Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Påskeevangeliet
Vi kan ikke se Gud. Gud er jo
ikke en ting vi kan se med vores
øjne. Gud er meget større. Gud er
også meget større end vi kan fatte
med vores forstand. Så selv om vi
så Gud, kunne vores hjerne ikke
registrere det vi så. Jesus siger
da også et sted: " Der er ikke
nogen, som har set Faderen, kun den,
som er fra Gud, han har set Fade-
ren."
Derfor er der noget skjult over
det vi hører påskedag, over Jesu
opstandelse. For det er Gud, som
handler og griber ind. Nærmere kan
vi ikke komme til Gud, mens vi er
her på jorden, end det vi hører
påskedag. Men Gud får vi ikke at se.
Det, som kvinderne får at se, er den
store sten, som er væltet bort fra
graven. Det, som de får at se, er en
grav, som er tom. Og det, som de får
at se, er engle. Og i Markusevange-
liet er det ikke engang tydeligt, at
det er en engel. Der står bare, at
det er en ung mand i hvide klæder.
Der er noget skjult over det,
fordi det er Gud, som griber ind.
Det er Gud selv, som kommer nær. Og
Gud kan vi ikke se. Derfor bliver
kvinderne også så forskrækkede
påskemorgen, fordi de mærker, at der
er noget større på færde end de kan
fatte.
Guds indgriben består i, at
Jesus lever. Vi skal ikke søge Jesus
i fortiden. Nej, der er han ikke.
Graven er tom. Jesus lever. Han er
hos os i sin ånd. Med sin magtfulde
indgriben påskemorgen vil Gud vise,
at han tænder lys i vores mørke, og
at han vælter alt det væk, som kan
spærre os inde.
Det hører vi, at kvinderne gik
ud til graven allerede mens det var
mørkt, og da de nåede derud, stod
solen op. Det er et billede, som de
ikke fattede lige i det øjeblik, men
som betød, at Gud har tændt et
lysende håb for os.
Kvinderne talte også om den
store sten, og de så, at den var
væltet bort fra graven. Også her
skal vi høre, at det er Gud, som har
gjort det. Og han har gjort det for
os. Jesus selv vil være hos os og
føre os ind i Guds lyse rige og
vælte alt det onde væk fra os, som
kan spærre os inde i vores grave.
Jeg hørte engang en historie om
en graver, der ikke rigtigt kunne
fatte det med opstandelsen. Han
vidste, hvad der skete med den krop,
han begravede, men hvordan skulle
man forstå det med opstandelsen. Han
spurgte sin præst, og han sagde til
ham: " Det kan jeg ikke forklare
dig. Du må spørge Gud selv." Et par
dage senere mødtes de igen og
graveren fortalte, at nu havde han
talt med Gud om det. " Og hvad sagde
Gud så?" spurgte præsten. Graveren
svarede: " Gud sagde: Graver, du
skal bare passe dit, så skal jeg nok
passe mit."
Og meningen er jo, at der er
meget vi kan se med vores øjne. Men
vi kan ikke se ind bagved døden.
Opstandelsen er Guds under. Og i
påskeevangeliet hører, at troen på
opstandelsen og det evige liv er
knyttet til Jesus Kristus og hans
opstandelse for os påskedag. Når vi
sætter os ind i en flyvemaskine,
skal vi ikke først gennemgå et
kursus i flyvning. Vi må stole på,
at flykaptajnen kan flyve maskinen.
Sådan må vi også stole på Gud. Vi
skal ikke bygge på det vi selv kan
se og forstå, når det gælder så høje
ting som opstandelsen. Nej, Kristus
har givet os lov til at stole på
Guds uendelige barmhjertighed og
nåde også dér, hvor den ser helt
umulig ud.
Vores tro er ikke rettet mod
det vi kan se. Vores tro er rettet
mod Gud, som griber ind og gør
undere. Det må vi leve på allerede
nu. Det skal være vores håb, som
åbner livet for os, så vi ikke føler
os spærret ind af udsigten til
døden. Påskeevangeliet giver os et
lyst håb til livet.
|
|