Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Dette hellige evangelium skriver evangelisten
Johannes:
Jesus sagde: "Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil
bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand,
som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som
verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller
kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal
være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg
kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig
ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal
leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I
er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder
dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker
mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham
og give mig til kende for ham." Joh.14,15-21
Hvordan er det nu, det er med pinsen...? spørger
mange sig selv og leder efter et stikord, der kan bringe
tankerne på gled. Ofte forgæves. For pinsen er uden
tvivl dén af de kirkelige højtider, der står svagest i den
folkelige bevidsthed.
Journalisten Peter Birch nævner, at forklaringen på
pinsens manglende folkelige gennemslagskraft skal
findes i den omstændighed, at der ikke - i modsætning
til jul og påske - knytter sig noget måltid til pinsen. At
der altså ikke er nogen ydre handling at forbinde
pinsedagene med. Det er nok lidt ondt sagt, men noget
er der om snakken. Derimod hævder professor i
teologi ved Aarhus Universitet, Johannes Aagaard at
manglen på kendskab til pinsen skyldes, at kirken har
berøringsangst og har det vanskeligt med Helligånden,
som er pinsens hovedperson. Han siger ganske
provokerende, og sandt et langt stykke: "Når det
kommer til stykket opererer vi med en treenighed, der
hedder: Gud Fader, Guds Søn og Guds Ord. Og derved
underordnes Åndens virke under ordet, for som
Aagaard tankevækkende siger: "Vi kan jo ikke have
sådan en Helligånd, der farer rundt uden at spørge os."
Og her er vi måske ved kernen i vores ukendskab til
pinsens tale om Helligåndens kraft og virke. Vi tør
ikke lade os føre og lede af Helligånden, for måske
fører Han os derhen, hvor vi ikke tør eller vil gå.
Pinsedags beretning i Apostlenes Gerninger handler jo
unægtelig om hvor overrumplende Ånden er på færde
med egenmægtige og for os ukontrollable handlinger:
susen, ild, tungetale og beruselse, og ordet følger blot
efter for at beskrive, hvad Ånden gør. Det er i øvrigt, i
parantes bemærket, sådan, at i det meste af Apostlenes
Gerninger er det Ordet, der følger efter Helligånden og
beskriver Helligåndens virke. Det må have været svært
for disciplene, ja for alle i ovensalen at stå midt i alt
det spændende og "vanskelige", som Helligånden førte
dem ind i. De var kun blevet advaret med nogle måske
uforståelige gloser, som "at vente", at "iføres kraft fra
det høje", "at døbes med Helligånden".
De havde ikke som vi har det, en praksis at holde
oplevelserne op imod, men på trods for de mange ord
vi har i skriften om Helligånden er der mange, der har
det svært blot med beskrivelserne af Helligåndens
virke, og det er måske baggrunden for den mangel, ja
fravær iblandt os af de åndsmanifestationer, som
skriften er så rig på. Hvordan skulle vi kunne
motiveres til at blive ledt på en dyb, inderlig og
dynamisk måde, hvis vi har det svært bare med
beskrivelserne? Så det er afgjort et trin på enhver
kristens måde at leve i Helligåndens kraftfelt, at man
først gør sig fortrolig med Bibelens omtale af Åndens
virke, for her er indfaldsporten til det liv i ånden, som
Paulus så indgående opfordrer sine menigheder til at
leve, men tør vi? Erfaringerne viser, kunne det synes,
at vi tør ikke.
Men selv om vi står fattige overfor de mange
opfordringer til at leve et "pinseliv", så giver dagens
tekst os nøglen til vækst og fremdrift gennem et par
stikord:
1. Jesus sagde: "Elsker I mig, så hold mine bud;
En kollega jeg har fortæller i en prædiken om sin
studentertid, hvor han var i praktik hos en ældre
erfaren præst. Han blev her spurgt om hvordan han
egentlig bar sig ad med at forklare konfirmanderne,
hvad Helligånden er for noget. Præsten gik op til
tavlen, tog et stykke kridt og skrev disse tre ord: Jeg
elsker dig. Vi troede, han var blevet skør! Men så
vendte han sig om og kom med forklaringen, som min
kollega aldrig har kunnet glemme: "Så længe de ord
bare står på tavlen, er de døde og uden betydning. Men
i samme øjeblik en ung mand siger dem til en ung
kvinde, er det helt anderledes. Så kommer der ånd i
dem! Det var altså det springbrædt, han brugte, når han
skulle forklare sine konfirmander, hvad der ligger i det,
som altid har været så vanskeligt at forstå, nemlig det
med Helligånden. Teksten kalder os bort fra filosofiske
tankegange om Helligånden og ind i dette forpligtende:
Elsker I mig, så hold mine bud, og Den, der har mine
bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og
den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg
skal elske ham og give mig til kende for ham."
2. Også jeg skal elske ham og give mig til kende for
ham.
Lidt poppet siger vi, at pinsedag er kirkens fødselsdag.
Strengt taget er det ikke helt rigtig. Det er kirkens
dåbsdag, for på samme måde, som der er afstand
mellem fødselsdag og dåbsdag i vore børns liv sådan
også med kirkens fødsels- og dåbsdag. Kirken fødtes
ud af "det er fuldbragt" budskabet, og "han er ikke her,
han er opstanden" budskabet, men dåbsdagen var
pinsedagen 50 dage efter.
Ordet døbe er på græsk et almindelig brugt ord, og
omtaler en række dagligdags ting, som feks det en
tøjfarver gør, når tøjet dyppes ned i farvevædsken. Tøj
og farve bliver til et. Andre dagligdags eksempler er
vask, opvask, et fiskenet, der sænkes i havet, et skib,
der går til bunds osv. men i vores sprog er døbe blevet
et "helligt" ord, og afgrænset til "ilddåb"
barnedåb/voksendåb eller åndsdåb.
På pinsedag døbte Gud sin menighed i Helligåndens
kraft, en tanke vi også i afsvækket grad har gemt i
barnedåben: NN. "Jeg døber dig i Helligåndens navn".
Hans menighed er sænket ned i Helligåndens kraftfulde
og dynamiske liv og det betyder, at menigheden lever i
"dåbens nåde" fra dag til dag, for Gud har ikke ændret
på sin grundlæggende plan at fylde sin menighed med
kraft fra det høje. Dåbsdagen indhold er bl. a. at
Helligånden føder mission, ikke som noget kirken
finder på af sig selv, men noget kirken bliver ført til og
ind i, og pinsens hele mening er, at den nye pagts kirke
bliver hele verdens kirke. Den kirke, der bliver født i
påsken, bliver tændt pinsedag.
Til slut skal Johannes Aagaard igen citeres for at sige:
- Der går ild i kirken, når Helligånden ikke
undertrykkes og lægges i spændetrøje. Al det uventede
i kirken er knyttet til mission, som er Helligåndens
sendelse. Det er udtryk for en usikrethed, som mange
i Folkekirken har det svært med. Vi er jo vant til, at
man ikke kan foretage sig noget uden kirkeskatten.
Men der er ingen vej uden om den usikrethed, som
Helligånden fører kirken ud i.
Glædelig pinse.
|
|