Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2.s.e.påske
Jeg er den gode hyrde. Der var et arbejde dengang, at
være hyrde. Det var et billede, som alle kendte, som Jesus
brugte, når han taler om hyrde.
Vi har vel også let ved at forestille os, hvad der
menes med hyrde. Det er en, som passer nogle dyr. Han
sørger for at de finder græs og vand. Han leder dem, som de
kommer hjem om aftenen. Hyrden er den, som dyrene kan
stole på.
Der er vel hyrder, som kastede sten efter deres dyr
eller slog dem eller råbte på dem og gjorde dem bange. Når
Jesus kalder sig den gode hyrde, må det betyde noget om
hans forhold til os.
Vi kan trygt lade os lede af den gode hyrde. Der er
andre hyrder, som vi skal passe på. I øvrigt gælder det, at
det er farligt at lade sig lede af andre. Men vi gør det hele
tiden. På den måde er det rigtigt at vi er flokdyr. Det sker
fra det mindste til det største. Der er f.eks. moden. Pludselig
skal børn og unge gå på sko med høje såler. Og pludselig
gør de fleste det. I det tilfælde er det nok skofabrikanterne
som er hyrden, der leder folk, så de skal have nye sko. I
nogle tilfælde kan det være usundt at følge modens hyrder.
Sko kan vel blive så høje, at det er farligt at gå i dem.
Moden kan også lede unge til at de skal være så tynde, at
det er livsfarligt. Med den slags hyrder gælder det om, at
man skal tænke selv. Der kan være så meget som lokker,
men man skal lade være følge noget blindt. Det skal man
ikke engang med den gode hyrde.
Jesus vil ikke have at vi blindt følger ham. Det er
grunden til de underfortællinger, hvor Jesus helbreder
blinde. Det er for at vise, at han gør os seende. Vi skal se
ham. Vi skal selv tro. Jesus gør, at vi bliver frie, at vi bliver
os selv. Først sådan kan vi ægte følge ham
Jesus rækker os hånden. Og ingen skal rive os ud af
hans hånd. Og børn giver kun deres hånd til dem, som de
vil. Det gør de til deres forældre. I stedet for hyrde kunne vi
tale om forældre.
De holder deres små børn i hånden, når de er ude og
gå tur. Det er for at der ikke skal ske børnene noget.
Forældrene beskytter dem ved at holde dem i hånden. Så
kan børnene ikke pludselig løber væk eller blive væk i
mylderet. Men det er ikke kun for at forhindre noget ondt i
at ske, at forældrene holder deres børn i hånden, det er også
for at vise kærlighed. Det er for at vise, at de kan lide deres
børn og gerne vil være helt nær ved dem. Derfor er børnene
også trygge, når faren eller moren holder dem i hånden, ikke
kun fordi der bliver passet på dem, men fordi barnet hele
tiden kan mærke faren eller moren ved siden af sig. Et lille
barn føler alting så stort. Et lille barn ser alting nedefra og
de kan godt virke lidt uhyggeligt. Men til gengæld føler
barnet også, at farens hånd er stor og stærk, og hår man
holder i den, så har man nogen at stole på.
Men det gælder ikke kun i forholdet mellem forældre
og børn. Når to bliver gift, så er der et sted i
bryllupsritualet, hvor præsten siger: " Så giv hinanden hånd
derpå." Og mens de to holder hinanden i hånden, får de at
vide, at de er ægtefolk. De viser ikke kun, at de vil passe på
hinanden, så der ikke sker den anden noget ondt. Og de
viser ikke kun, at de holder af hinanden og har varme
følelser. De viser også. at de vil være i familie sammen, at
de er knyttet sammen. De er ikke mere to personer med
hver deres liv. Nej, de er blevet et ægtepar. De er fælles om
at leve. Derfor holder de hinanden i hånden. Hver for sig er
det kun et halvt liv de har, men sammen lever de helt. Det er
en glæde at holde nogen i hånden. Det betyder liv og
fællesskab.
Men det kan også betyde trøst. Det er egentlig lige
meget om vi er unge eller gamle, når vi bliver alvorlig syge
og ligger i sengen, så er den bedste trøst, at nogen kommer
og holder os i hånden. Så føler vi os ikke så alene. Så kan vi
mærke, at der er nogen ved siden af os. Så føler vi os ikke
forladt.
Når Jesus taler om, at Gud holder os i hånden og at
intet kan rive os ud af hans hånd, så er det et billede, som
betyder det samme som i forholdet mellem forældre go
børn, mellem ægtefæller og i forholdet til syge. Det betyder
tryggede, kærlighed, glæde og trøst. Det betyder liv og
fællesskab, fællesskab med Gud.
Det viste Jesus over for alle, som han mødte. Når han
mødte en syg, som bad om hjælp, så lagde Jesus sin hånd på
ham. Det var tegn på. at den syge ikke var forladt af Gud,
men måtte stole på Guds kærlighed. Og det var en sådan
lettelse for den syge, at han blev rask. Altså fordi Jesus
rørte ved. Det var der en sådan kraft i, at det gav sundhed
og liv.
Det er måske også derfor, at nogle mødre engang bar
deres børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem.
Modrene følte, at der var en kraft og velsignelse i, at Jesus
lagde sin hånd på deres barn. Mødrene følte, at så ville
deres barn få et godt liv.
Den fortælling om mødrene og deres børn læses, hver
gang der er dåb, for Jesus ville hellere end gerne velsigne
børnene, og han siger endda: Guds rige er deres. Gud holder
sin hånd over os lige fra vi er små. Også når vi er blevet
voksne kan vi føle os små over for det, som sker i vores liv.
Når der sker noget rigtigt glædeligt og lykkeligt, kan det
være så stort, at det er helt overvældende Der også nogle få
gange ske noget så sørgeligt og ondt, at man bliver helt
knust. Når man er ung, kan hele livet, som ligger foran én,
også føles meget overvældende. Man ved jo ikke, hvad der
vil ske og hvordan det vil ende.Man kan føle sig helt lille,
som et barn, der alting nedefra, og som er bange for at blive
væk i mylderet.
Men Jesus siger at Gud holder sin hånd over os små
mennesker. Ja, Gud er vores himmelske Far, som holder os i
hånden, og Gud er større end alle. Intet kan rive os ud af
han hånd. Det må vi stole på, når livet bliver for
overvældende for os.
Jesus siger, at vi må stole på Guds kærlighed, og ikke
bare et kort stykke tid, men i al evighed. Gud er nemlig
større end alle. Der er ingen magter, som er stærkere end
Gud og som kan rive os fra ham. Men det er nu ikke kun på
grund af Guds almagt, at vi trygt kan stole på ham.Her på
jorden er der jo mange gange sådan med rige og magtfulde
mennesker, at andre er bage for dem, fordi de er lunefulde
og hensynsløse og mere tænker på deres egen magt end på
at hjælpe andre.Så hvis vi kun vidste om Gud, at han har
den største magt, så kunne vi let blive bange for ham. Men
vi ved da også mere om Gud. Jesus siger ikke kun, at Gud
er større end alle. Jesus, " Min Far er større end alle." Jesus
kom for at fortælle os, at hans far også er vores far. Gud er
ikke en fremmed, som er langt fra os, og som ikke forstår
hvad vi tænker og føler. Gud er vores himmelske Far, som
er så nær ved os, at han hører vores inderste tanker og
forstår dem, førend vi selv gør det.
Når vi kan stole evigt på gud er det altså ikke kun på
grund af hans magt, men fordi han er vores himmelske Far,
der holder af os og holder fast i os, så vi ikke bliver væk i
mylderet.
Et barn, som går med sin far i hånden, er glad for at
der er em holder fast. Det betyder tryghed og kærlighed.
Selvfølgelig, når barnet vokser op, begynder barnet at
løsrive sig fra sine forældre Det er jo en af de sørgelige ting,
der sker, når man går fra barn til voksen. Man opdager, at
ens forældre kun er mennesker, og at de ikke ved alt og kan
alt. Det svare ved at være ung er netop at begynde at blive
sig selv og man ved ikke, hvad man skal holde sig til.
Men J4esus siger, at vi alle, børn og voksne, må holde os til
Gud. Han er vores himmelske Far. Og hans kærlighed
slipper ikke. Den er evig.
|
|