Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Sproget er ret beset noget mærkeligt noget, bortset
fra, at der naturligvis findes alle de forskellige
nationalsprog, der i sine sammenhænge skaber
babelsk forvirring - så er sprog noget endnu mere
fundamentalt. Det er kort sagt det der gør et
menneske til menneske. De moderne sprogfilosoffer
har opstillet mangfoldige teorier om hvad sprog er,
om det kan nedkoges til at være symboler, der tér sig
efter forudbestemmelige regler eller om sprog er
udtryk for en total oplevelse i mennesker der
meddeler sig til hinanden. Det er altsammen meget
spændende og tankevækkende at beskæftige sig med,
men når det kommer til stykket er det nok en sag som
specialisterne må tage sig af. Vi almindelige dødelige
har også et forhold til sproget - ja vi bruger det - og
misbruger det. Det er som sagt det der gør os til
mennesker og det er vi på en gang både gode og
dårlige til at være. Det at vi misbruger sproget er
noget helt andet end den banale brug af såkaldte
bandeord, det er i værste fald uskønt at høre på og i
bedste kan det samænd i visse situationer
mentalhygiejnisk set være ligefrem gavnligt.
Misbrug af sprog er langt mere graverende end
uskyldige bandeord - for misbrug af sprog gør os
mindre menneskelige, gør os døde, det dræber i stedet
for at oplive. Når vi bruger sproget for at få magt
over andre - sa misbruger vi det, i sig selv er sproget
åbent, det vil befordre samtale; i en sådan står
parterne lige - de taler SAMMEN. Men der er ikke
længere SAMtale når den ene er belærende,
docerende, brovtende, indbildsk, fordømmendei sin
måde at sige tingene på - så er talen ikke åben, den
der taler har gemt nogle kort i ærmet, der kan spilles
ud som trumf når samtalepartreren er gjort godt mør.
Vi kender alle den slags samtalesituationer. Vi
misbruger selv sproget - og når vi gør det, så er vi
rnindre end mennesker - så er vi syndere - og syndens
sold er som bekendt død. Den død er IKKE den
biologiske død - den kan vi ikke stille noget op
overfor - jo bevares vore dygtige læger kan kurere
mere og mere de kan udskyde dens indtræden ved
hjælp af apparater, men den indhenter os nu alligevel
en skønne dag - for den er et vilkår ved livet og det er
der bare ikke noget at gøre ved. Den anden død er
også meget værre, dét som menneske at være mindre
end et menneske, det er alvorligt. Men det kan der til
gen æld gøres noget ved eller rettere det er der én
gang for alle gjort noget ved. I dagens text sagde
Jesus: "Jeg lever, og I SKAL LEVE “ Han sagde det
før sin død og | Himmelfart, de var altså ikke et
forklaret, eller et mystisk liv han hentydede til, det
var livet her på denne jord, som han altså her lovede
nogle spillevende gallilæiske fiskere, at de nok skulle
få del i. Det lyder paradoksalt - selvmodsigende - de
var jo lcvende væsener, og nu får de altså et løfte om
at blive det de tror de er. Men de var - ligesom vi er -
mindre end mennesker; fordi livet i al dets skønhed, i
al dets vælde unddrager sig dem, som det unddrager
sig os - vi kan ikke finde ud af det, vi korrumperer
det, ødelægger det både for os selv og for hinanden.
De gallilæiske fiskere fik fornyet tilbuddet og det
samme gør vi. Vi behøver ikke at være rnindre end
mennesker - vi kan blive til hele, til sande mennesker.
Hertil vil den kritiske strax sige - hvordan skal dog
det gå til? Svaret er igen af sproglig karakter. Der er
et ord, der skaber hvad det nævner. JEG LEVER blev
det sagt og I SKAL LEVE lød det også. Det kædes
sammen med at der skal komme een - en talsmand -
altså igen en der siger noget, denne talsmand er tillige
SANDHEDENS ÅND. Han er ÅND - ja så vil vore
kritiske indvendinger atter markere sig ved at sige;
jamen ÅND det er jo ikke noget, det er ihvertfald
noget luftigt noget, det kan jo være så mange ting og
det kan enhver jo sagtens komme at sige - men hvor
ved du det fra, hvordan udtrykker den sig, vis os den -
så vil vi gerne tro på den? Men ånden er luftig - når vi
har forklaret den, og bildt os ind, at nu ved vi hvad
den går ud på - så er den væk - så har vi i al vores
åndløshed gjort ånden arbejdsløs og så er livet lige så
dødt som før. At ville forklare ånden er at misbruge
sproget for ånden sker NÅR sproget bruges, når livet
er til. Det var det, der skete på den første pinsedag,
der fornemmedes et fæl|esskab som overhalede alle
sprog indenom, den store fo ;amling følte sig som een
i et livets fællesskab.
Der findes beklageligvis en falsk og forfejlet
kristendomstype, hvis tilhængere ideligt giver udtryk
for forargelse og fordømmelse når vi andre har det
lidt sjovt. At have det sjovyt er også at have livsglæde
- og det er netop at have “ånd”. Det skal man da
netop ikke være forarget over og rynke sine kristelige
øjenbryn over - tværtimod - det er et livstegn midt i
en krisetid, et tegn på, at der der så meget ånd tilbage
hos os mennesker, at vi tør byde dommedagsprofeter
og krisekolportører trods. De der i et væk bærer deres
bekymringer til offentligt skue de er også at regne for
sprogets misbrugere, de gør ondt værre. Vel er der
kriser og vel skal vi ikke tage for let dem; men
såfremt vi kun hører på dommedagsprofeterne saå
bukker vi under, så tappes vi for al og kraft til at gøre
noget ved dem, vi gøres åndeløse, ja vi får -
bogstaveligt talt ÅNDENØD.
At have åndenød er det samme som at have svært ved
at trække vejret, vi kender alle til at miste pusten, at
kulle standse op et øjeblik, hvile os lidt for atter at få
kontrol over åndredrættet. Det er den situation, som
hele menneskeheden befinder sig i for øjeblikket.
Med risiko for at komme til at lyde groft
generaliserende vil jeg påstå, at vores menneskelige
geskæftighed har taget fusen på os i en sådan grad at
vi i mere end een forstand må stå og gispe efter et
stænk af forurenet luft inden vi kan fortsætte på vores
selvødelæggende kurs - altsammen fordi vi er åndløse
og har åndenød. Det er ikke alene et fænomen, der
gælder for vores tid - enhver tidsalder har kendt til
det samme fænomen, derfor må vi også til stadighed
åbne os, lytte til at det er livsnødvendigt at tage ånden
med, den ånd, der befordrer livet - i stedet har vi givet
os i ødelæggelsens vold, Men for os, der altid
befinder os på en eller anden katastrofes overdrev - så
vel som til de gamle hvis katastrofer blot havde andre
navne - kommer TALSMANDEN - SANDHEDENS
ÅND og |giver os livet tilbage. Det er det PINSEN
handler om, og som sådan er den kristenhedens
vigtigste fest. Både jul og påske drejer sig snævert
forstået om fortidige begivenheder, men det er pinsen
der sætter disse begivenheder i relief på en sådan
mde, at de kan komme til at rage os. Det var derfor at
vi begyndte med at tale om sprog og skildrede pinsen
som en sprogets eller en sproglig begivenhed. Ånden
befordrer troen, og troen kommer af det der høres - vi
kan ikke komme uden om sproget som bærer af vores
menneskelighed. Det er Ånden, der kan få os il at
lytte til røsten fra den virkelighed, der er større end
os. Den overskrider grænserne for enhver krise, den
gør op med vores bornerthed og smålighed idet den
viser os hen til dét som det virkeligt handler om: AT
LEVE. Det er det vi skal, men som vi har så
forbandet svært ved, fordi vi pr. opdragelse, miljø
måske pr. tilbøjelighed hellere vil sikre os bagved alle
mulige forbehold. Den, der tager forbehold misbruger
pr. definition det gudgivne sprog, fordi han vil
gardere sig, dække sig ind under noget hvorved han
ikke behøver at tage ansvar.
Pinsens llvgivende sprog siger kort og godt, at det
intet nytter at krybe i skjul, det er selvbedrag - ånden
sætter sig igennem alligevel. Enten i form af en
frustrerende åndløshed, som gør sig følt; hvilket da
også har med ÅND at gøre - eller også - og det er
mest spændende i form af, at ånden befordrer
spænding og liv og derved genindsætter os i en ægte
sproglig og dermed sand menneskelig sammenhæng.
Det sidste er pinsens budskab og GUD SKE LOV for
det. I kraft deraf kan vi forlade od På at livet er til
som stadig ny mulighed - også for os, der både er
sprogets brugere og misbrugere. GLÆDELIG PINSE.
AMEN!!
PINSEDAG
Af Sven Christensen
Det er ikke helt ualmindeligt i dødsannoncer, at læse,
at nu har den og den fået fred. Når man ser det, så må
det vel være én tilladt at tænke: Fred fra hvad? Fra
konen? Fra manden? Fred fra et sørgeligt liv? Hvad
er det for en fred der er tale om? Vi kender det
samme fra Ingemanns aftensalme, der for iøvrigt så
godt som udelukkende bruges ved begravelser, den
der hedder 'Lyksalig, lyksalig hver sjæl som får fred' I
den er det klart nok at 'fred' - det at 'få fred' er en
omskrivning for døden. På den baggrund er det mere
end rimeligt at spørge, om den fred, som Jesus giver
os, når han siger: Fred efterlader jeg jer, min fred
giver jeg jer' om den da ikke betyder noget helt
andet? Se svaret på det spørgsmål er helt afgørende
for om kristendom forstås rigtigt eller forkert. Vel
rummer kristendommen - som religion -tanker om et
liv efter døden. Men det gør de fleste andre religioner
nu også. Det er der intet specielt ved. Såfremt 'Jesu
fred' kun hentyder til det, så er der lukket op for
allehånde fordrejninger i retning af dødekult, eller
den forfærdelige misforståelse, at kristentro er
moralsk forankret således at vore gerninger på jorden
bestemmer om vi 'kommer i himlen' når vi dør. Hvor
den misforståelse råder, der er 'sjælen døv og stum,
for evangelium' og der har Luthers kamp i al fald
været forgæves.
Men hvad betyder fred så? Ja - i almindelig verdslig
forstand der betyder det vel det modsatte af krig. Det
betyder 'ro' “harmoni'' 'konfliktløshed'! Fred det er
noget man taler meget om, men så sjældent har! Vores
tid har vrimlet med fredsbevægeler: Kvinder for fred,
Kristne for fred, Fredsforbundet. Aldrig mere krig.
Altsammen gode og udemærkede foretagender omend
de er tragiske ved den blotte nødvendighed af deres
eksistens. Men Guds fred - Jesu fred er ikke af en
sådan art, at demonstrationer eller aktioner kan skaffe
den til veje. Den fred kan hverken vindes i krig eller
blive til ved et forhandlingsbord. Den er nemlig en
fred, der ikke er af denne verden; men den er i høj
grad i den. Den fred er ikke uden videre harmonisk,
den er ikke konfliktløs. Ja - selve ordet fred får et
andet indhold i Jesu mund. Når vi på dansk om et
menneske siger at det er fredeligt - så betyder det i
virkeligheden “ufarligt". Det har datidens magthavere
åbenbart ikke ment, at Jesus var. Tværtimod. For dem
repræsenterede dette mærkelige menneske fra
Nazareth en stor fare. Han gennemskuede deres
magtspil, han afslørede råddenskaben i deres religiøse
system. Derfor vidste de, at de var pisket nødt til at få
ham uskadeliggjort. Hvordan dét skete er historisk.
Her står vi overfor noget af en selvmodsigelse - en
farlig fred - en ufredelig fred. - Hordan kan dog det
hænge sammen? Jesu fred vil ikke lade os være i fred.
- Den fred vi søger bygger på en sikkerhed. Det
gælder både den fred vi taler så meget om i det
storpolitiske spil - man afholder sikkerheds-
konferencer, hvilket som bekendt bare er en nydelig
omskrivning for den terror-balance stormagterne
søger at holde hinanden i skak med. Det samme sker
lidt længere nede ved jorden - hos os selv. Vi har fred
når vi føler os sikre - er vi det ikke, søger vi at blive
det. Når fred og konfliktløshed er det samme i
menneskelig forstand - så er det værd at overveje
hvordan konflikter løses. Det sker - groft sagt - som et
resultat af en magtkamp - den ene part er vinder - og
den anden taber. Konflikter kan også løses -ved at
parterne går på kompromis - ved at de slækker og
firer på deres krav. Måske opnår man derved en
mindre grad af sikkerhed, men man har fået fred -
man kan slappe af og tage det roligt. Konflikten er
løst - afværget - ihvert fald indtil videre. Det er en
falsk fred, en uægte fred, en der er bragt i stand på et
ufredeligt grundlag.
I sproglig henseende, der er ordene “fred” og “frihed”
beslægtede ord. Når man bygger freden på sikkerhed,
så er man ikke fri, så er man tværtimod afhængig af
den stærke. Man må i et og alt rette sig efter den
stærkes befalinger, han er den stærke, han har magten.
Når den stærke er "denne verdens fyrste” så er vi
tilbage i terror-balancen og forsøget på at finde
sikkerhed. Det vil Vorherre ikke vide af. Hans fred er
af et andet karat. Den har som før sagt med frihed at
gøre. Frihed fra frygt dermed også frihed fra at skulle
søge sikkerhed. I gamle dage - før ordene blev
indholdsløse - der forstod man at hilse på hinanden i
ægte forstand. Man sagde ikke "davs" og "hej- som vi
i vores sproglige armod og dimensionsløse tid må
lade os nøje med -næh - en gang kunne man hilse
hinanden med et “Guds fred” og ovenikøbet mene
noget med det. Og hvad var det så man mente? Ja var
det bare sådan almindelig fred og fordragelighed, og
"gid vi ikke får krig” så kunne man sige 'kongens
fred" han var garantien for sikkerheden, man stillede
sig under kongens beskyttelse og til det formål havde
han hær og flåde, som borgerne betalte til - enten i
skat eller med våbenføre sønner. Men det sagde man
ikke - man sagde GUDS FRED. Dermed mente man
noget højere og noget mere end almindelig sikkerhed.
Man mente fred og frihed til at være menneske i
egentlig forstand.
Det skal vi blive som børn for at forstå. Vores fornuft
vil ikke være med til det. Den har slet ikke plads til
ordet Gud i sin glose-liste. Men den har heller ikke
plads til andet end bekymringer, der kun kan avle
ufred. Men vi skal ikke bekymre os - vi må ikke
bekymre os. Guds lov forbyder os at søge sikkerhed.
Den forbyder os at reducere virkeligheden til noget
overkommeligt og håndterbart.Det er det værste vi
kan gøre. Da Israelitterne i Det gamle Testamente
følte sig usikre og bange så fandt de på at gøre sig
billeder af Gud. De reducerede tilværelsens ophav og
dyb til en statue af en tyrekalv. Resultatet husker vi
alle klart fra bibelshistorien, - deres liv blev i
bogstaveligste forstand til en ørkenvandring. Når vi
vil reducere virkeligheden til noget overkommeligt og
håndterligt - så får vl aldrig fred - så bliver vores liv
også til en ørkenvandring - i hvilken vi farer fra den
ene overkommelighed til den anden -uden nogensinde
at finde den sikkerhed og ro vi søger. Vel kan vi bilde
os ind, at vi har fundet den, vel kan vi foregøgle os, at
jagten er slut og byttet nedlagt. Men det skal nu nok
vise sig, at der er bedre og større vildt at fange et
andet sted - og den vilde jagt fortsætter.
Nej - Guds fred - kan man ikke jagte eller stræbe
efter, den er heller ikke noget man får når man dør.
Den er noget helt, helt andet. Den er noget man har
når man tror. Det “at tro” det er ikke noget nogen kan
være bedre til end andre. At tro er ingen præstation,
det er ikke nogen forstandsakt, det er ikke nogen
gerning Men det er noget man har fået, noget vi alle -
hver og en har fået. Vi fik det i dåben. Da vi som
spæde børn blev båret til den hellige dåb, da lød der
med præstens fattige menneske-ord en tak til Gud
fordi han i dåben gør os til sine børn og skænker os
helligånden med syndernes forladelse og det evige liv.
At det det er sådan det hænger sammen, det holder vi
takke - og festgudstjeneste for idag. Det er nemlig
pinse - festen for helligåndens komme. Festen for at
vi får lov til at være til. At være menneske. Festen for
at vi må være fri for al ørkesløs og meningsløs
stræben. Festen for, at vi ER I NÅDENS STAND.
GOD PINSE.
AMEN!!
|
|