Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Opstandelsen
Forskere har fundet ud af, at
det første de kristne skrev ned var
lidelseshistorierne om Jesu død og
opstandelse. Det var det vigtigste
for dem. Kun fordi de første kristne
troede på, at Jesus var opstanden,
fortalte de om hans død og hans liv.
Og når de fortalte, så er det ikke
som vi fortæller om en afdød, at vi
mindes oplevelser sammen med vores
kære, som ikke er mere, ja, at min-
derne gør dem levende for os. Nej,
når de første kristne hørte Jesu
ord, var det ham selv der kom og
gjorde ordet levende for dem. Han
var midt i blandt dem i sin ånd.
Derfor har ordet om Jesus en frel-
sende kraft, fordi det er Jesus som
igen taler til os.
Det er ikke til at forstå. Der
var et ungt menneske, som skulle
forklare påsken og sagde, at Jesus
døde og opstod fra de døde og døde
igen. Da han fik at vide, at det
sidste ikke var rigtigt, Jesus døde
ikke igen. Så udbrød han: " Jamen,
så lever Jesus jo nu."
Jesu opstandelse er ikke noget,
som kun skete engang i fortiden,
eller som viser frem til, hvad der
engang skal ske med os. Jesus op-
standelse påskemorgen betyder det
utrolige, at Jesus lever. Han er os
nær. Han hjælper os som vores herre,
vi må gå til ham i bønnen. Han har
himmelsk liv og er med himmelsk magt
ved vores side. Han siger selv: "Se
jeg er med jer alle dage indtil
verdens ende." Vi lever under den
opstandnes beskyttelse og forbøn.
Det er utroligt. Det er ikke
til at forstå. Nu om dage, hvor re-
ligionen er ved at vende tilbage, og
hvor man offentlig tør tale om et
liv efter døden, da har folk svært
ved at godtage det utrolige og ufor-
ståelige i påskeevangeliet. Man
mener, at der skal være fornuft i
troen. Derfor er der folk nu om
dage, som taler om genfødsel, altså
at sjælen overlever og genfødes i en
ny krop.
For det første tager man derved
det uforståelige og uhyggelig fra
døden, at et menneske dør helt med
krop og sjæl. Vi kan ikke klare
tanken om døden med vores forstand.
De, som taler om sjælevandring,
prøver så at forklare det med, at
sjælen ikke dør. Den vandrer videre
til en ny krop. På den måde skabes
der en logisk sammenhæng mellem
dette liv og det næste.
I øvrigt vil de små og få sek-
ter, der taler om sjælevandring
og reinkarnation heller ikke godta-
ge, at Jesus virkelig døde. Han
døde ikke rigtig, han levede videre
i det skjulte sammen med sin familie
i en lille landsby. Men det er at
fordreje bibelen. Bibelen lægger
netop vægt på, at Jesus døde. Sol-
daterne stak et sværd i siden på ham
for at sikre sig, at han var død.
Når trosbekendelsen siger, at Jesus
blev begravet, så ligger der også i
det udtryk, at han var død. Opstan-
delsen var virkelig opstandelse.
Jesu lig var der ikke. Graven var
tom. Jesus var oprejst fra de døde
med legeme og sjæl. Det kan man også
se, da han viste sig for sine disci-
ple. De havde lukket sig inde i et
hus. Men pludselig stod han hos dem.
Han var gået gennem låste døre.
Derfor blev de bange, men han sagde:
" Det er mig." Og de måtte røre ved
ham og røre ved naglemærkerne i hans
hænder. Den opstandne var legemligt
hos dem. Men hans legeme var him-
melsk. De kunne se, at han var
Jesus og samtidig at han var opstået
fra de døde. Der var sket noget nyt
med ham. Det strålede ud fra ham.
Faren ved at tale om sjælevan-
dring er netop, at man derved tager
underet og frelsen ud af Jesu død og
opstandelse.
Når man vil gøre døden logisk
og forståelig, så tager man alt
det glædelige og forunderlige ud af
påskeevangeliet. Og man tager alt
det glædelige fra vores liv her på
jorden. Når nogle taler om sjæle-
vandring, så er det egentlig udtryk
for synden i os, at vi ikke vil have
noget at takke Gud for. De små sek-
ter, som taler om sjælevandring,
mener nemlig, at hvert menneske har
en guddommelig del i sig, sjælen,
mens kroppen er som et hylster vi
bare kaster væk. Men kristendommen
siger, at vi er skabt af Gud med
krop og sjæl. Vi må takke Gud for
alt det kropslige lige så meget som
for det sjælelige. Alle de ting vi
ser omkring os og vores krop som er
konkret, det er Guds mesterværker.
Derfor er døden så uhyggelig, fordi
vi dør på krop og sjæl. Vi bliver
til intet. Af jord er du kommet, til
jord skal du blive. Det er kun ved
et under fra Gud, at Gud kalder os
frem til livet hos sig, det evige
liv.
Det er et overvældende under vi
hører om i påskeevangeliet. Det er
det helt utrolige, som ikke kan for-
klares med noget hos os. For det er
et under fra Gud. Vi kan kun takke
Gud for det, at Gud ikke vil miste
os.
Opstandelse viser klart, det
som gælder for hele vores liv, at vi
har alt at takke Gud for.
|
|