Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Prædiken 3. søndag efter påske
Jan Grønborg Eriksen
Tilsted Kirke, 980503 kl. 10
Tekst: Johs. 14,1-11
Salmer: 374, 243, 854, 229, 432, 671
"I min fars hus er der mange boliger," siger Jesus. Så
har jeg somme tider for mit indre øje set Vorherre som
en gæstfri hotelvært, der med rund hånd anviser
værelser til alle dem, der kommer for at søge logi, når
de har forladt det jordiske liv.
Men der er nok mere i det end som så. For det første
taler denne hotelvært ikke om sengepladser. Han taler
om boliger. Hjem. Et hjem er mere end et sted at være.
Hjem er der, hvor vi hører til. Man kan godt bo et sted
og alligevel ikke have noget hjem.
Når man rejser meget rundt og sover på hoteller og den
slags, så lærer man at sætte pris på den afslapning,
der breder sig i sjæl og krop, når man endelig kommer
hjem. At sove i sin egen seng er ikke kun godt, fordi
madrassen er god. Men fordi man er i sit hjem, hvor man
bare er den, man er.
Den hotelkæde, jeg bruger mest, havde i nogle år et
reklameslogan, der hed: "Næsten som at komme hjem." De
vidste, at uanset hvor meget de kræsede for gæsterne,
ville ansigterne aldrig slappe helt så meget af som
hjemme. Der skal mere end en ydre ramme til at udgøre
et hjem. Vort hjem er der, hvor vi bare kan være helt
os selv uden at skulle leve op til noget. Hvor vi er
kendte som dem, vi er, både af de andre mennesker i
hjemmet og såmænd af møblerne og køkkengrejet og det
hele. Hvor vi ikke skal være mere veloplagte, end er,
og hvor vi ikke skal tænke over, om vi kan være
bekendte at tage skoene af og bare sidde og holde mund.
Eller hvad vi nu har lyst til.
Et hjem accepterer os, som vi er.
Det er hjem, Jesus taler om. Ikke opholdssteder.
Hos Gud er der et hjem til os. Det er gjort parat til
os, og vi hører til der. Ikke kun efter døden, - her og
nu!
I en af det Gamle Testamentes salmer lyder det: "Herre,
du har været vor bolig i slægt efter slægt." Det er en
af de smukkeste tillidserklæringer, vi kan give Gud: Du
er min bolig, du er mit hjem. Hos dig er jeg accepteret
helt, som jeg er. Gud, du er hjem for mig. Hos dig
kræves intet andet af mig, end at jeg er.
Når Jesus siger: I min faders hus er der mange boliger
- jeg går hen og gør en bolig parat til hver af jer, -
så kan vi godt høre det sådan: Gud vil være hjem for
jer. Overalt hvor Gud er, må I føle jer hjemme - med
alt, hvad det indebærer. Hvor Gud er tilstede, er I på
forhånd anerkendte. I har lov til at være dem, I er. I
behøver ikke forstille jer eller prøve at leve op til
noget. I kan slet og ret - være.
Det betyder, at både i denne verden og i den hinsides
behøver vi ikke føle os som gæster - og slet ikke som
nogen, der er på prøve. Vi har hjemstedsret i den
verden, som er Guds. Vi hører til, vi skal ikke bevise
noget.
Vi har hjemme hos Gud. Somme tider har man brugt
udtrykket: I Himlen har vi hjemme. Det er også rigtigt.
I hvert fald hvis vi lader være med at tænke, at Himlen
er der, hvor vi kommer, når vi dør. Himlen er der, hvor
Gud er. Og han er midt iblandt os. Han er overalt,
hvor vi går. Hvadenten vi er i "den syvende himmel",
eller vi "vandrer i dødsskyggens dal", så er han der.
Og vi er hjemme.
Da Moses stod ved den brændende tornebusk, blev han
fyldt med rædsel over, hvad han så. Og ikke mindre da
han hørte, at Gud ville have ham til at bryde op fra
alt, hvad han kendte, for at gå ud på historiens
største ørkenvandring.
Han skulle forlade alt det, som for ham var hjem.
Guds svar er det, Moses har brug for: "Jeg vil være med
dig. Og jeg er den, jeg er." - Med det tilsagn kunne
Moses gå ud i det uvisse - og være den, han var. For
selv i den øde Sinai-ørken ville Gud være. Moses var
ved at dø af skræk ved tanken om alt det nye, ukendte,
han skulle ud i. Han havde det lidt ligesom mange af
os: Man ved, hvad man har… Men han kastede sig ud i
udfordringen alligevel, fordi Gud sagde til ham: Jeg er
med dig. Du kommer aldrig til et sted i dit liv, hvor
jeg ikke er helt nær hos dig. Verden er dit hjem, livet
er dit hjem, for jeg er dit hjem. Da Moses gik ned fra
den brændende busk, så han livet med nye øjne. Han
løftede sit hoved og så verden. Og vidste, at han hørte
til der. Disciplene havde en lignende oplevelse på
pinsedagen. De oplevede, at Gud var overalt omkring dem
som Helligånd, - og det fik dem til at løfte hovedet.
De var færdige med at stå og trykke sig i et hjørne som
gæster i verden. De var hjemme og kunne folde sig ud
som dem, de var. Sådan kan det også være at komme i
kirke. Når vi holder nadver, så indtager vi hver især
vores plads omkring bordet i det hjem, hvor der ikke
spørges efter kvalifikationer. Hvor vi bare kan være.
Og når vi går fra kirken, kan vi løfte hovedet, se os
omkring i verden og glæde os over, at den er Guds
verden - og vi har hjemstedsret overalt, hvor han er.
Vi kan være her som dem, vi er.
For vi er hans børn. Og selv om vi stadig har brug for
et sted, som helt bogstaveligt er hjem for os, så er vi
også hjemme hos Gud og i hans verden, både her og
hisset. Han er den, han er. Og vi får lov at være dem,
vi er. Amen.
Jan Grønborg
----------------------
Jan Grønborg Eriksen
Kancellivej 5, DK-5200 Odense V, Denmark.
Tel: +45 6592 3033
Fax: +45 6592 3064
Email: gronborg@post3.tele.dk
|
|