Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Barrabas
Når vi tænker på den langfredag
dengang, hvor Jesus døde, så bliver
det nok mere nærværende for os, hvis
vi tager en af de personer fra den-
gang, som var med. Vi kan tænke på
Barrabas. Han var en forbryder. Han
havde brudt loven.
Vi kan forestille os, at vi går
til Barrabas for at tale lidt med
ham. Han lignede sikkert en af
vores terrorister, langskægget med
vilde øjne. Når en mand er besat af
én eneste tanke, ser han som regel
også fanatisk ud. Og vi kan spørge
ham: " Barabbas. Du var allerede
dømt til døden. Du stod lige foran
henrettelsen. Men i sidste øjeblik
blev du benådet. Folket råbte, at
du skulle gives fri. Hvad tænkte
du, da soldaterne kom og lukkede din
celle op og du kunne gå ud i frihe-
den?"
Og Barabbas svarer: " Jeg havde
altid regnet med, at jeg til sidst
blev taget til fange. Det er den
risiko man lever med som frihedskæm-
per. Jeg var jo mange gange tæt på
romerske soldater, faldt over dem
fra baghold, skød dem med pile, så
de faldt af hestene, og jeg stak min
dolk i deres hjerte. Jeg vidste at
det var farligt og pludselig ved en
razzia skete det. Jeg blev opdaget
og kunne ikke flygte. Porten i bag-
gården var låst. Jeg endte i døds-
cellen. Lidt henne ad gangen var en
anden fange låst inde. Det var en
vis Jesus fra Nazareth. Jeg havde
hørt om ham. Vi var ikke af samme
opfattelse. Han mente, at vi ikke
skulle bruge vold over for romerne.
Han var for blød. Men egentlig kun-
ne jeg godt lide ham."
Så kan vi spørge Barabbas: " Du
vidste, at Pontius Pilatus hver på-
ske havde den skik at frigive en
fange. Hvordan mente du at dine
chancer var?"
Barabbas ryster på hovedet:
" Helt håbløst. Tænk på, at flere
gange når vi havde angrebet romerne
og trukket os tilbage, så hævnede
romerne sig på civilbefolkningen.
Det vidste de også i Jerusalem.
Folket ville da ikke vælge en fange
til frigivelse, en fange, der havde
været skyld i mange lidelser for
dem. Jeg så mig selv helt sikkert
hænge på korset. Men det utrolige
skete. Gennem celledøren hørte jeg
i det fjerne de mange stemmer råbe:
Giv Barabbas fri. Nogle minutter
efter kom soldaterne og åbnede cel-
ledøren og sagde til mig: Forsvind."
Vi spørger: " Barabbas, gik du
lige hjem eller gik du under jorden
og forsvandt."
Han svarer: " Nej, jeg stillede
mig i sikker afstand og så på, hvor-
dan de korsfæstede Jesus og to oprø-
rere, som jeg havde kæmpet sammen
med. Jeg var helt rystet. Jeg tænk
te: egentlig var det mig, som skulle
hænge dér. Det ville have været ret-
færdigt. Men Jesus, hvad ondt har
han gjort. Jeg så på manden, der tog
min lidelse og død på sig. Dér dør
en uskyldig, mens jeg synder er gået
fri. Jeg var selvfølgelig glad for,
at jeg ikke skulle dø. Men jeg for-
stod ikke noget som helst. Men det
kan I, som lever i det 20. århund-
rede sikkert ikke sætte jer ind i."
Og så er det vi kan svare:
" Jo, Barrabas. Vi er ganske vist
ikke terrorister, sådan som du. Men
vi har overtrådt loven, Guds lov,
Guds bud. Det skulle vi straffes
for. Det spærrer os inde, al den
skyld, som vi hver dag samler sam-
men. Men Gud har valgt Jesus til at
dø i vores sted, for at vi må gå fri
fra straffen. Også vi må sige om
Jesus, at dér dør en uskyldig, mens
vi syndere går fri.
Når vi ser op på korset lang-
fredag, kan vi tænke ligesom Barra-
bas, at vi har fået en ny chance, at
vi har været heldige og må gå frit
ud i livet. Jesus har taget vores
lidelse og vores død på sig. På
Korset på Golgatha har Gud skænket
os livet påny og tilgivet vores
synd, så vi er frie mennesker.
|
|