Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Kødets opstandelse
Storm P. skriver:
" Ser I, kammerater, nu til dags kan
man få næsten alt borgerligt. Vi
behøver ikke at lade være børn døbe,
for at de skal få et navn, man kan
lade dem borgerligt navngive. Vi
behøver ikke lade dem konfirmere i
kirken, man kan få dem borgerligt
konfirmerede. Og man kan bliver
borgerligt gift, hos borgmesteren
nemlig. Og man kan også blive
borgerligt begravet uden præst og
salmesang. Men der er én ting, man
ikke kan få borgerligt, man kan ikke
få en borgerlig opstandelse.
DE DØDES OPSTANDELSE.
Som kristne skal vi indrette
vores liv efter påskemorgen. Det er
ikke genfødsel vi skal finde vores
tilflugt til, men derimod til Jesu
opstandelse. Måske lyder det meget
uforståeligt, opstandelsen fra de
døde. Moderne mennesker synes må-
ske, at det er mere fornuft i den
tanke, at man fødes igen og igen.
Sjælen må da vandre et sted hen.
Hvor skulle den ellers blive af.
Den kan vel ikke blive til ingen-
ting. Et eller andet sted må vi kom-
me hen efter døden, og hvis man ikke
tror på himlen, så må det jo være
her på jorden, enten i det naturlige
kredsløb eller i en række af tilvæ-
relser.
Det lyder måske mere
uforståeligt med Jesu opstandelse.
Men opstandelsestroen er bedre at
leve på end tanken om genfødsel.
Et af de vigtigste spørgsmål
for os er spørgsmålet om identitet.
Det spørgsmål: "Hvem er jeg?" Vi kan
ikke leve uden at have et bestemt
syn på os selv. Det er derfor vi
kommer ud i kriser, når vi skifter
arbejde eller vi går fra en alder
til en anden. I en overgangsperiode
kommer vi i krise, fordi vi ikke
ved, hvem vi er. Det er som vi bli-
ver skilt fra vores egen person. Og
vi kan først leve rigtigt, når vi
har fundet os selv igen i den nye
situation.
Troen på genfødsel har svært
ved at hjælpe mennesker i deres
søgen efter sig selv. Hvor fornuf-
tigt det end lyder med sjælevan-
dring, så giver det ikke noget godt
svar på spørgsmålet: " Hvem er jeg."
Hvordan kan man leve med, at man har
været mange forskellige personer.
Mon ikke man bliver splittet og
usikker. Tænk hvis vi blev spurgt
efter vores identitetskort, og vi så
måtte tage 20 forskellige frem, for-
di vi slet ikke var én bestemt per-
son.
Jesu opstandelse giver os deri-
mod et godt svar på spørgsmålet om
identitet. Påskemorgen giver det
svar, at vi er et helt bestemt men-
neske, som engang skal dø, men så
skal opstå fra døden ved Guds kraft
og nåde. Kristendommen giver os kun
ét identitetskort. At vi er de helt
konkrete mennesker, som vi nu engang
er. Ja, kristendommen siger endda at
vi ikke består af to dele, sjæl og
legeme. Det er derfor graven var tom
påskemorgen. Det var ikke kun Jesu
sjæl, som stod op fra de døde. Og
det er derfor vi i trosbekendelsen
siger, at vi tror på kødets opstan-
delse. Det betyder, at der ikke er
en kerne inden i os, som er vores
egentlige jeg, og som vandrer vide-
re. Nej, hele vejen igennem er vi os
selv, fra yderst til inderst. Påske-
ordene splitter os ikke op i to dele
eller i mange personer. Så vi ikke
ved, hvem vi er. Nej, påskeordene
gør det helt sikkert, hvem vi er.
Kristendommen siger, at vi hver
for sig kun er et ganske bestemt og
konkret mennesker, som har nogle år
på jorden, og som engang ved Guds
nåde får en evighed sammen med Gud.
Det er os, som lever nu, som også
skal være helt sammen med Gud efter
opstandelsen.
Vi er ikke bundet til en van-
dren i det uendelige. Vi er ikke
bundet til den skæbne at fødes igen
og igen på jorden og aldrig finde
hvile. Nej, påskemorgen giver os en
fred og en sikkerhed, som vi må bru-
ge allerede her i vores jordiske
liv. Hvordan det end går os her i
verden og hvormange omskiftelser vi
end kommer igennem, må vi vide, at
vi gennem det hele er ét menneske,
også når vi ikke kan finde os selv.
Også i de perioder, hvor alt flyder
for os, må vi vide, at Gud ser på
dig og mig som eneståede og helt
bestemte mennesker. Gud ser i dig og
mig sit barn.
Den nåde og den kraft blev
tydelig påskemorgen. Det er en nåde
og en kraft, som vi må leve ud af
nu.
|
|