Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
Mennesket lever ikke af brød alene, men af hvert
ord, som udgår af Guds mund. Det siger Jesus engang til
djævelen, da den onde magt vil friste ham. Og måske er
det én af den ondes fristelser at den onde magt prøver
at overbevise os om, at Guds ord ikke er så vigtigt. At
de mange ting vi ønsker os, er vigtigere end Guds ord.
Det er nødvendigt at have en bolig. Det er nødvendigt
at have penge til leve for. Det er nødvendigt med lidt
ekstra til fornøjelser, for ellers bliver det hele for
surt. Og sådan bliver djævelen ved for at vende os væk
fra Guds ord. For sandheden er at vi ikke lever af brød
alene. Vi lever også af brød. Men selv om vi havde brød
nok, så kunne vi ikke leve evigt. Og der er mange, som
har brød nok, men mangler indhold i tilværelsen, så de
taber lysten til at leve. Ja, de taber lysten til at
spise. Derfor er Guds ord mere nødvendigt end alt
andet, fordi Guds ord giver os evigt liv, og fordi Guds
ord giver os lyst til livet.
Det er også kernen i prædikestykket i dag. Jesus
er på besøg hos Martha og Maria. Martha har stor
kærligdhed til Jesus og hendes hjerte brænder for ham.
Det kender vi måske ikke i så høj grad fra os selv. Men
vi kender Marthas bekymring og uro. Hvor finder vi
blandt os et ubekymret, roligt mennesker, som lever
tryg og glad i tro på sin himmelske Far.
Bekymring og uro - for mange ting, føjer Jesus
til. Det er netop bekymringens forbandelse, at den
splitter os. Den deler os mellem mange ting. De
bekymrede kan ikke være optaget kun af én ting. Martha
kunne ikke nøjes med at passe sit køkkenarbejde. Hun
skulle også have tid til at se hen på sin søster,
anklage hende for Jesus og have ham til at opdrage på
hende. Det tog også tid. Og så blev det ene, arbejdet,
ti gange sværere. For det belastede hende, at skulle
tænke på så meget. Hvor vi kender det.
Men Jesus siger til martha og til os: Ét er
nødvendigt. Vi skal ikke være så optaget af de mange
ting. Der er kun en ting, som er nødvendig. Jeg er
sikker på, at Jesus nød den mad, som Martha den dag
stillede på bordet. Man må gerne glæde sig over en god
middag. Men nødvendig er den ikke, og man skal ikke
lade livet ødelægge for at stille en middag frem. Der
er mange ting man gerne må glæde sig over. Men der er
kun én ting, som er nødvendig, og den har Maria valgt,
da hun satte sig hen for at lytte til Jesus.
Når Jesus forsvarer Maria, så er det også fordi
kvinder ikke plejede at være med i synagogen og lytte
til Guds ord. Gæsterne og Martha anklagede altså ikke
kun Maria, fordi hun så doven ud og ubetænksom over for
sin søster. Men de tænkte måske også, at hun gjorde
noget, som ikke passede sig for en kvinde, at sætte sig
hen som en elev og lære og lytte til Jesus. Men Jesus
forsvarer hende. Hun har valgt den gode del, og den
skal ikke tages fra hende. Guds ord er til alle, og
Guds ord er lige nødvendigt for alle.
Når vi lytter til Jesus, så hører vi Guds ord af
Guds egen mund. Det er tydeligt, at Maria føler det
sådan. Hun sætter alt til side for at sidde ved Jesu
fødder og
mærke sig hvert af hans ord, fordi det er Guds ord til
hende. Hun ved godt, at hun har meget hun kunne gøre.
Det har ethvert menneske, som er sund og energisk. Men
Maria lader det roligt ligge til andre tider. For nu
taler Jesus. Maria kan sikkert også mærke søsterens
bebrejdende blikke og måske også, at gæster finder det
forkert, det som hun gør. Men det rører hun ikke. For
hun er optaget af noget vigtigere. Det gelmmer hun sig
selv over. For nu taler Jesus.
Maria har valgt den gode del, og den skal ikke
tages fra hende. Læg mærke til det: den skal ikke tages
fra hende. Det lover Jesus os alle, som har valgt den
gode del, at lytte til Jesus. Guds ord bliver ikke
taget fra os.
Hvis vi er ærlige, så ved vi, at alle de andre
ting bliver taget fra os. Arbejdet, som Martha havde
valgt, det må vi engang opgive, enten når vi er slidt
op eller når vi kommer i den alder, hvor vi bliver
skubbet ud af erhvervslivet. Vores sundhed tages fra
os. Med årene forsvinder vores kræfter, og til sidst
kan vi måske ikke engang skære vores eget brød. Pengene
tages fra os. Vi kan ikke have dem med i graven.
Anseelse og ære den fordufter. En dag er vi kun et
navn på en gravsten. Af jord er du kommet, til jord
skal du blive.
Men når alt det andet tages fra os, så er der ét
vi får lov til at beholde, Guds ord, som Jesus har
givet os. Guds ord får vi også lov at beholde i
graven, hvor det venter på at kalde vort støv frem til
livet. Det ord, livets ord, skal ikke tages fra os. Det
lover Jesus. Af jord er du kommet, til jord skal du
blive. Men af jorden skal du genopstå.
Når vi hører, at ét er nødvendigt, Guds ord,
livets ord, og at det ikke skal tages fra os, når vi
hører det, så sker der et mærkeligt under med alle de
andre ting, som fylder vores liv. Alle disse ting, som
tages fra os, lærer vi at takke for, i stedet for at vi
er urolige og bekymrede for dem. Når vi er bekymrede,
så føler vi, at alt vores er usikkert. Vi prøver at
klamre os til det, som om det kunne give det evighed.
Det bruger vi alle vores tanker på, så vi slet ikke har
overskud til at takke for det vi får. Men når vi hører,
at ét er nødvendigt, Guds ord, og det ikke bliver taget
fra os, så bliver alle de andre ting, hvad de skal
være: gode gaver, som vi en kort og kostbar tid får lov
at eje og bruge, og som vi må glæde os over, mens tid
er.
Fordi vi hører, at Guds ord ikke bliver taget fra
os, det ord som varer evigt og omfavner os med hele
Guds kærlighed, - fordi vi hører det, så får vi en
ubekymrethed over for verdens ting, så vi kan glæde os
over dem.
Jakob Knudsen har engang skrevet om sin barndom: "
Jeg havde som dreng en hele del med landvæsenet at gøre
-meget imod min lyst, men min far forlangte det. Jeg
tog da meget kejtet på alting, og jeg kan endnu høre
avlskarlens utålmodige tilråb og formaninger, der altid
udafladelig gik på dette: Tag let på det dreng! løse
håndled! -Stå ikke sådan og knug riven, som om du
skulle vælte kampesten med den. Det var ikke kun riven,
men hvad som helst jeg fik i hænderne af den slags
redskaber -altid tog jeg for hårdt på det. - Og da jeg
siden skulle lære at spille på violin, var det det
samme: tag dog let på buen. Løst, bøjeligt håndled osv.
- Jeg har fået det indtryk, at alt, hvad man tager for
håndt på, det bliver kejtet." Og Jakob Knudsen
fortsætter: " Men skal denne verden være ens et og alt,
da kan man umuligt tage let, med overlegenhed på, hvad
der hører den til. Og man vinder aldrig denne
overlegenhed over for verden, medmindre Gud skænker én
den, idet han tager ens hjerte til sig. Så får man
overlegenhed over for verden, kan lade det falde med
den, som det kan, ja kan tåle at tænke sig den
mulighed, at det hele bliver ingenting - og får derved
allermest udrettet."
Jesus vil med sine ord til Martha og til os tage
vores stress og bekymring fra os, så vi ikke fordrejer
tingene og overvurderer dem, og derfor slet ikke får
glædet os over dem og takket for dem.
Jesus vil nemlig ikke, at vi udelukkende skal
bruge al vores tid og vores tanker på hans ord og slet
ikke se på alt det, som fylder vores verden. Jesus var
ikke en livsfornægter. Den dag i Betania, hvor han
besøgte de to søstre, har han sat sig til bords og
glædet sig sammen med de andre gæster over den gode
mad, som Martha satte på bordet. Jesus har takket
hende og takket Gud, sin himmelske Far, for den glade
stund de fik sammen ved bordet.
Jesus vil med sine ord lære os og give os den
ubekymrethed, at det allervigtigste, Guds ord og Guds
kærlighed, aldrig bliver taget fra os, så vi ikke skal
være så bange for at miste de andre ting, men glæde os
over dem. Det, at vi skal miste alle de jordiske ting,
giver dem måske en endnu større værdi og skønhed, når
vi tør se den. Fordi tiden er så kort, bliver den så
meget mere kostbar; hver lille ting bliver en god gave
til os fra Gud: et stykke brød, en god nats søvn, et
venligt smil, en god sang, en god bog, en god middag.
Det er Guds smukke og gode gaver til os, som vi kan
glæde os over af helt hjerte, når vi tror, at ét er
nødvendigt, Guds kærlige ord, og det skal ikke tages
fra os.
ny prædiken
Før danskerne blev kristne, ofrede de til guderne.
Det kunne være dyr eller korn. Det kunne være for at
takke for en god jagt eller en god høst. Det kunne
også være for at formilde guderne.
Jøderne før Jesus ofrede også til Gud. Vi hører
allerede om det i 1. Mosebog. Adam og Eva fik to
sønner, Kain og Abel. Kain blev agerdyrker og Abel blev
fårehyrde. Og engang bragte Kain en offergave af
jordens afgrøde til Gud. Også Abel bragte en offergave,
et af hans dyr. Og Gud tog imod Abels offer, men Kains
offergave tog Gud ikke imod. Senere i Gt hører vi om
ofringer, og til sidst blev det jo i templet i
Jerusalem, at jøderne kom med gaver til Gud for at
takke eller for at bede om tilgivelse.
Som vi så med Kain og Abel er der noget usikkert
over ofringer. Er det de rigtige gaver. Vil Gud lade
sig formilde eller ikke. Og hvad kan man gøre, hvis man
bliver afvist. Skal man så gå og være bange resten af
sit liv.
Det var ikke kun danskerne og jøderne, som havde
en sådan religion. Det har f.eks. også hinduerne. Jeg
læste om en kvinde, som havde været hindu, men var gået
over til kristendommen. Hun sagde: " Da vi var hinduer
levede vi i en konstant frygt for, om vi nu også gjorde
guderne tilfredse. Ellers kunne vi aldrig vide hvad der
vil ske. Af og til kom der en mærkelig susen gennem
huset og vi kunne mærke, at det var onde ånder. Så
rensede min mor igen rummet og ofrede næsten dag til
guderne. Jeg har aldrig siden vi er blevet kristne
oplevet den susen og den frygt. Dog kan vi blive bange
og tvivle, men vi ved, at det bare er at påkalde Herren
Jesus så kommer freden tilbage." Sådan siger hinduen,
der blev omvendt til kristendommen.
Jesus tager frygten fra os og taler freden ind i
os. Mon det ikke var det, Maria følte, da hun sad ved
Jesu fødder og lyttede til hans ord. Hun følte en fred,
der fyldte hende helt, så alt andet mistede betydning.
Al hendes bekymringer og al hendes uro forsvandt.
Høsten er en travl tid. Der skal handles hurtigt
for at få kornet og halmen i hus mens det er tørvejr.
Men travlhed kan være farlig. Den har det med at brede
sig. Markerne skal jo også pløjes og tilsås igen. Sådan
er det ikke kun landmanden som har det. Marthas måde at
leve på er meget aktuel. Travlheden har bredt sig ind
i hendes sind og fyldt det med bekymringer og uro. Vi
kan ikke løbe fra frygten om vi så fylder vores dag med
nok så mange pligter. Den slags offergaver til frygten
ikke imod. Man kan ikke løbe fra frygten. Den er lige
i hælene. Og den er foran, for selv de, der har
allermest travlt, er konstant bange for om de nu kan nå
alt det de skal. Der er selvfølgelig også mange som er
flittige og er glade i deres flid og sover godt om
natten trætte efter dagens gerning. Der har også været
landmænd, som i denne høst efter en lang dags arbejde
har spist aftensmaden med god appetit og har sovet
roligt om natten, fordi de var glade for den dag, som
de havde fået og som var gået godt. Vi må jo gerne være
stolte over vores arbejde.
Kaj Munk siger sådan i en prædiken, som han holdt
under anden verdenskrig: Der er mad til os allesammen i
Danmark. Mærk jer bare det. Men vi skal slide for den.
Det er skam også rart.
Og vi vil gerne slide. I skal være stolte over
jeres folk. De danske bønder har fantasi. De slår sig
ikke til ro med, hvad de har vundet og fundet på. Nej,
de hænger i og forbedrer og prøver nyt. Nu har krigen
gjort det vanskeligt med foderstoffer og kunstgødning.
Ja, men så laver de ensilage og hvad ved jeg. De giver
ikke op. De lader ikke stå til. Nej, vi skal nok finde
på udveje. Og de danske arbejdere de ser godt ud og de
fører sig bredt i slaget, for de er frie mænd og med
til at bestemme de hele, og så er de så dygtige. Ude
omkring i verden regnes deres arbejde for noget af det
bedste." Sådan siger Kaj Munk. Og det gælder
stadigvæk.
Jo, vi må gerne være stolte over vores arbejde.
Men vi må ikke gøre arbejdet til offergave, så vi tror
vi kan formilde guderne, hvis vi gør det vi skal. Så
har vi valgt en dårlig vej, så kun fører ind i frygt og
uro. Hvor glade vi end kan være for høsten og lønnen vi
har tjent, så kan det aldrig give os fred i hjertet.
Det kan kun Guds ord. I den forstand har Jesus ret, når
han siger: ét er fornødent. Og dermed mener han, at
lytte til Guds ord.
Jeg har hørt en lille historie fra Adam og Evas
tid, fra paradisets have. Det var dengang Gud skabte
blomsterne og gav dem navne. Hver fik sit eget. Men
kort tid efter kom en lille blomst til ham med tårer i
den himmelblå øjne og sagde: Herre, jeg har i verdens
støj og vrimmel glemt mit navn. Hvad var det, du kaldte
mig? Og Herren så meget sin milde øjne på den lille
blomst og sagde: Forglem mig ej! Andet sagde han ikke.
Så blomsten hedder den dag i dag Forglemmigej.
Egentlig er det også Guds ord til os. At vi ikke
må glemme Gud. Men endnu mere, at Gud ikke glemmer os,
selv når vi er kommet så langt ud, at vi ikke kan huske
vores eget navn. Det var det ord Jesus kom med Guds
ord. Det skal give os en fred, som ingen bekymringer og
uro kan tage fra os.
Der er mennesker, der har så travlt i det ydre med
at få ting til at ske eller i det indre med at
forestille sig alle de ting, der kunne ske, de har så
travlt, at de ikke mere selv er med i deres liv. Et
sted i GT står der: Gud har skabt menneskene, som de
bør være, men de har så mange sære ting for. Det er jo
sært, når mennesker lever deres liv uden at de selv er
med i det. Og det er lige så sært, når vi lever, uden
Gud er med i vores liv. For det er Gud, som har skabt
os og hver dag giver os livet. Ja, Gud giver os i
overflod.
Det var evangeliet, som Jesus bragte, at Gud
Skaberen er vores himmelske Far, der giver os alt godt.
Gud er bedre end vi nogensinde kan forestille os. Selv
om vi er sære og glemmer Gud, så glemmer Gud ikke os.
Skal man give offergaver til en Far? Nej. Skal man
formilde en far, som om han er et væsen, der står højt
over os? Nej. Når Jesus taler om Gud som vores
himmelske Far, så mener han, at vi er som små børn over
for Gud. Og det tror jeg alle forældre kan forstå, når
de har haft små børn. Forældrene er opmærksomme på det
mindste tegn på, at der er noget i vejen med deres
børn, om de er syge eller mangler noget. Selv midt om
natten står forældrene op for at trøste deres lille
barn, når det græder. Så omsorgsfuld er Gud over for
os, hans børn. Alt vil han gøre for os.
Det er evangeliet, som Jesus kom med og som tager
alt frygt fra os og giver os fred. Jesus gjorde en ende
på offergavernes tid. Det gjorde han med sine ord og
det gjorde han med sin død. Da ofrede Jesus frivilligt
sig selv, for at vi aldrig mere skal ofre til Gud.
Vi kan give Gud vores tak og vores glæde. Det kan
små børn ikke lade være med over for deres forældre.
Og det gør vi ved højstgudstjenesten i dag. Vi
takker Gud, fordi Gud har velsignet vore hænders værk
og givet sol og regn over vore marker. Vi beder til
Gud: giv os altid at nyde vort daglige brød med
taknemmelighed og under alle forhold at stole på dig.
Bevar os for overmod, når tiderne er gode, og fra
mismod under trange kår. Hjælp os at bruge dine gaver
ret, os selv og vor næste til gode og gavn, og dig til
ære. Amen.
ny prædiken
Himmelske Far, du som er giveren af alle gode
gaver, vi takker dig, fordi du har velsignet vore
hænders værk og givet sol og regn over vore marker. Vi
beder dig: giv os altid at nyde vort daglige brød med
taknemmelighed og under alle forhold at stole på dig.
Bevar os for overmod, når tiderne er gode, og fra
mismod under trange kår. Hjælp os at bruge dine gaver
ret, os selv og vor næste til gode og gavn, og dig til
ære. Amen.
Evg. til 14.s.e.trin. efter 2. tekstr......
677,676,35,675,678
Da tørken her i sommer var værst, var der en, som
skrev i avisen, at tørken var sendt fra Gud for at
opdrage os. Tørken var udtryk for Guds kærlighed, at
Gud ville tvinge os væk fra afgudsdyrkelse.
Avisskriveren mente, at vi dyrker pengene og
fremskridtet. Vi har vænnet os til hvert år stadig at
skulle opnå 2, 3, eller 10 % bedre høst og vilkår.
Stadig større velstand og højere løn. Og så vil Gud
standse os i det afgudsdyrkeri.
Nu er det altid farligt at tolke en begivenhed som
Guds vilje. Der er den fare, at det man i virkeligheden
gør, er at opstille sig selv som Gud og giver sin egen
mening ud for at være Guds. Hos jøderne var det en
profet, som Gud talte til og fortalte sin vilje, og den
profet gav Guds ord videre til folket. Profeten tolkede
ikke selv det, som skete, men fik det hele at vide af
Gud. Så vi skal ikke tro på enhver, som kommer og
fortæller, hvordan en begivenhed skal tolkes. Kun hvis
de siger, at de har det direkte fra Gud. Og da skal vi
heller ikke altid tro dem, for vi har én profet, som
skal lytte til frem for alle, og det er Jesus.
Da Jesus gik omkring i Galilæa, skete der engang
en stor ulykke i Siloam, hvor et tårn styrtede sammen
og 18 mennesker omkom, og jøderne tolkede ulykken
sådan, at de 18 havde været store syndere og var
straffet af Gud. Men Jesus sagde: "Mener I, at de 18
var mere skyldige end alle andre i Jerusalem? Nej, jeg
siger jer, hvis I ikke omvender jer, skal I alle
omkomme ligesom de. Jesus mener, at vi alle er syndere
og fortjener Guds straf, men vi skal omvende os til
evangeliet om vores tilgivelse og tro på den.
Det er ikke sådan, at Gud straffer bestemte
mennesker, f.eks. landmænd ved at sende tørke, eller
ved at sende sygdom til nogle mennesker. Der var engang
Jesu disciple spurgte ham om en blind mand - han havde
været blind lige fra fødslen - de spurgte: " Hvem har
syndet, han selv eller hans forældre, siden han er født
blind." Og Jesus svarede: " Hverken han selv eller hans
forældre har syndet. Men det er, for at Guds gerninger
skal åbenbares på ham." Og med det mente Jesus, at han
nu ville helbrede den blinde. Det er Guds gerning at
give sundhed. Det er ikke Guds gerning at give ulykke
og sygdom.
Jesus sagde også engang: Når I forstår at give
gode gaver til jeres børn, hvor meget mere vil så ikke
jeres Far, som er i himlen, giver gode gaver til dem
der beder ham. Gud giver os ikke noget helt andet end
vi beder om. Gud giver os kun gode gaver. Apostlen
Jakob skriver det så klart: alle gode og fuldkomne
gaver kommer fra oven, fra lysenes Far, hos hvem der
ikke findes forandring eller skiftende skygger.
Når Jesus hjalp syge, så sagde han, at det var
djævelen han befriede dem fra. Han løste dem fra deres
bånd. Og sådan føler vi det da også, når en ulykke
eller sygdom rammer os, som om der er lænker, der
binder os, så vi har svært ved at trække vejret og
leve. Det er ikke fra Gud det kommer. Men der er meget
ondt både i menneskenes verden og i naturens verden. Og
frelsen kan vi kun finde hos Gud. Vi kan finde
tilgivelse og tro og håb hos Jesus, som har fortalt os
om vores gode himmelske Far. Den tro må vi leve i og
holde ud i, også når alt visner omkring os. Det vil
vise sig, at Guds magt er større end djævelens, at
livets kraft fra Gud vil overvinde al ondskab.
Noget andet er, at vi kan lære af alt hvad vi
oplever. Og det første vi lærer både når vi oplever
noget meget stort, kærligheden, eller et barns fødsel,
eller når vi oplever noget meget ondt, det vi lærer er
jo, at vi ikke er herre over livet. Vi er afhængige.
Hvis vi kun lyttede til os selv, så følte vi os
afhængige af skæbnen, der uden barmhjertighed kaster os
fra det ene til det andet, fra lykke til ulykke og
omvendt. Men når vi lytter til Jesus, så bliver vi sat
ind i afhængighed af Gud, som er vores himmelske far og
som tager sig af sine børn.
Det er nok ikke et tilfælde, at flere af Jesu
disciple var fattige fiskere. De ejede ikke meget. Og
de oplevede tit, at havet den ene dag rummede en
overflod af fisk, og den næste dag var der intet at
fange. De oplevede, at de ikke var herre over havet.
Den afhængighed af stærke magter gjorde, at de lyttede
til Jesus og fandt deres frelse i hans ord.
Det er nok heller ikke et tilfælde, at Jesus
fortalte om en rig landmand, som kun tænkte på sig selv
og ville sikre sig og havde svært ved at tro på Gud.
Det ord bonde, betyder netop en person, som bor et
sted, som er bofast. Vi har lyst til for at overvinde
naturen og usikkerheden. Derfor lægger vi planer,
lægger til side og ser frem for at gøre os uafhængige
af alle omskiftelser.
Og dér kan vi lære af alt det vi oplever, både det
gode og det onde, at vi ikke kan gøre os uafhængige.
Den eneste frelse vi kan finde er i troen og
afhængigheden af Gud. Vi er ikke alene, heller ikke når
det hele ser håbløst ud. Vi er heller ikke alene i den
forstand, at Gud jo netop har sat os i menneskelivet
for at hjælpe hinanden. Gud har givet os alt godt. Og
Gud har givet os til hinanden.
Jeg hørte en historie om en 3-årig pige, som lige
havde lært ordet gratis. Hun spurgte om alle ting om de
var gratis. Når familien var ved stranden, spurgte
pigen, om vandet var gratis og muslingerne var gratis.
Når familien var til middag hos andre, spurgte hun, om
maden var gratis, eller om kusiner var gratis. Der var
ikke ende på det hun spurgte om. Er sange gratis? Er
græsplænen gratis? Er mandage gratis?
Og pigens mor blev efterhånden helt bekymret.
Havde hun virkelig talt så meget om penge, når pigen
gik så højt op i, hvad der ikke kostede noget. Det var
uhyggeligt, at en 3-årig skulle gå og spekulere på, om
tingene var gratis eller ikke. Hvorfor gjorde hun det?
Men en dag blev det opklaret. Det var en dag,
hvor pigen og hendes mor plukkede æbler. Moderen havde
svaret, at æblerne var gratis, fordi de voksede i deres
have, og at stigen var gratis at stå på. Men så spurgte
pigen: Hvem er Grati? Hvem er Grati?
Og nu indså moderen, at hun havde misforstået det
hele. Den lille pige havde simpelthen gået ud fra, at
alting må være nogens. Og alle de ting, der er gratis,
de må altså tilhøre en mægtig hr. Grati. Det var den
mægtige hr. Grati, som ejede både græsplænen og
kusinerne og havet og mandagene. Og vi har fået lov til
at bruge løs af det altsammen.
Pigen spurgte: Hvem er hr. Grati? og svaret er
soleklart. Det er Gud. Gud har givet os lov til at
låne alt det som er hans. Alle de dejligste ting, som
vi kan dele med hinanden, de tilhører Hr. Grati. Han
låner dem ud til højre og venstre.
Gud giver det hele til os for at glæde os, og for
at vi skal dele den glæde med hinanden. Den mægtige
hr. Grati eller Guds Skaberen er meget rig, og det er
en stor rigdom han giver til os.
Og den største rigdom, som Gud har givet os, - det
er, at Gud har givet os sin søn, så vi ganske gratis må
tro på ham og blive frelst ind i paradis. I den tro må
vi hvile. I den tro må vi leve i taknemmelighed. Det
gælder os alle. De landmænd, som blev ramt af tørken,
skal ikke tro, at Gud har vendt sig fra dem som en
straf eller for at opdrage dem. De mennesker, som er
ramt af sygdom, skal ikke tro, at Gud har glemt dem.
Nej, tværtimod er det sådan, at Guds tanker og hjerte
netop er vendt mod de små, som er i nød, og vi føler os
jo alle som små mennesker, når modgangen rammer os.
Jesus har givet os den tro, at i vores nød kan vi finde
hjælp hos Gud, for Gud er vores himmelsk far, som har
omsorg for alle sine børn. Gud har givet os mange gode
gaver og vil hjælpe os ud af al nød, endda døden redder
Gud os ud af.
Det er også kernepunktet i prædiketeksten i dag.
Vi lever ikke af brød alene. Vi lever også af brød. Men
selv om vi havde brød nok, så kunne vi ikke leve evigt.
Og der er mange, som har brød nok, men mangler indhold
i tilværelsen, så de taber lysten til at leve. Ja, de
taber lysten til at spise. Derfor er Guds ord mere
nødvendigt end alt andet, fordi Guds ord giver os evigt
liv, og fordi Guds ord giver os lyst til livet. Alle
gode og fuldkomne gaver kommer fra oven, fra lysenes
Far, hos hvem der ikke findes forandring eller
skiftende skygger.
|
|