j
Hvis du har kommentarer så skriv hertil
	


 		
     Jesus talte mest om sig selv som menneskesønnen. 
Det er et udtryk fra det gamle testamente. Profeten 
Daniel taler om en, som skal komme ved tidernes 
slutning og som skal oprette et evigt rige. Daniel 
siger: I nattesynerne så jeg dette: Med himlens skyer 
kom en, der så ud som en menneskesøn. Han kom hen til 
den gamle af dage og blev ført frem for ham. 
Herredømme, ære og kongerige blev givet ham. Alle folk, 
stammer og tungemål tjente ham. Hans herredømme er et 
evigt herredømme, som ikke skal forgå.  Hans kongerige 
skal ikke gå til grunde. 
     Jøderne havde også andre forventninger til 
fremtiden, at der skulle komme en stor konge, Messias 
eller Kristus, som skulle gøre Israel til et stort 
land. Jordiske forventninger knyttede sig til Messias. 
Han skulle give fremgang og lykke for det jødiske folk. 
     Men Jesus kaldte sig selv menneskesøn. Det var nok 
for at sige, at hans rige ikke kun omfatter jøderne, 
men alle folk. Hans kongedømme gælder alle folkeslag, 
stammer og tungemål. 
     Jesus var noget særligt. Han talte med styrke. Han 
handlede med stor kraft. Og folk har snakket om, hvem 
han dog kunne være. Mange mente åbenbart, at han kom 
fra fortiden, at han var opstået fra de døde. Han var 
Johannes Døberen, som var vendt tilbage fra døden, 
eller en af profeterne. Folk kunne mærke, at Jesus 
lignede de store mænd fra det gamle testamente. Måske 
kunne de også mærke, at der var noget himmelsk og 
overnaturligt over Jesus, som en død, der var blevet 
levende igen. Men der var uenighed om, hvem Jesus kunne 
være. 
     Disciplene derimod var enige om det. Jesus er 
Kristus, den levende Guds søn. Jesus kommer ikke fra 
fortiden men fra fremtiden. Det er vigtigt at vide hvem 
Jesus er. Hvis Jesus kommer fra fortiden, så er det det 
gamle han bringer tilbage. Hvis Jesus kommer fra 
fremtiden, er det noget nyt, noget afgørende nyt for 
verden, som Jesus bringer. 
     Forskellen mellem profeterne og Jesus er, at 
profeterne bragte budskab fra Gud.  Jesus kommer ikke 
kun med nye ord fra Gud. Han kommer med nyt liv fra 
Gud.  Profeterne talte hårdt og opmuntrende til det 
jødiske folk for at bevare dem som Guds folk. Jesus 
taler og skaber et nyt folk, et nyt rige.  Jesus 
bringer himmeriget, kongedømmet fra himlen, det evige 
liv. I slutningen af Johannes evangeliet står der: 
Dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er 
Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have 
liv i hans navn. 
     Det er vigtigt at tro på Jesus som Guds søn. Jesus 
har sagt meget klogt, så man kunne tro, at han var en 
klog mand. Jesus har gjort meget godt, så man kunne 
tro, at han var et godt menneske. Men når vi tror, at 
Jesus er den levende Guds søn, så vi ser, hvad Jesus 
virkelig bragte: et nyt rige, himmeriget, hvor der er 
fred og evigt liv. 
     Fordi Jesus er Guds søn, kan han føre os ind til 
Gud.  Hvis Jesus kun var klog, så kunne han gøre os 
kloge. Hvis Jesus kun var god, så kunne han gøre os 
gode. Men Jesus er Guds søn, derfor kan han gøre os til 
Guds børn.  Himmeriget består nemlig ikke af kloge og 
gode og voksne og modne, men af børn. 
     Der kan være perioder, hvor små børn hele tiden 
løber efter deres forældre, tager moderen i kjolen, 
hænger sig fast i faderens ben, beder om at komme op. 
Forældrene mærker det som udtryk for kærlighed, at 
barnet ikke kan leve uden sin mor og far. Det er også 
et behov for ømhed og tryghed. Og det vil en mor og en 
far gerne give sit barn. 
     Jesus er Guds søn. Han sagde bare Far til Gud. Og 
Jesus gav os lov til det samme. Vi må være som små 
børn, der får ømhed og tryghed og kærlighed i Guds 
favn. Vi må hænge Gud om benene. Vi må bede Gud om at 
komme op til ham. 
     Når Jesus er Guds søn, betyder det, at Gud selv 
kommer til os i ham. Vi møder Gud.  Vi lærer Gud at 
kende.  Vi har adgang til Gud i Jesus. Der er åbent. 
Der er frit for os til Gud. Som Guds søn kunne Jesus 
have været som Johannes Døberen, hård og krævende.  Og 
vi ville føle, at der var lukket til Gud.  Eller Jesus 
kunne have talt med fine og kloge ord, som vi ikke 
forstod.  Og vi ville føle, at Gud ikke er for os 
almindelige mennesker. Men Jesus kaldte Gud far og gav 
os lov til det samme. Derfor er det himmeriget, som 
Jesus bringer. 
     Jesus priser Peter salig, fordi han har set, at 
Jesus er Kristus, den levende Guds søn. Og Jesus siger, 
at troen har Peter ikke fået fra sig selv eller fra 
andre mennesker, men fra Gud. Det er Gud, som har 
åbenbaret det for Peter. Hvorfor kunne mennesker ikke 
selv se, at Jesus var Kristus.  Hvorfor troede folk, at 
han kom fra fortiden, når han kom fra fremtiden. Det 
var fordi han ikke svarede til deres forventninger. Han 
optrådte ikke som en konge. Ja, han optrådte ikke 
engang som den menneskesøn, der var omtalt i den 
hellige bog, bibelen, at alle folk skulle tjene 
menneskesønnen. Jesus sagde jo tværtimod: 
Menneskesønnen er ikke kommet for at lade sig tjene, 
men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for 
mange. 
     Det var skjult, at Jesus er Guds søn.  Jesus 
takker et sted Gud, fordi han har skjult Guds rige for 
de vise og kloge, men åbenbaret det for de umyndige. 
Gud ville, at himmeriget ikke kun er for nogle få, som 
kan meget og er sikre på sig selv. Gud ville, at alle 
kommer ind i Himmeriget, også dem, der ikke kan meget, 
og det er jo for at vi skal stole på Gud og ikke på os 
selv. Det må også de vise og kloge lære for at komme 
ind i Guds rige. Vi kan ikke frelse os selv. Det må vi 
lære. Gud sendte frelseren til os, for at vi skal have 
livet i hans navn. 
     I første Johannes brev står der: Den sejr, som har 
overvundet verden, er vor tro. Og hvem andre kan 
overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds 
søn. Og Johannes fortsætter: Dette har jeg skrevet til 
jer, der tror på Guds søns navn, for at I skal vide, at 
I har evigt liv. Og dette er den frimodighed, vi har 
over for ham: at hvis vi beder om noget, som er efter 
hans vilje, hører han os.  Og når vi ved, at han hører 
os, hvad vi end beder om, så ved vi også, at vi 
allerede har fået det, vi har bedt ham om. 
     Når vi beder Gud om, at han selv åbenbarer sin søn 
for os, så vi tror på Jesus Kristus, så får vi det, som 
vi beder om, ja, så har vi allerede fået det. Bed, så 
skal I få. Søg, så skal I finde. Bank på, så bliver der 
lukket op for jer. Lettere kan det ikke være. Jesus har 
jo nøglerne til Himmeriget, og de nøgler bruger Jesus 
ikke til at låse med, men til at åbne med, så der er 
fri adgang for os til Gud. De nøgler har kirken fået, 
så vi her må høre det glade evangelium: I må være 
frimodige over for Gud. Gud har selv åbnet op for jer, 
så ingen tunge porte, heller ikke dødens porte, kan 
lukke jer ude fra Gud. 
     Paulus skriver i sit brev til Kollosenserne: Gud 
friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin 
elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes 
forladelse. 
     Jesus var jo Guds søn ved at han gav sit liv for 
os som løsesum. Jesu eget liv er nøglen, som har åbnet 
op for os ind til Gud, for at vi må leve trygt som Guds 
børn. Det får vi i troen på Jesus Kristus, den levende 
Guds søn. 
 
NY PRÆDIKEN 
 
     Når man er til eksamen, skal man helst svare 
rigtigt på spørgsmålene. I stykket i dag tager  
Jesus disciplene til eksamen. Hvem 
siger I, at jeg er?  spørger han. Og Peter svarer 
rigtigt.  Og så skulle man vente, at Peter havde 
bestået den eksamen. Men for det første skal vi lægge 
mærke til, at Peter ikke giver det rigtige svar, fordi 
han er vidende og klog. Jesus siger jo lige efter, at 
Peters bekendelse ikke kommer fra ham selv, men fra 
Gud.  Det er ikke Peter, som har fundet frem til 
sandheden. Det er Gud, som har lagt sandheden foran 
Peter og åbenbaret den for ham. Og for det andet kan vi 
se kort tid efter, at Peter i sig selv ikke er særlig 
klog. Han prøver at forhindre, at Jesus skal lide og dø 
og opstå. Og Jesus må sige: Gå væk fra mig Satan. 
     Når vi ellers er til eksamen, så er det helt op 
til os selv, om vi består. Vi skal læse stoffet 
grundigt. Vi skal øve os i at huske, så vi kan give de 
rigtige svar.  Men når vi er til eksamen i kristendom, 
så er det ikke op til os selv. Dér bliver vi aldrig 
kloge nok, så vi selv kan finde frem til sandheden og 
huske den. Det er kun Gud, som kan give os sandheden og 
som kan holde os ved den.  Hvis ikke Gud bliver ved at 
styrke troen i os, så tænker vi straks mennesketanker, 
sådan som Peter gjorde. Han ville hindre Jesus i 
Korsdøden og opstandelsen, hindre Jesu frelsesgerning, 
fordi Peter ikke kunne forstå, at det var nødvendigt 
Jesus skulle lide. 
     Peter er en af de største blandt de første 
kristne.  Når han, som er den største i kirken, kan 
være så ustabil, at han det ene øjeblik siger sandheden 
og det næste øjeblik viser, at han ikke har forstået 
spor, så kunne man fortvivle. Man kunne mene, at 
kirken, som jo består af mennesker, der ligner Peter, 
at kirken er meget svag og at de kristne ikke er til at 
stole på, fordi de svinger mellem at forstå Gud og 
misforstå Gud, akkurat som Peter gjorde. 
     Men jeg mener lige modsat, at netop fortællingen i 
dag viser, hvor stærk kirken er. Den er stærk, ikke på 
grund af vores klogskab og tro, men fordi Gud selv 
bevarer sin kirke. Kirken står fast, fordi det er Gud 
selv, der bliver ved med at åbenbare frelsen for os, 
frelsen som er Jesus Kristus. Når vi ser tilbage i 
historien, har kirken været gennem farlige perioder. 
Truslerne mod kirken kom enten udefra eller indefra. 
Der var tider med forfølgelser, hvor kristne måtte 
skjule sig. Eller der var tider, hvor kirken havde 
medgang, og hvor den fik så stor magt, at kristne blev 
fristet til misbrug. Det var lige farligt, truslerne 
udefra eller fristelserne indefra.  Men gennem det hele 
bevarede Gud sin kirke. Den ændrede sig ikke, når der 
var stor tilslutning eller når der var lille 
tilslutning. Jesus siger, at Dødsrigets porte ikke skal 
få magt over kirken. Det betyder, at kirken ikke vil 
blive opslugt af døden eller intetheden, kirken vil 
ikke forsvinde. Når Jesus så sikkert kan sige, at 
kirken vil bestå, på trods af de kristnes uforstand og 
vankelmod, så er det jo fordi det er Gud selv, som vil 
bevare kirken.  Kirkens grundlag er klippefast. 
     Vi skal ikke være bekymrede på kirkens vegne eller 
tvivle på kirkens budskab, også selv om vi kunne have 
mange gode grunde til det. Også på Jesu tid så det hele 
usikkert ud. Der var altfor mange meninger om Jesus. 
Peter sagde sandheden, men også han var så usikker, at 
han det næste øjeblik faldt fra sandheden.  Men det 
viser, at vi alle, om vi er store eller små kristne, 
kun kan bygge på Gud. Og det er kun fordi Gud selv 
bygger sin kirke, at den kan bestå. Gud bliver ved med 
at åbenbare sin søn for os. 
     Når Jesus siger, at Peter er den klippe, som 
kirken er bygget på, så betyder det altså ikke, at det 
er Peters fromhed vi skal holde os til. Det kan vi også 
læse i Apostlenes gerninger, hvor Peter engang 
helbredte en lam ved templet i Jerusalem og en stor 
skare stimlede sammen og undrede sig over det, som 
Peter havde gjort. Men han sagde: " Hvad er I så 
forundrede over, og hvorfor står I og stirrer på os, 
som om det var ved vores egen kraft eller fromhed, vi 
havde fået denne mand til at gå?  Abramhams og Isaks og 
Jakobs Gud, vore forfædres Gud, har ophøjet sin tjener 
Jesus til sin herlighed..." og Peter fortæller videre 
om Jesu liv og død. Det er altså ikke på grund af 
Peters kraft eller fromhed vi skal tro, men på grund af 
Jesus, Guds søn. 
     Kirken er kun stærk, når den ikke bygger på sig 
selv og vil vise sig selv frem, men glemmer sig selv og 
kun viser hen til Jesus. Det er ikke kirkens eller de 
kristnes fromhed og kraft vi skal tro på, men på Jesus. 
I den forstand skal vi fornægte os selv. Jesus siger 
jo: Hvis nogen vil følge mig, skal han fornægte sig 
selv og tage sit kors op og følge mig. At bære et kors 
er det samme som at være en dødsdømt forbryder, der har 
fået den hårdeste straf.  Det betyder, at vi er som 
nogle, der ingen ære har, som vi kan prale af. Vi er 
som nogle, der har mistet alt, er gået fallit, vi ejer 
intet, som kan vi kan betale med, når vi vil ud af 
vores ulykke. Jesus vil have os til at indse, hvor 
svage vi er, så vi alene sætter vores håb til Guds 
frelse.  Men Jesus vil også give os den trøst, at selv 
om vi ligner forbrydere, der kommer med vores fallitbo, 
så må vi være med i hans kirke.  Selv om Jesus måtte 
sige til Peter: Gå væk fra mig, Satan" så beholdt Jesus 
alligevel Peter mellem sine disciple og lod ham følge 
sig. 
     Jesus viste tydeligt, hvori frelsen består, nemlig 
tilgivelse, ja, tilgivelse af de værste syndere. Og den 
magt har Jesus givet til os svage kristne, at række 
tilgivelsen videre. Vi har fået nøglerne til 
Himmeriget.  Hvad vi løser på jorden, er løst i himlen, 
og hvad vi binder på jorden, er bundet i himlen. Det er 
en stor magt, som Jesus har givet kirken.  Og vi skal 
lære af ham, hvordan vi skal bruge den magt. Han lagde 
aldrig forbandelse på mennesker. Han løste mennesker. 
Og han bebrejdede netop farisæerne fordi de bandt tunge 
og uoverkommelige byrder sammen og lagde dem på 
menneskers skuldre, eller fordi de lukkede himmeriget 
for mennesker.  Selv lagde Jesus ikke byrder på nogen 
og han åbnede himmeriget for alle. Og det er hans ord, 
som kirken må give videre. 
     Det er store ord i vores lille mund, når vi 
kristne må sige til enhver vi møder: Du er tilgivet. du 
kommer i himlen.  Det er som om vi sætter os i Guds 
sted. Er det ikke Gud som dømmer.  Og kan vi vide om os 
selv eller andre, hvordan Gud vil dømme. Ja, kirken har 
fået ret til at løse og binde.  Jeg som præst bruger 
den magt Jesus har givet til at løse folk fra deres 
synder, at forkynde Guds tilgivelse, og dem, som kirken 
har løst her på jorden, er også løst i himlen. Nøglerne 
til himmeriget, det er en stor magt.  Når kirken siger: 
du er tilgivet, så er himlens dør åbnet for dig og der 
er intet, som kan lukke den.  Det er den samme magt, 
som Jesus havde. Farisæerne undrede sig over ham, når 
han sagde til et menneske: du er tilgivet.  De mente, 
at det kun var Gud, som har den magt til at løse eller 
binde et menneske, lukke eller åbne himlen for et 
menneske.  Men Gud havde givet Jesus den magt, og den 
giver han videre til kirken, som består af os svage 
kristne, der kun kan leve på tilgivelsen. Men den må vi 
også være sikre på, hvilke syndere vi end er. 
 
  
 
 


  			
Tryk her tilbage præd 2. tekstr
Tryk her tilbage til forside
Siden er opdateret den 060798
Mogens Agerbo Baungård, sognepræst i Moltrup og Bjerning, email