Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Kære brudepar!
Jeg vil gerne indlede min tale til jer med lidt bibelhistorie.
Det, jeg vil fortælle om, er fra Det gamle Testamente, hvor der
fortælles om Israels historie som en lang vandring med Gud
mod det forjættede land.
Israelitterne havde i mange år været slaver i Egypten, men ved
Guds hjælp slap de ud af fangenskabet.
Bag sig havde de det kendte, og foran sig en ukendt fremtid.
Det eneste, de havde med sig ud fra Egypten, var Guds løfte om
et sted, hvor de skulle bo i frihed og fred - deres forfædres,
Abraham, Isaks og Jacobs land - det land, der efter sigende flød
med mælk og honning.
Isralitterne kaldte det for "Det forjættede land" - løfternes og
håbets land.
Men meget måtte de igennem før de nåede det land.
40 år - fortælles det - vandrede folket gennem den øde og
livløse ørken. De mødte udfordringer og problemer, som tog
modet fra dem og fik dem til at længes tilbage til kødgryderne i
Egypten.
Men Gud var med dem og kom dem gang på gang til und-
sætning. Han havde lovet at være deres Gud og føre dem til det
forjættede land, og sine løfter står han ved.
Da de endeligt nåede Kanaens land, sendte man spejdere ind for
at udforske det og de folk, der boede der.
Da de vendte tilbage, medbragte de af landets frugter en klase
druer, der var så stor, at der måtte to til at bære den.
Så rigt var det land, som Gud havde ført dem til - langt mere
frugtbart end de havde drømt på deres lange vandring dertil!
Jeg tror, at I fra tid til anden kan have følt vejen frem til i dag
som lidt af en ørkenvandring.
Ikke at den har varet 40 år og ikke fordi det har været uden
opløftende stunder - dem har I jo sørget for at markere
undervejs, som da I blev ringforlovet - men fordi jeres tid med
hinanden også har indeholdt vanskeligheder, man ikke let finder
en løsning på.
Alligevel har I fortsat jeres vandring sammen. I har støttet og
hjulpet hinanden gennem problemerne.
I har holdt fast i den drøm, der fra begyndelsen bragte jer
sammen, drømmen om kærlighedens forjættede land - det land,
hvis rigdom og frugter I ønskede at dele med hinanden.
Nu står I så her på grænsen til det forjættede land.
I jeres samliv har I allerede plukket af den frugt, som I har
opdaget, man må være to om at bære og flere til at dele, nemlig
kærlighedens berusende drue. Om denne gave ønsker I nu at
holde sammen - på en gang bundet af gensidige løfter og befriet
til et fælles liv i familie og samfund.
Men selvom kærlighedens land er rigt og skønt, findes der også
i det land bjerge, som skal bestiges, ørkener, som skal vandes,
marker der skal dyrkes, og farer, som må bekæmpes. Det
forjættede land er og bliver aldrig det rosenrøde og konfliktløse
paradis, vi ind imellem forveksler det med.
Måske det blive sværere end I regnede med - måske drømmen
blegner eller arbejdet for at holde den fast bliver så hårdt, at I
fristes til at give op.
Skulle det ske, er det fra nu af sammen, I bestemmer den måde
og retning, I skal gå.
I kan gå hver sin vej og fjerne jer fra hinanden.
Eller I kan vende jer mod hinanden og sige;
"Nej, dette er vort land, vi nåede hertil sammen og vi vil blive
her sammen. Her er rigeligt med frugter og skønhed - her er
udfordringer og opgaver, vi kun kan løse sammen. Dette er vort
forjættede land - vores kærligheds have, som vi en gang
besluttede at dele med hinanden".
Om det bliver det ene eller det andet, er der kun jer til at afgøre
- kun I kan opgive eller kæmpe for jeres drøm.
For netop i kærlighedens land må man være to om alt - både
medgang og modgang. Allerede nu bærer I hinandens liv i jeres
hænder, og fordi både glæde og sorg gør os udsatte og sårbare,
skal I tage ansvaret for hinanden alvorligt - så alvor-ligt, at det
kan synes som en umulig opgave for et menneske med svaghed,
fejl og brist.
I et af Paulus breve finder vi en beskrivelse og en lovprisning af
kærligheden. Til menigheden i Korinth skriver Paulus:
"Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild,
den misunder ikke, bilder sig ikke noget ind.
Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget,
hidser sig ikke op, bærer ikke nag.
Den finder ikke sin glæde i uretten,
men glæder sig over sandheden.
Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt." (1. Kor. 13,.4-7).
Den kærlighed, Paulus taler om, er ikke den kærlighed, vi
mennesker kan give hinanden, men Guds, som den møder os i
vor Herre Jesus Kristus.
Når den er vigtigt at have for øje, er det fordi uden Guds
kærlighed ville vores ikke eksistere.
Guds kærlighed er det, der holder livet oppe og giver det
indhold og mening. Livet er i kærligheden, den kærlighed, hvis
væsen det er at blive delt og givet videre, og Guds kærlighed
møder vi som et glimt i hinandens kærlighed.
Om vi aldrig bliver i stand til at elske så helt og uforbeholdent,
som Gud elsker os, så gælder det dog, at vores kærlighed er
som en spejling af hans, og skal vor kærlighed fornyes, er det
fra ham, den skal hente sin kraft.
Det er det, der sker, når vi om et øjeblik beder om Guds vel-
signelse for jer og jeres samliv .
For som israelitterne i sin tid - også efter at de havde taget det
forjættede land i besiddelse - til stadighed fik brug for Guds
hjælp og velsignelse - sådan vil I også få brug for hans
velsignelse over jeres samliv.
Fordi ingen er perfekte, har også I brug for at få tilsagt Guds
tilgivende nærvær i den fremtid, I ikke kender.
Og når I endog tager munden så fuld, at I lover at elske og ære
hinanden indtil døden, er der al mulig grund til at vende sig mod
Gud og bede om hans hjælp.
Med jeres vielse i dag begynder I på noget nyt - et nyt livsafsnit
og et nyt år med hinanden. I bosætter jer i kærlighedens
forjættede land, hvor I ønsker at leve og dele livet med hin-
anden. Tør I da i dag tage Gud på ordet, kan I også i samme
åndedrag takke ham for den velsignelse, I får lov til at begynde
jeres ægteskab på, så i af hejrten lyst kan synge:
"Nu takker alle Gud med hjerte mund og hænder".
Så gå da ind og tag landet i besiddelse med al den glæde og håb,
som livet under hans velsignelse har lov at regne med.
Tillykke med vielsen - og tillykke med fødselsdagen!
|
|