Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Jesus kunne godt lide salmernes bog i Det gamle
Testamente. Jesus tager tit ord fra en salme. I stykket
i dag gør han det to gange. " Bort fra mig, I, som
begår lovbrud." Det er ord fra en salme. Og når Jesus
taler om en klippe, så tænker han også på ord fra en
salme.
Det virker jo mærkeligt, at Jesus afviser nogle,
som har gjort mægtige gerninger i hans navn. Det virker
mærkeligt, at han kalder dem lovbrydere. Forklaringen
finder vi i salme 6 i GT, som Jesus henter ordene fra,
når han siger: bort fra mig. I den salme står der: Vær
mig nådig, Herre, for jeg er svag. Min sjæl er grebet
af rædsel. Frels mig i din godhed. Det viser, at vi
ikke skal komme til Jesus og fortælle om alt det gode
vi har gjort. Heller ikke selv om vi har haft held til
at gøre mægtige gerninger. Frelsen er Guds. Til ham må
vi bede: Frels mig i din godhed. For vi er svage. Det
eneste vi kan komme med er en bøn til Gud: Vær mig
nådig. Og så står der til sidst i salme 6: Herren tager
imod min bøn. Herren har hørt min gråd.
På samme måde, når Jesus taler om klippen, som vi
skal bygge på. Det forstår vi først, når vi ser på de
salmer, som Jesus har hentet ordet klippe fra. I salme
18 står der: Jeg elsker dig Herre, min styrke. Herren
er min klippe, min borg, min befrier. Når Jesus taler
om, at vi skal handle efter hans ord, så betyder det
altså, at der er kraft i Jesu ord, ja, det er Gud selv,
som kommer os nær i Jesu ord. Når vi handler efter Jesu
ord, er det Gud selv, som holder os oppe. Gud er
klippen. Gud er vores beskytter, vores borg, Gud er
vores befrier. Senere i salme 18 står der: Gud rakte ud
fra det høje og greb mig. Gud førte mig ud i det åbne
land, han befriede mig, for han holder af mig. Det skal
vi høre med, når Jesus taler om klippen vi skal bygge
på.
Eller i salme 31, hvor salmisten synger til Gud:
Du er min klippe og min borg. Det er i øvrigt en meget
vigtig salme. Det er fra den Jesus tog et af ordene,
som han sagde på korset: I dine hænder betror jeg min
ånd. Lige efter står der i salmen: Du udfrier mig,
Herre, du trofaste Gud. Når Gud er en klippe, er det
fordi Gud er til at stole på. Gud er trofast. Selv i
den yderste nød må vi stole på Gud. Vi er selv svage og
der skal ikke meget til at blæse os omkuld. Senere i
salme 31 synger salmisten til Gud: Jeg stoler på dig,
Herre, jeg siger: Du er min Gud. Mit livsløb er i din
hånd. Og til sidst i salmen en opmuntring til os: Vær
stærke, fat mod, alle I, som venter på Herren.
Mon ikke det var fejlen med de selvbevidste, som
kommer med alle deres mægtige gerninger. De venter ikke
på Gud. De vil selv. De vil ikke kun bygge huset, men
også klippen, som holder det hele oppe. De vil stole på
sig selv, og ikke på Gud. Men den styrke er intet værd.
Vores styrke og vores mod skal vi få ved at vente på
Herren.
I salme 73 står ordet klippe også. Om end min krop
og mit hjerte forgår, så er Gud for evigt mit hjertes
klippe. De, der er fjernt fra dig, går til grunde. Men
at være Gud nær er min lykke, jeg tager min tilflugt
til Gud Herren. Også det skal vi høre med, når Jesus
taler om klippen, som vi skal bygge på. Det betyder,
at Gud er os nær. Og det skal være vores lykke, og det
en evig lykke. I Jesu ord er der en stor kraft og når
vi hører Jesu ord, så er Gud os helt nær. Hos ham må vi
søge tilflugt, når skybruddet kommer, og floderne
stiger og stormene suser.
Det er ved slutningen af bjergprædikenen, en lang
tale, at Jesus siger: Enhver, som hører disse ord og
handler efter dem. Og over bjergprædikenen kan vi sætte
den overskrift: Nærhed. Vi skal være nær ved vores
medmennesker, selv vores fjender. Vi må være nær ved
Gud, ikke bekymre os, men lægge vores liv i hans hånd.
Vi må trygt bede til Gud og være sikker på, at Gud
hører os. Gud er os nær. Det må vi leve på. Det må vi
bygge på.
Jesus begynder sin bjergprædiken med at prise
nogle mennesker salige: de fattige, de sørgende, de
sagtmodige. Jesus priser ikke de selvbevidste, de, som
har gjort store gerninger. Jesus priser de svage, som
venter sig alt af Gud. Frelsen og den evige lykke får
vi kun fra Guds hånd.
Det var den samme klippe Jesus byggede på. Det kan
man se da han begyndte sin gerning, den første gang han
mødte djævelen ansigt til ansigt, og man kan se det til
sidst i Jesu livsløb, den sidste gang, hvor Jesus
kæmpede med djævlen. Da Jesus blev fristet i ørkenen,
før han begyndte sin gerning, da ville djævelen have
Jesus til at lave sten om til brød, så han kunne
overleve. Men Jesus sagde: Mennesket lever ikke af brød
alene, men af hvert ord, som udgår af Guds mund. Jesu
svar til djævelen siger to ting om Guds ord: Ligesom
Gud skabte himlen og jorden med sit ord. Gud talte og
så blev det hele til. Sådan er brødet også skabt af Gud
ved at Gud taler brødet til os. Men omvendt kan man
også sige, at Guds ord er som brød vi lever af. Guds
ord giver liv. Guds ord mætter. Guds ord hører vi og er
i os, som brødet, der giver os næring og energi. Guds
ord giver sundhed, som brødet, der giver vores
fordøjelse noget godt at arbejde med. Sådan giver Guds
ord vores tanker noget sundt at arbejde med.
Mennesket lever af hvert ord, som udgår af Guds
mund. Når mennesker er sure på hinanden, så viser det
sig bl.a. i, at de ikke vil sige et eneste ord til
hinanden. Gud taler til os. Gud giver os sit ord, så vi
kan leve på det. Med sit ord skaber Gud forsoning og
fællesskab, så livet ikke bliver en ensom ørken for os.
Med sit ord bygger Gud bro mellem os og ham og mellem
mennesker indbyrdes. Det er meget dyrt at bygge broer
og det er farligt. Der er arbejdere, som er døde under
et brobyggeri. Jesus gav en høj pris for at forbinde
Gud og os. Jesus gav sit liv. Han døde under arbejdet
med at forene Gud og verden. Men hans død var ikke et
tab. Det var sejren. Jesu død er broen vi går på for at
komme til Gud. Jesu død er den grænseløse kærlighed og
tilgivelse, som gør, at vi kan gå over vores død ind
til Gud.
Vi lever i et fredeligt land. I bogstavelig
forstand har vi ikke stormfloder og storme, som vælter
huse. Vi lever så fredeligt, at vi nogle gange glemmer
de onde kræfter, som kan skille mennesker fra hinanden
og som kan skille os fra Gud. Det eneste, som kan stå
mod de onde kræfter, det er Guds ord. Når vi bygger
vores liv på Guds ord, så får vi en fred, som kan
modstå og overvinde alt ondt.
Grundtvig skriver i et meget smukt vers: O
vidunder-tro. Du slår over dybet din gyngende bro, som
isgangen trodser i brusende strand, fra dødningehjem
til de levendes land, bo lavere hos os, det huger dig
bedst, du højbårne gæst. Højbåren, det betyder født i
det høje. Troen er født i det høje, hos Gud og vi får
den gennem Guds ord, en vidunder-tro, som gør, at vi
kan vandre i fred, også selv om dødens iskolde bølger
bruser imod os.
Engang da Jesus udsendte sine disciple med
evangeliet, så sagde han til dem: Når I kommer ind i et
hus, så ønsk fred over det. Er huset det værd, skal
jeres fred komme over det. Hvem vil ikke gerne leve i
et hus, som er overskygget af Guds fred. Sådan er
vores hus, når vi bygger på Guds ord. Så bliver Guds
fred over vores hjem og intet kan rokke den fred.
Vi lever ikke af vores egne ord. Nogle gange kan
man endda få den tanke, at jo mere mennesker snakker,
desto lettere kommer de til at sige noget forkert og
skaber problemer og ufred. Det var nok også fejlen ved
de mennesker, som Jesus nævner i begyndelsen af
prædikestykket i dag. De fortalte en masse om sig selv:
Har vi ikke profeteret. Har vi ikke uddrevet dæmoner.
Har vi ikke gjort mange mægtige gerninger. Det var
deres egne ord, de ville leve på. Men mennesket lever
af hvert ord, som udgår af Guds mund. Det skal gøre os
ydmyge og åbne, så vi virkelig lytter til Gud. Måske er
det også grunden til, at Jesus anbefaler os ikke at
bruge mange ord, når vi beder til Gud. Og i en lignelse
stiller Jesus en bedragerisk tolder frem som
forbillede. Tolderen bad sådan: Gud, vær mig synder
nådig.
Der er et meget smukt sted hos Paulus, hvor han
siger: Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle
forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse
med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil
bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
Guds fred overgår al forstand. Og det skyldes, at
vores forstand bruger menneskelige ord. Og vores ord
bliver så let negative og fordømmende og urolige. Men
Guds ord er kun forsonende og fredsskabende. Vi lever
af hvert ord fra Guds mund. Ingen af Guds ord tager
livet fra os. Men alle Guds ord giver os liv og fred,
en fred, som overgår al forstand. Den fred får vi, når
vi i alle forhold bringer vores ønsker frem for Gud. Og
det må vi gøre med tak.
ny prædiken
Vi mennesker skifter mellem håb og fortvivlelse.
For 10-20 år siden var der stor optimisme. Det gik
fremad, og mange troede, at videnskaben og industrien
ikke havde nogen grænser. Vi skulle nok løse alle
gåder. Vi skulle nok producere os frem til lykke. Men
så vendte det, og vi fik at vide, at vi stod ved
afgrundens rand. Vi havde brugt for meget. Det gjaldt
både af naturen og vores penge. Vi var nær fallitten.
Det eneste som kom ud af vores arbejde var stor gæld og
stor forurening. Og videnskaben fandt ud af, at jo
flere gåder den løste, desto flere gåder opdagede den
også.
Jesus siger, at det er forkert både at have håb
til vores egne præstationer og at være fortvivlede over
dem. Jesus siger jo, at der er mange, som på dommedag
vil komme os rose sig af deres præstationer. De har
profeteret, dvs. fortalt om Gud og Jesus, hvor de
kunne komme til det. De har uddrevet dæmoner, dvs. de
har talt imod det onde, hvor som helst de mødte det. Og
de har gjort mægtige gerninger, dvs. det var tydeligt
for alle, at de brugte alle deres kræfter og tid på at
gøre godt. Men på dommedag vil Jesus sige til dem: Jeg
har aldrig kendt jer. De, der er stolte over deres
præstationer, de får at vide, at det ikke duer. De
troede, at de kunne arbejde sig frem til lykken. Men de
får at vide, at det ikke duer.
Det er jo grunden til, at vi mennesker skifter
mellem håb og fortvivlelse, fordi vi tror, at vi skal
være stolte over os selv og det vi udretter. Og det ser
vi så tit, at det mislykkes. Vi kan ikke arbejde os
frem til lykken. Selv de, der har slidt sig frem til
et høj stilling, hvor de har magt og ære, de kan
pludselig spørge sig selv, om det var det hele er værd.
Lykken var ikke dér, hvor de havde arbejdet sig hen.
Hvis vi vil bygge på det vi selv gør, så siger
Jesus til os, at han ikke kender os. Også selv om det
skulle lykkes, at vi udfører heltegerninger. Jesus
siger, at han ikke kender os.
Prædikestykket i dag er fra en lang tale, som
Jesus holdt på et bjerg, og som kaldes bjergprædikenen,
og Jesus begynder den tale med at fortælle, hvem han
kender. Han siger: Salige er de fattige i ånden,
Himmeriget er deres. Salige er de, der sørger. Salige
er de sagtmodige, de som hungrer og tørster efter
retfærdighed. Det er altså mennesker, som ikke regner
sig for retfærdige og frelste, for de hungrer og
tørster efter retfærdigheden. De er fattige i ånden,
dvs. de mener ikke, at de har stor tro. De ville måske
gerne have det, de føler sig så fattige, at de ikke
selv har evner og midler til at nå frem til stor tro.
Mon ikke de fleste af os har det sådan. Vi føler måske
ikke, at vi har det store kendskab til os selv, de
følelser vi har, de muligheder vi har. Vi har måske
ikke det store kendskab til vores liv, hvordan det vil
forme sig, hvordan det vil gå os. Og vi føler måske
heller ikke, at vi har det store kendskab til religiøse
ting.
Men i dag hører vi, at det ikke kommer an på alt
det vi kan og gør og kender. Det kommer an på, at Jesus
kender os. Og han kender altså ikke specielt dem, der
har meget at rose sig af. Tværtimod kender han endnu
bedre dem, der ikke kan rose sig af så meget. Og
allermest kender Jesus de mindste, børnene. Derfor er
dåben i kirken for det meste dåb af børn. Det er for at
vise helt konkret, at Jesus netop kender og tager sig
af dem, der intet kan og intet har gjort. Også når det
er voksne, som bliver døbt, er dåben altid barnedåb.
Det betyder, at det er en gave vi får, som vi ikke har
fortjent. Og gaven er Guds tilgivelse og Guds omsorg.
Over for Gud må vi være som små børn, dvs. vi skal
ikke være så optaget af, hvad vi får udrettet. Små
børn er meget aktive, uafbrudt er de i gang med noget.
Men de glemmer sig selv i legen. De lever i evigheden.
Når de fortæller om det som de har gjort, så er det for
at dele glæden og oplevelsen med andre, ikke for at
sige om sig selv: så meget har jeg nået. Og det kunne
børn ellers godt prale med, for der er ingen, der når
så meget som et barn, suger mange indtryk til sig,
bruger sin krop meget. Og barnet gør det legende og
let. Netop fordi det er en leg og glæde.
Jesus siger, at vi skal blive som børn, for at
komme ind i Guds rige. Det hører vi ved en dåb. Jesus
siger: hvis I ikke omvender og bliver som børn kommer I
slet ikke ind i Himmeriget. Med det mener han også, at
vi skal lære af børnene at tro godt om andre. Børn
tror på deres forældre. Små børn har en ukuelig evne
og en ubøjelig vilje til at være trygge og ikke bekymre
sig. Og Jesus siger, at sådan må vi være børn over for
Gud, evigt trygge, fuldstændig sikre. Intet kan rive
os ud af Guds hånd. Gud holder os fast, Gud er stærkere
end det, der kan rive os fra ham. Derfor må vi elske
Gud af hele vores hjerte, af hele vores sind og af hele
vores sjæl. Det er et af Jesu ord. Vi skal lægge mærke
til, at Jesus nævner hjertet først. Hjerte er det
samme som kærlighed. Vi ved selvfølgelig, at rent
fysisk har vores hjerte ikke følelser, men alligevel så
banker hjertet hurtigere, når vi møder den vi har kær.
Sådan må vores hjerte være fuldt af kærlighed til Gud.
Der skal ikke være skygge i vores gode følelser for
Gud. Der skal ikke være skygge af tvivl eller skyld,
når vi tænker på Gud. Vi må elske Gud af hele vores
hjerte. Det lys kaster Jesu ord ind over os.
Man siger ellers, at hvor der er lys er der også
skygge. Hvis hele vores liv kom frem i lyset, alt hvad
vi har gjort og tænkt, så ville vi se mange skygger,
mange mørke situationer, hvor vi var usikre eller
gjorde noget forkert. Men det mærkelige er, at når
Jesus lyser på os, så er det kærlighedens og
tilgivelsens lys, og så forsvinder alle skyggerne. Det
er et blidt og mildt lys som vi møder i Jesus.
Når vi er forelsket, så er det som om vi ser
verden i et nyt lys: alt er så smukt. Og det er som om
tiden forsvinder, når vi bare er sammen med vores
kæreste. Sådan må vi elske Gud, så livet bliver smukt
for os og dagene bliver lange og fyldt med
evighedsøjeblikke.
Vi skal bygge på Jesu ord, så kommer vores hus til
at ligne Himmeriget, som er fyldt med evig kærlighed og
hvor der ikke er sorg eller ondskab eller smerte.
Jesus taler om dommedag, men det er ikke for at
gøre os bange, tværtimod for at tage frygten fra os.
Det skulle jo være let for os at leve i troen på, at
Gud elsker os så meget, at han ser gennem alle vores
fejl og usikkerhed og ser sine børn i os. Det skulle
være let for os at tage hvert øjeblik som en gave fra
Gud og lægge hvert øjeblik i Guds hånd. Men når Jesus
taler med stærke ord i stykket i dag, f.eks. siger til
nogle: Jeg har aldrig kendt jer. Så er det fordi vi
har svært ved at lægge alle vores egne præstationer til
side og ikke bygge på dem, men alene bygge på Guds
kærlighed og Guds præstation. Ordet præstation er
latin og betyder egentlig " stå for" eller stille frem.
Gud har stillet sin søn Jesus foran os, for at vi skal
holde os til ham og til hans ord, og da Jesus er Guds
søn, så ligner han fuldstændig Gud og taler som Gud.
Vi skal lytte til Jesus, når han siger, at han kendes
ved de mindste, kender os, som er døbt, og han vil give
os det, som vi ikke selv kan, frelsen og saligheden.
Når vi bygger på Jesu ord, så vil vores hus bestå,
hvilke storme der end raser mod os. Når vi lytter til
Jesu ord, så vil vores livs hus være et godt hjem, som
består også ud over dommedag.
ny prædiken
Alle drømmer om at have deres eget hus. Så har man
noget man kan kalde sit eget. Så har man et hjem, hvor
man kan leve trygt med sin familie. Men i avisen læser
vi om, at der er mange tvangsauktioner for tiden. Der
må være mennesker, som ikke har grundlaget i orden, når
de bygger hus eller køber hus. Eller også smuldre
grundlaget for dem, så de ikke kan beholde huset. Det
kan vi tage som et billede på vores liv. Det skulle
nødig gå sådan, at vores liv går på tvangsauktion. Det
skulle nødig gå sådan, at vi mister vores liv, fordi vi
har bygget på et forkert grundlag, som ikke kan holde.
Jesus siger, at det grundlag vi skal bygge vores
liv på ikke er en god økonomi, men et godt ord, Guds
ord. Når vi bygger på Guds ord, får vi et hjem, hvor vi
kan leve trygt. Når vi lever på Guds ord, er der
ingen, som kan sætte os på tvangsauktion, for så er Gud
selv vores kautionist. Han sætter hele sin himmelske
rigdom ind på at dække vores skyld og gæld.
Men hvordan bygger vi på Guds ord? Det gør vi ved
at lytte til dem og handle efter dem. Først at lytte.
Jeg tror ikke, at Jesus mener, at vi skal læse i
bibelen i flere timer hver dag. Det er egentlig
mærkeligt, at Jesus aldrig gik i synagogen om hverdagen
og læste i bibelen. Der er en enkelt gang, hvor Jesus
læser op af bibelen, men det er ved en gudstjeneste.
Det er godt at læse i bibelen. Det kan vi ikke gøre
tit nok. Men der må være en grund til at Jesus bruger
ordet lytte, rent bortset fra at mange af de mennesker,
som han talte til, ikke kunne læse, så vil Jesus sige,
at vi ikke skal sidde alene med bibelen og have nok i
det. Vi skal samles og lytte til Guds ord. Jesus
siger et andet sted i Mattæus evangeliet: hvor to eller
tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt i blandt
dem. Jesus vil at vi kommer sammen og så er det
ligegyldigt, hvor mange vi er, selv to eller tre er
nok. Da lytter vi til Guds ord, for da er Jesus selv
midt iblandt os. Da taler han til os gennem ordene. Og
det er den første betingelse for at vi bygge på det
rigtige grundlag, at det er Jesus selv, som taler Guds
ord til os.
Men når vi lytter til Jesus, så opdager vi, at han
taler med myndighed. Han kan tale på mange måder,
hårdt og blidt, trøstende og udfordrende, men altid med
en sådan myndighed og kraft, at vi glemmer os selv. Og
det er ikke rart for os. Vi vil nemlig helst holde på
os selv. Derfor bygger vi huse, for at kunne leve vores
eget liv inden for deres mure. Vi har svært ved at
glemme os selv, fordi vi helst vil leve et beskyttet
liv.
I de fattige lande enten det er i Asien eller i
sydamerika er der høje mure omkring husene og der er
pigtråd ovenpå murene, så ingen kan trænge ind. Det
gør de rige for at beskytte sig, for selv at kunne leve
godt og holde på det som de har. Så lukker de sig inde
og beskytter sig mod dem udenfor. Det bliver man nødt
til i mange ulande. Der hersker alles kamp mod alle.
Man bliver nødt til at kæmpe for sit eget liv, for der
er ingen andre som gør det. Bare man selv kan klare
sig, så må de andre klare sig som de kan. Det er en
hel befrielse at komme til Danmark efter at have været
i sådan et land, hvor man låser porten ud mod de andre.
Men så er spørgsmålet om vi ikke kun kan leve sådan i
Danmark, fordi vi har en høj mur uden omkring vores
land, så vi er beskyttet af vores grænser mod alle dem,
som vil taget noget fra os. Det er mere usynligt, at
vi låser andre ude. Men det gælder også for os, at vi
har svært ved at glemme os selv. Vi bygger ivrigt for
at beskytte os, for at frelse os.
Men Jesus taler med en sådan myndighed, at han
bryder de grænser ned, som vi omgiver os med, når vi
kun tænker på os selv. Med sine ord fører han os derud,
hvor der ingen grænser er, og hvor vi må glemme vores
eget. Han siger f.eks: elsk jeres fjender. Men det er
ikke kun et krav, som Jesus stiller op. Det ville vi
aldrig kunne opfylde, at leve grænseløst og ubeskyttet.
Det tør vi ikke. Jesus opstiller ikke kun krav, han
giver også mod til os. Han siger, at vi er under Guds
beskyttelse. Han siger f.eks.: Bed, så skal I få.
Jeres far i himlen vil give gode gaver til jer. Vær
ikke bekymrede. Det er også udtrykt i de to bønner i
Fadervor, som hedder: giv os i dag vort daglige brød.
Fri os fra det onde. Det betyder jo, at vi må bede Gud
om at hjælpe os i det daglige og fri os fra alt det,
som truer. Vi behøver ikke selv bygge mure og oprette
grænser. Jesus ikke kun kræver men giver med sine ord,
at vi kan glemme os selv, fordi vi er under en
beskyttelse, som er større end den vi selv kunne
opbygge. Vi bliver fri fra at skulle frelse os selv.
Så kan vi glemme os selv. Så kan vi lade være med hele
tiden at skulle tænke på os selv, når vi får at høre,
at Gud kender os og ikke vil glemme os.
Men kan vi nu være sikker på det? Jesus begynder
jo prædikestykket i dag med at sige til nogle: Jeg
kender jer ikke. Gå bort fra mig. Men det siger han
netop til nogle, som har ønsket at gøre sig selv kendt.
Det er fremragende ting, de har gjort. De har fortalt
og prædiket og holdt blændende taler om Jesus og Gud.
De har udført store undere. Men de har kun gjort dem,
for at gøre sig selv kendt. De har tænkt på sig selv,
mens de gjorde dem, at nu måtte de være sikret, nu
måtte de være frelst, når de udrettede noget så stort.
Men det er ikke at handle efter Guds ord, hvor godt det
end er, det som kommer ud af handlingerne. Gud vil at
vi lever uden tanke for os selv, og uden grænser. Og
Gud vil, at vi gør det, ud af den tryghed, at Gud selv
vil beskytte os. Så det er det samme som at skubbe Gud
ud af sit liv, hvis man vil sikre sig selv og frelse
sig selv. Det er til dem, som har fundet beskyttelse i
det, som de selv har gjort, det er til dem Jesus siger:
Jeg har aldrig kendt jer. Bort med jer. Jesus truer
dem, der vil gøre sig selv kendt, så de opgiver det.
Det er jo at modarbejde Guds eget ord, at han er vores
himmelske Far, som kender og ikke vil glemme os. Men
når vi lever i troen på Gud, når vi opgiver at bygge
mure omkring vores liv og at opstille grænser mod
andre, når vi lever i den usikkerhed, hvor vi ikke har
os selv i tankerne, så siger Jesus: Salige er de
fattige i ånden, for himmeriget er deres. Salige er de,
som sørger, for de skal trøstes.
Vi handler efter Guds ord, når vi lever ud af
troen på Gud og glad glemmer os selv, fordi vi ikke har
brug for tænke på os selv, det er rigeligt og
tilstrækkeligt at Gud gør det. Det er sammenhængen og
meningen i vores liv, at Gud kender os og ikke vil
glemme os. Derfor behøver vi ingen anden sikkerhed. Da
er det et levende grundlag, vi bygger på. Da er det
Jesus selv. Da gror alt det vi gør ud af ham. Han er
vintræet. Vi er grenene. Skilt fra ham kan vi slet
intet gøre. Men når vi bliver i ham og hans ord bliver
i os, da bærer vi meget frugt. Og den frugt er åbenhed
over for andre, kærlighed og tålmodighed, ja, det er
frelsens og glædens frugt, som vi nyder sammen.
ny prædiken
8.s.e.trin.
Jesus slutter en meget lang tale med de ord, vi
har hørt i dag. Den tale strækker sig over flere
kapitler. I den tale har jeg berørt mange ting. Hvis
man skal sige noget fælles om dem, så må det være, at
det er daligdags problemer og dagligdags bekymringer
Jesus taler om. Han taler om, at man ikke må blive
vred, selv dem man ikke kan lide, skal man ikke dømme.
Og her kan det godt lyde som om Jesus forlanger noget
meget stort af os, at vi skal elske vores fjender. Men
Jesus slår fast at man ikke skal prale eller gøre noget
stort ud af det, når man har gjort noget godt. Hverken
når det er over for andre mennesker eller over for Gud,
skal man prale med det man har gjort. Ja, der er noget
jævnt og almindeligt over de ting Jesus nævner. At vi
ikke skal bekymre os for tøj og mad. De bekymringer han
nævner er ikke meget fine og kulturelle, om vi har
mening i vores liv, om vores liv lykkes og vi kan skabe
respekt om os.
Det er altså en meget jævn og realistisk tale
Jesus har holdt. Et af hovedordene i den, at vi skal
gøre alt det mod andre, som vi gerne vil, at de skal
gøre mod os.
Det er på den baggrund vi skal forstå ordene i
dag. Her starter Jesus jo med, at der nogle han ikke
kan lide. Dem, der kommer og fortæller om alt det
fine, de har udrettet. De har profeteret. Det må
betyde, at de har sagt store og fine ord. Måske betyder
det, at de har forudsagt ting, som så skete. Der er jo
nogle talere, som har en måde at tale på, så det griber
mange, så det har en stor virkning. Der er store
talere, som får ret i deres prognoser. Dem kan Jesus
altså ikke lide. De siger også at de har uddrevet onde
ånder og gjort mange undere. Jesus vil selvfølgelig
gerne have, at vi hjælper andre. Det svarer jo til den
regel: gør mod andre, hvad du vil, at de skal gøre mod
dig. Men Jesus vil åbenbart ikke, at hjælpen skal ske i
form af store undere. Det må lige så gerne være små
hverdags handlinger, som ingen lægger mærke til, og som
man heller ikke selv synes er noget særligt.
Jo, det var meget finere, hvis vi kunne gøre store
undere, hvis der skete mange undere, hvor vi var. Og
der er sikkert også kristne, som ønsker at der ville
ske nogle flere overnaturlige ting. At det ikke kun var
naturlæger, som kunne prale med deres undere. Men her
i prædikestykket i dag får vi noget andet at vide. Til
dem, der har gjort mange undere og endda i Jesu navn,
til dem siger Jesus: " Jeg har aldrig kendt jer. Gå
bort."
Jesus kender dem, der lever et mere almindeligt
liv, hvor der ikke er så meget at prale af. Dem vil
han kendes ved. Vi bygger vores liv på noget solidt,
nar vi handler efter Jesu ord, dvs. gør de almindelige
dagligdags handlinger, som ikke ser ud af så meget,
prøver ikke at blive vrede eller tale dårligt om andre.
Gøre gode ting i det skjulte.
Dem, der bygger på sand, det ligner de amerikanske
fjernsynskirker, som vi kan læse om i vores aviser. De
har haft stor succes og samlet mange tilhængere, og
mange penge. Men så pludselig hørte vi om mange
skandaler, hvor lederne havde levet umoralsk. Og deres
synder var meget banale. De havde taget af kassen eller
havde levet sammen med en elskerinde. Man forstår ikke
hvordan de kunne finde på det. Når nu så manges øjne
var rettet mod dem. Men mon det ikke var fordi de
byggede på sand. På et eller tidspunkt ville det hele
alligevel være ramlet sammen. Det kunne ikke stå for
noget pres, og det var jo fordi disse prædikanter i
virkeligheden ville vise sig selv frem og ikke Jesus.
De var mere interesseret i deres egen person, end i
Gud. Derfor viste det sig, at det hus de havde bygget
op, også selv om det skulle ligne et palads, så var det
ingenting værd. Det var kun facade. Det var hult.
Vi skal bygge på klippe, dvs. vi skal handle efter
Jesu ord. Og Jesus siger i sine ord, at vores gode
gerninger skal være i det skjulte, i hvert fald for os
selv. Vi skal ikke rose os af dem.
Jeg bliver tit overrasket over, hvor meget
evangelierne og Paulus breve ligner hinanden. Paulus
taler også tit om, at vi ikke skal rose os af det vi
gør. I 2. korintierbrev skriver han: " Af mig selv
vil jeg ikke rose mig, undtaget af min magtesløshed." I
Galaterbrevet skriver han: " Men det være langt fra mig
at rose mig af noget andet end vor Herres Jesu Krsti
kors." Og i efeserbrevet skriver Paulus: " Af nåden er
I frelst ved tro. Det skyldes ikke jer selv. Guds er
gaven. Det skyldes ikke gerninger, så nogen kan rose
sig."
Meningen med det er ikke kun, at selvros lyder
dumt. Meningen er heller ikke, at vi skal være ydmyge
på den måde, at vi ser ned på os selv. Tværtimod siger
Paulus, at vi er frelst. Gud har givet os den gave.
Jesus siger det sådan, at Gud er vores far, som regner
os for meget. Så vi kunne have god grund til at rose os
og regne os selv højt. Men når vi ikke skal gøre det,
er det for at vores liv skal blive ægte. Hvor tit
oplever vi ikke, at dem, der roser sig selv eller
praler med hvad de har gjort, at det så senere viser
sig at være ingeting eller det modsatte af, hvad de
selv har sagt. Og omvendt at dem, der ikke stiller sig
selv frem, at de i virkeligheden har udrettet noget
rigtig stort.
Det er at bygge på klippe, at handle efter Jesu
ord, og dvs. at man skal glemme alt det gode man går og
gør. Det skal ikke være så synligt. Det skal ikke vise
frem for mange for at du. Gud ser i det skjulte.
Det ligger egentlig allerede i billedet med de to
mænd som bygger på sand og på klippe. Bjerglandet
Palæstina er gennemskåret af dybe furer. Om sommeren er
de helt udtørrede. Om vinteren bliver de til rivende
bække. En dag i efteråret rejser der sig en sky ude
mod vest, og bonden glæder sig, for hans marker er
blevet visne, gule og hårde. Men nu kan regnen ventes.
Skyerne samler sig. Og så bryder regnen løs. Skybrud
efter skybrud. Og bækkene fyldes med vand, ja de kan
ikke rume alt vandet. Oversvømmelsen kommer. Vandet
skylder omkring husene, løsner alt. River det med sig,
sannd og ler, nogle gang ehuse, mennesker og dyr. Og
hvis der så også kommer storm, så bliver det farligt.
Så stor og så pludselig er forandringen. Det ene
dag er landet tørt og svedent. Den næste strømmer
vandet gennem landet. Og næste dag igen er det hele
overstået.
I sådan en situation viser det sig, hvor godt et
hus er bygget. Sandet er selvfølgelig i det sand vi
kender fra Vesterhavet, det løse og fine hvide sand.
Nej, det er det gule tørre hårde sand, som der også er
i en ørken. Når det er tørt er det meget hårdt. Der kan
da sagtens ligge et hus på det.Sådan ser det ud. Men
når oversvømmelsen kommer så viser det sig, at sandet
ingenting er værd.
|
|