Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. påskedag 1998
Epistellæsning: 1. Kor. 15,12-20
Evangelium : Johs. 20,1-18.
Salmer : DDS 195, 206 - TS 819, 198 v.8 og
204
Prædiken:
Det fortælles at en præst i engelsk industriby, hvor
menighe den ikke ligefrem overrendte kirken, en dag gik
rundt i byen og slog plakater op på døre og
telefonpæle. På plakaten stod med store bogstaver:
"KIRKEN ER DØD.
Begravelsen foregår i stilhed.
For alle, der vil være med til at tage afsked,
vil der i morgen være en kort højtidelighed".
Den næste dag var der for en gangs skyld mange i kirke.
Midt i rummet stod en kiste.
Låget var taget af og efter et par salmer gav præsten
tegn til at man kunne gå op og tage afsked. En efter
en gik de fremmødte op, kiggede ned i kisten for at se
den døde. Da de havde set ned, så de overrasket op og
vendte skamfulde tilbage til deres plads igen. Efter
nogle salmer brød alle op og gik tavse hjem.
Forklaringen?
Jo, i bunden af kisten havde præsten lagt et spejl! Om
fortællingen nu skal opfattes som opbyggelig eller det
modsatte, det afhænger ikke så meget af, hvordan det
senere gik i denne by, som af, hvad historien gør ved
os. Ser vi os også i spejlet? Genkender vi os selv?
Og hvilken tro er det, der vokser ud af det, vi ser?
Ser vi os bare som den døde kirke eller får livet en
chance for at bryde frem? Er det døden eller livet, der
sejrer hos os?
Dybest set gælder det jo alt, hvad der sker i kirken,
at det lægger op til genkendelse og selverkendelse.
Nogen gange til smerte - andre gange til glæde
Og hvis ikke vi selv på en eller anden måde var sat på
spil i for hold til det evangelium, der lyder i kirken,
så er det i realiteten ret ligegyldig, hvad der sker
her - og så kan vi jo lige så godt først som sidst
indkalde til kirkens begravelse!
Vi har i dag lyttet til Johannesevangeliets skildring
af begi venhederne påskemorgen. Den, der var i kirke i
går eller på anden måde er fortrolig med evangeliernes
påskeberetninger, ved, at der er tale gå de fulde
beretninger, som ikke hænger rigtigt sammen.
For blot at nævne nogle enkelte træk, så fortæller
Markus hvordan kvinderne Maria Magdalene, Maria, Jacobs
mor og Salome, kommer ud til graven og finder den tom.
Da de træder ind i graven, møder de en ung mand i hvide
klæder, der fortæller at Jesus er opstået, og derefter
instrue rer dem om bringe opstandelsesbudskabet videre
til Peter og disciplene. Og da, skriver Markus,
flygtede kvinderne for færdede derfra
og sagde ikke noget til nogen!
Hos Lukas er mønsteret nogenlunde det samme.
Blot bliver kvinderne her præsenteret som Maria
Magdalene, Maria, Jacobs mor, og Johanne (i stedet for
Salome). Dertil hører vi nu om hele to mænd i hvide
klæder, der ud over opstandelsesbudskabet også minder
kvinderne om, at Jesus jo selv havde forudsagt sin
lidelse, død og opstandelse. Til allersidst berettes,
hvordan Peter løber ud til graven for at tjekke om
kvinderne nu også talte sandt - man ved jo aldrig!
Hos Matthæus er den tredje kvinde helt forsvundet og
kun Maria Magdalene og den anden Maria når frem til
graven. Her oplever de til gengæld et jordskælv
ligesom de ser en engel stige ned fra himlen og vælter
stenen fra Graven, mens vagtmandskabet dåner af skræk.
Også her forkynder englen opstandelsen og giver
kvinderne besked om at bringe budskabet videre til
disciplene - og tilføjer så, at de skal skynde sig til
Gallilæa, hvor han vil møde dem. Kvindernes reaktion er
her en blanding af frygt og glæde, men de
skynder sig dog til disciplene med det glædelige
budskab. Og når vi i dag bliver præsenteret for
evangelisten Johannes påskeberetning, så rejser den
langt flere spørgsmål end svar.
For det første anfører Johannes kun Maria Magdalene som
den af kvinderne, der tidligt om morgenen når ud til
graven.
For det andet beskrives et underligt kapløb mellem
disciplenes førstemand Peter og "EN ANDEN DISCIPEL, HAM
SOM JESUS ELSKEDE". Denne anden discipel har
tilsyneladende intet navn. Han er hurtigere end Peter
og når derfor først ud til graven, hvor han bare lige
når at kigge ind og se ligklæderne pænt rullet sammen
og lagt på plads. Derefter når Peter frem, træder ind
i graven og ser det samme, men hvad Peter tænker hører
vi intet om. Efter Peter træder så den anden discipel
så også helt ind, og om ham står der direkte, at "HAN
SÅ OG TROEDE". Herefter kan de to kombatanter så stille
og roligt vandrer hjem igen.
Resten af evangeliets beretning skildrer mødet og
samtalen mellem Maria Magdalene og den opstandne Jesus.
Den del vil vi dog lade ligge, og i stedet kon centrere
os om den anonyme skikkelse, der altså kun optræder hos
Johannes og da altid under henvisningen til "den anden
discipel" eller "den discipel Jesus elskede". Hvem er
han - og hvad kan der egentligt være på spil med ham?
Ikke blot for evangelisten, men også for os, der så
mange år efter hører opstandelsesbudskabet forkyndt som
et evange lium, vi skal tage imod, tro og bygge vort
liv på? Overfor denne forkyndelse må enhver træde frem
og spejle sig i det uudgrundelige spørgsmål, som
opstandelsen er, for at tro opstandelsens gåde er at
kaste sig ud på meget dybt vand i håbet om, at der dog
er én, der kaster en redningskrans ud og trækker
os i land igen.
Men nogen var jo tættere på denne begivenhed end andre!
Kvinderne, Peter og disciplene - alle stod de i første
række. Selvom de måske ikke lige var på stedet, da
stenen væltede fra, så de dog den tomme grav!
På et eller andet tidspunkt må den tanke jo melde sig,
at de, der på den måde stod lige midt i begivenhederne,
måtte da have haft lettere ved at tro budskabet om Jesu
opstandelse - for slet ikke at tale om dem, der fik ham
at se eller på anden måde opl
evede hans nærvær i tiden ind til hans himmelfart!
Hvordan kan så vi, der er så langt på afstand af
begiven hederne, selv tro og gribe det ubegribelige,
som det dog er livet om at få hold på? Ja, hvordan
skulle vi kunne gribe opstandelsestroen i dag?
Det er dette spørgsmål, der bliver rejst under
skildringen af det underlige kapløb mellem førstemanden
Peter og den "anden discipel". Den "anden discipel" er
nemlig som et spejl, evangelisten Johannes har lagt ned
i sit evangelium for at vi, der ikke selv fik mulighed
for at se Guds Søn på jord, nu også skal vide, at vi hø
rer med i fortællingen og er omfattet af evangeliet.
I slutningen af sit skrift anfører Johannes formålet
med sit evangelium med disse ord: "Jesus gjorde endnu
mange undere og tegn, som hans di sciple så; dem er der
ikke skrevet om i denne bog. Men dette er skrevet for
at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds Søn, og for at
I, når tror, skal have liv i hans navn."
Disciplene så Jesus og de tegn, han gjorde, men det
udvalg, som Johannes beskriver i sit skrift, kan efter
hans opfattelse sagtens gå ind i stedet for
begivenhederne i sig selv. For alle er vi således
allerede omfat tet af fortællingen, og når vi som i dag
hører den fortalt og forkyndt, er vi derfor på sin vis
ikke anderle des stillet end de første disciple. Vi er
nemlig identiske med "den discipel, Jesus elskede", som
altså også er ham, der i flg. Johannes først nåede frem
til den tomme grav - og som allerede før apostel le
deren Peter har fattet en brik, ser og griber troen,
fordi han har læst og forståe
t, hvad skriften sagde herom.
Og andet en det har heller ikke vi at for holde os til;
Skriften og den forkyndelse, som den bevidner -
vidnesbyrdet af tro og til tro og det levende ord, der
prædikes i går, i dag og i morgen. Og det er alt nok -
det er jo skrevet og det gentages til stadighed med
dette ene sigte, at vi skal få troen givet og i denne
tro modtage livet fra Gud!
For troens virkelighed er ikke afhængig af, hvad man
har set el ler ikke har set! Troens virkelighed er
alene afhængig af sin genstand - som altså ikke er den
tomme grav - men Gud, der oprejste Jesus af graven og
alene formår at skabe liv af døde! Det er Gud, vi tror
på - ikke den tomme grav, vi alligevel aldrig
nogensinde vil kommer til at se!
Den "anden discipel" er "den, som Jesus elskede", og
som han derfor også gik i døden for. Det er derfor
foreningen af Jesu kærlighed og Guds skaber- magt, der
er drivkraften i den virkelighed, der i flg. Paulus
fører os til nyt liv - hvis vi altså vil lade Gud have
ret! Benægter vi opstandelsens gåde, er det værst for
os selv, for da forkaster vi jo den redningskrans, Gud
har kastet ud til os.
"Men er Kristus ikke opstået, så er jeres tro
forgæves", skriver Paulus til menigheden i Korinth. "Og
hvis vi i dette liv har sat vort håb til Ham, er vi de
ynk værdigste af alle men nesker".
Opstandelsen er således selve det omdrejningspunkt,
hvor med vor kristne eksistens står og falder. Det kan
virke stort og overvældende.
Vi kan næsten føle os så små, at vi viger tilbage for
at kaste os ud på dette dybe vand, men da skal vi også
for stå at opstandelsens virkelighed ikke afhænger af
os. Opstandelsen er - dengang som nu - Guds værk!
Den kan vi hverken gøre til eller fra over for.
Opstandelsen er Guds enestående gerning og gave til os!
Står det først klart, behøver vi ikke at være bange
for, hvad vi får at se på bunden af kisten i kirken
eller nede i den mørke jord, hvor vi skal ligge, når vi
dør. Vi behøver ikke at frygte vores mange fejl og
vores afmagt, når det virkeligt gælder. For er det kun
vort eget spejlbillede eller den kolde og livløse jord,
vi får øje på, da ved vi fra Jesu opstan delse, at Gud
er større end det, vi kan se og gøre af egen kraft. Og
griber vi det, da er vi ikke langt fra "den anden
discipel", han som "så og troede".
Glædelig påske!
Amen.
|
|