Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Der er nogle af Jesu ord, som jeg har svært ved at
forstå. Eller det er snarere sådan. Jeg kan godt se det
er rigtigt det som Jesus siger. Men jeg ved bare, at
jeg aldrig kunne leve efter det. Det gælder ordene i
dag: Sælg jeres ejendele og giv det hele til de
fattige. Jesus mener, at vi går for meget op i det
jordiske, i tingene. Og det ville være en befrielse at
slippe det hele. Jeg tror, at vi så fik et hele andet
syn på livet. I stedet for at bruge så mange tanker og
kræfter på at holde styr på det vi ejer, ville vi få
tid til at være sammen og være gode mod hinanden.
Men min fornuft siger mig, at det aldrig kunne gå.
Tænk hvis alle gjorde, som Jesus sagde. Markerne ville
ikke blive tilsået. Fabrikkerne ville gå i stå. Ja, hvis
alle skulle følge Jesu ord og sælge deres ting, så var
der ingen, som kunne købe dem.
Min erfaring siger mig også, at de fleste af os
ikke kan undvære de daglige pligter. Om det er lidt
eller meget vi gør, så er det som en gave fra Gud, at
der er noget vi skal. Vi ville føle vores dage som et
stort kaos, hvis vi ikke havde bestemte pligter vi hver
dag skal igennem, hvad enten det er på arbejde eller i
fritiden.
Og mit hjerte siger mig, at de fleste af os ikke
kan undvære vores familie, og for at være sammen må vi
arbejde og eje noget. Ellers kan man ikke have et hjem
og sørge for hinanden.
Hverken med min fornuft eller min erfaring eller
mit hjerte kan jeg følge Jesu ord. Også selv om jeg
godt kan se, at Jesus har ret. Vi ville være ægte
mennesker, som hvilede i troen på Gud, hvis vi intet
ejede og bare tog hver dag som den kom. Det er sådan
blomsterne gror. De syr ikke. Og dog er de klædt smukt
på. Eller fuglene, de får hver dag det som de trænger
til. Lige så fri og ubekymrede skulle vi leve. Synge
dagen lang til Guds ære. Det gør børnene. De føler ikke
dagene, som et stort ansvar, der hviler tungt på deres
skuldre. Nej, børnene går tit rundt mens de leger og
fløjter og synger. Vi voksne bruger i perioder alt for
mange tanker på et problem og tager det meget tungt og
så viser det sig, at det løser sig af sig selv.
Jesus har ret i det han siger og dog kan vi ikke
få os til at sælge alt hvad vi ejer og give det til de
fattige. Er vi så fortabt. Er der ingen frelse for os.
Har vi mistet skatten i himlen, den ægte skat, som ikke
kan stjæles eller ruste op.
Nej, for det første skal vi lægge mærke til det,
som Jesus begynder med at sige: Frygt ikke, jeres
himmelske Far har besluttet at give jer riget. Den tro
omfatter også os. Den tro tager al fortabelse og
fortvivlelse fra os. Den tro skal give os lidt af den
ubekymrethed som børnene lever i.
For det andet skal vi huske, at Jesus mange gange
sagde til mennesker, som han helbredte: Din tro har
frelst dig, gå hjem med fred. Jesus løste mennesker fra
deres sygdomme og sendte dem hjem. Og det var jo for at
de skulle leve med deres familie i glæde og fred. De
skulle arbejde igen og leve som almindelige mennesker.
Der var endda engang en far, som havde en syg søn
og som kom til Jesus og bad om hjælp. Manden bad om, at
Jesus kun sagde et ord så ville den syge søn blive
rask. Og Jesus udbrød: Større tro har jeg ikke set hos
nogen mennesker. Og Jesus sagde til manden: Gå hjem.
Din søn lever. Jesus roste manden for hans tro og
sendte ham hjem, så han kunne leve sammen med sønnen og
familien, som han elskede højt.
Der behøver altså ikke være nogen modsætning
mellem troen og vores almindelige liv. Som kristne må
vi gerne holde af vores familie og vores hjem og glæde
os over dagene, som vi har sammen.
I Paulus breve vi måske ane, at der har været
problemer, fordi nogle kristne tog Jesu ord
bogstaveligt og holdt op med at arbejde. Paulus skriver
i sit første brev til tessalonikerne: Vi formaner jer
til at sætte en ære i at leve stilfærdigt og passe
jeres egne sager og selv arbejde med jeres hænder, så
at I lever ordentligt i jeres omgang med dem udenfor og
ikke mangler noget. Måske gik nogle af de kristne rundt
i deres by og tiggede mad og gjorde nar af dem, der
havde travlt. Paulus skriver også i sit andet brev til
tessalonikerne: Vi har hørt, at der er nogle blandt
jer, der lever uordentligt. De abrejder ikke, men
blander sig i ting, som ikke kommer dem ved. Dem byder
og formaner vi ved Herren Jesus Kristus, at de skal
arbejde støt og stille og selv skaffe sig til livets
ophold.
Men til gengæld kan vi også se, at Paulus kender
Jesu ord om skatten, som ingen tyv kan stjæle og som
intet møl kan ødelægge. For Paulus skriver til
Timoteus: Dem, der er rige i den nuværende verden, skal
du byde, at de ikke må være overmodige og ikke sætte
deres håb til usikker rigdom, men til Gud, som rigeligt
skænker os alt, hvad vi behøver. Du skal byde dem at
gøre godt og være rige på gode gerninger, at være
gavmilde og dele med andre og samle sig en skat som en
god grundvold for den kommende tid, så de kan gribe det
virkelige liv.
Jeg undrer mig nogle gange over den store
sammenhæng der er i vores bibel. Paulus er ikke Jesus,
Guds søn. Men Paulus breve er i vores bibel, fordi
Paulus på enestående måde fører os til troen på Jesus.
Paulus udlægger og fortolker Jesu ord, så der går et
lys op for os, troens lys, troen på Guds søn.
Paulus siger, at det virkelige liv får vi ikke fra
jordisk rigdom. Den er usikker. Det virkelige liv får
vi i troen på Gud, som rigeligt skænker os alt, hvad vi
behøver. Det virkelige liv får vi i håbet om det, som
skal komme. De rige prøver at skrabe så meget sammen,
at de har nok at leve af nu. Det går deres dage med.
Men vores dage er kun ægte gode, når vi lever ud af det
som skal komme, Guds rige.
Jesus siger det sådan: I skal have kjortlen bundet
op om lænderne og have lamperne tændt og være som
mennesker, der venter på, at deres Herre kommer.
Det var i øvrigt Guds ord til Moses, da jøderne
skulle frelses ud af slaveriet i Ægypten og være Guds
folk. Den sidste aften før de skulle rejse, da skulle
de have kjortlen bundet op om lænderne og have sandaler
på fødderne og stav i hånden. I al hast skulle de spise
deres påskemåltid. Sådan befalede Gud Moses, for nu var
befrielsen nær.
Når Jesus bruger de samme ord til os, så betyder
det, at Jesus kommer igen for at frelse os. Det skal vi
vente på. Det skal vi se frem til. Det skal være håbet
i vore dage, så vi lever virkeligt, lever som om hver
dag er den sidste, glæder os over hvert øjeblik som en
kostelig gave fra Gud og derfor glæder os endnu mere
til at Guds herlighed bliver åbenbaret, hvor vi skal
være sammen med Gud og alle vores kære.
Apostlen Peter skriver det sådan: Vær årvågne, gør
sindet rede, bind op om lænderne, og sæt alt jeres håb
til den nåde, der gives jer, når Jesus Kristus
åbenbares.
Også vi, som ikke har solgt alle vores ejendele og
givet det til de fattige, også vi må leve på det håb,
at det er nåde og tilgivelse, som venter os, når Jesus
åbenbares. Det er befrielsen og frelsen, som venter os.
Frygt ikke, jeres himmelske Far har besluttet at give
jer riget.
ny prædiken
Lige før vores prædikestykke i dag skriver
evangelisten Lukas, at vi ikke selv kan lægge en dag
til vores liv ved at bekymre os. Når vi altså ikke
engang formår det allermindste, hvorfor bekymrer vi os
da for det øvrige. Og i vores stykke i dag begynder
Jesus med at sige: Frygt ikke, du lille hjord, for
jeres FAr har besluttet at give jer Riget. Vi kan ikke
lægge en dag til vores liv. Men Gud kan lægge en
evighed til vores liv. Og Gud vil gøre det. GUd har
besluttet det. Derfor skal vi ikke bekymre os. Vi skal
ikke være bange.
Frygt ikke du lille hjord. Det er et af de
skriftsteder i bibelen, som jeg vil kalde et kernested.
Og hvert ord i det skriftsted fortæller os meget. For
det første må Jesus jo vide, at vi kan være bange og
bekymrede, når han siger: frygt ikke. Også vi vor tid,
hvor vi er sikret mod at sulte her i Danmark, så tror
jeg, at der mange mennesker, som lever i frygt. De, som
har arbejde, frygter, at de skal miste. De, der ikke
har arbejde, frygter, at de aldrig igen skal få noget
at bestille. Når vi er raske og hører om andre, som
pludselig må på sygehuset, så må vi tænke, hvornår det
er vores tur. Og de syge tænker kun på, om de dog ikke
snart kommer sig. Selv her i Danmark, hvor vi er så
sikret, når vi tænker på fremtiden, er vi alligevel
usikre og ved ikke hvordan det skal gå. Men Jesus siger
også til os Frygt ikke, du lille hjord. Ligesom
Danmark er et lille land, og vi kan tænke, hvordan vi
få millioner kan klare os over for alle de andre
millioner, der f.eks. er i Europa, som har besluttet
et, mens vi har besluttet noget andet. Sådan kan vi
kristne også føle os få og små, når vi tænker på alle
de problemer, som vil komme, og hvor vi skal tage de
rigtige beslutninger. Kan vi gennemskue det hele.
F.eks. når videnskaben kan ændre på generne eller
arveanlæggene på planter og dyr og mennesker. Hvor skal
vi sige stop og vil de høre på os. Også i vores eget
liv kan vi føle os få og små. Vi er en hjord, en flok,
et fællesskab, her i vores lille by, i vores sogn og
menighed. Hjælper vi hinanden nok? Eller lever vi hver
for sig i vores huse. Og går udviklingen herimod, at
vi bliver endnu færre her i vores sogn. Det kan vi
frygte.
Men når Jesus kalder os hjord, så betyder det en
flok, som er under opsyn. Ordet hjord på dansk har
egentlig med ordet hyrde at gøre. Og når Jesus kalder
os en hjord, så er det et kærligt ord han bruger, som
betyder, at han er vores hyrde, og at han vil føre os.
Derfor skal vi ikke frygte.
Der lyser en stor kærlighed ud af de ord: Frygt
ikke du lille hjord. Derfor er det også et af de
skriftsteder, som jeg tit tænker på og holder mig til.
Det er ligesom når en far hører sit barn græde om
natten, fordi barnet har onde drømme. Så stryger
faderen sit barn over kinden og hvisker: Du skal ikke
være bange, mit lille barn. For jeg er her. Jeg skal
nok passe på dig. Den tryghed må vi alle høre i Jesu
ord, når vi har onde drømme og føler os små.
Det gælder også os som kristen menighed, at vi
ikke skal være bange. Når jeg ved slutningen af en
gudstjenest beder takkebønnen til Gud og takker for
Guds velgerning, at Gud har givet os sit ord, ved
hvilket Gud også her hos os forsamler sin kristne
kirke. Så tænker jeg tit, at det egentlig er en
mærkelig tanke, at det ikke er os, som beslutter, at vi
vil i kirke. Nej, det er Gud, som har givet os sit ord
og det ord kalder os til kirke og samler os til en
kirke her i vores lille by. Og Gud vil blive ved med at
give sit ord. Gud vil blive ved med at forsamle sin
kristne kirke her hos os.
Det er den samme tanke, som Jesus siger et sted i
Johannesevangeliet. Han siger: Ingen kan komme til
mig, hvis ikke Faderen, som sendte mig, drager ham, og
jeg vil oprejse ham på den yderste dag. Når vi er en
kirke, er det altså ikke vore egen beslutning. Det er
Gud, som gør det. Gud drager os med sit kærlige ord.
Gud samler os til en menighed, en hjord. Og det er
hyrden, som holder hjorden sammen. Derfor skal vi ikke
frygte.
I vores prædikestykke i dag hører vi også, at vi
ikke skal have så meget besvær med vores egne
beslutninger, for det er Gud, vores himmelske Far, som
har besluttet at give os riget. Vores egne beslutninger
kan være gode nok, og der er meget vi skal tage
bestemmelser om. Men vi ved også inderst inde, at vores
beslutninger ikke er særlig holdbare. Der var engang en
politiker, som fik meget at høre for, at han sagde: Man
har et standpunkt til man tager et nyt. Men han havde
jo ret. Og hans ord er nærmest blevet et ordsprog hos
os.
Derfor er der en stor tryghed i Jesu ord i dag, at
det hele ikke hviler på vores beslutninger, men på, at
Gud, vores himmelske Far, har besluttet at give os
riget. Og Gud har ikke et standpunkt til han tager et
nyt. Det kan vi jo se af, at Gud ikke ændrede
beslutning, selv da hans eneste søn måtte gå i døden på
grund af det. Det er jo bevis på, at Gud ikke vil tage
sin kærlighed fra os mennesker, selv når vi mennesker
er mest onde og dræber Guds sendebud, Guds eneste søn.
Der er intet, som kan rokke ved Guds beslutning, at
give os riget, give himmeriget til os syndere.
Guds rige er altså en gave, som vi får, alene
fordi Gud har bestemt at det skal være sådan. Gud vil
være sammen med os. Gud vil samle os som sin hjord. Gud
vil have os i sit himmerige, hvor ingen onde drømme kan
nå ind. Det er den dejlig gave at få: himmeriget. I
salmen, som vi sange før prædikenen, siger Grundtvig,
at vi her i kirken mærker lidt af den gave, som Gud har
givet os. Her i kirken mærker vi et lille himmerige,
for vi hører Guds eget ord, men ej med tordenstemme; en
sagte lyd med guddoms-spor vi gladelige fornemme, og
derfor synger Guds børneflok med liflig klang højt af
glæde. Og grunden til at vi her i kirken mærker et
lille himmerige, det er jo, at vi hører om Jesus. Det
himmelsk er at høre på, hvordan Guds søn i støvet, som
spæd engang i krybben lå, fuldførte levnedsløbet. Det
er himmelsk at høre om Jesus, lige fra hans fødsel i
Betlehem, til det, som han fuldførte, døden på korset,
opstandelsen påskemorgen. Her i kirken mærker vi et
lille himmerige, fordi vi er inddraget i Jesu
levnedsløb, så vi må gå samme vej til vores
opstandelse. Og selv om der er meget, som vi kan være
bange for, og der kan være meget ondt, som vi skal
igennem, så hører vi her i kirken, hvor vejen ender,
nemlig hos Gud, når vi opstår fra de døde ind i Guds
lyse himmerige. Derfor skal vi ikke være bange. Frygt
ikke, du lille hjord, jeres himmelske Far har besluttet
at give jer riget.
ny prædiken
Jesus giver formaninger. Han fortæller os, hvordan
vi skal leve. Men han gør det med en forudsætning, som
vi skal huske hele tiden. Vi skal ikke handle af frygt.
Vi skal ikke tænke: har jeg nu gjort nok for at komme
ind i himmeriget. Vi kunne ellers nok blive bange, når
vi hører Jesu befalinger, at vi skal sælge alt, hvad vi
har. Sælg jeres ejendele og giv dem til de fattige. Det
har vi ikke gjort. Og det får vi ikke gjort. Han taler
om, at vi altid skal være vågne og parate, for Guds
rige kan pludselig komme uden nogen varsel, og så
skulle vi gerne være parate til at tage imod Jesus,
vores konge. Også ved den befaling kan vi blive bange
og tænke, at vores dage er fyldt med så mange gøremål,
at vi vist både i dagens løb og i fritiden om aftenen
for det meste er trætte og ikke har det store overskud
til at tænke på vores himmelske konge, som pludselig
kan stå foran os. Endnu mere bange bliver vi, når vi
hører om straf og prygl.
Men under alle formaningerne skal vi huske
forudsætningen. Det, som Jesus siger allerførst: Frygt
ikke, du lille hjord, for jeres Far har besluttet at
give jer riget. Det er forudsætningen for vores liv.
Der er en stor kærlighed i de ord: Frygt ikke, du lille
flok.
Der er også et andet sted, hvor Jesus giver mange
befalinger til os, og hvor han også begynder med
kærlige ord. Det er i bjergprædikenen. Dér begynder
Jesus med at sige: Salige er de fattige i ånden. Og
sådan føler vi os, som nogle, der ikke har så stærk en
ånd, at vi glad giver alt vores væk. Vi har ikke så
rig en ånd, at dag og nat tænker på Gud. Vi er fattige
i ånden. Men alligevel siger Jesus: Salige er de
fattige i ånde, himmeriget er deres. Salige er de som
sørger. Og de gør vi jo, vi sørger over os selv. Det er
sørgeligt som vi lever. Men Jesus siger: Salige er de
som sørger, for de skal trøstes. Salige er de, som
tørster efter retfærdighed. Og det gør vi jo. Vi ser
hvor lidt Guds retfærdighed præger vores liv og hvor
meget forkert vi gør. Men Jesus siger: Salige er de,
som tørster efter retfærdighed, for de skal mættes.
Det er begyndelsen på bjergprædikenen. Det er
forudsætningen for alle de bud, som Jesus dér giver os.
Sådan er det også i prædikestykket i dage.
Begyndelsen og forudsætningen er de meget kærlige ord:
du lille hjord, jeres Far har besluttet at give jer
riget. Du lille flok. Det betyder både at vi føler os
få og at vi føler os små og svage. Det at vi ser ud
til at være få, kunne være et tegn på at vi ikke
forvalter Guds ord rigtigt, så mange får del i
evangeliet og tager del i tjenesten af Gud. Det kunne
være et tegn på vores fallit, at det ikke er synligt,
ved stor kirkegang, at vi har gjort mange til Jesu
disciple. Vi kan også selv føle os små og svage. Vi
føler os fattige i ånden. Vi sørger over vores
mislykkede liv. Vi tørster efter et bedre liv. Vi
kommer ganske vist til gudstjeneste og går hjem igen.
Men hvilke følger har det for os i hverdagen. Vi
bliver ikke til helte, der har svar på alting. Men til
os, som ser ud til at være få og føler os små, siger
Jesus: Gud har besluttet at give jer riget. Ja, han
siger jeres far har besluttet det. Vi skal ikke se på
alt det, som kan tage modet fra os, vores lille antal
eller vores få heltegerninger. Vi må se hen til den,
som giver os mod, vores himmelske Far. Han ser på ikke
på, hvad vi udretter kirkeligt eller verdsligt. På
forhånd har han besluttet at give os sit himmerige. Det
er udgangspunktet for vores gudstjeneste både om
søndagen og i hverdagen.
Når det er Guds beslutning, betyder det, at den
står fast på trods af alt. Guds beslutning må vi stole
på. Det samme, når Jesus siger, at Gud vil give riget
til os, så betyder give, at det er til os, som vi er,
at Gud skænker sin salighed og himmelske rigdom og fest
uden at ænse vores åndelige fattigdom.
Det er udgangspunktet for vores liv. Guds
beslutning og Guds gave. Det er sket. Gud har besluttet
det. Men det er også endemålet. Det vil ske. Derhen
fører vores liv, ind i Guds rige, som han vil give os.
Derfor taler Jesus også med meget kærlige ord om vores
fremtid. Han siger at der venter en uudtømmelig skat på
os i himlen. Det, som vi går ind til, er som en
bryllupsfest. Ja, han siger at han selv vil tjene os.
Vi sidder til bords. Han vil sørge for os. Vi bliver
mættet med himmelske retter. Så høj en stilling får vi,
som æresgæster. Vi får endda så høj en stilling, at
sættes til at forvalte alt, hvad Gud ejer.
Mellem den positive begyndelse og den positive
slutning er Jesu formaningerne til os. Jesus sætter det
nok på spidsen, når han siger: sælg alt hvad I ejer og
giv det som almisse. Han ved godt, at vi ikke kan få os
til det. Han sætter det på spidsen for at få os til at
lytte, og for at give os den rigtige indstilling til
gods og guld. Selv om vi ikke sælger alt, hvad vi har,
så skal vi have samme indstilling til vores ejendele,
som havde vi givet det hele væk. Paulus skriver i 1.
korintierbrev: Tiden er knap. Herefter skal de gifte
være, som om de ikke var gift, de grændende , som om de
ikke græd, de glade, som om de ikke var glade, de, der
køber ind, som om de ingenting ejede, og de, der gør
brug af verden, som om de ikke havde nytte af den. For
denne verden går til grunde." Paulus siger jo ikke, at
man aldrig må købe noget og eje noget, men at dem, der
køber, skal være som om de ikke ejede. Vi må ikke gå op
i gods og guld, så det bliver vores livs interesse.
Vores opmærksomhed skal være rettet mod de mennesker,
som trænger til os. Dem skal vi give vores liv. Vores
opmærksomhed skal være rettet mod Gud. Ham skal vi
give vores liv. Man kunne ellers mene, at når Gud har
givet os livet og verden og himmeriget som en gave, så
må det være lig med, at det altsammen så også er vores.
Men Gud har ikke givet os et tomt liv, som vi skal
fylde indhold på. Vi har så at sige fået livet for at
give det videre. I Jesu lignelse har forvalteren fået
det liv, at sørge dem, der er under ham, give dem mad.
Det er at misbruge Guds gave, hvis forvalteren i stedet
slår karlene og pigerne og selv sætter sig hen og
spiser og drikker. Han får selv prygl, siger Jesus.
Det vi skal gøre, er altså hver dag at bruge Guds gaver
til os, som de er bestemt. Vi skal gøre godt mod
andre, og ikke være hårde og onde mod andre. Dem der
er grusomme mod andre og egoistiske, vil selv få den
behandling, som de har givet andre.
Ordet forvalter var et almindeligt billede på Jesu
tid, og en jøde ville straks tænke på, at det er Guds
ord og Guds bud, som er overgivet os til at forvalte.
Men Jesus taler ikke om noget religiøst eller himmelsk,
når han siger, at forvalteren er sat til at give
tjenestefolkene mad. Det er helt jordnært. Når Jesus
kalder os tjenere, ligger der også noget hverdagsagtigt
i det. Vores liv her er ikke himmelsk og helteagtigt,
men ganske almindeligt jordisk. Når man binder kjortlen
om lænden, betyder det, at man arbejder, ja, det er
hårdt arbejde, man forbereder sig til. Og det man
slider med, er altså ganske almindelig ting, som at
sætte mad på bordet for andre. Det er landmanden, som
sår kornet og høster det. Det er bageren, som bager
brødet og sælger det. Det er husmoderen eller
husfaderen, som skærer brødet i skiver og smøre det og
sætter det på bordet.
Men alligevel tager vores hverdage farve af den
begyndelse Gud har givet os og den slutning, som han
vil give os. Vores hverdage er præget af, at vores
himmelske Far vil give os riget, ja, at Guds rige er
nær. Vi må leve i vores hverdag med bevidstheden om, at
det er noget værd det ganske almindelige som vi gør,
for Gud har givet os at gøre det, og vi må leve i vores
hverdag med håbet om og troen på, at Gud vil give os
endnu mere. Det må fylde vores hverdage, så de får
mening.
Vores liv er ikke tomgang, hvor meget vi end kan
føle det, når vi ser på de pligter vi udfører igen og
igen, dag ud og dag ind. Livet er i opbrud, fordi Guds
rige er nær. Det dobbelte gælder for vores liv, at vi
må leve en almindelig hverdag, og samtidig være hævet
over hverdagen, fordi noget stort skal ske.
Det vi skal leve ud af er altså ikke frygt. Vi
skal leve ud af det gode som er sket, og det gode som
vil ske. Fordi vi er omgivet af Guds glæde både som
vores fortid og vores fremtid, skal vi leve med glæde
og godhed.
I den salme, som vi startede gudstjenesten med,
står det meget smukt: Og ej på verden vil jeg bygge,/
om lykken end vil med mig stå;/ men alt som dagen sig
mon rykke,/ vil jeg min sjæl alt minde på,/ at glasset
rinder, tiden går,/ og evigheden forestår.
Amen.
ny prædiken
For et år siden var der en serie i fjernsynet for
børn. Den handlede om en skat, som en pige fandt. Det
var en kasse fyldt med penge. Pigen viste den til sine
venner. Filmen var meget spændende, men også lidt
uhyggelig fordi skatten jo var gravet ned af
forbrydere, som ville skjule et udbytte fra et røveri.
Og disse tyve fandt frem til børnene og tog én af dem
til fange for at få deres rov tilbage. Mange eventyr og
børnebørne handler også om skatte. Dels er det jo
spændende at finde den. Det kan ske ved at man har et
kort, som viser, hvor man skal lede. Eller det kan ske
ved et tilfælde, at man pludselig graver et sted og
finder en kiste og åbner den, og så ser man en masse
strålende guld. Men det er også spændende at tænke på,
hvem der har gemt skatten om det er forbrydere eller om
den stammer helt fra gammel tid og man gerne må beholde
den. Så er man jo meget heldig, pludselig at få en
masse penge uden at have arbejdet for det. Voksne har
vel samme drøm om pludselig at få en uventet arv eller
vinde en million i tips.
Jesus har også fortalt en historie om en mand, der
pludselig fandt en skat i en mark, og han holdt det
hemmeligt og af glæde af det gik han hen og solgte alt
hvad han havde og købte den mark. Jesus begyndte den
historie med at sige: Med Guds rige er det som med en
mand.
Den skat Jesus taler om er altså Guds rige. Det er
ligeså strålende og kostbart som en kiste fyldt med
guld og ædelsten. Den skat får vi også uden at vi har
arbejdet for den. Jesus siger jo i dag: Frygt ikke,
jeres Far har besluttet at give jer riget. Den skat er
i himlen og den er uudtømmelig. Børnene i
fjernsynsserien begyndte at bruge de penge, de havde
fundet. Og til sidst ville de have brugt alle pengene,
hvis altså det var endt med at de blev nødt til at gå
til politiet, for at tyvene kunne blive arresteret.
Jesus derimod taler om en skat som er uudtømmelig. Hvor
meget man end bruger af den, så bliver der ved med at
være kostbarheder i den skat, Guds rige, som vi har i
himlen. Dér er ingen tyve, som kan komme og tage den
skat fra os. Dér er intet at være bange for.
Hvordan får vi fat i den skat? Skal vi først have
et skattekort for at finde frem til Guds rige. Nogle
steder ser det ud som om Jesus har givet nogle
anvisninger på vejen hen til Guds rige. Han har sagt,
at vi skal gå ad en snæver vej. Men så har Jesus også
sagt, at han går foran og kalder på os. Vi skal bare
gå i hans fodspor. De er som pile, der viser os vej. Og
da vil vi finde en meget smal dør. For nogle er døren
så lille som en nåleøje. Det ser altså ud som om det
er helt umuligt for dem at komme ind. Men så har Jesus
også sagt at vi bare skal banke på, så vil der straks
blive lukket op. Og Jesus har sagt, at det der ser
umuligt ud for mennesker. Det er ikke umuligt for Gud.
Det er altså både meget svært at finde den skat vi
hører om i prædikestykket i dag, og det er samtidig
meget let. Vi vil selv have svært ved. Men det er let
for Gud og Jesus at føre os hen til den. Vi skal bare
bede om hjælp, så får vi det.
I prædikestykket i dag kan vi se en af grundene
til at det er så svært for os at finde ind i himlen.
Jesus siger, at vi skal sælge alt hvad vi har og give
det til dem, som trænger til hjælp. Det kan vi ikke.
Men Jesus siger nu også mest som et billede, akkurat
som han gjorde det i lignelsen om manden der fandt en
skat i en mark, om den mand sagde Jesus, af glæde over
sit fund solgte manden alt, hvad han havde og købte
marken. Det er var i en lignelse. Den skal ikke
forstås bogstaveligt. Den betyder, at manden fandt
noget, som var meget mere værd, end alt hvad han ellers
havde. Hellere end gerne solgte han al hans ejendom.
For han kunne få noget, som var meget mere værd, nemlig
skatten, som ingen kendte til, som var skjult i marken.
Sælg alt hvad I har og giv det som almisse. De ord
er en lignelse, som betyder, at vores tanker, vores
hjerte skal vi have hos Gud. Når vi er optaget af
noget, så tænker vi kun på det. Hvis det er en ting vi
ønsker os, så tænker vi på den, med det samme vi slår
øjenene op om morgenen. Det kan også være et problem,
vi ikke kan finde ud af og som vi tager meget tungt. Så
kan vi slippe for det. Det kommer hele tiden frem i
tankerne. Jesus siger det er forkert. Vores tanker,
vores opmærksomhed skal vi vende mod Gud. Så vil vi
iøvrigt opdage at de problemer, vi tog så alvorligt og
de ting, vi slet ikke kunne leve uden, de er alligevel
ikke så vigtige. Det værste ved ting er jo, at de
bliver gamle, eller de forsvinder og ødelægges, eller
tyve stjæler dem. Derimod når vi vender vores hjerte
mod Gud, så finder vi en skat, som ikke kan forældes
eller forsvinde eller blive stjålet.
Sælg alt hvad I har. Det betyder altså nok: dine
ting skal du slippe ud af dine tanker. Dine ting skal
ikke optage dig og ødelægge dit liv. Dine tanker skal
være klare og nærværende. For det er jo det andet som
sker, når vi er meget optaget af noget vi ejer, at vi
bliver helt fraværende af det. Jesus siger at vi skal
være til i hvert øjeblik, som om det var det sidste.
Hav bælte om lænd og lysene tændt. Det betyder, at vi
hele tiden er parate og vågne.
Men det kan vi da ikke. Vi kan hverken sælge alt,
hvad vi har, eller altid være parate og vågne. Vi har
svært ved at slippe vores eget ud af vores tanker. Vi
har svært ved at få klare og nærværende tanker. Det er
en smal vej at gå på. Vi vil ikke kunne klemme os
igennem.
Jesus vil vise os, at vi intet selv kan gøre for
at nå frem til skatten, Guds rige. Det gives til os.
Frygt ikke, du lille hjord. Jeres Far har besluttet at
give jer riget. Det er vel også derfor Jesus
sammenligner os med slaver. I to lignelser taler Jesus
om tjenere eller slaver. De første venter på, at deres
herre kommer hjem, for at de så kan tjene ham. Men så
sker det mærkelige, at straks han kommer inden for
døren, så siger han, at de skal sætte sig tilbords og
så begynder han at bære mad ind til dem og servere for
dem. Det er den omvendte verden, Jesus taler om. Den
anden tjener skal egentlig sætte mad frem og servere
for arbejderne på godset, men i stedet for at sørge for
dem, så tænker han kun på sig selv, og laver en stor
fest for sig selv med mad og drikke. Og dem han skulle
sørge for, dem slår han i stedet.
I den sidste lignelse kan vi iøvrigt se, at det
kun er vores ting, vi skal slippe ud af vores tanker.
Det er ikke vores medmennesker, vi skal holde op med at
tænke på. Det er ikke i den forstand, at vi altid skal
vende vores øjne og sind mod himlen. Nej, vi er sat til
at tjene hinanden og tage os af hinanden. Det skal vi
gøre lige til sidste. Det skal vi gøre vågent og
opmærksomt.
Man kan vel også sige, at selv om skatten er i
himlen. Så siger Jesus jo at den er uudtømmelig, og det
må betyder, at vi allerede nu kan begynde at trække på
den rigdom, som venter os.
Ja, det er det mærkelige ved Jesu ord. Han kalder
os på samme tid slaver og rige. Han sammenligner sig
selv både med en Herre, en godsejer, og en tyv. Han
taler om alt det der er givet os og samtidig at der
kræves meget af den, som har fået meget betroet. Når
der er givet os en utrolig skat i himlen, så kræves der
altså også utrolig meget af os. Mærkeligt er det også,
at Jesus taler om, at den som ikke gør, hvad der bliver
sagt, han får prygl. Sådan taler Jesus ikke andre
steder. Vi kan da også se, at Jesus aldrig slog nogen.
Alt det mærkelige - hvis det var et skattekort,
som skulle fortælle os vejen til skatten, så måtte vi
indrømme, at vi både har svært ved at forstå
indstruktioner og vi har også svært ved at udføre dem -
men alt det mærkelig siger Jesus netop for at få os ind
på den rette vej, så der bliver ryttet op i vores
tanker, så de vendes fra vores eget. Så vi ikke er så
bange for alt det, vi ellers går og frygter. Og i
stedet gør det vi er sat til: at hjælpe hinanden og
glæde os over Gud.
Det er jo skatten, som Jesus vil vise os frem til
med alle hans mærkelige ord, som vender op og ned på
os. Den skat Jesus fører os frem til er glæden hos Gud.
Den glæde må vi allerede leve af nu. Den er
uudtømmelig. Der er jo ellers så meget som kan gøre os
triste og trætte, alle problemerne og bekymringer, alt
det vi mister og som bliver taget fra os. Men den
glæde som venter os hos Gud, den kan ingen tage fra os.
Den er uudtømmelig. Vi må leve i den nu og til evig
tid.
Amen.
|
|