Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. påskedag
Jesus er opstået fra de døde. Jeg har set ham.
Sådan kommer Maria og siger til disciplene. Kan vi sige
det samme. Nej, vi har det som den anden discipel, som
løb sammen med Peter ud til graven. Der står om den
anden discipel, at han troede uden at have set, og han
tav. Det var en stille tro, som var i ham. Den anden
discipel, ham, som Jesus elskede, han er nævnt få
steder i Johannes evangeliet. Da Jesus var taget til
fange og ført til ypperstepræstens pallads, var det den
anden discipel, som skaffede Peter adgang til
gårdspladsen, hvor Peter senere fornægtede Jesus. Men
om den anden discipel hører vi ikke, at han sagde
noget. Det samme ved korset langfredag, dér stod den
anden discipel sammen med Jesu mor, Maria. Og Jesus
sagde til Maria: Se, det er din søn. Og Jesus sagde
til disciplen: Se, det er din mor. Jesus gav dem til
hinanden. Og disciplen var tavs.
Sådan også her ved graven påskemorgen. Han så den
tomme grav og troede på Jesu opstandelse uden at sige
noget. Når ligklæderne lå rullet pænt sammen, så kunne
det også tyde på, at det ikke var gravrøvere, som havde
været på fprde. Men de to dsciple siger intet til
hinanden. De løber ud til graven og de går hjem. De er
fyldt med tanker. Eller det er mærkelige tanker, for
det er vel som om deres forstand står stille, og som om
det fylder deres sind endnu mere end hvis tankerne
myldrede.
Hvis vi virkelig kunne fatte Jesu opstandelse, så
ville vores sind være fyldt af én eneste tanke: Livets
sejr. Glædens sejr. Vores opstandne Herre. Og det
ville ikke være en begejstring, som forsvandt efter
nogle dage, når hverdagens trivielle problemer melder
sig. Det ville være den tanke, som opfyldte alt, hvad
vi gjorde.
Men vores tro ligner mere den tavse undren, som
Peter og den anden discipel gik hjem med fra graven.
Opstandelsen bliver aldrig noget vi kan fatte, mens vi
lever her på jorden. Vi må leve med den tavse, stille
undren, lade den være en skjult tryghed, som vi kan
leve på, også når vi går på verdens mørke veje. Vi skal
jo hele tiden tænke på, at det er den korsfæstede, som
opstod, og døden på korset viser hvor meget ondt der er
i verden, ellers var Jesus ikke korsfæstet. Det onde er
der stadig, men sådan at det ikke kan tage lyset og
modet fra os, det stille mod, som bærer os igennem. Den
stille tro passer bedre til påskemorgens mildhed.
Den stille påsketro passer bedst til den
opstandnes milde ord til Maria. Det er som om
opstandelsen har mildnet Jesu ord. Det er som om den
milde Jesus træder klarer frem påskemorgen. Da Jesus
gik omkring i Galilæa, kunne han være hård og streng,
både mod sine venner og særlig mod sine mostandende.
Engang sagde han til begge grupper under et: Hvor længe
skal jeg være hos jer, Hvor længe skal jeg holde jer
ud. Men påskemorgen siger Han Marias navn og taler om
det som binder os sammen med ham til evighed: hans og
vor Far, hans og vores Gud. Jesus er påskemorgen fyldt
med guddommelig kærlighed.
Selv om der er sket noget ganske enestående
påskemorgen. Jesus er opstået fra de døde. Så taler
han ikke med høje og begejstrede ord. Modsætningen til
langfredag er meget klar. På korset råbte Jesus.
Påskemorgen taler Jesus stille og mildt. Han viser det,
som binder os uløseligt sammen med ham, både ved at
kalde os ved navn og ved at vise hen til Gud, vores
fælles himmelske Far. I hebræerbrevet står der, at
Jesus, der helliger, og os, der helliges, har samme
Far. Derfor skammer Jesus siger ikke ved at kalde os
søstre og brødre. Vi kan indskyde, at Jesus påskemorgen
siger til Maria: Gå hen til mine brødre og sig, at jeg
er opstanden. Hebræerbrevet fortsætter, at vi
mennesker er af kød og blod, derfor måtte Jesus blive
som os, for at han med sin død kunne gøre djævelen
magtesløs, djævelen, som har dødens magt. Jesus ville
nemlig befri os mennesker, som af frygt for døden hele
livet igennem havde været holdt nede i trældom. Det er
jo ikke engle, Jesus tager sig af, men os. Derfor måtte
han i ét og alt blive som os, sine søstre og brødre.
Jesus kunne påskemorgen have jublet på sine egne
vegne over, at Gud havde frelst ham ud af graven og
døden. Men Jesus viser, at hans opstandelse ikke kun
gælder ham selv. Jesus hjælper Maria, som græder.
Jesus hjælper disciplene som er i chock. Han sender
dem kærlige ord, som skal vække deres døde tro til live
igen. Jesus skaber sammenhæng og mening. Jesus kalder
os ved navn. Netop dér i døden, hvor det ikke hjælper
at kalde på den døde, der kalder Jesus på os.
Det er som om vi kan mærke på Jesus, at han er
opstået fra de døde. Påskeevangeliet er en enestående
fortælling. Så mange følelser, og dog så enkel og klar.
Det er som om der er en endnu større kraft,
guddommelig, himmelsk kraft i Jesu ord end der
tidligere havde været, selv om han kun siger: Maria og
jeg stiger op til min far og jeres far.
Vi skal ikke forstå ordene sådan, at der er en
forskel mellem Jesus og os, når han ikke bare taler om
vores fælles Far, vores fælles Gud. Nej, Jesus vil at
betone, at ligesom Gud er Jesu far og det viser sig i
opstandelsen påskemorgen, sådan er Gud og vil også vise
sig at være vores Far.
Der er ikke afspærret mellem os og Gud, sådan at
der er for helligt hos Gud til os og vi skal holde os
fra ham. Alt det som kunne spærre os almindelig
lidettroende mennesker fra Gud er fjernet. Discipene
har jo svært ved at tro. De troede, at Jesu lig var
væk, og de sørged eover det som var sket. De kunne
ikke forstå det. Men den opstandne kommer netop i ånd
og kraft til os lidettroende mennesker, for at løfte os
op til Gud, ind i det evige liv.
Gud oprejste Jesus fra de døde. Der er brudt hul
i dødens mur. Og det hul er stort nok til at vi også
kan gå gennem det. Vi ser stadig muren og vi kan ikke
selv bryde hul i den. Men vi skal tænke på Jesu
opstandelse og på den kraftige virkning som den har.
Den opstandne er os hjertelig nær. Og det kan døden
ikke tage fra os. Den må lægge sine våben over for det
himmelske fællesskab, som påskemorgen giver os.
NY PRÆDIKEN
Maria græd. Hun stod uden for graven og græd. Hun
græder over, at Jesus er død, ja endnu mere, at hun
ikke kan finde ham. Det hele er så fortvivlet.
Mærkeligt nok står der ikke, at Maria græd, da hun gik
ud til graven påskemorgen. Der står heller ikke om de
to disciple, som hun henter, at de græder. Jeg tror,
at de er lammet af sorg og ikke forstår noget af det,
som sker. De er ikke kommet til gråden endnu. Men da
disciplene er gået igen, og Maria er helt alene ved
graven, da kommer gråden til hende. Hun føler sig helt
forladt. Ikke nok med, at Jesus blev taget fra hende på
korset, nu er han også taget fra hende ved graven.
Maria havde tilnavnet Magdalene. Det betyder, at
hun stammer fra byen Magdala ved Geneserath sø, og
Lukas fortæller i kap 8, at Jesus havde uddrivet 7 onde
ånder fra hende. Så syg, så meget ude af sig selv havde
hun været, som om 7 onde ånder havde styret hendes
tanker og liv. Men Jesus havde frelst hende. Han havde
gjort, at hun blev sig selv, at hun kunne leve et
menneskeværdigt liv med ægte følelser som kærlighed og
glæde. En som er sindssyg og besat, er meget opfarende
og hidsig og skriger mod andre. Kun den som er sig
selv, kan tale ægte med andre og elske andre. Og Maria
elskede Jesus. Han havde givet hende livet tilbage.
Ja, endnu mere. Andre, som havde kendt Maria, følte
måske, at de ikke helt kunne stole på hende. De tænkte:
Er det ikke hende, som har været vanvittig og mon der
ikke er lidt af det tilbage i hende. Men Jesus tog imod
hende. Hun måtte gerne være i den kreds, der bl.a.
omfattede disciplene, og som fulgte Jesus på hans
vandring i Galilæa. Jesus værdsatte hende lige så
meget som disciplene. Hun var Guds barn. Hun var med i
Jesu rige. Hun tilhørte ham og han var hendes Herre.
Derfor er Maria fortvivlet påskemorgen. Den
eneste, som fuldt ud havde accepteret hende, var død og
var forsvundet. Graven var tom. Og de to disciplne, som
Maria jo dog havde hentet, de var bare gået tilbage til
deres hjem, uden at tænke på Maria. Det viser måske, at
de netop tænkte om hende, at hende skulle man ikke
regne for noget. Kun hendes mester havde haft omtanke
for hende. Sådan ser evangelisten Johannes på Maria
Magdalene, som den ensomste af alle.
Som hun nu stod der og græd, bøjer hun sig ind i
graven. Mon hun lige ville se efter en ekstra gang, om
det virkelig kunne passe, at Jesus var væk. Og gennem
tårer ser hun to engle sidde, hvor Jesus havde ligget.
De spørger: Kvinde hvorfor græder du. og Maria svarer:
De har flyttet min Herre, og jeg ved ikke, hvor de har
lagt ham. Det er en død Maria leder efter. Hun ser
ikke, at det er himmelske engle, som hun taler med. Hun
tror, at det er jordiske mennesker, som har flyttet
Jesu lig. Hun er så fastlåst i sin sorg og gråd, at hun
ikke aner, at det som er sket er himmelsk.
Da vendte hun sig om og så Jesus stå der. Men hun
vidste ikke, det var Jesus. For i tankerne havde hun
ikke vendt sig fra graven. Hun var stadig i den tomme
grav. Det var dér hun ville, at Jesus skulle være for
at hun kunne tage sig af ham og pleje den døde Jesus
med salver, give ham den omsorg, som man kan over for
en død. Maria troede det var gartneren hun stod over
for. Først da Jesus siger hendes navn: Maria. Da ser
hun, at det er Jesus, hendes mester. Da sker der det,
som Grundtvig skriver i en påskesalme: Se, af øjets
tåreflod morgensolen mildt opstod. Det som før var
sorgens tåre, bliver nu til glædestårer.
Jesus kalder hende ved navn, så hun igen bliver
sig selv. Han kalder hende tilbage til livet. Akkurat
som Jesus første gang helbredte hende fra 7 onde ånder,
sådan helbreder Jesus nu igen, så hendes liv ikke er
fyldt med tomhed og død, men med kærlighed og glæde.
Jesus helbreder også hendes ensomhed. Jesus taler om
Gud som vores fælles himmelske FAr. Vi er i Guds
omsorg, også midt i den dybeste sorg vi kan komme i, og
dér i Guds omsorg er vi sammen med Jesus, for Gud er
Jesu far og vores Far. Jesus siger, at Maria skal gå
til disciplene. I troen på den opstandne er vi samlet
som en søskendeflok. Jesus siger: gå til mine brødre.
Jesu opstandelse heler vores liv. Jesus heler vores
sorg. Jesus heler vores tomme hjerte og fastlåste
tanker. Jesus gør vores fællesskab helt, så vi bliver
ét i Gud. Jesus gør os til en menighed, der tilbeder
vores opstandne mester.
Der er en modsætning i, at Jesus siger: rør ikke
ved mig, og så den nærhed han taler om, at vi har
fælles himmelsk Far.
Jeg har altid undret mig over, at Maria ikke måtte
røre ved Jesus. Et andet sted i påskedagene siger Jesus
jo til Thomas: kom og stik din finger i min side og
mærk hullet efter det sværd, som soldaten stak i mig.
Det er som om Jesus over for Maria skaber en afstand.
Men det er ikke meningen med Jesu ord. Meningen er, at
Maria ikke skal holde ved Jesus, for han skal gå til
Gud i himlen, for at Jesus kan være hjertelig nær ved
os. Derfor siger Jesus også til Thomas, tvivleren, som
først tror på opstandelsen, da han ser Jesus foran sig.
Jesus siger: Tror du, fordi du har set mig? Salige er
de, som ikke har set og dog tror. Dvs Jesus siger, at
det er en større glæde at tro uden at have set, og
grunden er at Thomas én gang påskedag ser Jesus, men så
ikke mere, og det må jo have efterladt en følelse af
afstand, og et ønske om, at den opstandne var blevet
synlig sammen med ham. Men den, som tror på den
opstandne uden at se Jesus foran sig, for den er der
kun glæde, en stadig glæde, fordi vi så i hvert sekund
må føle os sammen med den opstandne i ånden og troen.
Paulus taler et sted om, at Kristus bor ved troen i
vores hjerter, og at vi er rodfæstede og grundfæstede i
kærlighed.
Hvor er det dejligt, at Gud oprejste Jesus fra de
døde. Det er et hul i dødens mur. Og det hul er stort
nok til at vi også kan gå gennem det. Vi ser stadig
muren og vi kan ikke selv bryde hul i den. Det oplever
vi mange gange, når vi står ude på kirkegården og
sænker en af vore kære i graven. Men netop da skal vi
tænke på Jesu opstandelse og på den kraftige virkning
som den har. Den opstandne er os hjertelig nær. Og det
kan døden ikke tage fra os. Den må lægge sine våben
over for det himmelske fællesskab, som påskemorgen
giver os.
NY PRÆDIKEN
Jesus siger til Maria: Rør ikke ved mig. Det var
nok fordi hun gerne vil røre ved ham, gerne ville
omfavne ham. Hun havde jo været fortvivlet, da hun så,
at graven var tom. Han havde troet, at Jesu liv var
forsvundet. Hun græd. Og nu så hun ham stå foran sig
lyslevende. Nu talt han til hende. Sagde hendes navn.
Selvfølgelig var hun lige ved at falde ham om halsen
ellerj måske snarere at falde ned foran ham og holde om
hans fødder. Ja, måske betyder ordene på græsk, at hun
gjorde det, at hun holdt i ham. For ordene kan også
oversættes sådan: rør ikke mere ved mig. Hold ikke fast
i mig. For der er endnu noget jeg skal, og der er noget
du. Jeg er endnu ikke steget op til faderen, og det
skal du gå ind og fortælle disciplene, at jeg stiger op
til min Far og jeres Far, til min Gud og jeres Gud.
Hold ikke fast i mig.
Jeg kan godt forstå, at Maria gerne vil holde fast
i Jesus. Hun ville gerne blive sammen med Jesus. Hun
ville gerne, at han skulle være sammen med hende. Hun
havde jo lige fundet ham, hun havde fundet ham levende.
Hun kunne da ikke slippe ham igen. Vi kan vel også
synes, at det var bedre, hvis Jesus var gået sammen med
hende ind tilbyen. Havde det ikke været bedre, hvis
Jesus var blevet her på jorden, opstanden, legemlig og
synlig. Hvad har vi nu: en tom grav og Marias og
disciplenes ord, at Jesus er opstanden. Hvorfor skulle
Jesus op til Gud.
Først kan vi sige, at det erj Guds vilje,Gud vil
det sådan, for at vores tro og vores liv skal blive
rigtigt. Men ganske kort kunne vi også spekulere over,
hvad der var sket, hvis Jesus var blevet her som den
opstandene, legemtligt og synligt. Det ville jo have
betydet, at han ikke kunne være hos os allesammen, han
kunne ikke være hos alle sin emenigheder samtidig.
Havde Jesus været her legemligt, synligt, så var det
det samme som en begrænsning af Jesu nærvær. Så kunne
han kun have været i en by ad gangen. Og det ville nok
medfører, at alle ville prøve at få fat i ham og holde
fast i ham. Hvis han var på besøg hos i vores lille
kirke, så var det en ære for os, og vi ville prøve at
få ham tiul at blive så længe som mulig. Når han tog
væk, ville vi være kede af det og tænker om han
overhovedet kunne besøge os igen, når der er så mange
menigheder ud over jorden. Man kunne endda tænke den
tanke, at mange ville forsøge attentat, endnu mere end
mod amerikas præsident eller paven. Det ville være en
udfordring at slå den ihjel som ikke kan dø.
Alle vores tanker og vores tro og vores liv var
rettet et forkert sted hen, hvis Jesus var blevet hos
os legemlig og synlig som den opstandne. Meningen med
Jesu opstrandelsen er jo netop at vi ikke skal holde
fast i hans person alene. Men netop at vi ved at holde
os til ham blive r først til Gud. Derjfor siger Jesus,
at han skal stige op til Gud, til hans og vores Far.
Hvis Jesus var blevet her legemlig og synlig, så var vi
kun kommekt halvvejen. Fordi Jesus er steget op, løftes
vores øjne og tanker, ja, vi løftes selv op til Gud.
Det er forkert, hvis vi kun ser på den opstandne.
Derfor forsvinder han hele tiden. Derfor bliver han
ikke hos Maria. Og derfor viser han sig kun nogle få
gange for sciplene. Hans opstnadelse er kun
fuldstændig, fordi Jesus er hos GUd. Kun fordi han er
steget op til GUd, kanaa han være hos os alle sammen i
ånd og kraft. Hvis Jesus vajr blevet her legemlig og
synlig havde det været en begrænsning både af hans
nærvær og magt.
Det er et forkert ønske, hvis vi gerne vil holde
fas t i Jesus ligesom Maria gerne ville. Det er et
forkert ønske, hvis vi kun vil holde os til det, som vi
kan se og røer ved. Over for Gud kan vi ikke få det
sådan. Gud kan vi ikke se, mens vi er her i verden. Vi
får ikke Gud at se direkte, ansigt til ansigt, mens vi
er her i verden. Det er altid via en mellemmand eller
en mellemting. Jesus har selv sagt det engang: ikke at
nogen har set Faderen, kun den som er fra Gud, han har
set Faderen.
Vi kan også høre det i GT, at mennesker ikke kan
tåle at se GUd. Der er en situation, som meget ligner
påskeevnagliet. Det er den situation, hvor Moses får de
ti bud fra Gud. Jeg vil læse fra anden mosesbog. Der
står: Da morgen gryede den tredje dag, begyndte det at
tordne og lyne, og en tung sky lagde sig over Sinaj
bjerg. Der hørtes vældige trompetfanfarer. Da skælvede
hele folket. Og Moses førte folket frem foran Gud. Og
de stillede sig ved foden af Sinaj bjerg.
Trompetfanfarerne blev stærkere og stærkere. Gud
Herren kaldte Moses op på toppen af bjerget. Og Moses
steg derop. Og Gud sagde til Moses: Gå ned og fortæl
folket at de ikke må trænge sig frem til Gud Herre, for
at se ham, for at ikke mange af dem skal dø.
Allerede nogle dage forinden havde Gud sagt til
Moses, at bjerget skulle afspærres og iingen måtte røre
ved bjerget, for enhver som gjorde det var dødsens. For
det var en hellig dag, hvor folket fik de ti bud og
pagten blev oprettet mellem dem og Gud Herren.
Moses var mellemmand mellem Gud og folket, så de
ikke så Gud direkte. De så den tunge sky og den hørte
buldren, da Gud kom fra himlen og ned på bjerget. Men
ingen så Gud.
Man kan sammenligne denne situation fra GT med
påskedag. Det var også den 3 dag. 3. dag efter Jesu
død. Maria får også at vide, at hun ikke må røre ved
Jesus, ligesom jøderne dengang ikke måtte komme i
nærheden af det hellige bjerg. Ligesom Moses steg op på
bjergets top for at høre Guds ord og give dem til
folket, sådan stiger Jesus op til Gud. Ligesom de
dengang fik at vide, at vi ikke kan se Gud, sådan har
Maria først svært ved at genkende Jesus, da hun første
gang ser ham, og hun kan kun se ham i kort tid, så
bliver han usynlig Det samme sker, de få gange han
viser sig for discipene.
Der ere mange ligheder, men der er også mange
forskelle, som viser, at den ny pagt, som Jesus
opretter er bedre end den gamle. For der var ikke
trompetfanfare og larm påskemorgen. Der var ikke en
tung sky og mørke som kom ned. Nej, det er i
påskemorgens ro og sollys, at vi møder den opstandne.
Og det var ikke på et bjerg, men i en have. Det er
svært for os at komme op på et bjerg. Det er dejlig at
være i en have.
Men den vigtigste forskel er alligevel det som
Maria går ind og siger til disciplene; hun siger: Jeg
har set Herren. I GT fik Moses at vide, at han skulle
fortælle folket at de ikke må trænge sig frem til Gud
Herren, for at se ham, for at ikke mange af dem skal
dø. Maria går ind og siger, at hun har set Herren. Hun
mener Jesus, men hun mener også Gud. Hun har set Gud i
den opstandne. Jesus er en mellemmand, hvor vi kan se
Gud. Det er den levende Jesus og virkningen af at være
nær ved ham er evigt liv for os.
Forskellene mellem Moses og den opstandne gør, at
den nyu pagt er så meget bedre og at den kristne tro
fra påskemorgen er til liv og ikke til død for os. For
dengang skælvede folket og Gud var bøjthævet over dem.
Men ligesom den opstandne er nær ved Maria og siger
hendes navn, sådan er vores forhold til Jesu sog Gud et
nært forhold. Gud er på fornavn med os, og vi må kalde
ham vores FAr. I den gamle pagt og i den situation vi
hørte fra GT var Guds ord til jøderne de ti bud bud.
Men de ord, som Jesus giver os, eller som han giver
efter påskemorgen, det er ordene: Fred være med jer.
Jesus giver os ikke kun bud vi skal holde, nej, han
giver os Guds fred.
Når Jesus siger: jeg stiger op til min Far og
jeres Far, min Gud og jeres Gud. Så skal vi ikke forstå
det sådan, at der er en forskel mellem Jesus og os, at
han ikke bare siger vores Far, vores fælles Far, vores
fælles Gud. Nej, Jesus vil at betone, at ligesom Gud
er Jesu far og det viser sig i opstandelsen
påskemorgen, sådan er Gud og vil også vise sig at være
vores Far.
Der er ikke afspærret mellem os og Gud, sådan at
der er for helligt hos Gud til os og vi skal holde os
fra ham. Alt det som kunne spærre os almindelig
lidettroende mennesker fra Gud er fjernet. Discipene
har jo svært ved at tro. De troede, at Jesu lig var
væk, og de sørged eover det som var sket. De kunne
ikke forstå det. Men den opstandne kommer netop i ånd
og kraft til os lidettroende mennesker, for at løfte os
op til Gud, ind i det evige liv.
NY PRÆDIKEN
Når jeg hører om påskehaven, kan jeg ikke lade
være med at tænke tilbage på en anden have, den første,
vi hører om i bibelen, nemlig paradis.
Det er bare to modsatte bevægelser som vi høre om
i begyndelsen af vores bibel og i slutningen af vores
bibel. I begyndelsen startede det hele så godt. Hver
gang Gud skabte en ny ting, så var det som om Gud ikke
kunne holde sig af begejstring. For Gud sagde hvergang:
Hvor er det såre godt. Lyset, jorden, planterne,
dyrene. Det var alt sammen uendelig godt. Verden var
en have, frodig og frisk.
Det hele begyndte så godt. Men det var ikke nok
for menneskene at leve i Guds have. Det var ikke nok
for menneskene at glæde sig over Guds gaver.
Menneskene ville have mere. De ville selv. Derfor
spiste de af træet som gav viden om godt og ondt. Om
de fik ret meget godt at vide, kan man diskutere. Det
førte i hvert fald mest til elendighed og ondskab. For
de måtte jo gå ud af den smukke have og ud til en
kampplads, hvor intet var sikkert.
Det hele begyndte så godt. Men menneskenes vej gik
mod smerte og ulykke og synd og dårlige følelser. Den
retning har fortællingen i begyndelsen af vores bibel.
Det begyndte allerede, da Gud kaldte på Adam og Eva,
lige efter de havde spist af æblet. Da begyndte de
dårlige følelser. Da følte de det hele pinligt. De var
bange. De ville helst skjule sig. De kunne ikke stå
ansigt til ansigt med Gud.
Den retning fortsatte de i, da de gik ud af haven,
da var de fyldt med dårlige følelser. De følte sig
alene. Følte sig udenfor. Det var ensomhed, de gik ud
til. Den verden, som de gik ud i, kunne aldrig blive
deres egentlige hjem. De måtte for altid længes
tilbage til Guds have. Men tilbage kunne de ikke
komme, for der stod engle og vogtede haven, truende
engle, vrede engle. Det var for at menneskene ikke
også skulle tage af livets træ og spise og få evigt
liv.
I begyndelsen af vores bibel går menneskenes vej
fra det lyse paradis ud i den mørke og kolde verden.
Deres vej går fra tryghed og nærhed til sorg og
ensomhed og død.
I påsken, i slutningen af vores bibel går vejen i
den modsatte retning, fra ondskab til godhed. Fra
kulde og mørket til påskemorgens solopgang. Gud vender
den bevægelse, den retning, som menneskene gik i. Gud
vender menneskenes skæbne, så den er fra død til liv.
I påsken begynder det mørkt og koldt. Langfredag
hører vi om ensomheden og frygten. Disciplene følte
sig alene og længtes tilbage til de dage, hvor Jesus
gik sammen med dem. De var fyldt med dårlige følelser.
Skam over deres egen opførsel. De havde forladt Jesus.
Det var pinligt, det de havde gjort. Det kunne ikke
undskyldes. De var fyldt med en viden om alt det onde,
som er i verden. De følte slangens ord, som de
stærkeste. Slangen taler jo mod Gud. Slangen hvisker
og gør mennesker utilfredse med Gud. Slangen stifter
ondt. Disciplene følte sig omslynget af den slange,
som kvalte alt godt i dem. Den følelse var de fyldt af
langfredag.
Disciplene var fyldt med skam og angst og sorg da
de gik ind i påskehaven. Den var meget stille og de
blev fyldt med undren. For den døde Jesus var der jo
ikke. Graven var tom.
I påsken, i slutningen af vores bibel går
bevægelsen den modsatte vej af det vi hører i
begyndelsen af vores bibel. I påsken går vejen ude fra
dødens verden ind i livets have. Disciplenes vej gik
lige modsat Adams og Evas. Adam og Eva gik grædende ud
af paradishaven. Maria kom grædende ind i påskehaven.
Hun så også to engle. Men de stod ikke på vagt for at
holde hende væk. Nej, det var milde engle, de sad
fredeligt, der hvor Jesus havde ligget. Der er en
stilhed over påskehaven, der ligner den stilhed, som
var over den nyskabte jord, før synden og døden kom til
verden. Hvor forskellige er de engle i påskehaven ikke
fra de to keruber, som til sidst blev sat uden for
paradis. De to keruber havde flammesværd i hænderne. De
spærrede vejen for Adam og Eva, så de ikke kunne komme
ind i Livets have. Keruberne spærrede vejen med magt.
Englene i påskehaven derimod, de sidder med hænderne i
skødet. De udstråler fred. De taler venligt til Maria.
De spærrer ikke vejen for hende. Nej, De viser hende
vej. De viser hende vej hen til Jesus. I påsken er
menneskenes vej vendt om så den ikke mere fører bort
fra Gud, men ind til Gud.
Ja, det er Gud selv kommer til os i påskehaven,
ligesom Gud kom til Adam og Eva. I begyndelsen af
vores bibel står der jo at Gud kaldte på Adam.
Påskemorgen kalder Gud på os igen. Da er det Jesus, han
siger: Maria. Adam og Eva blev fyldt med dårlige
følelser, skam og dårlig samvittighed, da Gud kaldte på
dem. De ville nødig se Gud . De ville nødig tale med
Gud. Det er lige omvendt, da Jesus kalder på Maria og
disciplene. De bliver fyldt med glæde. Adam og Eva
blev bange, da de genkendte Gud. Men Maria blev fyldt
med stor glæde og undren, da hun genkendte Jesus. Og da
Jesus sagde hendes navn, følte hun det som en
kærlighedserklæring. Det var hendes elskede Herre og
mester, som talte til hende. Ja, man kan spørge om, det
er et tilfælde, at det var en kvinde, som var den
første, der fik lov til at se den opstandne. Det var
jo en kvinde, som syndede først. Eva tog først af
æblet. Men det var også en kvinde, nemlig Maria, som
først mødte den opstandne og fik glæden over at se ham.
I Grundtvigs store påskesalme "Tag det sorte kors
fra graven", sammenligner han også Paradis og
påskehaven. "Herren kalder, men ej nu: Synder,Adam,
hvor er du? Sødt det toner, engle tie: her er
frelseren, Marie." Hvor bevægelsen i GT er fra det gode
til det onde. Der er bevægelsen i Nt fra det onde til
det gode. Det som sker for Maria, da hun ser Jesus, er
ikke at hun ser sin egen skyld og nøgenhed og skam og
angst. Hun ser slet ikke sig selv. Hun glemmer sig
selv og sin egen sorg af glæde over Jesus, den levende
frelser. Adam og Eva så deres egen synd og fortabthed i
øjenene, da de mødte Gud efter syndefaldet. Maria ser
sin frelser i øjenene, da hun møder Jesus. Hendes synd
og sorg er glemt. Eva blev fyldt med fred.
Så stort er underet, som sker påskemorgen. Vores
vej er vendt helt om. Vi skal ikke mere være bange,
når Gud kalder på os. Vi skal ikke skjule os for Gud.
Nej, Gud kommer til os i den opstandne og hans stemme
lyder sødt til os: Her er frelseren.
Det er to modsatte bevægelser vi ser i begyndelsen
af vores bibel og i slutningen. I begyndelsen af
bibelen spiser de af æblet og må forlade Guds rige. Men
i slutningen af bibelen der spiser disciplene af livets
brød og kommer ind i Guds rige. Adam og Eva spiser, og
følgen bliver, at de må skilles fra Gud.
Det er lige det modsatte, som sker i påsken. Da
rækker Jesus paradisets vin og paradisets brød til
disciplene. Dér fører det ikke til adskillelse men til
fællesskab. Da Jesus rækker brødet til disciplene
skærtorsdag, da er det ikke for at få dem til at
overtræde et bud, men for at give dem tilgivelse. Mens
Adam og Eva spiste sig ud af paradis, så spiser Vi os
ind i Guds rige. Man kan sige, at den frugt vi får er
fra livets træ. Og når vi spiser af den frugt fører
det fællesskab mellem os og Jesus, ja, mellem os og
Gud.
Paulus har nogle meget smukke billeder om det
fællesskab, som opstår, når vi spiser nadver. Så
bliver vi som én krop, siger Paulus. Vi bliver ét
legeme. Begyndelsen af vores bibel handler om
adskillelse. Manden og kvinden bliver skilt ad, fordi
de gav hinanden skylden. Og menneskene og Gud bliver
skilt så menneskene ikke mere kunne være nær ved Gud.
Det modsatte sker i påskefortællingerne. Dér samles det
hele. Vi bliver til én krop, Jesus og os, mænd og
kvinder. Gud og mennesker.
Påskemorgen går vi ind i den have, som Adam og Eva
gik ud af. Vi er nær ved Gud.
|
|