Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Kære Brudepar!
H.C. Andersen skriver et sted i sin levnedsskildring:
"Først går man så grueligt meget igennem -
og så bliver man berømt!"
Nu er det ikke fordi jeg tror, at I er hverken mere eller mindre
berømte end så mange andre. De mange gæster, der er her i
dag, er ikke udtryk for, at I ofte optræder i Se og Hør, men
derimod at I har mange venner og bekendte, som gerne vil være
med til at fejre denne dag med jer.
Nej, det jeg egentligt mener med det lille citat kommer måske
bedre frem gennem en mindre omskrivning:
"Først skal man ringe til så mange præster -
og så kan man endelig til sidst blive gift!"
For selvom I egentligt har været i rigtig god tid, så har I - så
vidt jeg har fulgt det, haft en del arbejde - også med vrangvillige
præster - med at få lagt denne dag til rette, så den kunne blive
netop sådan, som I gerne ville have den.
I har altså allerede udholdt meget inden i dag - og så kan vi bare
håbe på, at det lykkes, og bliver, som I havde tænk det.
Som udgangspunkt for det, jeg gerne vil dele med jer i dag, har
jeg valgt en lille sætning.
Den er fra det 13. kapitel i Paulus første brev til Korinterne - fra
det kapitel, man ofte kalder Kærlighedens Højsang.
Den lille sætning lyder sådan: "Kærligheden tåler alt, tror alt,
håber alt og udholder alt" (1. Kor.13 v.7).
Når man beslutter sig for ægteskab, er kærligheden det, der
allerede ligger fast. I har mødt hinanden og I elsker hinanden.
For så vidt har I allerede oplevet det, som livet går ud på - I er
med H.C. Andersens ord blevet "kendte" eller "berømte" - ikke
for hele Danmark, men for hinanden.
I det lille ord "at kende" ligger der i den bibelske tankegang en
stor og dyb betydning.
At kende og at være kendt er denne sammenhæng det samme
som at elske og være elsket.
For kender du mig, som jeg er, og som jeg gerne vil være for
dig, da kan vi sammen bygge kærligheden op i vort liv.
Men nu er der bare det, at som H.C. Andersen oplevede det, lå
alle besværlighederne på en måde før han blev kendt.
I ægteskab og kærlighed følger de oftest først efter.
Det svære er nemlig ikke at fatte kærlighed til den anden, men
derimod at holde fast kærligheden i takt med at man lærer nye
sider af den anden - og sig selv - at kende.
Kærlighed fra et andet menneske er på én gang både en gave og
en opgave, som det kræver både sin mand og sin kvinde at
holde liv og udvikling i.
I ved godt, at I er forskellige. Det synes jeg, at jeg fik lov til at
fornemme, da vi for nyligt talte sammen om dagen i dag.
Forskellighed skal man ikke frygte, men man skal nok heller
ikke undervurdere betydningen at "gemytternes indbyrdes
uoverensstemmelse", som nogen har udtrykt det.
Derfor må det også være naturligt, at pege på Paulus ord om at
bære hinandens byrder og til stadighed møde hinanden med den
kærlighed, som han kalder fuldkommenheds bånd - og som tåler
alt, tror alt og udholder alt.
For når I om lidt bekræfter jeres vilje til at leve i ægteskab og
kærlighed, kan I måske godt føle det som umådeligt stort og
krævende løfte - så stort, at det er svært at være alene om. Der
er jo ikke kun et spørgsmål om et lille og uforpligtende "ja",
men om et løfte for den fremtid, som ingen kender -
i det perspektiv, kan man godt føle sig lidt lille og alene.
Men i kristen forstand er vi aldrig alene om kærligheden.
Når Kirken begiver sig af med at velsigne jeres og andres
ægteskab, er det ikke fordi jeg eller andre præster har gode tips,
som kan gøre livet lettere for jer.
Nej, kirken har ingen lette løsninger, hverken på livets eller
dødens store spørgsmål, men kirken har noget andet, nemlig
fortællingen og budskabet om den kærlighed, som kan bære os
både i livet og døden, og som vi tror er forudsætningen for at vi
overhovedet kan elske andre.
Kærligheden er fra Gud og det viser sig dels ved, at vort
inderste væsen er indstillet på og længes efter kærlighed - at vi
er skabt til kærlighed - og dels ved at Gud, da det var klart, at
mennesker ikke selv formåede at elske, sendte sin Søn Jesus
Kristus til verden for gennem sit liv og død at åbenbare
kærlighedens kraft, styrke og grænseløshed.
Det er på denne baggrund Paulus kan tale om, at kærligheden
tåler, tror, håber og udholder alt.
Ingen af os kan nemlig være sikre på, at vi under alle om-
stændigheder evner at elske med en kærlighed, der tror, håber
og udholder alt.
Hvis vi gør det, så er det fordi vi får en sådan kærlighed givet -
fra hinanden, men dybest set fra den Gud, der er al kærligheds
ophav.
I dette lys har I lov at se jeres løfte og det ægteskab, som vi om
et øjeblik vil bede Gud velsignelse for jer:
Som en gave I får givet
og som en opgave I er sammen om at kæmpe for.
Og i det lys er det tillige klart, at når kærligheden på én gang er
både gave og en fordring, så har vi alle brug for ham, der både
giver og kræver kærligheden af os.
For som vi skal synge om et øjeblik:
Kærlighed fra Gud
er det store Bud,
er det eneste jeg ved;
bliv i kærlighed,
og du har Guds fred,
thi Gud selv er kærlighed! (DDS 740 v. 3).
Tillykke med dagen!
|
|