midt i livet. Eller vi kan høre det, der er evangeliet midt i denne beskrivelse af vilkårene i verden, at Guds rige er virksom i blandt os. At vi ikke er alene i den til tider skræmmende kamp med ondskabens magter. Det kræver, at vi åbner os for livet og livets herre, som han er bevidnet for os i Jesus Guds søn, at vi tør åbne os for livet og være i det. At vi tør stole på Gud, som godhe-dens og livets Herre - at han har hånd om os i liv og død. En kvinde i følget den dag, hørte dette gennem alle de forstyrrende signaler. Hun ser underet, det allerførste vi også så og hørte i dag, hun ser livet der slår igennem og hun får det sidste ord, da hun lovpriser Gud og råber til Jesus: "Saligt det liv der bar dig og bragte håbet om Guds rige til verden." Nemlig det håb som sætter os i stand til at se underet, bevare modet - og være i livet uden at forfalde til tvivlens og mørketankernes dæmoniske spiral. Valget er vores. Og Jesus svarer: "Ja vist, salige er de, der hører Guds ord og bevarer det!" Amen. -- Hanne Svensmark Borgergade 34 9740 Jerslev 98 83 19 70 mailto:hsv@km.dk | ||||
Den 6-5-2001 er denne prædiken sat på |