Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Skabelsen
Her ved høsttid vil jeg skrive
om det, som skete, da vores verden
blev til, og da Jesus kom til vores
verden.
Først i Johannes evangeliet
står der: "I begyndelsen var Ordet."
Først i bibelen står der: " I begyn-
delsen skabte Gud himlen og jorden
og jorden var øde og tom og der var
mørke." Og lidt senere hører vi, at
Gud talte: "Bliv lys." Og der blev
lys.
Der er ingen tvivl om, at Jo-
hannes vil henvise til skabelsen.
Men Mosebogen taler om, at der var
tomhed og intethed og mørke og Guds
ord. Johannes siger det stærkere:"I
begyndelsen var Guds ord." Johannes
forklarer Guds ord og lyset: det er
Jesus. Lyset, det sande lys, som
oplyser ethvert menneske, kom igen
til verden, da Jesus blev født. Or-
det blev kød og tog bolig iblandt
os.
Med Jesus sker der et ligeså
stort under, som i begyndelsen, da
Gud skabte himlen og jorden. Ja, det
er den samme kraft, livskraften, som
kommer til verden i Jesus. Og mens
det ved skabelsen var virkningerne
af Guds ord, som blev virkelighed,
nemlig den faste jord, de grønne
planter, de mange slags dyr, og
endelig mennesket, så er det ved
Jesu fødsel Guds ord i sig selv der
kommer til verden. Det er et endnu
større under der sker i Betlehem.
Ved skabelsen i tidernes morgen sat-
te Gud verden og menneskene uden for
sig selv. Ved fødslen i Betlehem gik
Gud ind i verden for at forene og
forsone os med sig selv.
Vores videnskabsmænd har mange
teorier om, hvordan universet blev
til. Den mest udbredte teori hedder
" the big bang", det stor brag. Man
mener, at der i begyndelsen er sket
en stor eksplosion. Den er ikke sket
på et sted. Den er foregået overalt
på en gang. Man må forestille sig en
eksplosion, hvor alle punkter i ver-
densrummet eksploderer.
Der er nogle, som mener, at bi-
belens skabelsesfortælling er over-
troisk. Men for det første skal vi
lægge mærke til, at også videnskabs-
mænd mener, at der er en begyndelse
på universet. Og vores fornuft vil
straks spørge, hvad var der før. Men
det siger videnskabsmændene, at de
ikke kan svare på. Der er et nul-
punkt, en mur, som de ikke kan komme
om bag ved. For det andet når vi
bruger vores fornuft og ser på de
videnskabelige teorier, så lyder det
mærkeligt, at en eksplosion kan ska-
be stof og virkelighed. Det plejer
at være sådan, at en eksplosion øde-
lægger noget. Og en eksplosion, som
sker overalt på en gang, det kan
vores fornuft ikke fatte. Jeg sy-
nes, at videnskabens teorier viser,
at vi her taler om noget ufatteligt.
Man blive helt religiøs af at læse
om videnskabens undersøgelser. Og
det er der i øvrigt også mange
videnskabsmænd, som er blevet. Det,
som de har fundet ud af, har fyldt
dem med undren og ærefrygt, så de
måtte tro på Gud.
Når vi lytter til bibelen og
skal forestille os, hvordan univer-
set og vores dejlige jord blev til,
så siger bibelen ikke, at det skete
ved et frygteligt brag. Jo, Gud
talte. Men Gud taler ikke med tor-
denstemme. Engang viste Gud sig for
profeten Elias. Og der står, at
først kom der et stort og stærkt
vejr, som sønderrev bjerge og spræn-
gte klipper, men Gud var ikke i vej-
ret. Så kom der et jordskælv, men
Gud var ikke i jordskælvet. Så kom
der ild, men Gud var ikke i ilden.
Men efter ilden kom der en stille,
sagte susen. Og da Elias hørte den,
hyldede han sit ansigt i sin kappe.
Når vi skal forestille os ska-
belsen i tidernes morgen, så skal vi
ikke tænke på et tordenbrag. Nej,
vi skal tænke på en stille sagte
susen. En hvisken. En kærlig hvis-
ken. Når en mor eller far skal vække
et barn, som sover tungt, så råber
de ikke, at nu er det tid at vågne.
Nej, de hvisker kærligt til barnet.
Det var med en sådan kærlig hvisken,
at Gud vækkede alt til live.
Og det er akkurat den samme
kærlige og milde stemme vi hører i
Jesus. Der er mange, som har svært
ved at godtage, at Jesus er Guds søn
i den forstand, at Jesus ikke har
nogen jordisk far. Men det er et
endnu større under Johannes taler
om, at Jesus er Guds ord, som i be-
gyndelsen skabte alt det der er til.
Et ord bliver menneske. Almagtsor-
det bliver et lille svagt menneske-
barn og vores frelser.
Guds ord er en kærlig og mild
stemme. Gud er et kærligt ord, der
taler til os. Gud har ikke nok i sig
selv. Hvorfor skabte Gud verden?
Fordi Gud er et kærligt ord, og når
det lyder, skaber det liv og lys.
Hvorfor sendte Gud Jesus? Fordi Gud
er et kærligt ord, der vil tale til
os og have os i tale for at skabe
liv og lys hos os.
|
|