Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Et forbillede, det er en man ser op til. Inden for
sport er et forbillede en, som er meget dygtig, og som
andre gerne ville ligne. Men som regel er det sådan med
idoler, at de unge godt ved, at de aldrig kan blive
lige så smarte og dygtige og rige, som dem de ser op
til. Men de drømmer om, hvordan det ville være, hvis
det lykkedes.
Jesus er et mærkeligt forbillede. Ham skal vi ikke
se op til, vi skal se ned til ham. Han siger jo om sig
selv, at han sætter sig selv nederst. Han har stillet
sig selv som den underste. Vi skal ikke stræbe opad,
men nedad. Et andet sted i Mattæus evangeliet siger
Jesus det direkte: Lær af mig, for jeg er sagtmodig og
ydmyg af hjertet.
Når Jesus sådan vender det hele på hovedet, må det
være fordi han er mod al idoldyrkelse. Han er mod denne
stræben op ad efter et forbillede. Man kan også mærke
det i begyndelsen af prædiketeksten. Moderen ønsker de
fineste pladser til sine to sønner. Hun ønsker at
hendes sønner skal komme lige så højt som Jesus. Og han
svarer, at det skal de slet ikke ønske sig, for det
indebærer stor lidelse. At drikke et bæger, det er
dødens bæger som Jesus taler om. At blive som Jesus,
det er at give sit liv for andre. Det kan og skal vi
ikke gøre i samme omfang som Jesus gjorde. Jesus
afviser moderens ambitioner. Og Jesus afviser vores
ambitioner, når han taler om, at den, som vil være
stor, skal være de andres tjener og slave.
Ambition det er et latinsk ord og betyder at man
går omkring for at få et embede, et højt embede. Jesus
vil befri os fra at løbe omkring for at få høje
embeder. Han vil befri os fra alt det onde, som følger
med høje embeder. Hvor tit er det ikke sådan, at
stormænd misbruger deres magt. Det er vist mere reglen
end undtagelsen. Jesus vil befri os fra magten, denne
verdens magt, som frister til undertrykkelse og
misbrug. Jesus vil befri os, så vi ikke løber omkring
efter noget højt, men får fred til at være gode, sådan
som Jesus var hjælpsom og betænksom over for andre.
Jesus var ikke som denne verdens stormænd. Han var
sagtmodig og ydmyg af hjertet. Han siger det selv: Lær
af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet. Og
han fortsætter: så skal I finde hvile for jeres sjæle.
At stræbe opad, at løbe omkring efter høje embeder og
de fineste pladser, det giver ingen hvile for sjælen.
Men Jesus vil befri os til at være ydmyge, fri for
ambitioner, så vi får hvile i vores sjæl.
Jesus er et mærkeligt forbillede, ikke kun fordi
han vender alt på hovedet, men fordi han stiller krav,
som selv de mindste, eller netop de mindste og svageste
kan opfylde. Også dér taler Jesus mod denne verdens
idoldyrkelse, hvor det er tydeligt, at kun de færreste
kan nå op til dem, de efterligner hvad enten det er
sportsstjerner eller popstjerner, der lever i luksus og
har fine biler og fint tøj. Det Jesus stiller op, kan
alle efterleve. Det kan man også se det sted, hvor han
siger: lær af mig. Det sted begynder han sådan: Kom
til mig alle I, som er trætte og bærer tunge byrder, og
jeg vil give jer hvile. Og lidt før det siger han: Jeg
priser dig, Far, himlens og jordens Herre, fordi du har
skjult dit rige for vise og forstandige, og åbenbaret
det for umyndige.
At være myndig, at tale med myndighed, at udstråle
myndighed, det er netop det, som vores verden ser op
til. Det kan idolerne, hvad enten det er stjerner
inden for underholdning eller politik. De udstråler
beslutsomhed og handlekraft. Der er ingen byrder som
er for store for dem. De går glad og gerne igang med at
løse vanskelige problemer og situationer. Men det er
ikke til dem Jesus taler. Det er til os umyndige, os
som er trætte og tyngede af byrder, som vi ikke kan
bære, os der ikke har alt på det rene og som kan klare
det hele. Det er til os, Jesus siger: Kom til mig. Lær
af mig. Ja, Jesus siger endda, at det netop er til os,
at Gud vil åbenbare sit rige, som er fyldt med fred og
hvile for vores sjæle.
Det lyder helt omvendt. Jesus er nemlig
forbillede på en helt anden måde end denne verdens
idoler. De gør for det meste noget for sig selv.
Sportsstjerner løber for at vinde førsteprisen og de
mange penge. Popstjerner vil gerne være de største og
bedste og rigeste. Men Jesus gør sig fattig. Han gør
sig til en tjener. Der er kun få gange jeg har hørt
noget lignende her i vores verden.
Det var f.eks. da dronning Ingrid skulle arrangere
Margrethes bryllup, da samlede hun alle tjenestefolk,
som skulle servere ved brylluppet og lave mad. Hun
ville fortælle dem, hvordan det hele skulle foregå. Hun
inviterede dem til et tagselv bord. Og tjenestefolkene
spurgte hinanden: skal du lave maden og stille frem til
vores tagselvbord. Men ingen af dem havde fået besked
på det. Det var nemlig dronning Ingrid og alle de
kongelige som selv lavede maden og stillede den frem
for tjenestefolkene.
Mon ikke tjenestefolkene gik tilbage til deres
arbejde med glæde, fordi de godt kunne lide dem, de var
i tjeneste hos. De var blevet rørt over det som de
havde fået.
Jesus gjorde sig til tjener for at røre vores
hjerter, så vi gerne vil have ham til Herre. Ja, Jesus
har givet sit liv som løsesum for os. Egentlig står
der: Menneskesønnen er kommet for at give sit liv som
løsesum for mange. Og så kunne man spørge, hvor mange
det drejer sig om og om det også gælder os. Men på
græsk betyder mange det samme som alle. Det kan vi
klart se hos Paulus som skriver til Timoteus: Kristus
Jesus gav sig selv som løsesum for alle. Og lidt før
det skriver Paulus: Gud, vor frelser, vil, at alle
mennesker skal frelses.
Jesus gav sig selv for at løse os alle fra det
onde og give os adgang til festen i Guds rige. Guds
rige er jo som en dejlig fest hvor vi er inderligt
sammen med hinanden og med Gud og Jesus. Det er derfor
Zebedæussønnernes mor spørger om sædet ved siden af
Jesus i Guds rige, fordi det er som et festbord, hvor
man sidder sammen. Og Jesus siger: sædet ved min højre
og ved min venstre hånd gives til dem, som min Far har
bestemt det for. Det skyldes, at vi jo i det hele
taget kun for adgang til festen, fordi Jesus på sin
Fars bud og bestemmelse har betalt løsesummen, der
giver os adgang til riget.
Vi kan aldrig blive så rige, at vi kan løsekøbe os
selv, og da slet ikke med jordisk rigdom. Jesus siger
et sted: Hvad hjælper det et menneske at vinde hele
verden, men bøde med sit liv? Eller hvad kan et
menneske give som verderlag for sit liv? Vi kan også se
det i salme 49 i GT, hvor der tales om dem, der stoler
på deres rigdom og praler af deres store formue. Men
salme 49 siger: Ingen kan dog købe en bror fri eller
betale Gud løsepenge for ham. Løsesummen for deres liv
er så høj, at man må opgive det for altid. Og salmen
fortsætter: de, som er selvsikre og nyder deres egne
ord, de styrer mod dødsriget. Og salmen slutter med at
vise hen til Gud: Men Gud vil løskøbe mit liv. Han vil
drage mig ud af dødsrigets magt.
Og det var netop det som skete i Jesus: Gud gav
sin søn hen for vores skyld for at løskøbe os.
Når Jesus taler om Menneskesønnen, der gør sig til
tjener og giver sit liv, så er det en opfyldelse af en
profeti, som står hos Esaja om frelseren. Esaja
skriver: Det var vores sygdomme han tog, det var vores
lidelser han bar. Han blev gennemboret for vores
overtrædelser og knust for vores synder. Han blev
straffet, for at vi kunne få fred. Han hengav sit liv
til døden og blev regnet blandt lovbrydere. Men han bar
de manges synd og trådte i stedet for syndere.
Sådan er Jesus vores forbillede, som den der har
gjort alt for os, så vi har fri adgang til festen og
freden i Guds rige. Det gør, at vi gerne vil lytte til
ham og følge efter ham.
Jeg har sagt om denne verdens forbilleder, at de
er idoler. Når man slår op i ordbogen, er ordet idol
forklaret sådan: afgud, gudebillede. Når denne verdens
stjerner dyrkes, er det afgudsdyrkelse. Når vi tror på
Jesus, hører hans ord og følger ham, så det en sand
gudsdyrkelse, som giver ægte frelse og fred. Hos Jesus
finder vi hvile for vores sjæle.
ny prædiken
Moderen til zebedæussønnerne hører vi om igen
senere i evangliet. Det er langfredag. Dér hører vi, at
nogle kvinder stod og så til på afstand. De havde fulgt
Jesus fra Galilæa og sørget for ham. Blandt dem var
maria magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor, og
Zebedæussønnernes mor. Hun var en meget troende og
trofast kvinde, som fulgte Jesus og sørgede for ham.
Det ord " sørgede for", det er det samme ord, som Jesus
bruger i dag, at tjene, at menneskesønnen er kommet for
at tjene, og vi skal gøre som han. Det gjorde
Zebedæussønnerns mor. Hun var blandt de ledende
kristne, fordi hun levede efter Jesu ord og gjorde sig
selv til en tjener.
Hendes sønner var også blandt de ledende kristne.
Vi hører om dem flere steder, hvor de er nævnt sammen
med Peter, der var førstemanden blandt disciplene.
Dengang Peter mødte Jesus og lagde alt til side for at
gå sammen med ham, dér nævnes Zebedæussønnerne, Jakob
og Johannes. Ved forklarelsen på bjerget, hvor Jesus
viste sig i himmelsk herlighed, med lysende tøj og
ansigt, da var kun nogle få disciple med, de ledende,
og det var netop Peter og Jakob og Johannes.
De to sønner lignede også Peter lidt af væsen. De
var ligeså temperamentsfulde som han. Der er en
fortælling, hvor jesus og hans venner er på vandring og
de kommer gennem en hedensk landby, men der vil ingen
tage imod dem og Jakob og Johannes spørger: Herre, vil
du have, at vi skal sige, at der skal falde ild ned fra
himlen og fortære dem". Det viser deres selvbevidsthed
og temperament. De mener, at de har magt til at gøre
det samme som Gud gjorde med Sodoma og Gomorra, som
blev udslettet. De mener ikke engang, at de skal bede
Gud lade ild opsluge den hedenske landsby. De mener, at
de bare selv kan sige det skal ske, og så vil det ske.
Den tanke, at udslette en landsby, fordi den ikke vil
tro på Jesus, - det viser også, at Zebedæussønnerne var
magtmennesker, når de kunne få den tanke. Jesus sætter
dem da også i rette ved den lejlighed. Jesus er ikke
kommet for at udslette syndere og vantro, men for at
frelse netop syndere. Den fortælling er i øvrigt
grunden til, at Jesus senere giver sønner et tilnavn.
Han kalder dem tordensønner.
Det passer fint både til de to sønners karakter og
deres mors høje stilling blandt de kristne kvinder, når
vi i dag hører, at sønnerne beder om at få de bedste
pladser i himmeriget, nemlig ved siden af Jesus.
Vi kristne her i Danmark har ikke samme
selvbevidsthed og temperament. Der måske endda
kristne, som er meget i tvivl om livet efter døden i
Guds himmel. Og vi stræber slet ikke efter en god
plads, bare vi kan være med i Guds lyse rige er vi
glade. Vi er også forskellige fra de to sønner, fordi
vi ikke hele tiden tænker frem, det gjorde de to sønner
nok. De kunne ikke vente, de glædede sig til at komme i
himlen. Når vi ikke er så optaget af livet efter
døden, så er det måske netop på grund af Jesus ord,
også i dag, for han henviser os til vores liv her, at
vi skal tjene og at vi skal drikke livets bæger til
bunds.
Jesus nævner to andre gange ordet bæger. Det er
skærtorsdag, hvor han giver sine venner vinen og siger:
Dette bæger er mit blod, den ny pagt til syndernes
forladelse. Og nogle timer efter i Getsemane have beder
han til Gud: Min far, hvis det er muligt, så lad dette
bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du
vil. Vores prædikestykke i dag hænger altså sammen med
kernen i kristendommen, Jesu lidelse og død. Det skal
hjælpe os så vi forstår ordene i dag rigtigt.
At drikke af et bæger, det betyder to ting. For
det første, at man er til fest. at man er sammen.
Derfor er det et meget smukt tegn jesus har givet os
med nadveren. Det betyder jo, at vi allerede nu er med
til festen som en forudgriben af Guds rige. Men det
andet som billedet bæger rummer, er en
kærlighedserklæring. Bægeret indeholder jo ikke
liflig vin, men Jesu lidelsefulde blod. Og
vi drikker det ikke mens vi sidder til højbords, men
mens vi knæler. Og det samme gælder Jesus. Han sidder
heller ikke til højbords og er værten. Nej, han er selv
tjeneren, der rækker os brødet og vinen. Han giver os
det, som skal være vores næring, som vi kan leve vores
liv til bunds. Ja, Jesus rækker os mere end det. Med
brødet og vinen rækker han sig selv til os, for at vi
kan leve hans liv. Det er hans blod, der banker i vore
åre. Vi er hans legeme. Det vil sige, at vi er ét med
ham. på en måde får vi endnu finere pladser end
hæderspladser vedsiden af Jesus: han er ikke ved siden
af os, men i os, ved brødet og vinen som vi får at
spise. Jesus er ét med os.
Jesus giver os både en stor hjælp til at støtte os
og han giver os et stort mål, som vi kan se hen til.
Hjælpen er, at han ikke er langt fra os, når vi føler
os små og truet af fjendtlige magter, og det kan både
være jordiske og overjordiske magter. Denne verdens
fyrster undertrykker og denne verdens stormænd
misbruger deres magt. Ja, én enkelt ond fyrste kan
kaste hele verden ud i krig. Men vi kan også føle os
små og truet af overjordiske magter, som giver os
mareridt og frygt. Men Jesus er ikke langt fra os. Han
er midt iblandt os med hele sin kærligheds rigdom. Han
vil gøre os faste i det evige livs håb. Han vil give os
at vokse i kærligheden. Det er en god jordbund at
vokse i, Jesu kærlighed. Det er et godt håb, at
kærligheden ikke vil blive svagere og til sidst
forsvinde, men at den tværtimod vil vokse, så den til
sidst bliver ét stort lys, hvor vi i himlen er
fuldkommen ét med hinanden og med Jesus og Gud. Det er
hjælpen, som Jesus giver os med det bæger, som han
rækker.
Samtidig giver han os et mål at stræbe efter. Og
det er et mærkeligt mål. Han siger nemlig ikke, at vi
skal stræbe efter de fineste pladser i Guds himmerige.
Nej, vi skal stræbe efter at være blandt de mindste her
på jorden. Jesus siger: Den, som vil være stor iblandt
jer, skal være jeres tjener, og den, der vil være den
første blandt jer, skal være jeres slave. Jesus taler
ikke om, at vi får et strålende liv her på jorden og i
himlen, men han taler om at vi skal tjene og give os
selv for andre, ligesom han har gjort for os. Det
betyder ikke, at vi skal gøre det samme som Jesus. For
han har givet os et helt nyt grundlag at leve på, da
han har givet sit liv som løsesum for os. Det betyder,
at vi ikke skal gøre os fortjent til himlen. Det har
Jesus løst os fra med sin lidelse og død. Han har
betalt løsesummen. Han har betalt os ind i himlen.
Kun derfor er vi frie til at leve som Jesus, uden tanke
på os selv. Det er det mål han har givet os, ikke at
sidde på de fineste pladser, men at være til tjeneste,
som han selv var det, at være til hjælp som han var
det. Og vi må gøre det i den sikre tro, at der venter
en plads til os i Guds lyse rige. Den har Jesus sikret
os.
Jesus taler et sted om, at han med sin død og
opstandelse har gjort en plads rede til os hos Gud,
fordi han vil, at vi skal være, hvor han er. Der venter
altså en plads til os midt i Guds lysende kærlighed.
Det har Jesus sørget for. Det er det samme når vi skal
til et arrangement, til foredrag eller koncert eller i
teatret, og vi ved, at vi kommer for sent og ikke kan
nå det. Men så siger en ven til os, at han vil reserve
en plads til os. Så ved vi, at selv om vi kommer og
hele salen er fyldt med mennesker, så venter der en
plads ved siden af vores ven. Det har han sørget for.
Vi skal bare søge ham og finde ham, så er der plads
også til os, der kommer for sent. Jesus er den ven,
der har betalt billetten for os og reserveret en plads,
så vi også kan være med i himmeriget, hvor det er Gud
selv, der holder foredraget og sørger for himmelsk
musik og glæde.
|
|