Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
2. søndag efter Trinitatis (II) – Lukas 14,25-35
I.
Da der for nylig blev holdt et vist bryllup i Gråsten Slotskirke, havde
præsten Martin Wemmelund, som jo var min forgænger som præst her ved
Risskov kirke, valgt at tale til det unge brudepar over Jesu ord fra
Bjergprædikenen om ja, ja og nej, nej. 'I jeres tale skal et ja være et ja
og et nej være et nej. Hvad der er ud over det, er af det onde'. I sin tale
understregede han meget stærkt den alvor, som ligger i at sige ja til et
andet menneske. Den slags er ikke noget, som man bare gør uforpligtende,
for sjovs skyld. Derfor er det af så stor betydning, at vi taler med
hinanden.
Vi danske er generelt ikke særligt gode til at sige ja eller nej med
overbevisning. I de fleste tilfælde bliver det i stedet til et nølent
'tjah' eller et 'njah', og et sådant svar har den fordel, at vi altid kan
snakke os fra det, om vi skulle komme på andre tanker, eller hvis vi senere
fortryder. Det er så dejligt uforpligtende. Og vi er gode til at afgive
svar med fodnoter og forbehold, som modificerer det, som vi vil sige.
Der er lang vej herfra til Søren Kierkegaards skarpe 'Enten - Eller', som
han kalder et af sine skrifter. Hermed sigter han til, at et menneske skal
afgøre sig med hele sin lidenskab og uden halvhjertethed. Vi kan også tænke
på ordene i Johannes' Åbenbaring til medlemmerne af menigheden i den
lilleasiatiske menighed i Laodikea: 'Gid du var enten kold eller varm! Men
nu, da du er lunken og hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min
mund.'
Nogle vil sige, at dette på udmærket vis tegner de fleste danskeres forhold
til kirken, hvor man hverken er særlig kold eller særlig varm. Man vil ikke
bruge den, men vil heller ikke undvære den, men det er da altid godt at
have den i baghånden, hvis man nu skulle få brug for den.
II.
Det er alt sådanne spørgsmål, der maser sig ind på os, når vi hører denne
søndags utroligt stærke og kradse evangelium. "Hvis nogen kommer til mig og
ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget
liv, kan han ikke være min discipel", lyder ordene af Jesu mund. Jeres ja
skal være et ja og et nej et nej! Men er dette her ikke for meget? Er der
her plads til f.eks. med Grundtvig, at vi lever 'et jævnt og muntert,
virksomt liv på jord'? Uvilkårligt melder protesten sig skarpt og skrigende
inde i os: Det kan han dog ikke mene, Jesus!
I tidens løb er der gjort mange forsøg på at sno sig uden om Jesu ord, gøre
dem forståelige, rimelige eller overkommelige, - spiselige som vi ville
sige med en moderne formulering. Resultatet er ofte blevet en rar og
hyggelig Jesus, som er venligheden selv, men en Jesus som vi dybest set
foragter.
Derfor kan vi også finde eksempler på mange mennesker i historiens løb, som
har taget det, som Jesus siger, bogstaveligt. Madagaskars historie rummer
en periode i første halvdel af forrige århundrede med blodige
kristendoms-forfølgelser. Dronning Ranovalona, som regenten hed på det
tidspunkt, ville de kristne til livs, koste hvad det måtte, og det kostede
livet for mange kristne. I hovedstaden Antananarivo kan man stadig se den
lodrette klippevæg, hvor mennesker blev bundet øverst oppe med reb, og hvis
de ikke afsværgede deres kristne tro, stod én af dronningens soldater klar
til at hugge rebet over, så man styrtede hundrede meter ned og blev dræbt
på stedet. De valgte den fulde konsekvens af at være Jesu disciple.
Forfølgelsen varede mindst en halv snes år, og mange kristne gik under
jorden, men da den ophørte og de dukkede frem igen, var kirken stærkere end
nogensinde før, og den grusomme dronnings planer var altså ikke lykkedes.
I vort hyggelige Danmark synes det ikke spor relevant at trække sådanne
grufulde eksempler frem. Her kan det lade sig gøre at være kristen på langt
lempeligere vilkår. Men kan det også lade sig gøre at være Jesu discipel på
de vilkår? Det er det spørgsmål, som evangeliet i dag stiller skarpt på.
III.
Det ord af Jesus, som vi umiddelbart støder os hårdest på, er ordet 'hade'.
Hvorfor skal vi absolut hade både far og mor, ægtefælle, børn og søskende,
ja sig selv, for at kunne tro på Jesus og følge ham helhjertet. Det offer
synes os ikke bare ubærligt, men også komplet urimeligt og umenneskeligt.
Lad det så være sagt med det samme, at når man i den kultur som fandtes på
Jesu tid sagde 'hade', lå der ikke i den tids forståelse af ordet hade
nogen form for følelse af had, som vi forbinder med at hade. Had er for os
en af de meget negative følelser, som vi sædvanligvis ikke kan forbinde
noget som helst godt med, men sådan brugte man ikke ordet dengang. Her
gælder stadig Jesu ord: Du skal elske din næste som dig selv. Du skal elske
din far, din mor, ægtefælle, dine børn, søskende, ja enhver som er din
næste.
Men den anden del af budet gælder også: du skal elske Herren din Gud af
hele dit hjerte, styrke og sjæl. Og optagetheden af alle dem, som jeg har
omkring mig, ja først og fremmest optagetheden af mig selv, mine egne
behov, mit eget velbefindende, skal ofres, hvis min tro på Jesus skal være
helhjertet, og jeg skal være hans discipel. Her er et ja et ja, og et nej
et nej og ikke et njah med forbehold og fodnoter.
Troen på Gud har konsekvenser. Konsekvenserne for vort indre sind er måske
umiddelbart lettest at trække frem: en indre styrke og ro, en hjælp i de
momenter af mit liv, hvor jeg har det svært, en glæde og en frihed.
Men hvad så med de ydre? Tør vi også sige, at der er nogen af dem? Ja, hvis
ikke det hele skal være tom snak. Troen må sætte sig spor ikke bare i det,
som vi føler og tror, men også i alt, hvad vi gør, det liv som vi lever og
de valg som vi træffer.
IV.
Gå så hjem og regn omkostningerne ud, som de 2 små historier om manden som
ville bygge et tårn eller kongen som drager i krig opfordrer os til. Ka'
det betål' sæ, siger vestjyden. Hvad er renteafkastet, siger
forretningsmanden. Hvad får jeg udbetalt i bonus, spørger forbrugeren.
Giver det øget livskvalitet, siger psykologen. Er det pensionsberettiget,
siger den der sparer op til sin alderdom. Vi har det med alle at opstille
vore cost benefit-beregninger.
Salmen vi skal synge herefter siger det sådan: 'Alt hvad for hans skyld jeg
mister, får igen jeg på hans ord'. Det er jo også en slags beregning –
eller måske snarere en forvisning.
Men måske skal vi snarere høre de 2 fortællinger om at beregne
omkostningerne ikke som en opfordring til os selv om at lave vort eget
budget, for det er der altid noget gustent ved, men som et vidunderligt
tilsagn til os om, at Gud, den store konge, har beregnet omkostningerne, og
at han har derfor både verden og enhver af os i sin stærke hånd, uanset
hvad der sker os, og hvad vore kors måtte indebære, og at det står fast,
når han har sagt, at han vil være med sine disciple alle dage indtil
verdens ende.
Så kast roligt alle dine forbehold til side og sig ja til være hans
discipel.
Amen.
Salmer: 674 – 859 – 268 / 528 – 365 – 864 - 772
Risskov kirke, søndag den 21. juni 1998.
|
|