Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Alle mennesker har drømme om natten. Det er bare
sjældent vi husker vores drømme. Når der er meget
dramatiske drømme, så sidder de stadig i os, når vi
vågner. Men de fleste drømme har vi glemt.
Drømmeforskerne mener, at det er livsnødvendigt for os
at drømme. Og de mener, vi gør det mange gange i løbet
af en nat. Forskerne er bare uenige om, hvad funktionen
af drømmene er. Nogle mener, at det er det ubevidste i
os som kommer frem om natten, alt det er som er
sandheden om os, og som vi ikke altid vil indse. Andre
forskere mener, at det er alle vores indtryk, som
bliver sorteret om natten og nogle af dem bliver så
kasseret og smidt ud. Drømmene renser os så det
vigtigste bliver tilbage.
Meget af det som Jesus fortalte ligner
drømmebilleder. F.eks. når han idag siger, at alle
vores hovedhår er talt. Det er kun i drømme at vi kunne
forestille, at man sad og talte hårene på et menneske.
Det ville tage lang tid og det ville være helt
unødvendigt. Eller tag ordene om den, der kan ødelægge
sjæl og legeme i helvede. Det lyder som et mareridt.
Eller den store forskel, at der hvisker noget i øret,
og det kan man råbe ud fra taget, det flade tag, som
alle huse har i Israel. Den forskel er også helt
drømmeagtig, at man står i en mørk gyde og der hviskes
noget i ens øre, men det råber man ud fra taget ved
højlys dag.
Jesu ord ligner drømme. Ordene i gudstjenesten er
som drømme, og det på flere måder. Først på den måde at
gudstjenesten ikke altid vurderes højt nok eller så
højt som den fortjener. De fleste mennesker ved i
virkeligheden slet ikke hvor stor betydning kirken har
også for dem selv. Akkurat som de ikke ved , hvad
nattens dømme bevirker. Dem har de glemt når de vågner.
Så har de også glemt eller tænker ikke over, hvor meget
kirken betyder. Det som sker i kirken i gudstjenesten
det fortæller sandheden om os, den skjulte sandhed, den
dybe sandhed, som vi ikke af os selv vil indse. Og det
som sker i gudstjenesten renser os og giver os friske
og gode tanker at gå hjem med.
Gudstjenesten er som en drøm. Gudstjenesten har
lige så sotr mentalhygiejnisk betydning, dvs. ligesom
vi ved, hvor nødvendigt det er for vores legemlige
sundhed at være hygiejniske, at vi selv og vores huse
er nogenlunde rene, lige så vigtigt er det for os
mentalt og sjæleligt, at vi er rene. Hvis vi ikke
rensede ud i vores tanker, hvis vi bare samlede på alt
det som sker med os og som vi går igennem. Hvis vi lod
støvet gro i vores sjæleliv, så ville vi til sidst ikke
kun finde rundt i os selv. Så ville affaldet hobe sig
op i os, vi ville blive så bebyrdede at vi ikke kunne
leve.
Men ligesom med drømme, sådan er det også med
gudstjenesten, at der er mennesker som ikke ved, hvor
stor betydning den har. Det tænker de ikke over.
Modstand mod kristendommen i vore dag viser sig ikke i
forfølgelser som dem Jesus taler om, at kristne bliver
kaldt Beelzebul, eller djævle. I hvert fald ikke i
vores land. Hvis der er modstand mod kristendommen i
Danmark, så består den i, at man ikke erkender og
indrømmer, hvor livsvigtig kirken og gudstjenerne er.
De har helt glemt at der er kirker til. Akkurat som de
af os, der ikke kan huske sin drømme fra natten, og
slet ikke ved at vi drømmer. Vi ville dø hvis vi ikke
havde drømme. Det er en skam, at der er danskere, som
har samme forhold til kirken, at de ikke ved, hvor
meget anderledes deres liv ville være, hvis kirkerne
ikke var der. Så ville vi også dø. Åndeligt set gælder
det nemlig også, at hvis vi ikke har drømme, så dør vi.
Modstanden mod kristnedommen og kirken her i
Danmark, hvis det er en modstand, så består den altså
i, at man ikke vil erkende og indrømme den rigdom og
den dybe kultur, som er bevaret i kirken, og som vi
ikke kan leve uden. Den modstand mærker vi måske også
inden i os selv, ved at vi tænker at kirken og
gudstjenesterne ikke har fulgt med tiden og ikke er
moderne nok og ikke er populære nok. Men så er det vi
skal huske det som JEsus siger idag at der er ikke
modstand hverken uden for os eller indeni os, som skal
få os til at opgive eller ændre Jesu ord. Det er dem vi
skal bevare. Det er dem, der er frelsende drømme i. Det
er dem vi kan leve evigt på.
Vi skal altså ikke lade os gå på af dem, der ikke
kan se eller som ikke tænker om hvor livsvigtig vores
gudstneneste. Af frygt for dem skal vi ikke ændre
hverken formen eller indholdet på kristendommen. Når
vi vil forny vores kirke og gudstjeneste, skal det
alene være for at bevare Jesu ord. Det må aldrig være
af frygt for det som er oppe i tiden eller det som er
moderne. Og nogen stor fornyelse af kirken skal vi
ikke regne med, for det vil jo netop være de samme ord
vi prædiker, de ord som er overgivet os, Jesu ord. Det
er de ord, som altid må være grundlaget, som intet skal
rokke os fra.
Netop i dag kan vi også se, hvor rensende Jesu
ord, og at de virkelig kan give os drømme at leve på.
Jesus siger, at Gud har tal endog på vores hår. Så tæt
kender han os. Intet er skjult for ham. Det er næsten
som om Jesus siger at Gud følger med i bare det at vi
mister et hår. Al vores frygt skal vi smide væk som
gammelt affald, der ikke kan bruges. Gud følger alle
sine skabninger, selv de små spurve. De er jo intet
værd. Men Gud følger alle sine skabninger, end ikke en
lille spurv falder til jorden uden Gud er med i det.
Hvor meget mere følger Gud så ikke os, han er vores
himmelske Far. Vi er meget mere værd end spurve. Det
er sandheden om os. Det er den sandhed vi skal leve på,
den drøm som må fylde vores liv.
Jesus giver os altså en god sandhed. Det skal ikke
forstås som en forfærdeligt mareridt, når han taler om
den, som kan ødelægge vores sjæl og legeme i helvede.
Det er jo den onde eller djævelen. Ham skal vi frygte i
den forstand, at vi aldrig opgiver den kultur og den
rigdom og den frelse, som der er i Jesu ord.
Jesus siger ikke, at det aldrig vil gå os dårligt.
Han siger ikke, at der aldrig vil blive krummet et hår
på vores hoved. Han begynder jo tværtimod stykket i dag
med ordene: en discipel må være tilfreds, når det går
ham som hans Herre. Og Jesus blev jo angrebet og
forfulgt og til sidst slået ihjel. Sådan kan der også
meget ondt for os, men intet af det skal få os til at
tvivle på det gode og kærligheden og Gud. Intet af det
onde skal få os til at gå under i frygt. For vi skal jo
også huske på, hvordan det gik med vores Herre, Jesus,
påskedag. Han opstod fra de døde.
ny præd
Hovedordene i stykket i dag er det, når Jesus
siger: Frygt ikke. Han talte til de kristne dengang. De
blev forfulgt for deres tro. De kunne ikke leve trygt i
deres hverdag og dyrke Gud, fordi andre blev så rasende
på dem, at de ville dem til livs. Vi bliver ikke
forfulgt for vores tro. Der er ingen, som bliver
rasende på os, fordi vi er kristne. Alligevel kan vi
godt føle nogle gange, at der er noget, som vil os til
livs. Vi kan godt føle, at det ikke er så ligetil at
leve en tryg hverdag. Også vi kan føle en stor frygt
indeni os i nogle situationer. Selv om vi lever i helt
andre forhold end de første kristne, så taler Jesu ord
til os i lige så høj grad, når han siger: Frygt ikke.
En af forklaringerne på frygt kunne være
uvidenhed. Når man ikke har så stor viden, kan man gå
og forestille sig så mange ting og blive bange for
noget uvirkeligt. Når man ikke kan genneskue tingene og
forklare dem, så tager fantasien over, og man
forestiller sig det værste. Men det mærkelige er jo,
at vi i vores dage i Danmark er højt oplyste. Vores
videnskabsmænd kan se langt ned i menneskesindets
dybder og naturens mindste detaljer. Der er såmænd nok
en af vores videnskabsmænd, der har brugt et mikroskop
til at tælle alle hovedhårene på en person, eller som
har brugt et mikroskop til at forklare, hvordan et hår
er opbygget og hvordan det vokser. Og vores
videnskabsmænd har kikkerter, så de kan se langt ud i
universet. Men frygten er ikke blevet mindre af den
grund. Jeg tror, at frygten kan overmande os i lige så
høj grad som i middelalderen, hvor den sorte pest
hergede, eller som på Jesu tid, hvor nogle blev
forfulgt for deres tro.
Der er nogle filosoffer, som mener, at angsten
hører med til det at være menneske, og at vi skal lære
at leve med den og ikke fornægte den. Det kan være at
vi i vore dag ikke har så mange konkrete ting at
frygte. Mange sygdomme kan helbredes. Og hver gang vi
bliver syge, kan vi have et stort håb om, at vores
læger med deres store dygtighed kan kurere os. Netop i
dette år synes krig at være langt væk. Folkeslagene
nærmer sig hinanden både i øst og vest. Med vores
fremragende industri og teknik kunne vi udrydde al
fattigdom og sult. Men angsten indeni os er lige så
stor som den var for mennesker førhen, fordi den hører
med til menneskelivet. Vores danske filosof Kierkegård
har skrevet en hel bog om det.
Den angst er svær at leve med. Den nøgne angst kan
knuse os. Men når man fornægter den, går det galt, så
bliver et menneske eller et samfund sygt. Det skete
dengang man brændte hekse. Dengang var der vel
personer, som mente om sig selv, at de var hekse og
dyrkede Satan og brugte mærkelige ritualer. Men lige så
tit skete der det, at en egn og et samfund blev grebet
af massehysteri og se hekse allevegne, simpelthen fordi
den nøgne angst var brudt op til overfladen og de ikke
turde se den i øjnene, så de rettede den mod en person
og kaldte hende hekse og brændte hende. Men angsten
blev jo tilbage. Det sker også i vore dage, når vi kan
læse i avisen, at der mange mennesker i en egn, som har
set ufoer eller marsmænd. Sidst var det i Sibirien at
mange så flyvende tallerkner. I en periode måske for
20 år siden var det i Amerika. Det er en slags
massehysteri, fordi angsten bryder frem. Den nøgne
angst, som ligger dybt i den menneskelige tilværelse.
Jeg tror, at grunden til at den angst altid vil
være hos os, er fordi vi elsker livet. Vi er bange for
at miste alt det, som er os kært. Angsten bliver derfor
stor, når der sker store omvæltninger i et samfund, som
f.eks. det sovjetiske. De bliver bange for at miste
det, som er værdifuldt for dem. Det er ikke til at
leve med, den kendsgerning, at jo mere vi kan lide
livet, desto større bliver angsten for at miste det og
miste dem, vi har kær. Det er en ødelæggende
modsætning: jo mere glade vi er for livet, desto mere
bange bliver vi.
Der er et gammelt eventyr, som netop handler om,
at angst og kærlighed hører sammen. Det var to
forældre, som havde en dreng, der ikke kendte til at
være bange. Det var de ikke glade for. Så de sendte ham
til degnen og til præsten. Men det lykkedes dem ikke at
lære ham det. Så drog han ud i verden, og han så mange
uhyggelige og forfærdelige væsener, der ville få andre
til at ryste af skræk, men han blev ikke bange. Med sit
mod blev han endda en helt, der vandt prinsessen og det
halve kongerige. Men stadigvæk havde han ikke lært at
være bange. Det måtte hans kone lære ham. En nat hældte
hun en spand vand med levende fisk ned over ham, mens
han sov, og da blev han bange. Og mon det ikke netop
var fordi han havde fundet kærligheden i sin prinsesse
og var bange for at miste hende, at døden ville skille
dem ad.
Der er megen sandhed i det eventyr, at det måske
er kærligheden, som fremkalder angsten. Men Jesus
siger: " frygt ikke." Og han hjælper os ud af frygten.
Men han gør det på en bagvendt måde, nemlig ved at
kalde frygten frem og give den navn. Han siger: "Frygt
for ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i
helvede." Det er den nøgne angst: fortabelsen, helvede,
eller måske snarere, den forfærdelige frygt, at Gud vil
lade os gå fortabt, at livets magt eller skæbnen tager
alt fra os. Det var vel derfor drengen i eventyret
først blev bange, da han havde kæresten og kongeriget,
fordi han nu troede på det gode og så, hvor dejligt
livet er, og nu blev han bange for den mulighed, at det
hele skulle vende, og skæbnen ville tage det hele fra
ham. Jesus kalder den nøgne angst ved navn: vi er
bange for fortabelsen, helvede. Vi er bange for den
magt, eller at der skulle være en almægtig magt, som
tager alting fra os. Og vi ser tit tegn på, at der er
en sådan magt. Det er også derfor, det ikke hjælper med
nok så mange forklaringer og videnskabsmænd, for den
onde og uhyggelige magt bliver ved med at dukke op. Vi
tror det er djævelen. Jesus siger ikke navnet på den
magt her i vores stykke i dag, han siger bare: han, som
kan lade jer gå fortabt i helvede. Men straks derefter
nævner Jesus en, som ophæver al vores angst, og tager
fortabelsen fra os og fjerner helvede. Jesus siger:
jeres far. Det er jo Gud, vores himmelske Far, som
Jesus nævner. Gud er ikke spurvenes far, og alligevel
lægger Gud mærke til den mindste spurv. Der kan sagtens
falde en gråspurv til jorden uden at vi ser det. Det
tænker jeg sommetider på, at der jo er mange fugle, men
det er egentlig sjældent vi ser en død fugl. Der må
hver dag ligge mange døde fugle rundt omrking, men vi
ser det ikke. Og de er væk, inden vi får det at se. Gud
ser det hele. Selv om han ikke er fuglenes far, er selv
den mindste spurv i hans tanker. Hvor meget så ikke
med os, for han er vores himmelske Far. Ja, hos os
lægger Gud mærke til og har omsorg for selv det vi
måske kunne føle ligegyldigt. Vi kan vel ikke lide at
blive tyndhåret, så forfængelige er vi. Men mister vi
èt hår, det ser vi ikke. Det gør Gud. Det mindste,
der sker med os, selv det vi synes er ligegyldigt, det
har Guds opmærksomhed og omsorg. Så meget er vi værd
for ham. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange
spurve.
Jesus kalder den nøgne angst ved navn, så vi ikke
kan se forbi den: fortabelsen, helvede. Men så kalder
han også Gud ved navn, nemlig vores Far, vores
himmelske Far, som elsker os og vil frelse os fra
fortabelse og helvede, fordi Gud ikke vil miste os.
Skulle det ikke kunne ophæve vores angst for at miste,
at vi er omgivet af en endnu større kærlighed. Gud vil
ikke miste os.
Jesus siger ikke, at det aldrig vil gå os dårligt.
Han siger ikke, at der aldrig vil blive krummet et hår
på vores hoved. Han begynder jo tværtimod stykket i dag
med ordene: en discipel må være tilfreds, når det går
ham som hans Herre. Og Jesus blev jo angrebet og
forfulgt og til sidst slået ihjel. Sådan kan der også
meget ondt for os, men intet af det skal få os til at
tvivle på det gode og kærligheden og Gud. Intet af det
onde skal få os til at gå under i frygt. For vi skal jo
også huske på, hvordan det gik med vores Herre, Jesus,
påskedag. Han opstod fra de døde.
Jesus vil hjælpe os ud af den ødelæggende
modsætning, at jo mere vi elsker, desto mere bange
bliver vi for at miste. Han hjælper os, ved at give os
troen på, at vi er omgivet af Guds kærlighed både i
livet og i døden. Hvor stor en kærlighed vi end oplever
her i vores liv, når vi vinder prinsen eller prinsessen
og det halve kongerige, og hvor meget ondt vi end kan
være bange for, og der kan jo rent faktisk ske meget
ondt for os, så skal vi ikke frygte eller lade frygten
ødelægge vores liv, fordi vi må tro på Guds kærlighed,
som er stærkere end alt andet, sådan som Gud viste det
påskedag. Når vi lever i troen på Gud, gælder de
fantastiske ord, som står i 1. Johannesbrev: Frygt
findes ikke i kærligheden, men den fuldkomne kærlighed
fordriver frygten.
|
|