Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Jesus taler meget provokerende, når han siger, at
vi ikke kan være hans disciple, hvis vi ikke hader
vores familie og vores eget liv. Det lyder unaturligt
og umenneskeligt. For en jøde var det endnu mere
provokerende. Det fjerde af de ti bud hedder: Du skal
elske din far og mor. Og det største bud, som en jøde
kendte var kærlighedsbudet: du skal elske Gud og du
skal elske din næste. Man måtte godt hade sine fjender.
Men Jesus vender det hele på hovedet, når han siger, at
vi skal hade vores nærmeste. For en jøde var det
forfærdelige ord. Det var at modsige Guds bud. Man kan
godt forstå, at Jesu samtid kaldte ham en djævel,
Beelzebul og mente, at han nedbrød loven og profeterne.
Mon ikke mange jøder tænkte, at det var farligt at
blive disciple af Jesus, der talte så gudløst mod
loven.
Jesus fortalte i hvert fald så provokerende om
Guds bud og vilje, at de, der turde tilslutte sig ham,
blev udelukket fra deres kirke, synagogen, og deres
familie ville ikke have mere med dem at gøre. De
mistede deres sociale baggrund, deres sociale
sikkerhedsnet, de var uden for det gode samfund. Det
kunne være meningen med ordene i dag, at Jesus
forbereder sine disciple på, hvad der vil ske, når de
tror på ham. Den, der bliver kristen, skal vide, hvad
det koster: at blive udelukket fra fællesskabet, fra
sin familie og sit folk. Det har mange skæbnesvangre
følger og giver mange problemer, at blive kristen.
Ingen skal komme bagefter og sige: det var jeg ikke
klar over. Det kunne være meningen med Jesu ord i dag.
Men hans ord var ikke kun provokerende dengang.
Det er de også for os i dag. Vores familie og vores liv
betyder jo meget for os. Det kan vi da ikke sådan give
slip på. Men Jesu ord er alvorligt ment. Man kan jo se
det af, at han selv var ugift. Det var meget
ualmindeligt dengang. Han ville ikke vide af sin egen
familie og afviste også dem. Engang da hans mor kom for
at hente ham hjem, fordi hun mente, han måtte være syg,
når han kunne sige så mærkelige ting om Gud, da ville
Jesus ikke engang tale med hende. Paulus var også
ugift. I hans breve kan man læse, at han mener, at
ægteskabet er en nødløsning, et nødvendigt onde, at det
er bedre at leve alene.
Også for os i dag er Jesu ord skarpe og bitre, når
han taler om, at vi skal hade far og mor, hustru og
børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv. Men det
sidste skal vi lægge mærke til. Det er ikke vores far
og mor og hustru og børn som personer vi skal hade. De
er kun nævnt som udtryk for det, som er vores liv. Det
er vores eget liv vi skal opgive, give afkald på. Vi
skal ikke gøre det som munkene og nonnerne gjorde det.
For de mente de havde gjort noget fortjenstfuldt. De
prøvede at bygge et forsvarstårn mod verden ved at
trække sig tilbage fra den. De troede de kunne angribe
det onde og sige nej til det, ved alle deres
bodsøvelser, de piskede sig selv og fastede. De opgave
ikke deres liv. De troede de kunne bygge et nyt liv op
med alle deres klostergerninger.
Jesu ord er skarpe og bitre for os alle, både dem
der lever sammen med familien og dem, der lever alene.
Både for dem, der lever et almindeligt borgerligt liv og
for dem, der har gjort sig til munke og nonner. For
til os alle siger han, at vi skal opgive alt det vi
gør. Vi skal ikke prøve selv at bygge vores liv op. Man
kan godt forstå, at Jesus sammenligner evangeliet med
salt. For hans ord smager bittert og skarpt for os
alle. Der er kraft i evangeliet. Det er ikke
hyggelige ord.
Det er bittert for os sådan at få forkastet hele
vores liv og alle vores gerninger, alt det som betyder
så meget for os. Men vi skal overveje, hvor meget vi i
virkeligheden ejer og hvor stor vores styrke er. Det
gør en vingårdsejer, når han vil bygge et forsvarstårn.
Så ser han, om han har råd til at bygge tårnet færdig,
for andre vil jo gøre nar af ham, hvis han kun har
penge til at støbe grunden. Så bliver det jo tydeligt
for alle, hvor fattig han er, og hvor lidt styr han har
på sin tilværelse, når han begynder på noget han ikke
kan fuldføre. Hans fiasko bliver åbenbar for alle.
Eller en konge, som er utilfreds med overkongen og
gerne vil gøre sit land frit, han overvejer også om han
har styrke, soldater og våben, nok til at gå mod
overkongen, som har dobbelt så mange soldater. Han
bliver nødt til at bide i det sure æble og bede om fred
og sende forhandlere afsted, før det kommer til åben
krig. Hvis han ikke gør det, lider han et stort
nederlag og hans land bliver endnu mere bundet.
Det er en bitter mundfuld at sluge, at vi ikke
selv kan bygge vores liv op og at vi ikke selv kan
vinde vores frihed. Vi ejer ikke nok, til at gøre det
færdig, som vi har begyndt på, hvis vi selv vil bygge
vores livs tårn, gøre vores liv højt og lykkeligt og
succesrigt. Vi har ikke styrke nok til at angribe alt
det, som binder os og bestemmer over os.
Jøderne følte sig meget rige og frie. De var meget
stolte over deres familie og slægt. Engang sagde de
til Jesus: Vi er Abrahams slægt og har aldrig være
slaver for nogen. Men Jesus svarede: enhver, som gør
sig skyldig i synden, er slave af synden. Kun hvis
menneskesønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig
frie.
Det er en bitter pille at sluge både for jøderne
og for os, når vi skal indrømme vores fattigdom og
slaveri. Vi vil helst skjule det både for andre og for
os selv. Det er vel næsten forbudt hos os at være
ulykkelig. Mange mennesker, som er ulykkelige, føler
næsten dårlig samvittighed over det og tør ikke sige
det til andre.
Vi vil ikke hade vores eget liv, og vi vil ikke
indrømme, når vi gør det, når vi føler os fattige og
usle og elendige og svage. Men for at blive Jesu
disciple skal vi altså begynde dér, med en indrømmelse
af vores svaghed.
Paulus havde en lidelse, måske en sygdom, som
plagede ham meget. Han kalder den en torn i hans krop
og siger den er en engel fra Satan, som slår ham. Det
må have været noget, som gav ham stor smerte og gjorde
ham meget svag, for han bad flere gange Gud om at
fjerne det fra ham, men han fik det svar fra Gud: Min
nåde er dig nok, for min magt udøves i svaghed. Og
Paulus skriver så: Jeg vil altså rose mig af min
svaghed og afmagt, for at Kristi magt kan være over
mig. Og Kristi magt er jo netop nåde, tilgivelse. Det
at Gud i sin søn Jesus vil have med os at gøre, os som
er så fattige og usle og svage til alt godt.
At være Jesu discipel er at opgive alt vores eget
og indrømme vores afmagt og sætte alt vores håb til
Gud. Det er evangeliet til os, at dér hvor det er
umuligt for mennesker at blive frelst, dér er alle ting
mulige for Gud, og netop dette er frelsen.
Lige før vores prædikestykket i dag, står der i
Lukasevangeliet lignelsen om det store festmåltid. En
mand indbyder mange gæster. Men de siger allesammen
nejtak, fordi de har nok i deres eget, den ene skal se
på en ny mark han har købt, en anden skal prøve nogle
okser og en tredje som er nygift vil hellere være
sammen med sin kone. Men da fylder manden sin festsal
med mennesker ude fra gaden, de fattige og lamme og
blinde. Der er plads til os hos Gud, selv om vi intet
har at prale med, selv om vi ikke kommer i festtøj, men
i sørgelige pjalter. Gud hjælper os ind til fest, hvor
vi er sammen i glæde.
Jesus vil ikke gøre os alene og bitre og
hadefulde. Han vil gøre vores liv til en sand fest,
hvor vi er sammen i ægte glæde.
Så vi må ikke misforstå Jesu skarpe ord i dag som
om han mener, at vi skal hade hinanden. Selv om Jesus
havde god grund til at hade sin egen familie, fordi de
ikke troede på ham, men tværtimod troede, at han var
syg. Så fortæller evangelisten Johannes om langfredag,
at Jesu mor Maria stod neden for korset og ved siden af
hende én af Jesu disciple. Og Jesus sagde til sin mor:
" Kvinde, det er din søn. " Og til disciplen sagde
Jesus: " Se, det er din mor." Det er da tegn på, at
Jesus ikke hadede sin mor. Tværtimod sørgede han for
hende, at der var nogen som tog sig af hende. At hun
ikke blev alene. Jesus giver os til hinanden og gør os
til hinandens familie. Vi skal ikke hade hinanden, men
tværtimod tage os af hinanden, så ingen er alene.
Jesus vil ikke gøre vores liv dårligt og surt og
bittert og tyngende, så vi bliver trætte af det hele.
Nej, han siger et sted: " Kom til mig, alle I som er
trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile.
Tag mit åg på jer og lær af mig. For mit åg er
gavnligt, og min byrde er let." Jesus vil altså hjælpe
os til at bære livet. Et åg er jo noget man tager over
skuldrene, så man kan bære de tunge byrder, man ellers
ikke kun løfte. Den styrke, den hjælp vil Jesus give
os.
For at blive Jesu discipel og blive frelst skal vi
opgive alt vores eget og indrømme vores afmagt og
fattigdom på det gode, så vil vi få en fred og en
styrke, som ikke er vores egen. Vi får del i Jesu magt,
så vi kan bære alt det, der ellers ville knuse os.
ny prædiken
Når man byggede et tårn på Jesu tid, var det for
at man kunne gå op i tårnet. Så kunne man stå deroppe
og se ud over alt det land, som man ejede, og man kunne
se om der var nogen fjender eller tyve, som var gået
over hegnet. Det kan også være, at man kunne flygte op
i tårnet, hvis der var en fjende man ville forsvare sig
mod. Oppe fra tårnet kunne man smide sten og andet
godt i hovedet på fjenden. I Danmark ved vi at nogle af
rundkirkerne bl.a. på Bornholm blev brugt sådan. Dér
var der tit fare for, at fjender gjorde landgang, og man
måtte have et sikkert sted. Det blev kirken, som man
altså byggede som et tårn. Oppefra rundkirkens top
havde man et godt overblik langt omkring. Man kunne
føle sig sikker.
Jesus bruger dette tårnbyggeri til en lignelse.
Hvis vi ikke mener vi har nok til at kunne bygge vores
livs tårn færdig, det tårn som gør os sikre, det tårn
som kan beskytte os mod alt det som vil ødelægge vores
liv. Hvis vi kun får lagt det nederste lag sten på det
tårn, som skal give os et godt overblik, så vi kan
overskue alt hvad der er vores. Hvis vi kunne lige får
begyndt, men ikke får det fuldendt, så skal vi hellere
lade være med et sådant byggeri. Så vil alle jo kunne
se, hvor lidt vi magter. Det vil blive ekstra tydeligt,
hvor forsvarsløse vi er.
Selv i vores beskyttede samfund kan vi godt
indimellem få et stik at bekymring eller nervøsitet.
Der kan være så meget vi kan være usikre på. Det kan
være, hvordan det vil gå for vores familie. Det kan
være vores arbejde eller vores løn, som kommer i
farezonen. Det kan være vores sundhed, som pludselig
ikke viser sig så stabil, som vi gik og troede. Det kan
også være ting vi hører i fjernsyn og læser i aviserne
om uro og problemer andre steder. Både for børn og
ældre kan det godt give mareridt, hvad man sådan får at
vide om noget som sker langt væk. Man føler det
truende, selv om det kun er noget man hører rygter om.
Men så er spørgsmålet altså om vi kan bygge et
tårn, et sikkert sted, om vi kan gøre noget mod alt det
som truer. Det som er nær ved os, skal vi gøre noget
ved. Men alligevel kan der også dér en dag ske noget,
vi ikke kan forsvare os imod. Det, som er langt fra
os, kan vi som enkeltpersoner ikke gøre noget. Vi skal
altså ikke begynde at bygge et tårn. I åndelig forstand
skal vi ikke købe disse private beskyttelsesteltet, som
man puste op eller spænde ud over spisebordet, så man
kan søge i sikkerhed, hvis bomben kommer. I åndelig
forstand skal vi ikke begynde bygge den slags
forsvarstårne for vi kan aldrig fuldføre dem. Der kan
let ske noget, som vælter hele tårnet for os.
I jordisk forstand må vi selfølgelig bygge
kasserner og forsvarsværker og beskyttelsesrum. Men
alligevel skal vi vide, at vi ikke kan beskytte os mod
døden. Den vil komme. Vi kan ikke forsvare os mod
frygten og nervøsiteten. Den vil komme.
Jesus bruger en anden lignelse om det samme. Han
siger at en konge, som vil drage i krig mod en anden
konge, først overvejer om han har soldater nok. Hvis
han har altfor få, skynder han sig at forhandle om
fred. Det er jo et billede. Det kan ikke være Gud,
Jesus taler om, som om vi er konger på linje med Gud,
bare at Gud har dobbelt så stor magt som os. Det må
være alt det som vi føler truende, alt det som vi føler
vil ødelægge vores liv. Alt det som er stærkere end os,
og som vi gerne vil bekæmpe, så vi kan få fred. Jesus
siger, at vi ikke har styrke nok. Vi skal ikke gå i
kamp mod død og djævel, for vi kan aldrig vinde den
kamp. Vi skal ikke gå ud for at bekæmpe frygten og
usikkerheden, som gør os nervøse. Nej, det er
nødvendigt, der bliver sendt én afsted for at forhandle
om fredsbetingelserne. Det er nødvendigt, at der er én,
som skaffer os fred mod fjenden. Det har Jesus gjort.
Irene, det er et pigenavn på dansk, på græsk
betyder det fred. Eirænæ udtales det på græsk, og det
står mange steder i Det ny Testamente. Det er et af
hovedordene: Fred. I Evangelierne kan vi tage
Lukasevangeliet som eksempel. Dér står ordet helt i
begyndelsen. Englene sang julenat: Fred på jord. Og
meningen var jo, at det lille barn skulle blive en stor
konge, som ville hjælpe alle jordens mennesker mod det
onde. Det var lysets konge, som ville vinde sejren over
mørket, den konge blev født julenat. Derfor sang
englene: Fred på jord. Men også helt til sidst i
Lukasevangeliet står ordet Fred. Da Jesus var død
og opstanden og kom til sine disciple. Meningen
var , at livet havde vundet over døden, lyset havde
vundet over mørket. Troen havde vundet over tvivlen.
Glæden havde vundet over sorgen. Det gode mod havde
vundet over mismodet. Derfor sagde han: " Fred være med
jer."
Vi kan også tage et eksempel fra Paulus breve. Dem
begynder han allesammen med ordene: " Nåde være med jer
og fred fra Gud, vor Far og Herren Jesus Kristus." Det
er hensigten med Paulus breve at bringe fred fra Gud
videre.
Når vi sammenstiller alle disse ord om fred med
lignelserne i dag, så betyder de, at vi ikke skal kæmpe
mod fjenden, for vi ville aldrig vinde. Vi skal
overlade det til Jesus. Vi skal ikke begynde kampen,
for vi kan ikke fuldføre den. Jesus har fuldført den.
Det gjorde han langfredag og påskemorgen. Jesus har
bygget et tårn til vores sikkerhed og beskyttelsen.
Det tårn er korset langfredag.
Åndeligt set skal vi give afkald på alt forsvar.
Det vil alligevel ikke lykkes for os. I stedet skal vi
tro på Jesus. Det er meningen, når Jesu siger : " Så
kan da ingen af jer blive min discipel, hvis han ikke
giver afkald på alt, hvad han har."
Løsrevet kunne ordene i prædikestykket i dag godt
misforstås. Man kunne forstå ordene sådan, at vi ikke
må have nogen familie, og den vi har skal vi hade.
Eller vi må ikke have noget liv, og det vi har skal vi
hade. Det kunne lyde som om Jesus vil, at vi har det
dårligt, tager et kors på skuldrene. Men det er ikke
sådan evangeliet i dag skal forstås. Det er ikke det
Jesus mener med, at give afkald.
For det første kan man se det netop langfredag.
Evangelisten Johannes fortæller om, at Jesu mor Maria
stod neden for korset og ved siden af hende én af Jesu
disciple. Og Jesus sagde til sin mor: " Kvinde, det er
din søn. " Og til disciplen sagde Jesus: " Se, det er
din mor." Det er da tegn på, at Jesus ikke hadede sin
mor. Tværtimod sørgede han for hende, at der var nogen
som tog sig af hende. At hun ikke blev alene. Jesus
giver os til hinanden og gør os til hinandens familie.
Vi skal ikke hade hinanden, men tværtimod tage os af
hinanden, så ingen er alene.
For det andet kan man se, at Jesus ikke vil lægge
byrder på vores skuldre. Det er ikke det han kom for,
at gøre vores liv dårligt og give os kors at bære på.
Et sted siger han nemlig: " Kom til mig, alle I som er
trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile.
Tag mit åg på jer og lær af mig. For mit åg er
gavnligt, og min byrde er let." Jesus vil altså hjælpe
os til at bære livet. Et åg er jo noget man tager over
skuldrene, så man kan bære de tunge byrder, man ellers
ikke kun løfte. Jesus vil hjælpe os til hvile og fred.
Og hvile skal forstås, som hvile fra frygt og nerver.
Og fred skal forstås som fred til at leve.
Vi skal give afkald på selv at på bygge åndelige
forsvarsværker, og så skal vi tage imod freden og
glæden fra Jesus. Den kan stå imod alle angreb. Den
fred er evig. Amen.
|
|