Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Guds straf og gratis
Himmelske Far, du som er giveren af alle gode gaver,
vi takker dig, fordi du har velsignet vore hænders værk og
givet sol og regn over vore marker. Vi beder dig: giv os
altid at nyde vort daglige brød med taknemmelighed og
under alle forhold at stole på dig. Bevar os for overmod,
når tiderne er gode, og fra mismod under trange kår. Hjælp
os at bruge dine gaver ret, os selv og vor næste til gode
og gavn, og dig til ære. Amen.
Evg. til 14.s.e.trin. efter 2. tekstr......
Da tørken her i sommer var værst, var der en, som
skrev i avisen, at tørken var sendt fra Gud for at opdrage
os. Tørken var udtryk for Guds kærlighed, at Gud ville
tvinge os væk fra afgudsdyrkelse. Avisskriveren mente, at
vi dyrker pengene og fremskridtet. Vi har vænnet os til
hvert år stadig at skulle opnå 2, 3, eller 10 % bedre høst
og vilkår. Stadig større velstand og højere løn. Og så
vil Gud standse os i det afgudsdyrkeri.
Nu er det altid farligt at tolke en begivenhed som
Guds vilje. Der er den fare, at det man i virkeligheden
gør, er at opstille sig selv som Gud og giver sin egen
mening ud for at være Guds. Hos jøderne var det en profet,
som Gud talte til og fortalte sin vilje, og den profet
gav Guds ord videre til folket. Profeten tolkede ikke selv
det, som skete, men fik det hele at vide af Gud. Så vi
skal ikke tro på enhver, som kommer og fortæller, hvordan
en begivenhed skal tolkes. Kun hvis de siger, at de har
det direkte fra Gud. Og da skal vi heller ikke altid tro
dem, for vi har én profet, som skal lytte til frem for
alle, og det er Jesus.
Da Jesus gik omkring i Galilæa, skete der engang en
stor ulykke i Siloam, hvor et tårn styrtede sammen og 18
mennesker omkom, og jøderne tolkede ulykken sådan, at de
18 havde været store syndere og var straffet af Gud. Men
Jesus sagde: "Mener I, at de 18 var mere skyldige end alle
andre i Jerusalem? Nej, jeg siger jer, hvis I ikke
omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de. Jesus mener,
at vi alle er syndere og fortjener Guds straf, men vi skal
omvende os til evangeliet om vores tilgivelse og tro på
den.
Det er ikke sådan, at Gud straffer bestemte
mennesker, f.eks. landmænd ved at sende tørke, eller ved
at sende sygdom til nogle mennesker. Der var engang Jesu
disciple spurgte ham om en blind mand - han havde været
blind lige fra fødslen - de spurgte: " Hvem har syndet,
han selv eller hans forældre, siden han er født blind." Og
Jesus svarede: " Hverken han selv eller hans forældre har
syndet. Men det er, for at Guds gerninger skal åbenbares
på ham." Og med det mente Jesus, at han nu ville helbrede
den blinde. Det er Guds gerning at give sundhed. Det er
ikke Guds gerning at give ulykke og sygdom.
Det hører vi også i prædikestykket i dag. Jesus
hjælper den lamme, som er fuldstændig hjælpeløs. Jesus
giver ham det, som han beder om; han giver ham livet
tilbage, og han giver det, selv om den lamme er en synder.
Jesus sagde også engang: Når I forstår at give gode
gaver til jeres børn, hvor meget mere vil så ikke jeres
Far, som er i himlen, giver gode gaver til dem der beder
ham. Gud giver os ikke noget helt andet end vi beder om.
Gud giver os kun gode gaver. Apostlen Jakob skriver det så
klart: alle gode og fuldkomne gaver kommer fra oven, fra
lysenes Far, hos hvem der ikke findes forandring eller
skiftende skygger.
Når Jesus hjalp syge, så sagde han, at det var
djævelen han befriede dem fra. Han løste dem fra deres
bånd. Og sådan føler vi det da også, når en ulykke eller
sygdom rammer os, som om der er lænker, der binder os, så
vi har svært ved at trække vejret og leve. Det er ikke fra
Gud det kommer. Men der er meget ondt både i menneskenes
verden og i naturens verden. Og frelsen kan vi kun finde
hos Gud. Vi kan finde tilgivelse og tro og håb hos Jesus,
som har fortalt os om vores gode himmelske Far. Den tro må
vi leve i og holde ud i, også når alt visner omkring os.
Det vil vise sig, at Guds magt er større end djævelens, at
livets kraft fra Gud vil overvinde al ondskab.
Noget andet er, at vi kan lære af alt hvad vi
oplever. Og det første vi lærer både når vi oplever noget
meget stort, kærligheden, eller et barns fødsel, eller når
vi oplever noget meget ondt, det vi lærer er jo, at vi
ikke er herre over livet. Vi er afhængige. Hvis vi kun
lyttede til os selv, så følte vi os afhængige af skæbnen,
der uden barmhjertighed kaster os fra det ene til det
andet, fra lykke til ulykke og omvendt. Men når vi lytter
til Jesus, så bliver vi sat ind i afhængighed af Gud, som
er vores himmelske far og som tager sig af sine børn.
Det er nok ikke et tilfælde, at flere af Jesu
disciple var fattige fiskere. De ejede ikke meget. Og de
oplevede tit, at havet den ene dag rummede en overflod af
fisk, og den næste dag var der intet at fange. De
oplevede, at de ikke var herre over havet. Den afhængighed
af stærke magter gjorde, at de lyttede til Jesus og fandt
deres frelse i hans ord.
Det er nok heller ikke et tilfælde, at Jesus fortalte
om en rig landmand, som kun tænkte på sig selv og ville
sikre sig og havde svært ved at tro på Gud. Det ord
bonde, betyder netop en person, som bor et sted, som er
bofast. Vi har lyst til for at overvinde naturen og
usikkerheden. Derfor lægger vi planer, lægger til side og
ser frem for at gøre os uafhængige af alle omskiftelser.
Og dér kan vi lære af alt det vi oplever, både det
gode og det onde, at vi ikke kan gøre os uafhængige. Den
eneste frelse vi kan finde er i troen og afhængigheden af
Gud. Vi er ikke alene, heller ikke når det hele ser
håbløst ud. Vi er heller ikke alene i den forstand, at Gud
jo netop har sat os i menneskelivet for at hjælpe
hinanden. Gud har givet os alt godt. Og Gud har givet os
til hinanden.
Jeg hørte en historie om en 3-årig pige, som lige
havde lært ordet gratis. Hun spurgte om alle ting om de
var gratis. Når familien var ved stranden, spurgte pigen,
om vandet var gratis og muslingerne var gratis. Når
familien var til middag hos andre, spurgte hun, om maden
var gratis, eller om kusiner var gratis. Der var ikke ende
på det hun spurgte om. Er sange gratis? Er græsplænen
gratis? Er mandage gratis?
Og pigens mor blev efterhånden helt bekymret. Havde
hun virkelig talt så meget om penge, når pigen gik så højt
op i, hvad der ikke kostede noget. Det var uhyggeligt, at
en 3-årig skulle gå og spekulere på, om tingene var gratis
eller ikke. Hvorfor gjorde hun det?
Men en dag blev det opklaret. Det var en dag, hvor
pigen og hendes mor plukkede æbler. Moderen havde svaret,
at æblerne var gratis, fordi de voksede i deres have, og
at stigen var gratis at stå på. Men så spurgte pigen: Hvem
er Grati? Hvem er Grati?
Og nu indså moderen, at hun havde misforstået det
hele. Den lille pige havde simpelthen gået ud fra, at
alting må være nogens. Og alle de ting, der er gratis, de
må altså tilhøre en mægtig hr. Grati. Det var den mægtige
hr. Grati, som ejede både græsplænen og kusinerne og
havet og mandagene. Og vi har fået lov til at bruge løs af
det altsammen.
Pigen spurgte: Hvem er hr. Grati? og svaret er
soleklart. Det er Gud. Gud har givet os lov til at låne
alt det som er hans. Alle de dejligste ting, som vi kan
dele med hinanden, de tilhører Hr. Grati. Han låner dem ud
til højre og venstre.
Gud giver det hele til os for at glæde os, og for at
vi skal dele den glæde med hinanden. Den mægtige hr.
Grati eller Guds Skaberen er meget rig, og det er en stor
rigdom han giver til os.
Og den største rigdom, som Gud har givet os, - det
er, at Gud har givet os sin søn, så vi ganske gratis må
tro på ham og blive frelst ind i paradis. I den tro må vi
hvile. I den tro må vi leve i taknemmelighed. Det gælder
os alle. De landmænd, som blev ramt af tørken, skal ikke
tro, at Gud har vendt sig fra dem som en straf eller for
at opdrage dem. De mennesker, som er ramt af sygdom, skal
ikke tro, at Gud har glemt dem. Nej, tværtimod er det
sådan, at Guds tanker og hjerte netop er vendt mod de små,
som er i nød, og vi føler os jo alle som små mennesker,
når modgangen rammer os. Jesus har givet os den tro, at i
vores nød kan vi finde hjælp hos Gud, for Gud er vores
himmelsk far, som har omsorg for alle sine børn. Gud har
givet os mange gode gaver og vil hjælpe os ud af al nød,
endda døden redder Gud os ud af. Alle gode og fuldkomne
gaver kommer fra oven, fra lysenes Far, hos hvem der ikke
findes forandring eller skiftende skygger.
|
|