Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Salige er de svage
Jesus fortæller i Bjergprædike-
nen i Mattæus-evangeliet kapitel 5,
hvem der er salige eller lykkelige.
Han tilsiger nogle bestemte menne-
sker lykke. Og det mærkelige er, at
han ikke nævner de rige, de unge og
de smukke. Og det er ikke fordi han
har glemt dem. For Jesus nævner
tværtimod dem, som er i verdens øjne
er ulykkelige.
Når annoncer i vore dage skal
bruge en type, som kan sælge deres
varer, så bruger de personer, som
ser stærke og selvsikre og sunde ud.
Det er for at vi skal efterligne
dem. Men Jesus stiller et helt
andet ideal op. Det er de svage og
små.
Jesu ord har gjort et stort
indtryk til alle tider og givet håb
og styrke til alle undertrykte og
forfulgte. Det er et under, at Jesu
ord er blevet stående i så mange
århundreder. Og det lover godt for
menneskeheden, at disse ord trods
alt er blevet husket gennem 2000 år.
En anden ting man kan undre sig
over, er at Jesus siger sine ord
uden at begrunde dem. De, der er-
klæres for salige, har ikke gjort
noget eller præsteret noget, der
skulle gøre dem værdige til æren.
Det gælder også hans disciple.
Bjergprædikenen holdt Jesus tidligt
i sit virke. Den står i begyndelsen
af Mattæusevangeliet. Vi har endnu
ikke hørt om, at disciplene har
udført store bedrifter eller taget
store beslutninger, som kunne be-
grunde, at Jesus priser dem lykke-
lige.
Saligprisningerne er lige så
uventede og umotiverede som Guds
skaberord på første side i Bibelen.
Gud sagde: "Bliv lys." Hvorfor sagde
Gud det. Hvad fik ham til det. Hvad
tænkte Gud inden da. Hvad var hans
grund til at skabe lys. Pludselig
lyder ordene og skaber, hvad de
nævner.
På samme måde er det med Jesu
ord. Pludselig siger Jesus dem. De
skaber en ny verden for de menne-
sker, som Jesus nævner.
Jesus står på en bjergskråning
i Galilæa. Det er sommer og jorden
er dækket af et mylder af blomster,
som overgår en konges pragt, og
fuglene synger ubekymrede under him-
len. Og da priser Jesus mennesker
salige, de mennesker, som intet
ejer, ligesom blomsterne og fuglene
heller ikke gør det. Jesus siger:
Lykkelige de fattige, de sørgende,
de hånede. Lykkelige de mennesker,
hvis fattigdom er vokset indad og
blevet til fattigdom i ånden.
For nogle år siden oversatte
Seidelin Det nye Testamente og han
oversætter dette sted sådan: "Salige
er de magtesløse, deres er Guds ri-
ge." Det er de mennesker, som har
indset, at de intet selv magter, ja,
måske også indset, at der kun kommer
ondskab ud af vores brug af magt.
Jesus tager parti for de bange og
svage og små. Han siger: Salige de
mennesker, som lever under uretfær-
dighed, men hungrer efter retfærdig-
heden og ikke forliger sig med uret-
færdigheden. De mennesker, som
bliver ved med at håbe og tro på det
gode, hvor dårlige forholdene end
kan blive her på jorden. De menne-
sker, som længes. De mennesker, som
sørger over det onde og døden, fordi
de ved, at det ikke er meningen med
livet. Salige de mennesker, som midt
i al den strid som vores verden er
fyldt med, prøver at stifte fred. De
rene af hjertet.
Jesus afviser altså dem, der
ikke søger renheden i hjertet. Dem,
der kun vil være rene i det ydre og
som prøver at blive det med reliøse
eller verdslige handlinger. De men-
nesker er kun rene på overfladen.
De lever moralsk. De slår ikke
ihjel, men i deres indre er de fyldt
med dræbende og ødelæggende tanker.
De glemmer hjertets renhed. Men
Jesus priser salige alle de menne-
sker, som ikke har noget at rose sig
af. De ser deres eget dårlige liv.
De sørger, og det betyder også, at
de sørger over sig selv. Det gør
dem rene af hjertet, at de ikke ser
hen til sig selv og venter frelsen
fra sig selv, men ser hen til Gud.
Jesus siger: "Salige er de rene af
hjertet. De skal se Gud."
Også vi kan føle, at det er
mørke vi går ud i. Det sker i vores
liv, når vi føler os magtesløse. Og
det sker i døden, hvor vi føler den
største svaghed. Men vi har fået
ord, som kan lyse for os og vise os
frem til Gud. De ord kom Jesus med.
Bare nogle ganske få af hans ord er
nok. De lyser så meget, at de fyl-
der os og jager tomhed og frygt og
tristhed på flugt. Jesu ord lyser os
ind i Guds rige. Jesu ord er sol-
stråler, som bærer gennem hvad der
end måtte komme af mørke og død,
Jesu ord bærer os ind til Gud.
Så lysende er også ordene fra
Bjergprædikenen, når Jesus priser
salig de fattige i ånden, de sør-
gende, de sagtmodige, de barmhjerti-
ge, de rene af hjertet. De ord
lyser os ind til Gud.
|
|