Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
5. sø. e. påske
Niels Peder Nielsen
Fra det meneskelige fællesskab kender vi hvordan vi
kan blive holdt på afstand gennem en ydre
uforpligtende form, som fortæller et tydeligt hertil
og ikke længere. Til at fastholde denne afstand
bruges løs snak om de sidste nye bilmodeller fra
Japan, modetøjet fra Hennes og Maurits, eller turen
til Rhodos osv. - men vil vi tættere på den person,
så går der et jerntæppe ned og man hægtes af.
Modsat kender vi også til at skal man nå ind i sjælen
af en person, så skal man drages med ind i arbejdet,
ind i hobbierne, ind i familien, ind i livsopfattelsen,
ind i pungen, ind i sorgerne og glæderne, og hvis
det er en kristen, ind i de pulsslag, som holder troen
igang, det levende og engagerende, og her ikke
mindst bønslivet. En lille omskrivning af: Sig mig
hven du omgås, og jeg skal sige dig hvem du er
kunne lyde sådan: Sig mig du tror på og beder om
og jeg skal sige dig hvem du er.
Det vi lige har læst er formodentlig Jesu sidste bøn
om torsdagen før den frygtelige lidelse og død
dagen efter, og i denne bøn oplever vi hvad Jesu
hjerte inderst inde banker for. Og det åbnede sig for
mig gennem nogle undervisningstimer i midten af
70erne, hvor nu afdøde sognepræst og
kinamissionær A. J. Sørensen holdt nogle bibeltimer
for os unge i IMU i Odder Menighedshus. Vi havde
inviteret denne gamle åndskæmpe og vi unge lyttede
og tog til os af hans åndelige livserfaring. Jeg
husker endnu hans fortællinger om vækkelsen i Kina
i hans distrikt, en vækkelse, der begyndte med at
han inviterede til bibeltimer i sit hjem og hvordan
man tilsidst ikke kunne være i hjemmet, og hans
virke i Kina blev til vækkelse og velsignelse, og jeg
ser stadig for mig, hvordan hans gamle øjne fik en
særlig glød og glans, når han omtalte sin Kinatid.
Jeg har i min bibel stadigvæk notater fra A. J.
Sørensens bibeltimer, og netop Jesus bøn her fik for
mig en ny og stærk dimension gennem hans
gennemgang, og i mig satte det sig det spor at jeg
gerne vil gå op i det, som Jesus går op i og ikke
gå så meget op i det Jesus ikke går så meget op i,
og gennem denne bøn af Jesus får vi en fin
fornemmelse af hvad der ligger Jesus på hjerte lige
før han mødte lidelsen, døden og opstandelsen. De
følgende punkter er hentet fra mine noter i min bibel
griflet ned på baggrung af A. J. Sørensens
gennemgang af kap. 17.
1. - alt mit er dit, og dit er mit, og jeg er herliggjort
i dem v17.
Her er vort hovedanliggende som kristne. At kaste
et herligt skær over Jesus,og over alt det herlige han
har gjort, mens han vandrede her blandt syge og
blinde, lamme og vanføre, syndere og toldere.
Fortæl det og vi kaster glans og herlighed over
Jesus. Fortæl om hans Død vor skyld - og sønnen
herliggøres. Fortæl med begejstring at Jesus er
opstanden- og sønnen herliggøres. Fortæl om det
evige liv, - og sønnen herliggøres. Fortæl med
bæven og glæde hvad Jesus har gjort i vores liv -
og sønnen vil blive herliggjort. Det gjorde stort
indtryk på mig at vi for nogle år siden sammen med
over 5000 i Gøteborg rejste os sang den gamle
latinske hymne : Laudate omnes gentes , laudate
domino : Syng
lovsang alle lande og lover Herrens navn. Der var i
denne lovsang en duft af himlen på jord, en duft af
den tilbedelse og lovsang, som evigheden skal
bringe sønnen.
2. Hellige Fader hold dem fast ved dit navn.
Her tales der ikke blot om at vi skal beholde
kristennavn og facade. Nej Jesus beder i denne bøn
om at vi må blive holdt fast i det, som er hans
anliggende : At verden må kende at der kun er et
navn, der borger for frelsen: Jesus og hans
fuldbragte værk på Golgata, hans ord og hans
gerninger overgivet til fattige, dig og mig.
3. -- for at de kan være ét ligesom vi.
Gennem vor eenhed i dag skulle verden se hvem du
er - lyder det i en lille sang. Denne bøn handler ikke
om at Jesu vilje er en enhedskirke en åndelig elite
eller superkirke, men den handler om at vi som
kristne skal bevares i en eenhed med den og de, som
bekender at Jesus er deres frelser. Så lad der være
nogle kulturelle barrierer mellem op. Det hører til i
den jordiske småtingsafdeling, og tænk på at i
himlen er der slet ingen småtingsafdeling. Kun
afdelinger med store ting. Hånden på hjertet: det
hører da til i småtingsafdelingen om du har
hænderne foldet i skødet eller du har dem rakt i
vejret. Om du sidder ned og synger eller står op.
Om du klapper eller lader være. Om du spiller på
trompet, orgel, guitar eller trommer. Om der er lidt
larm fra børn eller stilhed
osv. Placer den slags ting hvor det hører hjemme:
Under troen på den opstandne og herliggjorte
Jesus - og i småtingsafdelingen. Hvor Guds Ånd er
er der frihed. Bemærk det. Men eenheden
manifesterer og peger udad - og bærer med sig et
vidnesbyrd om det som Guds folk vil.
4. - for at de fuldt ud må have min glæde i sig. v.
13.
At glæde sig i Herren gør mig stærk lyder et lille
bibelkor. Engang fortæller Jesus om sig selv som
vintræet (Johs 15.) og slutter med at sige: Dette har
jeg sagt til jer, for at min glæde skal være i jer og
jeres glæde kan blive fuldkommen 15,11. Nu fryde
sig hver kristen mand og springe højt af glæde,
flyder Luther over af. Men skal skulle tro, at vi har
lyttet til Storm P.´s evangelium, når han siger det
sådan: Hvis du er glad er det din egen skyld, for der
er nok at være ked af. Jesus vil at glæden skal bo i
hans folk.
5. -- men at du vil bevare dem fra det onde. v.- 15.
Åh for et hjertelag. I dette øjeblik er Jesus i forbøn
for sit folk, at det må bevares fra det onde, fordi han
ved at Djævelen lusker rundt som en brølende løve
og ser hvem han kan opsluge. Går rundt, står der
om løven, og det fortæller om en systematisk
indkredsen af byttet, for så i rette øjeblik at kaste sig
over byttet. Sådan en taktik benytter Guds
modstander sig af, men Jesus beder for os og stiller
sig ind i denne Djævelens kredsende cirkelgang
forat hindre eller
hæmme hans virkning og Jesus slås kun ud af kurs
når du og jeg rækker modstanderen en lillefinger
eller leger med synden og lever i uopgjort synd og
ulydighed.
6. -- Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed,
v17.
Her er vi så ved Jesu bøns cresendo. Det er
bolværket og værnet mod magterne og
myndighederne i himmelrummet. Guds ord,
sandhedens ord. Værnet over alle værn mod
vranglære, trosforfalskning, kødelighed, åndeligt
overmod, åndelig slaphed og åndelig ligegyldighed i
lære og liv. Guds ord det er vort arvegods, det skal
vort afkoms være.
Blev vi overrasket over hvad det er for sider Jesu
hjerte slår for og som han beder om i sin sidste bøn.
Hvad havde vi regnet med? Hvis vi engang imellem
tænker efter hvad det er vi går og tager os for og
bruger tid på, så opdager vi ofte til vor store
forskrækkelse at vi slet ikke går op i de ting, som
Jesus går op i, og derfor må vi igen og igen ty til
denne bøn, for her fortæller Jesus os nemlig hvad
han går op i og her kan vi så blive korrigeret.
Amen.
|
|