Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
5o skriftsteder, prædiken og konfirmandtale
Niels Peter Sørensen
1.) Jesus siger: Salige er de, som hungrer og tørster
efter retfærdigheden, for de skal
mættes. (Matt 5,6)
2.) Salmisten skriver: Overgiv din vej til Herren,
stol på ham, så
griber han ind. (Sl 37,5)
3.) Jesus siger: Salige er de barmhjertige, for de
skal møde barmhjertighed. (Matt 5,7)
4.) Jesus siger: Den, der er tro i det små, er også
tro i det store. Den, der er uærlig i det små, er
også uærlig i det store. (Luk 16,10)
5.) Jesus siger: For således elskede Gud verden, at
han gav sin enbårne søn, for at enhver,
som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt
liv. (Joh 3,16) 6.) Jesus siger: Salige er de, som
stifter fred, for de skal kaldes
Guds børn. (Matt 5,9)
7.) Jesus siger: Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde
sætter sit liv til for fårene.
(Joh 10,11)
8.) Apostelen siger: Man bør adlyde Gud mere end
mennesker. (ApG 5,29) 9.) Apostelen Paulus skriver:
Bær hinandens byrder, således opfylder I
Kristi lov. (Gal 6,2)
10.) Jesus siger: Jeg er verdens lys. Den, der følger
mig, skal aldrig vandre i mørket, men
have livets lys. (Joh 8,12)
11.) Jesus siger: Han, som har begyndt sin gode gerning
i jer, vil fuldføre den indtil Kristi Jesu dag. (Fil
1,6)
12.) Jesus siger: "Sandelig siger jeg jer: Den, der
ikke modtager Guds rige ligesom et lille
barn, kommer slet ikke ind i det." (Luk 18,17)
13.) Jesus siger: Bed, så skal der gives jer; søg, så
skal I finde; bank på, så skal der lukkes
op for jer. (Matt 7,7)
14.) Salmisten skriver: Stol på Herren, og gør det
gode. (Sl 37,3) 15.) Jesus siger: Salige er de, som
hører Guds ord og bevarer det! (Luk 11,28)
16.) Jesus siger: Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro
på Gud, og tro på mig! (Joh 14,1)
17.) Apostelen siger: Det er saligere at give end at
få. (ApG 20,35) 18.) Jesus siger: Alt, hvad I vil, at
mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod
dem. Sådan er loven og profeterne. (Matt 7,12)
19.) Profeten skriver: Græsset tørrer ind, blomsterne
visner, men vor Guds ord forbliver til
evig tid. (Es 40,8)
20.) Jesus siger: Det er ikke jer, der har udvalgt mig,
men mig, der har udvalgt jer.
(Joh 15,16)
21.) Der står skrevet: Mennesket skal ikke leve af brød
alene, men af hvert ord, der udgår af
Guds mund. (Matt 4,4)
22.) Apostelen Paulus skriver: Glæd jer altid i Herren!
Jeg siger atter: Glæd jer! (Fil 4,4)
23.) Jesus siger: Den, der kommer til mig, vil jeg
aldrig vise bort. (Joh 6,37)
24.) Jesus siger: Jeg er den gode hyrde. Jeg kender
mine får, og mine får kender mig.
(Joh 10,14)
25.) Jesus siger: Hvor din skat er, d r vil også dit
hjerte være. (Matt 6,21)
26.) Jesus siger: Søg først Guds rige og hans
retfærdighed, så skal alt det andet gives jer I
tilgift. (Matt 6,33)
27.) Jesus siger: Du skal elske din næste som dig selv.
(Matt 22,39) 28.) Paulus skriver: Så bliver da tro,
håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er
kærligheden (1 Kor 13,13)
29.) I Hebræerbrevet skrives: Jesus Kristus er den
samme i går og i dag og til evig tid.
(Hebr 13,8)
30.) Jesus siger: Menneskesønnen ikke er kommet for at
lade sig tjene, men for selv at tjene
og give sit liv som løsesum for mange. (Matt 20,28)
31.) Jesus siger: Som lys er jeg kommet til verden, for
at enhver, som tror på mig, ikke skal
blive i mørket. (Joh 12,46)
32.) Johannes skriver: Derpå kender vi kærligheden: at
han satte sit liv til for os.
(1.Joh 3,16)
33.) Salmisten skriver: Stiger jeg op til himlen, er du
d r, lægger jeg mig I dødsriget, er du
d r. Låner jeg morgenrødens vinger og slår mig ned,
hvor havet ender, så leder din
hånd mig også d r, din højre hånd holder mig fast.
(Salme 139,8-10) 34.) Salmisten skriver: Som en far er
barmhjertig mod sine børn, er Herren barmhjertig mod
dem, der frygter ham. (Salme 103,13)
35.) Johannes skriver: Gud er større end vort hjerte og
kender alt. (1. Joh 3,20)
36.) Jesus siger: Jeg er livets brød. Den, der kommer
til mig, skal ikke sulte, og den, der tror
på mig, skal aldrig tørste. (Joh. 6,35)
37.) Jesus siger: "Jeg er opstandelsen og livet; den,
der tror på mig, skal leve, om han end
dør. (Joh.11,25)
38.) Paulus skriver: Er Gud for os, hvem kan da være
imod os? (Rom. 8,31)
39.) Jesus siger: Jeg er vejen og sandheden og livet;
ingen kommer til Faderen uden ved mig.
(Joh.14,6)
40.) Paulus skriver: Kristi fred skal råde i jeres
hjerter. (Kol. 3,15) 41.) Paulus skriver: Vær ingen
noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der
elsker
andre, har opfyldt loven. (Rom. 13,8)
42.) Johannes skriver: Lyset skinner i mørket, og
mørket greb det ikke. (Joh. 1,5)
43.) Jesus siger: Et nyt bud giver jeg jer: I skal
elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal
også I elske hinanden. (Joh. 13,34)
44.) Paulus skriver: For ingen af os lever for sig
selv, og ingen dør for sig selv; for når vi lever,
lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren.
Hvad enten vi altså lever eller dør, tilhører vi
Herren. (Rom. 14,7-8)
45.) Herren svarede Paulus: Min nåde er dig nok. (2.
Kor. 12,9) 46.) Johannes skriver: Jeg har lukket en dør
op for dig, som ingen kan lukke i. (Åb. 3,8)
47.) Jesus siger: Guds gerning er den, at I tror på
ham, han har udsendt. (Joh. 6,29)
48.) Esajas skriver for Gud: Frygt ikke, for jeg er med
dig, fortvivl ikke, for jeg er din Gud. (Es 41,10)
49.) Salmisten skriver: Lykkelig hver den, der frygter
Herren og vandrer ad hans veje.
(Sl. 128,1)
50.) Salmisten skriver: Gud er vor tilflugt og styrke,
altid at finde som hjælp i trængsler.
(Sl. 46,2)
------
Konfirmation 1996
B N: Du, som lader græsset gro,
du, som vækker tyr og ko,
du, som skænker lys og luft,
kærlighed og sund fornuft,
du, som gav os mund og hånd,
tak, du gode skaberånd!
Amen.
------
Dette hellige evangelium skriver evangelisten
Matthæus! Matt. 28, 16-20
------
Prædiken
Hvem er jeg i grunden?! Det spørgsmål er der vist
ingen, som nogensinde bliver færdig med. Jeg tror, alle
en gang imellem undrer sig over egne reaktioner. Vi
troede, vi ville have handlet "sådan og sådan", når
"det og det" skete, men det gik anderledes, end vi
havde forestillet os.
Eller hvad med situationen, hvor medmenneskers pres
fik os til at tilslutte os noget andet, end det, vi
rent faktisk mente - stemningen var lidt presset, det
fleste rakte hånden op og mod min oprigtige vilje og
mening, gjorde jeg det så også.
Jeg tror, det hører med til menneskers væsen, at vi
lader os "trække med af hinanden" - når folk blæser på
det røde lys ved fodgængerovergangen og går over før
det bliver grønt, så sker det tit, at jeg lader mig
trække med. Men hvem er jeg så i grunden?: Er jeg en
selvstændig personlighed og familiefar
eller er jeg forskellige personer alt efter hvem jeg er
sammen med - påvirket langt ad vejen af de
forventninger, meninger og mennesker, som er omkring
mig?! Er jeg n står tryghedsnarkoman, som kun sjældent
vover at komme medmennesker på tværs??!!
------
Det lyder lidt negativt, men der er ikke kun
nedsættende og negativt, at sige om forventninger og
tradition. Der kan ligge store værdier - og meget
tryghed gemt i d t at gøre, som man altid har gjort -
at gøre som det hedder sig, man skal.
Tanker i den retning har en gammel mand også en gang
gjort sig, og de tanker er gode at få forstand af. Han
sagde:
OM AT STÅ PÅ HINANDENS SKULDRE...
Når jeg ser et tog komme kørende hen ad jernbanesporet,
kan jeg somme tider undre mig.
Jeg undersøgte nemlig engang, hvorfor nu et
jernbanespor har netop den bredde, som det har, og så
fik jeg at vide, at et sådant spor er nøjagtig så
bredt, som afstanden var på hjulene på en romersk
stridsvogn.
Så når jeg ser et tog komme tordnende hen ad
jernbanelinien, kan jeg se sammenhængen tilbage gennem
århundrederne til den romerske stridsvogn og føle, at
vi står på alle vore forgængeres skuldre. Det gør mig
egentlig tryg.
Og så sagde han:
Når jeg spiser min havregrød om morgenen, kan jeg somme
tider falde i staver og prøve at følge havregrøden
tilbage til den var korn på marken - og så ser jeg igen
en lang, lang linie af andre mennesker, som jeg er
afhængig af. Det gør mig egentlig tryg.
Og så sagde han:
Hver gang jeg ser et lille barn blive døbt, så føler
jeg det på samme måde.
Der har de stået ned gennem århundrederne - helt
tilbage til den allerførste kirke og menighed og døbt,
fordi Jesus havde sagt, at man skulle døbe i hans navn.
Det er ikke noget, jeg har fundet på, eller nogle andre
fra min tid har fundet på, men sådan har man gennem
2000 år vist, at Gud siger ja til et menneske.
Det gør mig meget, meget tryg.
------
Om erkendelsen af i en række sammenhænge at være
afhængige af andre mennesker, konstaterer den gamle
mand: "Det gør mig tryg!" Trygheden, jeg tror han
føler, er noget helt andet end følelsen af den ufrihed,
vi oplever, når vi rækker hånden op, fordi de andre gør
det - fordi vi i en eller anden grad føler os presset.
D t er afhængighedens udtryk, som bunder i, at vi ikke
vover og ikke ønsker at stå uden for fællesskabet. D r
bunder fællesskabet i angst - angsten for at skulle stå
udenfor.
Fællesskabet, den gamle mand føler - fællesskabet, der
gør ham tryg -er et fællesskab, der er helt anderledes.
I hverdagens møde med hverdagens ting oplever han
medmenneskers indsats for at lette hans liv - deres
indsats for at gøre hans liv mere spændende og mere
bekvemt. Han er ikke låst fast i tanken om, at bonden
og mølleren kun yder deres arbejde for selv at tjene
penge, men han opfatter også deres arbejde som udtryk
for, at de vil yde deres til, at flest mennesker må få
det bedst muligt. At mennesker på den måde udtrykker
vilje til at hjælpe hinanden, gør den gamle mand tryg,
for så er han ikke alene, men har mange gode mennesker
i ryggen.
------
Det sidste fællesskab den gamle hæfter sig ved er
dåbens fællesskab. Her er det ikke kun mennesker som
bærer - her bærer mennesker kun meget lidt. Men Jesus
sagde til disciplene, der tvivlede, fordi de ikke
rigtig kunne tro på, at Jesus virkelig var Guds søn og
Kristus: "Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine
disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og
Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt
det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer
alle dage indtil verdens ende."
Lige siden den dag, Jesus sagde det, er der mennesker,
som har taget ham på ordet. Det har tænkt og sagt:
Vi vil ikke, at vores barn skal undvære, at Gud siger
JA! til det. Vores skønne nyfødte barn, skal ikke stå
underfor fællesskabet af mennesker, som Gud tager sig
af som sine børn.
Det løfte har, lige siden Jesus gav det, gjort forældre
og den gamle mand med meget, meget trygge.
------
Den tryghed og den vished er også årsagen til, at vi i
dag fejrer konfirmation. Konfirmation er erindring om,
hvad dåben betyder -erindring om, at Jesus i dåben
ubetinget lover os, at være med os hver eneste dag
indtil verdens ende.
Læg mærke til, at han ikke siger:
Når du en gang bliver klog nok, rig nok eller smuk nok,
så vil jeg kendes ved dig!
Nej, han sagde og bliver ved med at sige:
Kom til døbefonten og spejl dig i dåbens vand. Det kan
godt være, at du selv føler dig som den mindste og mest
ubetydelige i verden, men det menneske, du ser spejlet
i dåbsvandet, når du kigger ned i det - netop d t
menneske er mit barn og det barn slipper jeg aldrig i
evighed!!
------
At det ikke er løfte om, at Guds børn aldrig skal komme
ud for mørke og tunge dage, det handler legenden om,
som skal danne afslutning på prædikenen. Guds løfte er,
at han er med os, også når det hele føles tungt og
mørk,t og herudover har han magten og viljen til at
love os, at det fællesskab aldrig skal høre op, men
vare ved lige til hans vilje bliver altbestemmende. Lyt
en gang til legenden:
Fodsporene
En mand døde og kom i Himlen. Vor Herre tog selv imod
ham og talte med ham. Under samtalen spurgte Vor Herre
ham, om han havde lyst til at se tilbage på sit liv.
Det ville han gerne.
Det var ligesom at se en film. Han så hele sit liv,
både det onde og det gode, både det lyse og det mørke.
Men efterhånden som han så, var der en bestemt ting,
han lagde mærke til: I alle de gode og lyse dage var
der hele tiden to sæt fodspor ved siden af hinanden:
hans egne og så Vor Herres. Men i de mørke og onde dage
var der kun et sæt fodspor.
"Herre", sagde han, "der er noget, jeg må spørge dig
om. Når jeg ser de lyse og gode dage, jeg har oplevet,
ser jeg hele tiden to sæt fodspor, mine egne og så
dine. Du har fulgt mig hele tiden. Men ser jeg de onde
og mørke dage, jeg har oplevet, da ser jeg kun et sæt
fodspor. Hvordan kan det dog være? Hvorfor forlod du
mig?"
Vor Herre svarede: "Menneske, der er noget, du ikke
har fattet. I de lyse og gode dage fulgte jeg dig. Men
i de mørke og onde dage, da bar jeg dig!"
------
Jesu sagde:
Se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende!
Amen.
------
konfirmandtale 1997
Kære konfirmander!
Endelig blev det jeres konfirmationsdag. I har glædet
jer, og I har forberedt jer godt. Det er så vigtigt med
festdage - dage, hvor alle sejl rigges til for at fejre
glæde, håb og gode muligheder. Nu er det endelig dagen.
Kigger I ind på bænken ved siden af jer, så sidder d r
de vel nok vigtigste mennesker i jeres liv. Det er
selvfølgelig sådan, at I en gang imellem synes, de er
både irriterende og gammeldags, men alligevel er det
netop de mennesker, I dårligst kan undvære. De er sådan
indrettet, at de, uanset jeres dumheder, bliver ved med
at se noget ganske særligt og positivt i jer. De holder
af jer, som I er, uanset jeres mærkværdige musiksmag,
bumser og lyst til evig fart over feltet. De holder af
jer, og det bekræfter de bl.a. ved det, at de i dag
fejrer jer efter alle kunstens regler.
------
I konfirmationsforberedelsen har vi haft en række emner
oppe at vende -mange gange svære spørgsmål til livet.
Jeg lyttede til jeres gode svar på spørgsmålene, og så
forsøgte jeg at give mine bud på, hvordan det hele
hænger sammen. Mine svar havde hver gang en sammenhæng
med det, vi i Bibelen læser om Gud og Jesus.
Hvis jeg har været god nok til at lære fra mig, så
skulle I gerne have fået en fornemmelse af, at Bibelen,
forenklet sagt, er n lang fortælling om Gud og
forklaring af den Gud, som altid møder mennesker med
glæde, håb og gode muligheder. Som den bedste far eller
mor ser han, noget smukt og godt i hver eneste af os.
Han er altid villig til at starte på en frisk. Han
håber det bedste for hver eneste af os, og han tilbyder
sig selv som menneskers håb. Han kender ikke til
begrænsninger og det må være vores håb. Han vil give
hver eneste af os de bedst tænkelige muligheder for
godt og lykkeligt liv.
Altsammen starter d t starter døbefonten, hvor han
lover at være med os - og passe på os alle dage lige
indtil verdens ende. Det løfte er konfirmationens
baggrund. Konfirmation betyder bekræftelse, og det er
Gud, som her bekræfter sin kærlighed til os -
bekræfter, at håbet, som han giver os del i, stadig
følger hver og en af jer.
------
Mens vi er små, er meget så let og mere uproblematisk.
Vi lytter ukritisk til de voksne, vi accepterer, at de
træffer beslutningerne og forventer, at de trækker os
op, hvis vi er ved at synke ned i noget, vi ikke kan
ønske os. Men sådan er det ikke, når man bliver voksen.
I er ved at blive voksne. I udvikler jer fysisk og
psykisk - det er ikke svært at få øje på, når man ser
jer, og I mærker det så tydeligt, når humøret svinger
og I pludselig føler trang til oprør og selvstændighed.
Men at bevæge sig fra barn til voksen er ikke “et
hokuspokus”, der sker fra den ene dag til den anden.
Det er en langvarig proces. Når man tager hul på
processen, synes man ofte, at det ikke kan gå hurtigt
nok med at blive færdig. Men hav nu ikke for travlt -
hav endelig ikke for travlt med at aflægge alt det, der
hører barndommen til. Dels tager det den tid, det skal;
dels er der kvaliteter hos barnet, vi får noget godt ud
af at gemme på.
Gid I aldrig holder op med at forundres over de små
ting, som når fuglene igen begynder deres sang ved
forårstid. Når den sunde nysgerrighed og forundringen
får tid og rum, tror jeg, man er tæt på livets mening -
tæt på sandheden, som bærer n igennem, hvor man ikke
selv kunne have kommet igennem.
------
I virkeligheden er det også i al sin enkelhed, ægthed
og sandhed n af vejene, som fører tæt på Gud. Han
råber ikke altid højt og voldsomt, når han vil have
mennesker i tale, men i reglen er han afdæmpet, mild og
blid, for det er den udtryksform kærligheden har. Han
er der, for han kan ikke undvære sine mennesker, sine
børn. Det bekræfter han gerne, men vi skal give os tid
til at lytte og se for at opdage det - vi skal møde med
tillid for at tro det - vi skal møde med åbenhed for at
kunne forundres!
------
Digteren Benny Andersen har bevaret en god portion
barnlig åbenhed. Han har øje for det store i det små -
han har ikke glemt menneskets dybe afhængighed.
Altsammen beriger hans liv og digtning.
I skal som afslutning på min tale få lov til at høre
en sang, han har skrevet. Det er en børnesang og en
aftensang, men den er så klog og sød, at den alligevel
er god at tage med her. Den hedder: “Barndommens Land”,
giv jer tid her midt i spændingen til at lytte og
forundres over hans ord:
BARNDOMMENS LAND
1 Barndommens land.
Tidens mælketand. Verden
er ny for dit øje. Folk
er to tre meter høje, så
de må bøje sig
ned til dig.
2 Solen er varm. Stikker
på din arm ligesom hvepse
og bier. der er så gale
- de svier! Regnormen
føles blød. Den er sød!
3 Verden er stor. Kaldes
"Moder Jord". Der findes
børn der må flygte, men
du har intet at frygte.
Ingen skal mishandle dig
-håber jeg.
4 Barndommens land.
Nu er jeg mand.
Tit har jeg lyst til at
love solskin og dejlige
skove. Men der er lang
vej igen. Sov, min ven.
------
Kære konfirmander! Tillykke med dagen! Held og lykke
med fremtiden - giv jer god tid til den. Gid Gud og
lykken tydeligt vil præge jeres liv.
|
|