Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
1. Påskedag
Af Sven Christensen
Hvad er opstandelse? Det ved intet menneske. Ingen har
nogensinde set en. Der var ingen vidner til Jesu
opstandelse. Det hævdes godt nok at der var vidner, der
så den opstandne, men det er en ganske anden sag. Selve
Jesu opstandelse har ingen set. Alligevel påstår vi
i kirken at Jesus er opstanden. Hvad vil det sige?
En af dem, der kommer tættest på at beskrive hvad det
er, det er den russiske forfatter Dostojevski. Han har
selv prøvet det - kunne man godt sige. Den skæbne
overgik nemlig ham, at blive arresteret af tsarens
politi for politisk virksomhed hvorefter
han blev dømt til døden. Han beskriver selv hvordan de
dømte fanger bliver ført hen til henrettelsespladsen -
han selv iblandt dem. Døden er dem vis. De har mere
eller mindre affundet sig med deres skæbne. De ved at
om lidt - om 50 sekunder så hæves hen
rettelsespelotonens geværer og skudsalven lyder og så
er det forbi. I de få sekunder - fortæller Dostojevski
- gennemlever han sit hele liv - intenst. Han ved han
skal dø, og derfor lever han. Men et par sekunder før
skuddene skal gå af kommer tsarens
kurer med benådning af de dømte. De får deres liv igen.
De opstår fra de døde. Deres liv bliver totalt nyt!
Intet er som før. Fremtiden er sort og endnu mere
usikker end før - for benådningen indebærer at
dødsdommen ændres til otte år i straffelejr i
Sibirien. Af mange både dengang og nu opfattet som en
skæbne der er værre end døden. I et afskedsbrev til sin
bror Mikhail, som han skrev kort før han juleaften 1849
blev lagt i lænker, kastet i en slæde og kørt øst på
med tugthuset i Sibirien som det
fjerne mål. Han har ikke mistet modet, skriver han i
brevet - "Livet findes overalt - det er inden i os og
uden for os. Mennesker vil omgive mig også i
fangelejren. Det at være menneske blandt mennesker og
vedblive at være det, det ikke at lade sig knuse
af ulykken, ikke fortvivle - det er livet, og deri
ligger meningen med tilværelsen.” Og senere i samme
brev: "Når jeg ser tilbage på fortiden, må jeg tænke på
al den tid jeg har forødt i vildfarelser og misgreb,
træghed og blindhed overfor livet.
Hvorfor har jeg ikke bedre forstået hvad det er at leve?
Hvor ofte har jeg ikke forbrudt mig imod mig selv! Mit
hjerte bløder. Livet er en gave fra Gud, en lykke.
Hvert minut kunne blive evigt liv for os. Det skulle de
unge bare vide. Nu former mit liv
sig om. Det bliver født på ny, i en ny form. Men håbet
opgiver jeg aldrig, det sværger jeg dig til. Min ånd
vil jeg holde ren, mit hjerte åbent."
Sådan kan et menneske skrive, der kun har lidelser
foran sig. Det gør han fordi han tror på opstandelsen.
Hans eget liv er opstanden fra de døde. Men hvorledes
forholder det sig nu til Jesu opstandelse fra de døde.
Er det ikke den vi skal tale om i dag?
Jo - det er det nok. Men ikke som noget der fandt
sted i en fjern historisk fortid. Men som noget der er
til for os - lige her og nu. Den, der stiller
spørgsmålet, om Jesu opstandelse er fup eller fakta, og
dermed vil have rede på eller begribe hvad
det vil sige, at Jesus er opstanden på den tredie dag,
han bedrager sig selv. For - vil man narre sig selv til
at mene, at kristentro er noget med at være sikker på,
at et eller andet har fundet sted i fortiden, så er det
et selvbedrag. Kristendommen er
noget nutidigt; det at være kristen er at stå under
en myndighed. Tro er spørgsmålet om, at tro på det
myndige ord om syndernes forladelse. Opstandelsen er et
ubegribeligt under, der skal betegne dette, at den
Jesus der døde på et træ, har talt til os
og stillet os under sin myndighed. Eller lidt
nøjagtigere udtrykt: Det er ikke Jesus selv, der står
op og bliver Herre, det er Gud der oprejser ham,
således at Jesu tilsynekomst betyder, at Gud virkelig
stod bag ham. Det er det vi skal tro på, når vi
gør det, da bliver vores liv virkelig nyt. For troen
gælder nemlig den opstandne, der lever. Troen er ikke
en art højere viden om noget almindelig viden ikke kan
stille noget op med, altså f.x. en viden om hvad der
har fundet sted mellem Jesu død og
hans første tilsynekomst. Det underfulde som troen
forholder sig til er dette, at den der er død, lever og
vel at mærke lever som mit livs herre. Det kan man ikke
begribe, det skal man heller ikke begribe. Det er et
under - og hvor man vil have fornuft
og begribelighed i det underfulde - der får vi
overtroen. Tro - derimod - det er at slippe kravet om
begribelighed og indlade sig med den givne og
ubegribelige virkelighed omkring een.
Med andre ord: Vil vi reducere opstandelsestroen til at
være en dødeopvækkelse påskemorgen, så reducerer vi
opstandelsens virkelighed til at være en kedsommelig
læresætning med karakter af overtro. I det ny
testamente der tales der om, at den
korsfæstede opvækkes til at være dommer over levende og døde,
til at sidde ved faderens højre, til at være verdens
hersker, til at være herre. Altsammen forskellige
måder, hvorpå man udtrykker det, at der er tale om en
verdensomspændende, en
verdensomkalfatrende begivenhed. Hvis det reduceres til noget så
begribeligt og fatteligt som en dødeopvækkelse, så er
der tale om overtro - en opfattelse, der jo blot rejser
det håbløse og blasfemiske spørgsmål om død nr. 2.
Den slags overvejelser er ørkesløse og trøstesløse. Lad
os blot afholde os fra dem og i stedet se Jesu
opstandelse som vores mulighed for at få vores fortabte
liv igen. Det får vi ikraft af syndernes forladelse,
som opstandelsen som sagt betyder At få
sit liv igen, når man ER død. Det er at få frihed til
at leve - på en ny måde, på en anden måde. At få sit
liv igen betyder at kunne give sig hen til livet - LEVE
DET forlæns i stedet for baglæns. Leve det med håb og
med tryg forvisning om, at fortidens
synder er sat på plads og derfor ikke kan hindre
nutidens liv i at udfolde sig frit og frejdigt.
Men hvad så med det kommende liv? Er Jesu opstandelse
fra de døde da ikke en garanti for at også vi opstår
fra de døde? Dertil er kun at svare, at det kan vi ikke
vide det ringeste om, forsåvidt er spørgsmålet
ligegyldigt. Hvis Jesu opstandelse og syndernes
forladelse er eet og det samme - så må trykket
ligge på vores jordiske liv - der hvor vi rent faktisk
synder og gør oprør mod Gud. Der har vi syndernes
forladelse behov - det har vi næppe i et liv efter
døden i hvilket den kirkelige traditions tale
om disse ting kun sender de syndfri hen. Hvad brug
har de for syndernes forladelse?
Dostojevski fandt ud af - på grund af sin rystende
oplevelse på dødens rand, at hans liv indtil da var et
liv levet i 'dødningehjem" Og 'dødningehjem' det er den
menneskers verden hvori angst og frygt, ondskab og
overfladiskhed umenneskeliggør livet. Syndernes
forladelse får os til at passere fra
'dødningehjem' til 'de levendes land'' med Grundtvigs
udtryk. I Dostojevski's mund blev det samme udtrykt:
“Livet er en gave fra Gud, En lykke. Hvert minut kunne
blive til evigt liv for os”. Ja -opstandelsens
underfulde virkelighed skænker os syndernes
forladelse - og dermed det evige liv - her og nu - når
blot vi tror. Lad os så ikke blive ført på vildveje af
overtroens misbrug så vi slet ikke hører
opstandelsesbudskabet. Vore moderne øren tager - og
det med rette - afstand fra overtro. Men lad os holde
ørerne åbne så vi kan høre TROEN den
..vidundertro du slår over dybet din gyngende bro
som isgangen trodser i brusende strand,
fra dødningehjem til de levendes land;
bo lavere hos os, det huger dig bedst
du højbårne gæst.
Glædelig påske
AMEN!!
|
|