Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
klade til 3.s.e.p
Jeres hjerte forfærdes ikke. Tro på Gud og
tro på mig. Modsætningen til tro er angst eller
forfærdelse. Hvad kan vi blive bange for. Jo dels
hvordan det hele skal gå os nu, men også hvordan
det skal gå os engang. Vi prøver måske ikke at
tænke på det. Men vi ved jo, at det engang er slut --
- eller er det slut? Tænk hvis vi må slippe angsten
både for nu og engang og tro. Det siger Jesus.
Jesus taler flere gange mod frygten. " Frygt
ikke, Tro kun", siger han.
Vi moderne mennesker mener nok, at
modsætningen består mellem at tro Gud er til og at
tro, at der ingen Gud er. Det er heller ikke sådan, at
mennesker førhen var så religiøse, at de ikke kunne
forestille sig den tanke, at der ingen er Gud. For
måske 3000 år siden var der en salmedigter som i en
af salmer i GT skriver: Tåberne siger ved sig
selv:"Gud er ikke til" (Sl 14,1).
Bibelen kender også til tvivl. Selv om det
kun er få gange ord som tvivle, tvivlede og tvivl står
i bibelen. Og alle stederne drejer det sig ikke om
Guds eksistens, men derimod tvivl om Gud er god
eller tvivl om Guds magt og hjælp.
At tro er langt fra kun at mene at der er en
guddommelig magt et sted. Nej, at tro i kristen
forstand er at glæde sig over Gud, at være tryg i
Gud. At se alt det herlige Gud gør, så vi må synge
af glæde. Det skriver salmedigteren også i GT. Han
synger til Gud:
du skjuler ansigtet, og de forfærdes,
du tager deres ånd bort, og de dør
og bliver til jord igen;
v30 du sender din ånd, og der skabes liv,
du gør jorden ny.
v31 Herrens herlighed skal vare evigt,
Herren skal glæde sig over sine værker.
v32 Blot han ser på jorden, skælver den,
blot han rører ved bjergene, ryger de.
v33 Jeg vil synge for Herren, så længe jeg lever,
jeg vil lovsynge min Gud, så længe jeg er til.
jeg har min glæde i Herren (Sl 104,29)
Jesus opfordrer os til at tro noget godt om
ham og om Gud. Vi skal ikke tro noget dårligt og
være bange. Og Jesus begrunder det med hans egne
ord. Han har sagt, at der er plads til os alle hos Gud.
Og Jesus begrunder vores tro med hans gerninger:
han vil skaffe os en helt særlig plads hos Gud, en
plads vores navn står på, så vi straks ved at vi er
velkomne og vi har vores egen plads. Det er da at
tage frygt fra os, at Jesus siger vi er ventet. Ja, han
går os endda i møde og tager os med sig og føre os
hen hvor vi skal være. Og det er dér hvor han er.
Vi kan ikke forstå himmeriget, fordi det
stikker så dybt i os, at vi er alene, adskilt fra andre.
Det er en stor glæde for os, når vi glemmer det i
venskab, i ægteskab, ved fester hvor vi snakker og
føler os ét. Men der skal ikke ske meget, så stikker
angsten sit hoved frem, at de andre er ligeglade med
mig. Det er jo bl.a. grunden til at mange bruger
deres albuer. De mener, de er nødt til det. Hvis de
hele tiden arbejder sig frem i forreste række eller til
øverste etage, så tror de, at angsten ikke kan
indhente dem.
Himmeriget er at Jesus tager selv den
mindste blandt os og er sammen med ham eller
hende. Vi kan forestille os den sådan: Jesus viser os
hen, hvor vi skal være. Og så bliver han hos dig og
mig. For han vil, at vi skal være, hvor han er. Det er
noget han vil. Det er ikke noget han gør halvhjertet.
Han vil det og han gør det.
Det er en stor kærlighed, som lyser ud af de
ord.
Jesus går i forvejen for os. Jeg kommer til at
tænke på to store begivenheder i Jesu liv. Da han
drog ind i Jerusalem som kongen og da han skulle
fejre det sidste måltid med sine venner. Begge
gange sender han nogle af disciplene i forvejen for
at de skal gøre alt parat. Og begge gange er det
underfuldt det som sker. Det de skal gøre går så let
som en leg, fordi Gud i virkeligheden arrangerer
det. Ved indtoget i Jerusalem, skal to disciple hente
et æsel og et æselføl i landsbyen foran, og de skal
bare tage dem, og ingen vil hindre dem i det. Det
samme skærtorsdag aften. Disciplene ved ikke, hvor
de kan holde påskefest og spørger Jesus om det.
Han svarer: Gå ind i byen og I vil møde en mand
med en krukke på hovedet. Følg ham, så kommer I
lige hen til det hus, hvor vi skal være. Dér får i lov
til at gå ind. Dér er plads til os. Jeg tror ikke, at
Jesus alene og i hemmelighed havde været inde og
arrangerer, at en mand skulle stå med en krukke på
et bestemt tidspunkt, og at Jesus havde arrangeret
med en husejer at de kunne være i en sal hos ham.
Og Jesus spiller ikke skuespil over for sine venner.
Jeg tror, at Jesus altid var sammen med sine venner,
undtagen ude i bjergene engang imellem, når Jesus
ville bede. Men ellers vidste de altid hvad han
gjorde. De var de vidner til. Og når Jesus kan sende
dem i forvejen for at gøre festen parat, så er det
fordi han ved, at Gud vil hjælpe.
Det var store begivenheder, det kongelige
indtog i Jerusalem, og den sidste påskefest. Jesus
gav disciplene lov til at gå i forvejen og forberede
det. Han viste dem stor tillid. Festen i Guds
himmerige vil Jesus dog selv forberede for os. Dér
er det ham som går i forvejen. Og han gør det med
samme sikre tro på Gud, at Gud vil hjælpe, at Gud
på underfuld måde allerede har arrangeret det som
skal til.
Jeres hjerte forfærdes ikke. Tro på Gud og
tro på mig. Og med sine kærlige ord driver Jesus
angsten ud af os og han fører os ind i troen.
Evangelisten Johannes har forstået, hvad Jesus
siger. Johannes skriver i et af sine breve. Vi har
frimodighed på dommens dag. Frygt findes ikke i
kærligheden, men den fuldkomne kærlighed
fordriver frygten.
I sine ord i prædikestykket i dag viser Jesus,
at han har en fuldkommen kærlighed til os og at han
leder os derind, hvor der kun er frimodighed.
|
|