Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Det forklarlige og det underfulde
Der er to måder vi kan leve på. Vi kan tage det som
sker som forklarligt og almindeligt. Eller vi kan tage det
som sker underfuldt og overraskende. Det gælder fra det
mindste til det største: en dugdråbe på et strå eller
himlen over os. Vi kan se på naturen og det grønne som
ganske almindeligt. Man sår i foråret og høster i
efteråret, sådan har det nu engang altid været og sådan
vil det blive ved med. Men man kan også se på det grønne
og det groende som helt underfuld og vidunderlig
livskraft. En spire vil op, også selv om den skal vælte en
sten.
Når vi ser på livet som et under og en gave, der er
langt ud over vores forstand, så er vi religiøse. Så er
det vi takker Gud. Og derfor holder vi høstgudstjeneste
ikke kun for landmænd, men for alle os, som gerne vil
takke for Guds gaver, eller som gerne vil mindes om, at vi
skal takke. Det skal gudstjenesten gøre, at vi får renset
vores øjne og renset vores sind, så vi kan få øje på alt
det smukke og så vores sind kan blive fyldt med smukke
følelser. Egentlig kan vi ikke selv gøre det, så ville
det blive skaberi. Det er kun Gud Skaberen, som kan åbne
os. Det gør Gud gennem sin søn Jesus.
Derfor kan vi også føle os i slægt med de spedalske,
som vi har hørt om i dag. De trængte til at blive renset.
De trængte til hjælp, som de kunne vende tilbage til livet
og se livet som et under og en gave, der var helt uventet
og overraskende og som de aldrig havde troet de skulle få
tilbage. Man kan sige, at de spedalske havde været til
gudstjeneste med Jesus. De havde hørt hans ord. Det gjorde
dem glade og rene i krop og sind, så de kastede sig ud i
livet. Nu skulle de rigtig opleve alt det smukke og gode.
Lød fuglesangen ikke helt ny, da de helbredte vente hjem
til deres familie. Strålede solen ikke på en helt anden
pragtfuld måde, da de helbredte skyndte sig hjem for at
overraske alle de kære.
Men én af de helbredte vendte tilbage til Jesus, og
han gik ikke stille med det, som var sket. Han råbte med
høj røst og priste Gud. Folk som så ham, har sikkert
tænkt: " Der er vist et eller andet i vejen med ham. Han
er ikke helt rask." Det er både med krop og sjæl, at den
helbredte ærer Gud. Han er jublende glad. Han går til
yderligheder: han råber højt og kaster sig ned for Jesus
Sø højt agter han Gud og så dybt takker han.
Det er jo mennesker med sydlandsk temperament vi
hører om i fortællingerne fra NT. Vi ville ikke kunne få
os til at rundt på gaderne og råbe højt af glæde over Gud.
Vi kunne ikke få os til at kaste os ned på vores ansigt.
Det ville være unaturligt for os.
Jesus siger da også et sted, at når vi beder til Gud
og takker Gud, skal det ikke være på åben gade for at
andre skal se os, men vi skal gå ind i et rum for os selv
og bede til Gud. Gud er i det skjulte. Vi behøver altså
ikke takke Gud på samme måde som samaritaneren. Men vi
skal vide, at vi har lige så stor grund som han til at
være glade. Også vi må ære Gud og takke ham for alle gode
gaver og for al frelse.
Vi får jo så meget fra Gud. Alle glæderne i vores liv
er Guds gaver til os. Vi kan have svært ved at se, at det
er Gud, som handler. Vi kan jo ikke se Gud direkte. Gud er
i det skjulte og Gud handler i det skjulte. Vi føler måske
at tingene sker helt af sig selv, som det bare er heldet
eller tilfældet, som råder. De spedalske så jo heller
ikke, at Gud greb ind. De så ikke en sky, der nærmede sig.
De hørte ikke en stemme fra himlen. Det var mens de gik
hen til præsterne, at de blev renset uden at de selv
mærkede det. Det skete helt af sig selv. Selvfølgelig var
det et under for dem. Men Gud havde de ikke set.
Nej, dér tog de fejl. Samaritaneren vidste, at han
havde set Gud. Han havde set Gud i Jesus. Han kom til
Jesus for at give Gud ære.
Det er også gennem Jesus, at vi skal give Gud vores
tak og vores glæde. Det er i Jesus vi får vores frelse.
Dér er livet for os. Vi skal søge vores frelse hos Jesus.
Og vi skal vende tilbage til ham med vores tak, for det er
gennem ham, Gud vil æres. Gud sendte sin søn til os, for
at vi i ham skal møde Gud og takke Gud. I vores liv kan vi
have svært ved at se Gud. Dér er Gud i det skjulte.
Gud er jo særlig skjult, hvis vi er syge, hvis det
går dårligt for os. Så kan vi ikke forstå, hvor Gud er
henne i det, som sker. Selv om det jo tit sker også hos
os, at syge bliver raske, at de bliver helbredt, uden at
vi har hørt Guds stemme og set ham over os. Så sker det jo
lige så tit, at syge ikke bliver helbredt. Der er en grund
til, at der ikke sker undere hos os på samme måde som på
Jesu tid. Når Jesus helbredte spedalske, når han helbredte
en samaritaner, en fremmed, så var det for at hjælpe, ja,
det var for at give en dobbelt hjælp. De spedalskes sygdom
og samaritanerens afstamning havde udelukket dem fra andre
og de var udelukket fra Gud. De var stemplet som fortabte,
som nogle der ikke kunne frelses. Med sit under vil Jesus
vise, at han kommer med frelse til alle mennesker. Der er
ingen som er fortabt, selv om de er fremmede, selv om vi
er spedalske eller har en anden forfærdelig sygdom, så
betyder det ikke, at Gud har forkastet os. Vi kan ikke
forstå det som sker. Men vi må vide, at Gud er nær ved os,
også i det som vi ikke kan forstå.
Det er grunden til, at der ikke sker helbredelser hos
os på samme måde som på Jesu tid. Sygdomme skiller ikke os
på samme måde fra Gud. Vi ved at evangeliet er til os
alle, og at vi alle må hente hjælp i evangeliet om Guds
kærlighed og frelse, og at det er Guds frelse vi skal leve
på, hvad enten vi er syge eller raske.
I vores liv kan Gud være skjult, særlig når alting
går os imod. Derfor skal vi søge hen til Jesus, for dér er
Gud klart tilstede. Dér er Guds vilje ikke til at
misforstå. Dér ser vi klart, at Gud vil frelse os alle,
hvor fortabte vi end føler os.
De ni helbredte mente, at Gud skulle æres i templet.
Samaritaneren så, at Jesus er Guds tempel. Det er hos
Jesus vi skal finde Guds vilje og mening med os. Og det er
i Jesus vi skal dyrke Gud.
Og det gør vi ved højstgudstjenesten i dag. Vi
takker Gud, fordi Gud har velsignet vore hænders værk og
givet sol og regn over vore marker. Vi beder til Gud: giv
os altid at nyde vort daglige brød med taknemmelighed og
under alle forhold at stole på dig. Bevar os for overmod,
når tiderne er gode, og fra mismod under trange kår. Hjælp
os at bruge dine gaver ret, os selv og vor næste til gode
og gavn, og dig til ære. Amen.
gaver svære at tage imod. -gaverne, os. Sære
meninger, -tilfreds. Voksne træghed, selv bestemt, -
overrasket. ved i forvejen.
børn omvendt, Umiddelbar glæde, mindste gave.lære: tak.
voksne, høflige,huske. -ægte følelser.
over for Gud. vi -børn, umiddelbar glæde. Gudstj lære os -
standse op, øje det smukke. Høstgudstj, mindet om takke
for.
-tit føler vi fyldt med tak. dagene gå. Året gang: høst
samme problemer: få sået,høstet. Arb resultater. løn
høst altid i hus, Lykkes. lettere. Glemmer, nye problemer.
vant, overser små fine gaver hele tiden. Overser
overraskelserne.
to måder: alm - underfuldt. det grønne, altid. +
vidunderlig livskraft. en spire
Livet: et under. Religiøse. Høstgudstj -landmænd.
mindes om smukke. Renset. Skaberi. Gud gennem søn.
slægt med de spedalske. Trængte. uventet. Gudstjeneste
glade. Opleve. Fuglesang, solen. Overraske kære
En tilbage, -stille. Folk tænkte. Krop og sjæl ærer.
jublende. Yderligheder. agter,takker
sydlandsk. -vi gaderne, råbe, kaste ned. unaturligt
Jesus: bede -gade, rum, skjulte. takke -som samarit,
men lige så stor grund glade. Ære,takke
Glæderne. -se Gud. Skjulte. Sker af sig selv. Spedal
-ske, -stemme. renset, gik, helt af sig selv. Under,
-set Gud.
fejl: Samar set Gud i Jesus. til Jesus: give Gud ære
Gennem Jesus vi give Gud tak. Søge, vende tilbage. Gud sin
søn, i vores liv svært ved at se Gud. -kun glæder, Skjult
under modgang.
-forstå, hvor Gud henne i det som sker. -hjælp. -Gud gør
undere for os. Skjult.
- undere på samme måde. Jesus dobbelt hjælp.
Spedalsk, samar: udelukket. Fortabte.
Jesus: frelse til alle. -Gud forkaste
-på samme måde. Sygdomme skiller ikke. Evg. til alle,
hjælp, Frelse syge eller rakse.
I vores liv skjult. Søge til Jesus, Guds klart. Guds
vilje. Frelse os alle, hvor fortabte.
Gud æres i templet. Samari Jesus Guds tempel. I Jesus
dyrke Gud.
Vi indvier i dag en ny alterdug, som Tea Peter har skænket
Bjerning kirke. Der ligger et stort arbejde i alterdugen,
og det har taget lang tid at udfærdige den, og jeg ved, at
vi må tage imod den som et tegn på, hvor meget Tea
Petersen værdsætter Bjerning kirke og sogn og at hun
tænker tilbage på de mange år, hvor hun var organist her i
kirken.
Gudstj næste søndag
præ og post
altergang
I dag samler vi ind til Folkekirkens nødhjælp.
Høstkollekten kan lægges i bøssen ved udgangen.
Efter gudstj går vi ned til Bjerning hus, hvor der er
auktion over det tidligere orgel.
Gaver kan være svære at tage imod. Det er ikke gavernes
skyld, Men os der er noget i vejen med. Vi kan have sære
meninger, så vi ikke er tilfredse med det vi får. Vi
voksne s kan også have den følelsemæssig trghed, så vi
ikke har så let ved at blive begejstret eller yfldt med
taknemmelighed. Tit har vi også sævrt ved at blive
overrasket, fordi vi i forvejen ved, hvad vi får som gave.
Vi har selv bestgemt dhvad vi skal have som gave.
Børn har det omvendt. Det kan vise en umiddelbar
glæde selv over de midnstge gaver. Men så skal de lære
høflighed, lræe at sige tak. Det kan vi voksen, huske at
sige tak,men så er det bare om der er dybe og ægte føelser
bag ved ordene.
Over for Gud har vi det sådan, at vi ikke er som
børn, de rivser en umiddelbar glæde. DEt skal
gudstjenesten lærer os, at standse op og få øje på alt det
smukke i livet. Ikke mindst høstgudstjeneste skal minde os
om alt det vi må takke Gud for i ovres liv.
I hverdagen er det tit sådan, at vi ikke er fyldt med
glæde eler tak. Dagen går bare. Året går sin gang, forår,
sommer høst. De samme prooblemer vender tilbage. Kan man
nå at få sået, kan man nå at få høsten. Giver abrjedet
gode resultater, får man løn for det man gør.
Indtil nu siger man, at det altid er lykke s at få
høsten i hus. Nogle år går et lettere end andre. Så'dan
har det være i år. Men det glemmer vi hurtigt, for der
kommer ny problemer, som vi skal løse.
Vi kan blive vang til det hele, at vi over alle
de
find esmå gave,r som Gud giver os. Vi kan endne overse det
overrazkende, som Gud sxgiver os.
Vikan nemlig op leve på to måder. Vi kan tage det som
sker som gansk ealmindelig for forklarligt. Men vi kan
også tage det som sker som underfuldt og overraksende.
Dejt gælder fr det mindste til det søtrste. En dugdråbe på
et kornstrå, den klare blå himmel over os. Vi kan se på
naturen og det grønne som ganske almindeligt. Vi sår i
foråret - ja, nu gør vi det også om efteråret, så h'øster
man noglenår kornet er modent. Sådan har det altid været,
ogsådan vil det altid blive. Men vi skal også se på det
græne og groende som en vidunderlilg og underfuld
livskraft. En spire har en sådan kraft, at den kan vælte
en sten, fordi den vil op.
Når vi ser på livet som et under og en gave, bliver
vi relgiiøse, og så vil vi takke Gud. Dejrfor er
høstgudstjenesten ikke kun for landmænd, for os alle, som
vil takke om mindes det smukke, som Gud giver os. +Gudst
jenesten renser vores øjne og vore sisnd, så vi ser det
herlige og dejlige i livet og blive fyldt med smukke
følelser. Vi kan ikke selv fylde os med smukke følelser,
det ville være skaberi. Men Gud kan åbne os. Og de t gør
Gud gennem,s in søn.
Derfor kan vi føle os i slægt med de spedalske vi
høre om i prædestk i dag. Dek trængte til at blive renset,
at blive rakse. Dej trænge til hjælp. Man kan sige, at de
var til gudstjeneste hos Jesus. De hørte hans ord. Og de
blev glad epå kops og sind. De kunne opleve livet som nyt
og frisk. Mon ikke guflesangen lød helt ny, da de gik hjem
til deres familier. Mon ikke solen strålede helt
anderledes pragtgudlt, at de gik hjem for at overraks
eders kære.
Men en vendte tilbage til Jesus. Han gik ikke stille
med det, der var sket. MonHan gik og råbte og takkede Gud.
Mon ikkke folk tæbnkte: Hvad er der dog i vjeen medk ham.
Han må ikk være helt rask. Båd emed krop og sjæl ærer den
helbredte Gud. Han er jublende gald. Han går til
yderligheder. Han råber højt og kaster sig dybt ned på sit
ansigt for an Jesus.
Det er sydlandsk temperament vi hører om i NT., Vi
går ikke ud på gaderne og råber højt, og da slet ikke til
Gud. Vi akster os ikke nedk på jroden, for at takke Gud.
Det ville være unaturlgi for os.
Jesus siger da også at når vi beder skal vi ikke gøre
det på åben gade, for at blive set af andre, men vi skal
gå ind i et rum for os selv alene og bede til Gud i det
skjultet, for Gud handler i det skjulte. Vi har nemlig
ligeså meget at takake Gud for som samritaneren. Vi har
lige så stor grund til at glæde os over Gud.
Men glæderne som vi hjar får fra Gud, kan vi
sommetider have svært ved at se. Det kan være, når der
sker noget godt, at det er som om det sker af sig selv. De
spedalske, som vi hører om i dag, kunne heller ikke høre
Guds temme. De blev renset, mens e gik hen til tempålet.
Det var som om det skete helt af sig selv. Men de følte
det var et under, selv om de ikke havde set Gud dirkete.
Og så havde de det alligevel. Deri havde samritaneren
ret. Han så Gud i Jesus. Derfor vendte han tilbage for at
takke Gud gennem Jesus.
Det gennem Jesus at vi skal give Gud vores tak.
Derfor sendte Gud sin søn til os. I vores liv har vi nogle
gange svært ved at se Gud. Vi har jo ikke kun glæder. Og
alt det smukke kan være skjult under modgang. så vi ikke
kan forstå, hvor Gud er henne i det som sker. Vi kan
tænke, at Gud ikke vil hjælpe os, at Gud ikke vil gøre
undere for os.
Gud vil heller ikke gøre undere på samme måde i vore
dage som på Jesu tid. Jesus havde en særlig grund til at
hjælpe. Selvfølgelig havde han medlidenhed med de syge.
Derfor gjorde han dem rakse. Og det var eg god grund i sig
selv. Men jesus havde en særlig grund til at helbrede.
Spedalske dengang blev nemlig udelukket fra andre
mennesker. Jøderne mente, at de spedalske var fortabt, at
Gud ikke engan gville have med dem at gøre. På samme måde
med samaritaneren, jøderne mente, at han var fortabt,
fordi han havde en forkert religion. Gud ville ikke have
med ham at gøre.
Når Jesu shelbrede de spedalske og samarit så er det
for helt konkret at vise, at Gud vil frelse os alle. Der
er ingen, som Gud vil forkaste.
Derfor sker undere ikke på samme måde i vore dage som
på Jesu tid. For hos os mener vi ikked, at der er sygdomme
som skiller os fra Gud. Kristendommen er kommet ind i
vores hjerte og tanker, så vi ved, at evg. er til alle.
Guds frelse er både til syge og rakse, unge o ggalme.
I vores liv kan det være skjulte. Derfor skal vi søge
hen til Jesus, for der er det klart, hvad der er Guds
vilje, nemlig at frelse os alle, hvor fortabte vi end
føler os.
De ni helbredte mente, at det var nok at ære Gud i
det jødiske tempel. Saritaneren mente, at Jesus er gUds
tempel. Det er i Jesus vil skal dyrke Gud. Det er gennem
Jesus vi skal takke for høsten og alle Gud sgode
gaver.
|
|