Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
4.s.e.påske
Jesu ord lærer os sandheden, så vi kan blive frie.
Hvad er modsætningen til sandhed. Det er løgn. Eller måske
skal vi snarere sige, at modsætningen til sandhed er synd
og slaveri. Modsætningen til sandhed er selvoptagethed.
Og som man kan høre af det ord, så er egoisme, at man er
optaget af sig selv. Man har sin opmærksomhed rettet mod
sig selv. Det er synd og slaveri, fordi virkeligheden er
en anden. Vi er ikke selv verdens centrum. Det er som
tomgang, når vores tanker kun drejer sig om sig selv.
Jesus vil standse den tomgang, hvor vores tanker går i
ring om sig selv og ikke kommer nogenvegne. Vi bruger
vores kræfter forkert, hvis vi bare går i ring. Gud har jo
lagt livet ud foran os, for at vi skal vandre på livets
vej og engang nå målet, ind i Guds himmerige. Sådan er
virkeligheden, en vej vi skal gå, et mål vi skal nå. Og
det mærkelige er, at det ikke er målet som er det
vigtigste. Vi skal ikke gå og kun se fremad og længes
efter at vi engang når ind til Gud. Nej, vejen er lige så
vigtigt og lige så herlig som det vi ser frem til. Jesus
sagde engang: Jeg er sandheden, vejen og livet. Når vi
skal lære sandheden at kende, så er det ikke livets
teoribog, vi skal undervises i. Nej, det er en person vi
skal lære at kende. Det er Jesus, som går med os. Han er
vejen. Og han er ikke kun vejen, som engang vil føre os
til målet. Nej, han er livet. Og når vi er på den vej, så
er vi i livet.
Der er sandheder, som er skræmmende og lammende. Det
menneske, som pludselig får at vide, at han er meget syg,
han bliver lammet af frygt. Den sandhed, som Jesus giver,
eller mere endnu: den sandhed, som Jesus er, den er
livgivende og befriende. Et sted står der om Jesus, at han
har en herlighed, som han har fået fra Gud, en herlighed,
som er fuld af nåde og sandhed. Nåde er ikke kun
tilgivelse. Nåde er det, som løser op for os. På vores
vandring her på jorden vil vi jo også opleve store sorger.
Hvor meget vi end går i ring, så vil sorgerne bryde ind i
vores lille verden og standse os og lamme os. Men når vi
hører Jesu ord, så bliver der løst op for alt det, som
tynger og lammer os. Jesu ord rejser os op, så vi kan gå
videre, også selv om det er en stenet vej som ligger foran
os.
Jeg læste en artikel i en avis. Den havde
overskriften: Lise sang påskesalmer for sin bevidstløse
mand. Det handlede om en mand, som pludselig blev syg. Han
blev opereret, men så standsede hans hjerte. Hans kone
blev tilkaldt og lægen sagde til hende: Din mand er
faktisk død, men vi prøver på at genoplive ham. Og
hustruen fortæller, at sygehuspersonalet undrede sig over
hendes ro. Og hun var selvfølgelig meget bange, men hun
forklarede en af sygeplejerskerne, at hun var overbevist
om, at alt var i Guds gode hånd. Sygeplejersken sagde: Du
må være meget troende. Og hustruen svarede: Det ved jeg
ikke, men jeg kender ham jeg har sat min lid til.
Og mens lægerne kæmpede for hendes mands liv, så stod
hun og sang påskesalmer for sin bevidstløse mand eller hun
læste skrifsteder højt fra Bibelen, skrifsteder hun
vidste, hendes mand holdt af. Hun spurgte lægerne:
Forstyrer det, at jeg synger. Og de svarede: Nej, bliv
endelig ved, for han kan hører, når du synger og læser. Så
falder måleapparaterne til ro.
Hendes mand vågnede til live igen, og han husker ikke
selv de første ord han sagde. Men det husker hans kone.
Han sagde: Jeg ville gerne have fået lov til at blive der
hvor jeg var.
Og manden forklarer, at Gud Helligånd taler til os
gennem de ord vi har lært fra Bibelen, salmevers eller
hørt i en prædiken. Derigennem kommer Gud kom til. Derfor
er det vigtigt at vi kender Bibelens ord, at vi kender
Jesu ord.
Manden, som var død, men blev rask igen, fortæller i
øvrigt, at han havde haft en stilling som feltpræst på
Cybern og da var engang en lille gruppe danske FN-soldater
kommet ind midt i et skyderi mellem de to cypriotiske
modstandere. Soldaterne havde i deres angst og desparation
ikke kunne finde andet at berolige sig med end at synge "
Sejle op ad åen." Det viser, hvor vigtigt det er, at vi
kender ord fra bibelen, Fadervor og salmevers, som vi kan
støtte os til.
Avisartiklen slutter med den erfaring, som ægteparret
har gjort. Sygdommen har understreget over for os, at det
er nu, i dag, vi skal leve vort liv, i stedet for at
fortabe os i fortid eller fremtid - i spekulationer over,
hvad vi har været ude for, og hvad der eventuelt kan
komme.
Jeg synes, at denne artikel giver en god udlægning af
vores prædiketekst i dag. Det er Jesu ord, som giver os
sandheden, som vi kan støtte os til og som befrier os. Det
gælder, når vi er i nød, så beroliger Jesu ord os. Det
giver os håb, så vi ser, at der er godt at være, hvor vi
skal hen, nemlig i Guds rige. Men samtidig siger Jesus
også, at vi skal leve nu. Vi skal ikke spekulere så meget
over, hvad vi har været ude for, og hvad der eventuelt kan
komme. Den frihed giver Jesu ord os.
Men det er ikke kun i stor nød at vi kan bruge Jesu
ord. Det kan vi til daglig. Jo bedre vi kender bibelen,
desto bedre kan vi tage et skriftord frem hver dag, som vi
kan leve på.
Der er f.eks. ordet: Vær ikke bange, tro kun. Det
ord siger, at vi kan føle os som små mennesker, men vi må
tro, og at vi selv, når vi er bange, må føle det let at
tro. Jesus siger jo: Tro kun. Jesus gør det let for os at
tro, også når vi er tynget af dårlige tanker.
Der er et andet skriftord, som kan hjælpe os på en af
vores hverdage: frygt ikke du lille flok, jeres far har
besluttet at give jer riget. Grunden til tryghed er ikke
vores faste tro og beslutninger, men at Gud er vores
himmelske far og at Gud er en god giver og har besluttet
at give os sit himmerige. Og dér er godt at være.
Her i forårstiden kunne vi tage en bibelord fra
salmerne, et ord, som kunne gøre en af vores daligdage
smukke. Det kunne være fra sl. 8: Herre, vor Herre, hvor
herligt er dit navn over hele jorden, du som har bredt din
pragt ud på himlen. Ved at lovsynge Gud får vi selv
øjnene op alt det herlige, som er her på jorden, og vi
indser, at Gud har givet det for at vi skal nyde det, også
selv der er meget ondt, som kunne fylde vores sind.
Vi kan også tage en af bønnerne i fadervor til at
hjælpe os på en af vores hverdage: Forlad os vor skyld,
som også vi forlader vores skyldnere. Det er jo netop i
hverdagen, at vi gør alt det forkerte, som vi må bede Gud
om tilgivelse for, men det er også i hverdagen at vi møder
dem, vi kunne have dårlige følelser for og hvor vi skal
tilgive lige så rent og fuldt som Gud gør over for os.
Når det bliver så personligt og konkret, at vi skal bide
vores egen forurettehed i os og tilgive dem, der har såret
os, så kan det være vi knurrer lidt indvendig. Men i
virkeligheden giver det os en stor frihed. I stedet for at
gå og ruge over, hvad andre har gjort, må vi lade det
ligge og ikke spilde kræfter på det, men gå videre, og
pludselig opdager vi, at det, som sårede os, jo heller
ikke var så slemt, som vi først gjorde det til. Men som
sagt også selv om det forkerte andre gjorde mod os,
virkelig var ondt, så må vi tilgive og løse både den anden
og os selv fra den forbandelse, som hidsighed og
hævngerrighed er.
Jo, Jesu ord giver os en sandhed, som vi kan bruge
helt konkret, både når vi er i nød, men også i vores
hverdag. Jesus har sagt: Se, jeg er med jer alle dage
indtil verdens ende. Det skal være vores hjælp, at Jesus,
som er sandheden og vejen og livet, at han selv vil følge
os på vores krogede veje.
ny prædiken
Hvad er det at være slave og hvad er det at være fri.
På Jesu tid var det meget konkret. En slave var en som
intet kunne bestemme over sig selv. Det var en, som var
købt og som ikke ejede sig selv. Slaven blev ikke regnet
for et menneske. Han blev brugt, blev udnyttet af hans
herre. At være slave var det samme som at være i fængsel.
Det kunne ske, at en slaveejer belønnede en af sine slaver
med friheden. Det var det største man kunne give en slave.
det var en større rigdom end penge. For friheden var det
samme som værdighed, at blev regnet for et medmenneske og
en ligemand.
Det værste Jesus kunne kalde jøderne var slaver. De
var meget stolte over at de var Guds folk og at de
nedstammede fra Abraham. De kunne ikke forstå det som
Jesus sagde.
Måske har vi også svært ved at forstå Jesus. Vi
mener, at vi selv kan vælge. Vi regner os for meget værd.
Men er vores liv ikke nogle gange er som et fængsel, så vi
er fanget af vores arbejde, eller fanget af vores ønsker,
der hele tiden pisker os afsted som den værste slaveejer.
Har vi tid til at være mennesker. Der var en udsendelse i
fjernsynet, hvor det fremgik, at mange forældre ikke har
tid nok til at være sammen med deres børn, høre på dem,
tale med dem. Det er at være menneske, at høre og tale med
andre, have tid til det.
Det er at være et frit menneske, at hele livet er som
fritid, så man ikke føler sig som slave på sit arbejde,
men tværtimod føler det som en frihed at arbejde. Og uden
for arbejdstimerne er det frihed, hvis man ikke er drevet
af alle aktivitetsønskerne, men har god tid til også at
være til sammen med andre.
Jesus siger, at sandheden vil gøre os frie og bevare
os som frie mennesker. Det er en god sandhed Jesus taler
om. Han taler om sig selv. Sandheden er det samme som
troen på Jesus, at han er Guds søn og kommer fra Gud. I
troen på Jesus hører vi sandheden fra Gud. Den skal vi
lære. Hvis vi ikke er elever af Jesus og lytter til hans
ord og bliver i dem, så kan vi ikke komme til sandheden.
Men når vi tror på Jesus, kommer sandheden til os. Den
sandhed, at Gud elsker os og giver os god tid, ja, evighed
til at være mennesker. Det er den sande frihed, for troen
på Guds kærlighed løser os fra alt slaveri og alle
fængsler og giver os en værdighed, vi ikke selv kan
tilkæmpe os. I troen på Gud bliver vi Guds børn. Det at
have børn er en stor rigdom, og Gud ser på os som sin
rigdom, som sine strålende ædelsten, og han vil ikke miste
en eneste af os. Ligesom en rig mand tit tæller sine penge
eller sine smykker for at se om noget af det er stjålet,
sådan holder Gud øje med, at ingen af hans ædelsten, ingen
af hans børn, bliver revet fra ham.
Men for at vi kan blive ædelsten i Guds øjne, så må
vi slibes til af Guds ord. Derfor sendte Gud sin søn, for
at han skulle tale Guds ord og sandheden til os og
bearbejde os så vi kan blive strålende ædelsten. Sådan er
det også med diamanter. Diamant det ord betyder egentlig "
hårdt stål." Diamanten er da netop kendt for sin hårdhed.
Den er det hårdeste materiale i verden. En rådiamant kan
man ikke skære over med noget andet end netop en diamant
og når man sliber stenen gør man det med diamantstøv. Det
er en stor forandring som sker med diamanten. Når man
finder den i naturen, er den mat og kedelig. Men når den
bliver skåret over og slebet, så bliver den mere og mere
klar. Og jo finere facetter der bliver slebet, desto
finere er den glans og det lysspil som stenen kaster fra
sig.
Derfor føler vi måske sommetider Guds ord som skarpt
og skærende og slibende. Paulus skriver i sit brev til
hebræerne, at Guds er levende og virkende og skarpere end
noget tveægget sværd og trænger så dyb ind, at det
sønderdeler sjæl og ånd, marv og ben og er dommer over
hjertets tanker og meninger. Ingen skabning er usynlig for
ham, alt ligger blottet og udbredt for hans øjne, og ham
skal vi stå til regnskab.
Jesus sagde sandheden til jøderne, så de følte den
som et skarpt sværd. Enhver som gør sig skyldig i synden
er slave af synden, sagde Jesus og kaldte jøderne syndere
og det samme kalder han os. Det er en bitter sandhed. Den
skærer i vores hjerte, der er hårdt som en rådiamant. Men
Guds ord skærer for at polere vores hjerte så det kan
blive til en strålende ædelsten.
Når man sliber en diamant, taler man om, at der
kommer facetter frem i stenen. Ordet facet betyder
egentlig ansigt. Og det er når facetterne er slebet til,
at stenen stråler i lyset. Vi bruger det også i den
vending, at et menneske, som lever et rigt liv, at det
menneske ejer ligeså mange facetter som den finest slebne
diamant. Når Guds ord polere eller sliber vores hjerte,
så er det for at særlig en facet, eller et ansigt skal
komme frem, og det er Guds eget ansigt. Vi hører jo i
begynedelsen af vores bibel, at vi er skabt i Guds
billede. Vi ligner Gud. Det tabte vi ved syndefaldet. Det
har vi tabt, når vi er syndere. Men med sit Ord polere Gud
vores sjæl og sind, så vi igen kan blive Guds børn. Børn
ligner jo deres far, og Gud vil med sit ord have den
lighed frem i os.
Der er en salme i salmebogen som handler om det. Den
hedder den store mester kommer. I den salme står, at den
store mester sidder ved smeltediglen og lutrer sølvet med
flid. Det øjeblik han venter og agter kærligt på, når
klarlig hans eget billed vil dybt i sølvspejlet stå. Den
store mester er Jesus og sølvet er os. Så værdifulde er vi
for ham. Og Jesus smelter med sine ord fra Gud vores
hjerte, så hans eget billede kan komme frem i os, og dvs.
jo Guds søns billede, billedet af et Guds barn.
Derfor gælder det ikke kun om Guds ord, at det er som
et skarpt sværd. Det er også som en smeltende varme. Og
det er fordi Jesus ikke kun kalder os syndere, som skal
stå til regnskab, men samtidig siger at dommeren, som skal
idømme os straf, en uendelig tilgivende og kærlig.
Jesus fortæller det f.eks. i lignelsen om den
gældbundne tjener. Han skyldte sin Herre 40 millioner
kroner og kunne ikke betale. Han kastede sig ned foran sin
herre og dommer og bad: Hav medlidendhed, så skal jeg nok
betale det altsammen. Og så siger Jesus: Hans herre fik
medlidenhed med ham og løste ham og eftergav ham gælden.
Jesus giver os tilgivelse, så vi må rejse os op og gå ud i
livet som frie mennesker. Jesus kommer med Guds
tilgivelse, der løser og sætter os fri fra alt, hvad der
tynger og tærer indefra, skyld og fortvivlelse. Han tager
byrderne fra vores sind, så vi kan rette os og leve som
Guds stolte børn. Det er med kærlige og varme ord Jesus
kalder det billede eller den facet frem i os, ansigtet af
et Guds barn.
Jeg har hørt en historie om to mænd, som en dag kom
ind til en juveler for at se på ædelsten. Flere
forskellige sten blev lagt frem, røde, grønne, blå. Den
ene af mændede fik øje på en mat, farveløs klunmp blandt
de andre. " Hvorfor har De sådan noget stads sammen med
disse herlige sten?" spurgte han. Uden at svare tog
juveleren den tilsynelandende værdiløse sten og holdt den
nogle øjeblikke i sin hånd. Og da han derefter viste den
frem, strålede den i alle regnbuens farver med en mageløs
glans. " Dette er en agat", forklarede han. " Mens den er
kold, er der intet skønt ved den. Den trænger til en varm
hånd for at kunne sprede sin farvepragt."
Mennesker kan have skjult alle deres gode sider, men
det er kun en varm hånd, der skal til. Og den har Gud rakt
os i sin søn og i sit ord for at gøre os til strålende
ædelsten, gøre os til sine børn. Der er ikke noget en far
hellere vil end holde sit barn i hånden, når de går tur.
Det giver kærlighed og tryghed og ømhed til barnet og det
er en stor glæde for faderen at gå så tæt ved sit barn og
de kan tale sammen om alt hvad de ser. Og det giver en
stor frimodighed til barnet, at det går med sin far i
hånden.
Jesus er Guds udstrakte hånd, som smelter alt det
væk, som skjuler vores gode sider. Jesus er den store
mester og har i hjertedybet sit billed klart han set, så
glædes den høje mester, så er hans gerning alt sket.
ny præd
Sandheden er et stort ord. Kan vi forstå sandheden.
Vi prøver på det. Videnskaben forsker i alt, fra det
mindste til det største. Videnskab nærmer sig hele tiden
sandheden. Men virkeligheden er så indviklet, at det kun
er videnskabsmænd inden for samme område, der kan forstå
hinanden. Og de bruger så svære ord, at vi lægfolk slet
ikke kan forstå alt hvad de siger. Virkeligheden er så
indviklet, at de, som forsker i den mindste celles
opbygning, taler i et helt andet sprog end dem, som
forsker i hele universets opbygning; de har svært ved at
forstå hinanden. Vi kan nemlig ikke have forstand på
alting. Hele sandheden kan vi slet ikke rumme, og forstå
den -det bliver da endnu sværere. Jo mere vi finder ud
af, desto mere bliver vi specialister, der går og roder
med vores eget og har svært ved at sætte os ind de
sandheder, som andre finder frem til. Jo længere vi når,
desto flere sandheder bliver der, men uden sammenhæng
mellem dem. Jo længere vi når, desto mere forvirrende og
uoverskueligt bliver det hele. Det gælder sandheden om
ting, vi kan se.
Det gælder endnu mere om ting, vi ikke kan se. Det er
vel derfor psykologien aldrig er blevet helt accepteret
som videnskab. Det som sker i forholdet mellem mennesker,
kan vi undersøge og have vores mening om, men hvad der er
sandheden - det har vi svært ved at gennemskue. Det som
sker mellem mennesker viser sig i mange små tegn og ord,
som skal tolkes. Hvem ved hvilken tolkning der er den
sande. Vi er tilbøjelige til at tolke på en måde, der
stiller os selv i det bedste lys. Vi tør måske slet ikke
se sandheden om os selv i øjnene. Vi er langt fra at
forstå sandheden om det, som er usynligt i vores verden.
Hvad så med sandheden om Gud. Gud er vel endnu mere
usynlig end det vi går rundt og gør mod hinanden. Hvordan
kommer vi nogensinde til at forstå Gud.
Det kan vi kun, når én fortæller os sandheden, giver
os den at kende. Det har Jesus gjort. Det hører vi i
prædikestykket i dag. Jesus siger: Hvis I bliver i mine
ord, er I mine disciple, og I skal lære sandheden at
kende, og sandheden skal gøre jer frie.
Det er sådan der står i den nye oversættelse. I den
gamle oversættelser står der: I skal forstå sandheden. Og
det græske ord kan godt betyde " forstå", men det betyder
mere end det. Ordet "forstå" på dansk peger på forstanden
og ikke på hjertet. Det græske ord er bredere. Det
betyder: acceptere, tage til sig, gøre sig til ét med,
eller lære at kende, som når vi lære at kende et andet
menneske og holde af det. Derfor er den nye oversættelse
bedre, når den skriver: I skal lære sandheden at kende.
Sandheden om Gud har vi lært at kende i Jesus, i hans
ord og i hans gerninger. Gud har givet sig selv til kende
i Jesus. Gud gav sig også til kende i Det gamle
Testamente. Dér finder vi mange ord om Gud. Den anden
salme, som vi sang i dag, er egentlig en gendigtning af en
salme i Det gamle Testamente, og dér kan vi hører
sandheden om Gud. At Guds miskundhed er lige så stor som
himlen over os. Guds trofasthed rækker så langt som til
skyerne. I den salme står der også: i mulm er
kærlighedsvingen bredt ud, vi skjuler os under dens
skygge. Selv når vi synes at mørket nogle gange kan virke
truende, skal vi altså ikke være bange, for Gud har bredt
sin kærlighed ud over os, ligesom fuglen, der beskytter
sine unger. Vi skal ikke føle, at der er noget som kan
kaste en truende skygge ind over os, for vi må skjule os i
skyggen af Guds kærlighed. I mulm er kærlighedsvingen
bredt ud. Vi skjuler os under dens skygge. Allerede i Det
gamle Testamente kan vi høre sandheden om Gud, om hvor
stor Guds kærlighed og hjælp til os er. Men Gud har valgt
at gøre det endnu klarere for os ved at sende sin søn.
Det kender vi også fra os selv. Når vi prøver at
forklare en ting, så giver vi eksempler på det. Gud har
givet et eksempel på, hvor stor hans kærlighed er, og det
eksempel er Jesus. Jesus er et lysende eksempel på, hvor
meget Gud holder af os. Jesus er det eneste eksempel vi
skal holde os til. Der er nemlig den forskel mellem Det
gamle testamente og Det nye, at i Det gamle testamente kan
vi finde mange ord om Gud, men i det nye testamente finder
vi Guds eget ord til os. Det ord er Jesus.
Sandheden som vi skal lære at kende og som kan
frigøre os, er altså Jesus. I prædikestykket i dag kan vi
se det af, at der står det samme om sandheden, som der
står om Sønnen. Der står også om sønnen, at hvis det er
sønnen som har gjort os frie, er vi virkelig frie.
Sandheden er altså ikke en død sandhed, som vi skal sætte
os ind i, nej, sandheden er en levende person, Jesus som
han levede dengang i jødeland og som han lever i dag, som
den opstandne. Sandheden er ikke nogle ord og begreber,
som vi skal prøve at fatte og rumme med vores forstand.
Nej, sandheden er vores levende Herre, der omfatter os,
holder om os, breder sin vinge ud over os, og dvs både ud
over vores hjerne og hjerte, både vores legeme og sind.
Derfor er Jesus hele sandheden, fordi han er det eneste
eksempel på Gud og fordi han omfavner os helt.
Det er vel også derfor, Jesus bruger den vending, at
vi skal blive i hans ord, og ikke at hans ord skal blive i
os. Det er ikke os, som skal huske dem og lære dem. Det er
ikke os, som skal rumme Jesu ord. Nej, de rummer os.
Jesus siger, at vi må blive i hans ord. De er som et hus
vi må være i og som beskytter os mod al den forvirring og
alle de forandringer, der blæser imod os og vil rive os
omkuld. Jesu ord omgiver os, så vi må hvile i dem, hente
tryghed i dem. De er mere end en bygning af døde sten.
Det er en bygning af ånd og liv, som vi må leve i.
Vi må blive i Jesu ord. Det skal give os tryghed,
Jesu ord er et rige, hvori vi må være. Det rige varer til
evig tid og det strækker sig til verdens ende. Jesu ord
holder ikke pludselig op, så vi går ud af dem. Derfor kan
Jesus gør os frie fra al forvirring og frygt, fordi vi
ikke er bange, hvor vi end går hen, for det er ind i hans
favn vi går, selv når mørket dækker os, må vi vide at
Jesus har bredt sin kærlighedsvinge ud over os, vi må
skjule os under dens skygge.
Jeg kan give et eksempel på det. Ligesom vi lever i
vores jordiske fædreland og føler os hjemme her og gerne
vil bo her, fordi vi er fortrolig med det hele. Sådan må
vi leve i Jesu ord og føle os hjemme her.
Jesu ord, Jesu rige må vi tage lige så naturligt og
selvfølgeligt, som det at vi har et jordisk fædreland. Det
tænker vi jo heller ikke på i hvert sekundt. Vi kan vel
slet ikke sætte ord på, hvad der er så godt ved at være
dansker. Vi kan ikke forklare det helt. Det er bare noget
vi ved. Sådan er det også med Jesu rige. Når vi bliver
dér, betyder det ikke, at vi tænker på ham hele tiden,
eller at vi kan forklare og forstå alt, hvad han sagde.
Men ligesom vi har et jordisk pas, som er beviset på,
at vi hører hjemme i Danmark. Og det er noget helt
uvurderligt, som vi slet ikke tænker nok over i hverdagen.
Men hvis vi er ude i den store verden, så beskytter det
pas os. Når vi er på rejse og viser vores danske pas
frem, så bliver vi taget godt imod, fordi vi kommer fra et
godt land. Og hvis vi bliver syge eller mister al vores
bagage, bare vi har vores pas, så bliver vi hjulpet af de
danske ambasader. Sådan har vi et himmelsk pas, der
beviser, at vi tilhører Guds rige. Det pas fik vi i vores
dåb. Det tænker vi måske ikke nok over til hverdag, men
det pas er uvurderligt. Det pas betyder uendelig meget for
vores rejse gennem livet. Det pas betyder, at vi kan få
hjælp hvor vi end er, også selv når vi har mistet alle
vores jordiske papirer. For dåben er der ingen, som kan
stjæle fra os. I dåben er vi sat ind under sandheden og
må leve i den. For vi blev døbt i Jesu navn. Han er
sandheden. Han er den sandhed, som gør os til frie
mennesker. Det gælder både for den lille Ane/Jens som blev
døbt i dag og det gælder for os andre døbte.
|
|