Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
3. søndag efter påske
Michael Rønne Rasmussen
GT-læsning: 2. Mosebog 3,1-7.10-14
Evangelium: Johs. 14,1-11.
Salmer: DDS 368, 15 - 289, 279 v. 6-7 og 414
Prædiken:
To forretningsfolk kører i samme bil.
Den ene peger ud til højre, på en af de høje hvide
plast stolper med reflekser og spørger sin kollega:
"Ved du hvad det er?"
"Nej", svarer han, "hvad skulle det være?"
"Det er en præst", siger den første med et smil.
"En præst? Hvorfor dog det? "
"Jo, den viser vejen, men går den ikke selv!".....
Det skal nok være rigtigt.
At være præst, er jo bare at være en vejviser,
- en, der viser hen til noget, nej, til en anden end
sig selv. Derfor bør det ikke anfægte nogen - heller
ikke præster -at den markør, der står i rabatten,
kaldes for en "præst". For præster er alle, der er
døbt - i dåben modtager vi alt det, der skal til for at
være præster for hinanden. Men nu skulle vi jo ikke
tale så meget om os selv, men derimod om ham, der
siger: "Jeg er Vejen". Evangelisten Johannes søger i
dagens tekst at pege væk fra den verden, hvor vi og alt
vort eget fylder det hele. Samtalen, vi hører et
uddrag fra, foregår før påske, hvor Jesus netop har
fortalt disciplene, at han snart vil blive taget fra
dem. Dvs. det er ikke lige det udtryk, han bruger.
Derimod taler han om at "gå bort" eller at "gå til
Faderen", hvilket disciplene kun har anelse om, hvad
betyder. At Jesus "går bort" må betyde, at han bliver
fjernet fra dem, at de bliver ladt i stikken og alene
tilbage uden ham. At han "går til Faderen" må betyde,
at de bliver "faderløse". Og derfor forfærdes deres
hjerter!
Tanken om at være alene, den huer ingen.
Hvad enten vi er store eller små, er vor største angst
den, at blive forladt af andre og at være alene.
Da Jesus så også hævder, at disciplene allerede kender
den vej, han skal gå, griber Thomas chancen for at få
præciseret, hvad det er for en vej, han taler om.
For kender han vejen, kan det vel ikke være et problem
at følge efter og dermed undgå at blive ladt alene
tilbage. Ind i denne situation, hvor disciplene altså
forsøger ikke at se realiteterne i øjnene - søger at
fortrænge det vilkår, at vi mennesker ikke blot føler,
men på mange måder er alene i verden - netop ind i
den situation er det, at Jesus siger de ord, der måske
er de eneste, vi husker, når vi går herfra i dag: "Jeg
er vejen, sandheden og livet". JEG ..... og......ER.
På overfladen almindelige ord, vi bruger hver eneste
dag: Jeg er præst - jeg er træt - jeg er ligeglad.
- Det ene henviser til os selv og til det, ingen kan
komme uden om; at vi er i verden som en lille ø i et
stort hav. - det andet forbinder os med vores omverden
og alle andre mennesker - vi kan fortælle, hvad og
hvordan vi er.
Det første ord er ordet "JEG".
Det bruger vi til at vise, at vi er nogen - vi bruger
ordet for at bevise for andre og os selv om vor
eksistens. Tænk f.eks. på, hvad der er sket, når et
barn ikke længere siger; "mig vil ha sutten!", men
selvbevidst proklamerer: "Jeg vil have sutten!". Da er
der kommet vægt bag ordene - da er et menneske
virkeligt blevet til det "jeg", der hviler i sig selv; er
blevet til det arkimediske punkt, hvorom hele verden
herefter drejer!
Til dette ord knytter vi ordet "ER".
Med det ord, sætter vi os i forhold til verden omkring
os. Vi kan sige, hvordan vi har det: Jeg er træt eller
jeg er glad. Og for det meste ved andre så, hvordan de
skal tage hensyn til os eller på hvilken måde de kan
dele vores følelse. Ordet "er" kan vi også bruge til
at sætte os ind i en større sammenhæng eller i
forbindelse med en større virkelighed. Udsagnet: "Jeg
er en dreng" synes som en indlysende konstatering, men
ikke for den, der opdager det for allerførste gang.
"Jeg er et menneske" er ligeledes indlysende, men ikke
for den, der aldrig er blevet behandlet som et
mennesker.
Et højdepunkt i David Lynch s film "Elefantmanden", der
blev født med et hæsligt og deformt ansigt, er den
scene, hvor han bliver forfulgt af en flok unge mænd,
der med vold magt vil se, hvad der gemmer sig under
hans ansigtsdække. Trængt helt op i hjørnet af et
offentligt toilet, river man posen af hans ansigt og
betragter med blanding af vellyst og rædsel det syn,
der møder dem - hånligt nedstirrer de den ydmygede
skikkelse indtil han pludseligt rejser sig op og råber;
"I am a human beeing!!"- Jeg er et menneske!
Med dette råb når filmen et foreløbigt højdepunkt, for
Elefantmanden er netop aldrig blevet behandlet som
menneske - som et dyr har han været vist frem på
offentlige markeds pladser - man har råbt og hånet
hans udseende. Kun den læge, der i begyndelsen alene
nærer faglig interesse for hans sygdom, indser ganske
langsomt, at hans patient trods sit uhyggelige udseende
virkeligt er et menneske - og at han oven i købet er
har et navn; John Merrick.
------------------------
JEG ER ..............
Som ordene er sagt i Johannesevangeliet gør de mere end
blot henviser til et "jeg" i forhold til sin om verden.
Ordene er, når de i Johannesevangeliet anvendes på
Jesus, et ekko af en større virkelighed end den, vi
sædvanligvis knytter til disse ord. JEG ER er
gudsordets ekko fra Det gamle Testamente, hvor de mere
end nogen anden betegnelser er navnet på den Gud, som
er Israels og hele verdens skaber.
Historien om Moses ved den brændende tornebusk er
beretningen om, hvordan et menneske møder Gud og i
dette møde blev kastet ud i en større virkelighed end
han kunne overskue dybden og rækkevidden af. Hvad der
egentligt skete - hvorfor busken brændte,
men alligevel ikke blev fortærret, om det var
luftspejlinger eller indre fantasier, uanset den
mulige forklaring, så står dette dog fast, at ved denne
lejlighed mødte Moses en virkelighed, der var større,
mægtigere og mere overbevisende end noget andet, han
nogensinde havde kendt.
Ud af tornebusken lød ord, som satte et folk i
bevægelse: JEG ER har set jeres lidelse,
JEG ER taler til dig
JEG ER sender dig, Moses, for at lede dit folk på en
lang vandring - al tid skal I være på vej, altid i
bevægelse frem mod det land, den fremtid og det liv,
jeg vil skænke jer! Det er dette ekko, som har holdt
jøderne i gang til i dag. Det er det ekko, der holdt
dem sammen, selv da de blev skilt fra land og tempel; -
det er den ukendte og dog kendte Gud, der kaldte dem og
stadig kalder ethvert menneske ud på en vandring bort
fra sig selv og frem mod et mål, der er større end det
selv. - Han, der med myndighed siger; JEG ER!
Lad os slutte, som vi begyndte, med en fortælling:
En mand døde og stod ved siden af Gud og betragtede sit
liv passere revú i form af billeder af sine fodspor på
jorden. For det meste var der to par fodspor, men til
visse tider var der kun ét par. "Hvorfor er der to
fodspor?" spurgte han Gud.
"Det ene sæt er dit, det andet er mit", sagde Gud.
"Det var, når vi har fulgtes ad".
Da manden havde grundet lidt over det og fundet ud af,
hvornår det var, der var to - og hvornår der kun var et
sæt fodspor, vendte han sig forurettet mod Gud og
sagde: "Det var da fint at følges med dig, men hvorfor
forlod du mig al tid, når jeg havde det allermest
svært? " Da så Gud mildt på ham og svarede:
"Jeg forlod dig da aldrig! I de perioder af dit liv,
hvor der kun er et sæt fodspor i sandet, da bar jeg
dig!"
Jesus siger; Jeg er vejen, sandheden og livet!
Ikke blot viser han med sit liv og sin død den vej, vi
skal gå, men han gik den selv - helt til enden gik han
den. Og når vi ikke magter at følge ham så lnagt,
når vores svaghed, af magt og ængstelse tager
overhånd, når vore hjerter forfærdes, fordi vi tror vi
er alene - da er han der stadig;
Han, der selv er vejen, sandheden og livet,
han følger og han bærer os!
Måske dette, når det kommer til stykket, er det
sværeste; at hvile i, at han er den, der bærer os på
den vej, vi skulle gå? At acceptere at han er gået der
hen, hvor vi skal møde ham, og at han dér har gjort en
plads klar til os, som vi bare kan tage i besiddelse?
Let? Ja, men samtidig også så svært!
I det mindste kan vi synes, at vi ikke kan stå inde for
det.
Men det skal vi heller ikke!
Vi kan jo nøjes med at vise hen til Ham, der siger det!
Han, der ikke blot selv står inde for sine ord,
men endog tør tage Guds navn i sin mund,
og hvem Gud har allerede har oprejst fra døden til nyt
liv! Ham, skal vi pege på!
Med hele vort liv skal vi turde være præster for
hinanden - stå i vejsiden og vise hen til det, som han
har gjort for os!
Det er faktisk alt -
Og det er nok!
Amen!
|
|