Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. s.e.påske
Jesus siger: Mine får hører min røst og jeg kender
dem og de følger mig. Og jeg giver dem evigt liv og
ingen skal rive dem ud af min hånd.
Jesus kender os. Han taler til os. Og det er ikke
en upersonlig og teoretisk tale, som Jesus holder. Nej,
han kalder på os. Han kalder os ved navn. Han leder
os både med sine ord, men også ved at tage os i hånden.
Det ligger jo i udtrykket, at intet skal rive os ud af
Jesu hånd. Deri ligger, at Jesus holder os i hånden og
leder os gennem livet.
Og det er jo Gud, som står bag ved Jesus. Når
Jesus rækker os sin hånd, er det i virkeligheden Guds
hånd, som griber os. Jesus sagde det selv engang, hvor
hans modstandere beskyldte ham for at være i ledtog med
den onde magt, djævelen. De sagde: Det er med djævelens
hjælp, at Jesus gør undere. Da svarede Jesus: Hvis det
er den onde, som jeg bruger til at ødelægge alt det
onde, som plager mennesker, så er den onde kommet i
splid med sig selv. Men hvis det er med Guds finger jeg
uddriver alt det onde, som ødelægger livet, så er Guds
rige jo kommet til jer. Det var Guds finger, som
virkede gennem Jesus. Og det førte til undere, så
mennesker blev helbredt fra spedalskhed og blindhed og
fortvivlelse. Hvis Gud har så meget magt i bare en
finger, hvor meget mere magt er der så ikke i Guds
hånd, og Jesus siger i dag, at ingen skal rive os ud af
Guds hånd. Det er den, som Jesus har rakt os. Det er
den, som han holder os fast med.
Jesus kalder på os og holder os fast, for at vi
skal følge ham. Den, som man følger, den bliver man
også præget af. Det kan man se i alle grupper af
mennesker. De bliver præget af lederen i gruppen. Man
kan se det i deres tøj, i deres opførsel. I nogle
grupper skal man være klædt i lædertøj og råbe højt. I
andre grupper skal man drikke te og diskutere.
Jesus vil, at vi skal følge ham og ligne ham.
Umiddelbart kan vi alle se, når vi hører historierne om
Jesus, at han var meget god. Han hjalp de hjælpeløse.
Alle dem, der ikke blev regnet for noget, dem talte han
til, gav dem gode ord og gav dem gode timer, for han
spiste hos dem. Han sagde ikke nej, når de inviterede
ham. Andre hellige mænd dengang ville have sagt nej til
at komme i så usle hjem. Men Jesus var lige så gerne
sammen med de små mennesker, som ikke kunne finde ud af
deres liv.
Når Jesus var meget god, så betyder det altså
ikke, at han var meget moralsk. Selvfølgelig holdt
Jesus de ti bud, ikke at lyve og stjæle osv. Men det
var egentlig vigtigere, at han ikke dømte andre
mennesker. Det sker tit for moralske personligheder. De
er stolte over sig selv, deres rene og pæne livsførsel.
Og de kan ikke fordrage folk, som ikke har orden i
deres liv. Men intet af det kunne man mærke hos Jesus.
Og det er det vigtigste.
Det bud, som Jesus flest gange nævnte, står slet
ikke i de ti bud. Jesus sagde: I skal tilgive. Og da en
af hans disciple engang spurgte: Hvor mange gange skal
jeg tilgive. Er syv gange nok. Han mente jo, at der
også måtte være grænser for, hvad man fandt sig i. Da
svarede Jesus: Nej, du skal tilgive 7 gange 70 gange,
og dvs. jo sige uendeligt. Kan vi det? Jesus kalder i
hvert fald på os, tilgiver os for alt det forkerte vi
har tænkt og gjort. Jesus kalder for at vi skal følge
ham og ligne ham.
En anden ting, som man lægger mærke til ved Jesus,
når vi hører historierne om ham. Det er hans
beskedenhed. I bibelen kaldes det ydmyghed. Jesus
kunne ellers have god grund til at fremhæve sig selv.
Han kunne have sagt: Jeg er Guds søn. Jeg er meget mere
værd end jer. I skal se op til mig. Men Jesus kaldte
sig selv en tjener eller en slave. Jesus sagde engang
til sine disciple: Den, som vil være den største
iblandt jer, skal gøre sig til den mindste. Den, som
vil være den første, skal sætte sig bagest. Den, som
vil være den øverste, skal være tjener for de andre.
Sådan sagde Jesus var han selv, han var kommet for at
tjene og give sit liv for vores skyld.
Nogle, som gerne vil hævde sig og fremhæve sig
selv, gør det som regel, fordi de i virkeligheden er
meget usikre. Så spiller de et skuespil, for at dække
over deres usikkerhed. Når vi kan følge Jesus og ligne
ham og være ydmyge på en ægte måde, så det fordi vi
inderst inde aldrig kan være usikre. Vi er jo i Guds
hånd og ingen kan rive os ud af den.
Paulus skriver det sådan i sit brev til romerne
kapitel 8: Jeg er vis på, at hverken død eller liv
eller engle eller magter eller noget nuværende eller
noget kommende eller kræfter eller noget i det høje
eller i det dybe eller nogen anden skabning, - jeg er
sikker på, at intet kan skille os fra Guds kærlighed i
Kristus Jesus, vor Herre.
Guds kærlighed er tydelig i Jesus. Han taler mod
alt det som skiller mennesker fra hinanden, foragt,
fordømmelse, frygt. Jesus går netop til dem, der føler
sig udenfor. Han ophæver deres fortabthed. Også de må
være med i Guds rige. Når Jesus gør undere er det også
for at vise Guds kærlighed. De lamme, som måtte se
folk gå forbi på gaden i dagligdagens travlhed, men som
ikke selv kunne gå med. Dem rejste Jesus op, så de
kunne gå hjem. De spedalske, som slet ikke måtte komme
ind i byerne, men levede udstødt og alene. Dem rensede
Jesus, så de igen måtte være sammen med andre. Jesus
kom med en kærlighed, som samler os mennesker. Det rige
som han er konge i, himmeriget, er et kærlighedens
rige, som har plads til alle slags mennesker.
Jesus giver os en stor sikkerhed ved at række os
Guds kærlige hånd. Jesus holder om os og kalder på os,
så vi kan ligne ham, være medmenneskelige og tilgivende
over for andre.
ny prædiken
Mange unge bruger meget af deres fritid til
arbejde for at tjene penge. Det er godt at bruge tiden
til noget fornuftigt. Det giver os glæde at være aktiv.
Hvis man bare sad i en stol og så tv, så blev man sløv
og utilfreds. Men når nogle unge arbejder så meget, at
de næsten ikke har tid til at sidde stille og bare være
til og snakke med deres familie eller venner - når unge
har så travlt, er det måske for at få så mange penge
som mulig. Penge er jo noget man kan bruge. Man kan
købe ting, video, computer, tøj. Og man føler sig
noget værd, når man ejer noget.
Der er også religioner, som tilhængerene bruger
for at føle sig noget værd. Der er mange religioner,
hvor man ikke må indtage blod. Når man skal have kød,
skal dyrene slagtes på en bestemt måde, og maden skal
tilberedes på en bestemt måde. Det er synligt hver dag
at man følger de bud, og så kan man tænke om sig selv,
jeg er ren, jeg gør noget, jeg er mere værd end de
andre. Eller i nogle religioner er der bestemte
bedetider på dagen, og så lægger alle sig på gaden på
et tæppe og beder. Så er det tydeligt, hvor hellig man
er, og at det er en stor skare, som beder.
Forleden dag var der en udsendelse i fjernsynet om
nyreliøse bevægelser. De mener, at de kan bruge
overjordiske kræfter, dels til at helbrede og dels til
selv at blive klogere, og på den måde arbejde sig op
til himlen. Men i den udsendelse var der også en
lærerinde, som havde bedt Gud om at tage alle de evner
fra hende, evnerne til at bruge åndelige kræfter. Hun
mente nemlig, at det førte til noget forkert, til at
hun følte sig bedre og klogere end andre, følte, at hun
havde stor magt. Hun opdagede at hun kun tænkte på sig
selv. Hun ville heller sidde i timevis og meditere end
at passe sine børn og være sammen med dem.
Der er mange stemmer, som kalder på os, pengene,
de smarte religioner, de strenge religioner. Men der er
også Jesu stemme. Og når vi hører på Jesus og følger
hans ord, så ser vores tro ikke ud af så meget. Jesus
siger jo f.eks., at vi skal bede til Gud i det skjulte.
Men så kan andre ikke se, at vi er hellige eller meget
værd, hvis vi skal bede i det skjulte. Kristendommen
kan heller ikke vise mange frem, som beder. Man ser
ikke hvor mange som bruger bønnen i det daglige. Og
det skulle ikke undre mig, at det er mange flere som
gør det end vi skulle forvente. De siger bare ikke til
andre, at de beder. Og de gør det måske heller ikke ret
længe ad gangen. Men det har Jesus jo netop også sagt,
at det ikke kommer an på det. Jesus har sagt: når I
beder til Gud, skal I ikke bruge mange ord og lang tid
som hedningene gør, for Gud ved allerede før I beder,
hvad I trænger til. De nyreligiøse, som sidder i
timevis og mediterer, det er tydeligt, at de gør noget
for deres religion. Men den person, som inden i sig
selv bare beder en kort bøn. Det kan man ikke se. Men
sådan har Jesus sagt det skal være. Han har endda sagt,
at når vi hjælper andre, skal vi ikke gøre et stort
nummer ud af det. Nej, vi skal ikke engang selv lægge
mærke til det gode vi gør. Vores venstre hånd skal ikke
vide hvad vores højre hånd gør.
Men selv om det ikke har en stor synlig virkning,
at være kristen, så har det afgørende betydning for
vores liv. Evigheden er kommet ind i vores liv. De
mennesker, som skal gøre meget, de har travlt, for dem
går tiden hurtigt. Men dem, som tror på Jesus, de
mærker allerede her lidt af evigheden i deres liv. De
tænker ikke, om en halv time skal jeg det, i morgen
eftermiddag skal jeg det. De har ikke hele deres tid
besat, men føler, at de har god tid, at de har
evigheden foran sig. Og netop derfor har de kræfter
til, at foretage sig meget. Det tager nemlig kræfterne
fra os, når vi ikke føler, at vi har tid til noget, men
skal skynde os.
Man kan se det på små børn. De er meget aktive,
uafbrudt er de i gang med noget. Men de glemmer sig
selv i legen. De lever i evigheden. Når de fortæller
om det som de har gjort, så er det for at dele glæden
og oplevelsen med andre, ikke for at sige om sig selv:
så meget har jeg nået. Og det kunne de ellers godt
prale med, for der er ingen, der når så meget som et
barn, suger mange indtryk til sig, bruger sin krop
meget. Jeg hørte om en gymnatiklærerinde, som var i
topform. Hun tænkte, hun ville følge sit barn en hel
dag og gøre de samme bevægelser, som barnet. Men hun
måtte hurtigt give op, fordi hun ikke havde kræfter til
at gøre det samme som barnet. Og så gør barnet det
legende og let. Netop fordi det er en leg og glæde.
Jesus siger, at vi skal blive som børn, for at
komme ind i Guds rige. Med det mener han også, at vi
skal lære af børnene at tro godt om andre. Børn tror
på deres forældre. Nogle gange næsten for meget.
Nogle jordiske forældre har jo for mange problemer med
sig selv og ikke overskud til børnene og tager sig ikke
godt af dem, men børnene dækker over deres far eller
mor, føler sig solidarisk med dem. Små børn har en
ukuelig evne og en ubøjelig vilje til at være tryg og
ikke bekymre sig. Og Jesus siger, at sådan må vi være
børn over for Gud, evigt trygge, fuldstændig sikre.
Intet kan rive os ud af Guds hånd. Gud holder godt
fast, Gud er stærkere end det, der kan rive os fra ham.
Derfor må vi elske Gud af hele vores hjerte, af hele
vores sind og af hele vores sjæl. Det er et af Jesu
ord, som vi må følge. Vi skal lægge mærke til, at Jesus
nævner hjertet først. Hjerte er det samme som
kærlighed. Vi ved selvfølgelig, at rent fysisk har
vores hjerte ikke følelser, men alligevel så banker
hjertet hurtigere, når vi møder den vi har kær. Sådan
må vores hjerte være fuldt af kærlighed til Gud. Der
skal ikke være skygge i vores gode følelser for Gud.
Der skal ikke være skygge af tvivl eller skyld, når vi
tænker på Gud. Vi må elske Gud af hele vores hjerte.
Jesu ord kaster et mildt lys ind over os.
Man siger ellers, at hvor der er lys er der også
skygge. Hvis hele vores liv kom frem i lyset, alt hvad
vi har gjort og tænkt, så ville vi se mange skygger,
mange mørke situationer, hvor vi var usikre eller
gjorde noget forkert. Men det mærkelige er, at når
Jesus lyser på os, så er det kærlighedens og
tilgivelsens lys, og så forsvinder alle skyggerne. Det
er et blidt og mildt lys som vi møder i Jesus.
Når vi er forelsket, så er det som om vi ser
verden i et nyt lys: alt er så smukt. Og det er som om
tiden forsvinder, når vi bare er sammen med vores
kæreste. Sådan må vi elske Gud, så livet bliver smukt
for os og dagene bliver lange og fyldt med
evighedsøjeblikke.
Det ser ikke ud til, at kristendommen har mange
synlige virkninger, som vi kan pege på, men den præger
vores holdning til livet mere end vi tænker på til
daglig. Engang her i vinter talte konfirmanderne og
jeg om, hvor meget et menneske værd, og hvordan man
skulle regne det ud. I en krig koster det et bestemt
beløb at slå et menneske i hjel. Er det vores værdi.
Man kunne også regne ud, hvor meget de stoffer koster,
som hvert menneske består af. Men det er ikke ret
meget, kun ca. 35 kr. Men da jeg spurgte konfirmander,
hvem der er mest værd et geni eller en åndsvag, så
svarede en, at de er lige meget værd. Den tro kommer
fra kristendommen. For når man ser fornuftigt på det
kan en åndsvag let undværes, og der er mange samfund,
som gemmer dem væk. Mens et geni er helt uvurderlig
for et land. Men kristendommen siger, at alle mennesker
er lige meget værd, om det er et barn eller en
præsident.
Der var også en anden konfirmandtime, hvor vi
talte om, hvad Jesu ord betyder, at vi skal blive som
børn, ja, at over for Gud er børnene dem der står
forrest og har mest at sige. Da var konfirmanderne
meget forbløffede, for sådan er det jo ikke her i
verden. Her er det folketinget og de voksne, som har
mest at sige. Men pludselig sagde en af konfirmanderne:
Jamen så er vi jo alle lige. Og det er netop det
overraskende og helt omvendte, som Jesus siger og som
den kristne tro giver os, at hvert menneske er uendelig
meget værd, og det gælder helt fra vi er små.
Det er det grundlag, som vi må leve på. Gud elsker
os og har givet os livet og den smukke jord, for at vi
skal have et smukt liv. Hver af os er uendelig
værdifuld, og vi må hjertensgerne og af stor lyst bruge
vores evner og vores kræfter. Hver eneste af os har en
høj stjerne i Guds øjne, skal vi have mod til at kaste
os ud i en masse arbejde og fritidsaktiviteter og takke
for, at Gud har givet os god tid, ja evighed, til det.
ny prædiken
Jeg læste i ugeavisen for nogen tid siden om en
modedesigner. Han mente, at vi er ved at ændre normer.
Han mente, at vi i de næste ti år vil få et andet
verdensbillede end det vi havde i 80-erne. Han har
stillet nogle ord op over for hinanden, nogle ord, som
kendtegnede 80-erne og nogle, som han mener, kommer til
at gælde i 90-erne. F.eks. siger han, at i de sidste
ti år var der megen var der ensomhed, nu kommer
tosomheden tilbage. Før var der meget stress, nu vil vi
prøve at få overblik. Før gjaldt det om at være en
helt, nu må vi gerne være antihelte, altså almindelig
emnnesker. Før var der støj og splid, nu vil vi søge ro
og enhed. Og så siger han også, at der i 80-erne var
anarki, dvs uorden, men nu vil de gamle værdier kommer
tilbage, de værdier som hedder Gud, konge og fædreland.
Vi kan se det med dronningen. Hendes fødselsdag viste,
at hendes popularitet er større end nogensinde.
Modedesigneren sagde også i ugeavisen, at i 80-erne var
det in at være respektløs, men nu bliver de værdier sat
i højsædet igen, de værdier som hedder tro, håb og
kærlighed. Modedesigneren mener altså at nogle af de
gamle værdier, bl.s. troen på Gud bliver moderne igen.
Det var ikke kun i gamle dage at det var nødvendigt for
mennesker at tro.
Det er også nødvendigt for os. Ellers bliver vores
liv sådan, at vi ikke kan glæde os over det gode og
sådan at vi ikke kan klare os over for det onde. Det er
jo den kristne tro, som giver os lov til at glæde os
over alt det grønne og lyse. Når vi ser skoven springe
ud og når vi ser den blå forårshimmel, tænker vi jo
ikke, at det bare er et ydre blændværk, og at der bag
ved det hele er onde magter, som kun venter på at
ødelægge os. Nej, vi tror, at naturens væsen og mening
at være lys og smuk, så vi kan nyde livet af et helt
hjerte. Det har vi fået fra den kristne tro.
Og når der sker ondt, tænker vi ikke bare: Ja, det
var hvad vi kunne vente. Det er der ikke noget at gøre
ved. Nej, vi kæmper mod det onde. Vi vil ikke affinde
os med det, fordi vi tror, at livet skulle være godt.
Det har vi fået fra den kristne tro. Vi har fået kraft.
Vi har fået den ide, at vi siger nej til det onde.
Vi har jo ellers videnskaben, som prøver at
gennemskue alting. Videnskaben kan give os forklaring
på meget. Men det er ligeså tit, at videnskaben bare
rejser nye spørgmål, det er også godt, for så kommer vi
længere og længere, og meget af det er jo til gavn for
os, så vi kommer til at leve bedre. Men værdier til at
leve på kan videnskaben ikke give os. Man kan sige at
videnskaen er helt værdifri. Den kan udforske det
mindste, generne og ændre dem, og det kan der komme
noget godt ud af det, planterne kan blive mere
frugtbare, men der kan også komme store skader ud af
det, dræbende bakterier, som ikke er til at standse og
som ødelægger alt. Det er også flot at videnskaben kan
sende en stor kikkert ud i verdensrummet og man kan få
nye opdagelser, men det er jo også videnskaben som er
skyld i at himmerummet snart er ved at blive en
losseplads. Med mellemrum vil der falde gamle
satelitter og andet ragelse ned i hovedet på os.
Videnskaben har givet resultater, som kunne bruges til
forurening både her på jorden og i himmelrummet.
Videnskaben er meget vigtig, men den skal styres af
noget højere, af nogle værdier som vi ikke kan få fra
videnskaeben.
De værdier kan vi få fra Jesus. De værdier får vi
ved tro på ham. Tro betyder jo, at der er noget man
regner mere end alt andet. Tro betyder, at man holder
sig til noget, som det faste i ens liv. Når vi tror på
Jesus, så lader vi hans ord styre vores liv. Når vi
tror på, at Jesus er Kristus, så tror vi på, at han er
kommet fra Gud og at det er hans ord om GUd, der
gælder. Der er jo så mange meninger om Gud, men når vi
tror på Jesus, så holder vi os til hans ord. Det er
mærkeligt at vi stadig kan leve på de ord som Jesus har
givet.
Det er egentlig et bevis for, at der er noget
særligt ved Jesu ord, at de har kunne holde sig i 2000
år, og at vi stadig vender tilbage til dem. I en
periode kan Jesu ord stå i baggrunden, men så vender de
tilbage igen med større styrke. Det har vist sig hver
gang mennesker har vendt sig fra Jesu ord, så har det
medført rodløshed og håbløshed og usikkerhed. Det er
nok også derfor de gamle værdier er ved at vende
tilbage, hvis modedesigneren har ret i sin
forudsigelse. Der er noget ægte ved Jesu værdier, som
vi mangler, hvis vi vender os fra dem.
Jesu værdier er bud til os, men det er ikke først
og fremmest de ti bud. De er også gode, ikke at slå
ihjel, ikke at lyve og bagtale andre. Det er godt, men
Jesus har samlet det i et bud. De ti er jo alt for
mange. Hvem af os kan huske de ti bud udenad. Derfor
har Jesus samlet det i ét bud: du skal elske Gud og dit
medmenneske. Det bud betyder for det første, at vi ikke
er bange for Gud. Vores udgangspunkt er ikke, at vi har
et dårligt forhold til Gud, og at vi skal bruge megen
tid på at gøre Gud tilpas. Nej, vores udgangspunkt er,
at vi må elske Gud. Og for det andet betyder det bud,
at vi kan give en rigtig hjælp til vores medmenneske.
Det bud, som Jesus giver, kan udmøntes i tusinde
situationer. Det er forskelligt i hver enkelt
situation, hvad der er bedst, bare vi tænker ud fra de
behov som vores medmenneskes har. Og Jesus gav ikke kun
budet, han viste med eksempler, hvordan vi skal opfylde
det.
F.eks. var der engang en syg som blev båret hen
til Jesus. Den syge kunne ikke selv gå, så nogle af
hans venner bar ham. Det var en af de dage, hvor mange
mennesker var kommet for at høre Jesus tale om Gud, så
det hus hvor Jesus opholdt sig, var stop fyldt. Derfor
bar de den syge op det flade tag og gravede et hul i
taget og de firede den syge ned i stuen lige foran
Jesus. Da Jesus så den lamme, sagde han: dine synder
er tilgivet. Det var det første Jesus gav den syge:
tilgivelse fra Gud. Mon ikke de fleste andre i den
stiuation havde sagt: Skal du ødelægge mit tag. Det
kommer du selv til at betale. Men Jesus sagde: du er
tilgivet. Og det var jo ikke med hensyn til taget, det
tænkte Jesus slet ikke på. Det var jo kun en ting. Nej,
Jesus så ind i den syge. Og hvor sker det ikke tit, når
mennesker bliver syge, at de tænker: det er nok, fordi
jeg har gjort noget forkert. Nu straffer Gud mig. Men
det er altså en af de værdier, som Jesus har givet os
at leve på, den vigtigste, at Gud har tilgivet os vore
synder. Hvad der end sker, må vi aldrig tænke at Gud
har vendt sig fra os, at vi er forfulgt af en ond
skæbne, som har taget magten over os. Vi må aldrig være
bange for Gud. Efter at have tilgivet den lamme,
helbredte Jesus ham også, så han selv kunne gå hjem,
men tilgivelsen regnede Jesus for det vigtigste.
I prædikestykket i dag siger Jesus det på den
måde, at ingen kan rive os ud af Guds hånd. Gud slipper
os ikke, hvor forkerte vi end kan føle os. Gud holder
i os og holder os oppe. Den værdi lever vi på. Og den
værdi har Jesus givet os at styre vores liv efter. Det
vil jo altid være svært at tilgive. For det betyder
jo, at der er gjort noget forkert. Vi skal overvinde
meget i os selv, ønsket om hævn, ønsket om straf,
ønsket om at stå fast på vores ret. Det ville vi jo
helst, men jesus har sagt, at vi skal tilgive. Det er
egentlig sværere end at overholde de ti bud. Det kan vi
vist allesammen. Lade være med at slå ihjel, lade være
med at lyve i vigtige forhold. Lade være med at stjæle.
Men hver gang vi skal tilgive, så er der en modstand
inden i os. Skal vi virkelig tilgive dem, der har
slået os, det kan jo være med ord de har slået os og
gjordt os ondt. Kan vi tilgive dem, der har løjet om os
og sladret om os og sagt noget helt forkert, som giver
os mange problemer. Det er meget svært for os at
tilgive. Men Jesus stiller det op som et af de højeste
bud vi skal leve efter. Han siger endda, at vi ikke
kun skal tilgive en gang. Vi skal tilgive det samme
menneske 70 gange 7 gange, og det vil jo sige
uendeligt. Det er jo fordi vi derved viser, at vi alle
er lige meget værd, og at vi kan gøre meget forkert,
men at vi alligevel er kostbare mennesker allesammen.
Tilgivelsen viser, at vi er værdifulde for hinanden, og
at der er ingen som kan undværes.
Derfor er det heller ikke kristen moral, de
synspunkter som fornylig er kommet frem i diskussionen
om transplantation. Der er nogle, som har sagt, at
patienter, som har ødelagt deres lunger ved at ryge,
eller patienter som har ødelagt deres lever ved at
drikke, at de ikke skal hjælpes. Det er forkert. Alle
mennesker er lige værdifulde, hvordan de end har levet.
Selv det menneske, som vi synes er den mest sølle
stakkel er et uendeligt værdifuldt menneske. Selv dem
der har levet forkert, og som har misbrugt f.eks.
tobak eller alkohol, de skal hjælpes på lige fod med
alle andre.
Den værdi har Jesus givet os at leve efter. Den
tro har han givet os. Den tro betyder uendelig meget
for vores liv, også selv om vi ikke altid går og tænker
over det. Den tro betyder, at vi kan række hinanden
hånden i bevidstheden om, at alle vi døbte er i Guds
hånd, og intet kan rive os ud af den.
ny prædiken
Behøver vi religion? Der er nogle spørgsmål vi ikke
kan stille. Har vi behov for virkeligheden? Den er
der, selv om vi ikke har behov for den. Der er sikkert
mange mennesker, som helst vil lukke øjnene for
virkeligheden. Det kan der være gode grunde
til. Virkeligheden kan være barsk. Virkeligheden kan
være ond. Vi kan ikke spørge om vi har behov for
virkeligheden, men vi kan sige, at vi har behov for at
virkeligheden er god. Vi har behov for at være trygge
med virkeligheden, som den er, også når
den ikke går efter vores ønsker. Vi har behov for
opmuntring, som vi går ud i virkeligheden og laver den
om, når vi kan. Og aldrig mister håbet og modet til at
lave virkeligheden om, også selv om det kun er ganske
lidt.
Man kan sige, at unge ikke har så mange erfaringer.
Det kan være I tit for det at vide, når nogle vil
belære jer om ting. Det er da også rigtigt, at livet
ligger foran jer og I skal vælge meget om, hvad I vil.
Senere bliver det mere fast, når vi har f
ået en stilling, er blevet gift osv. Eller er det nu
også mere fast. Hele livet igennem kan vi komme i
krise. Det kan være når der sker noget dårligt, så vi
ikke forstår, at virkeligheden kan være sådan. Men det
kan egentlig også være, når der sker nog
et meget godt, at vi kan have svært ved at finde os
selv. Hvis vi netop får vores ønskejob, eller lige
finder den bedste kæreste vi kunne tænke os, så går der
et stykke tid, før vi rigtig bliver os selv i det som
sker. På den måde bliver vi ved at være
unge, hvor gamle vi end er, at vi kan rystes, at vi
kan komme i krise, at vi i situation kan miste
forfæstet og have svært ved at finde os selv. Det
ligner akkurat jer unge, som jo er igang med at finde
jer selv. Har vi behov for religion. Det er et
forkert spørgsmål. Man kan ikke spørge: har vi behov
for træet, som står uden for vores vindue. Det står
der. Men vi kan sige, at det os godt ind i sjælen at
se det grønne. Sådan er det også med religion. Den er
der. Jeg vil selvfølgelig som præst sige det så stærkt:
Gud er der. Vi kan lukke øjnene for Gud. Og så siger
vi: der er ingen Gud. Men det er pjat, som børn der
gemmer sig ved at holde hænderne for øjnene.
Men ligesom vi har behov for det grønne, sådan har vi
behov for at glæde os over Gud. Det giver vores liv en
sammenhæng, et grundlag. Troen lyser lige så meget ind
i vores sind, som alt det grønne og blomsterne. Her i
vinter så konfirmanderne og jeg en film, som hedder
Forrest Gump. Den handler om et menneskeliv. Vi ser en
drengs barndom og ungdom og manddom. Han er lidt naiv,
lidt godtroende. Det sker, at andre driller ham eller
er onde ved ham, men det er
som om det preller af på ham. Han bliver ved med at være
god og hjælpe andre. Han har en kæreste lige fra
barndommen. Hun forlader ham indimellem og de mødes
igen. Hendes liv som voksen bliver meget rodet. Men han
ser igennem det og bliver ved med at el
ske hende. Og til sidst bliver de gift og de får et
barn sammen.
Jeg vil ikke fortælle hele filmen. Men i det ydre er
den en god og morsom og rørende og spændende historie,
og så handler den i virkeligheden om kristendommen.
Filmen fortæller, at det nogle gange er de barnlige
mennesker som er de mest kloge. De bliv
er ved med at være tillidsfulde og hjælpsomme, selv om
verden ikke er god. Og det kan godt udrette undere, at
have den tro på Gud. Selv om Forrest Gump som
hovedpersonen i filmen hedder, kan blive meget ked af
det og sørge, så er det som om han har en
urokkelig tro på Gud, at Gud nok skal hjælpe. Og
mærkelig nok bliver Forrest Gump heldig af det, der
sker flere held i hans liv, eller undere. Han bekymrer
sig ikke så meget. Og så viser Guds hjælp sig også.
Alt det må vi gerne have lidt af. Som Jesus sagde det
og som vi hørte det ved dåben: Guds rige hører børnene
til. Et andet sted siger Jesus det sådan: Hvis I ikke
vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i
Guds rige. At være barn, det er
at være tillidsfuld og godtroende. Det må vi gerne
være. Selvfølgelig skal vi ikke lade os narre og snyde,
men hvis vi blev det nogle gange, så går der egentlig
ikke nogen skår af os for det. Det er vigtige den
grundliggende tro på det gode, at Gud vil
hjælpe og gøre undere for os, også når alt ser mest
håbløst ud, eller når alt ser trivielt og dagligdags
ud. Vi må tro, at livet er forunderligt og smukt. Det
kan godt være at I unge nogle gange, når I er i godt
humør, så rigtig har lyst til livet og er spændt på
alt det som skal ske. Den lyst må I gerne bevare også
når I bliver voksne. Det er den kristne tro, at livet
er forunderligt og fantastisk. Det har vi ikke kun
behov for at tro. Nej, det er sådan at vi ikke kan
leve uden. Vores liv bliver gråt og mørkt, når der er
dage, hvor vi er udenfor den gode tro,
som vi har fået af Jesus.
På sådanne dage skal vi huske Jesu ord i
prædikestykket i dag: Min får hører min røst, og jeg
kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt
liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen
skal rive dem ud af min hånd. Vi er Jesu får, fordi
vi er døbt. Vi tilhører Jesus, fordi vi blev knyttet
til ham i vores dåb. Og Jesus slipper os ikke. Han
giver os evigt liv. Selvfølgelig må vi gerne have
travlt og næsten ikke kunne vente, når vi er spændt på
noget. - Sådan
har
I unge det nok i dag, at I næsten ikke kan vente på alt
det, som skal ske i dag, god mad, gaver, fest og hygge,
og at det er jer, der får det altsammen og er
midtpunkt. Gaven I får fra Jesus er evigt liv. Det må
gerne ligge bagved, når I senere i livet
kan få travlt og skal nå en masse. Sådan kan vi føle
det med livet, at vi helst skulle nå så meget som
muligt. Men det giver os en vis ro, at Jesus har givet
os evigt liv. Vi skal ikke nå det hele på et antal år.
Vi har evigheden til at nå det i. Den
ro og den tro får I med ud i hverdagen, alle I som er i
kirke i dag.
|
|