Hvis du har kommentarer så skriv
hertil
|
15. søndag efter trinitatis 1996
Salme 73,23-28 og Luk. 10,38-42
Prædiken
Kirkehistorikeren Jørgen I. Jensen udgav sidste år
bogen "Den fjerne Kirke", hvori han sætter sig for at
beskrive danskernes forhold til kirke og kristendom
gennem de sidste tusind år.
Om forholdet til kristendommen skriver han, at vi stort
set alle anser os for kristne uanset hvor nært eller fjernt
vores forhold er til den forkyndelse, der lyder i kirken.
Og om forholdet til kirken, redegør han overbevisende
for den fælles forventning om, at kirken selvfølgelig er
og skal være en ramme for livets og årets mærkedage.
Helst skal kirken ligge på en smuk bakketop udenfor
byen - og helst i form af den hvidkalkede romanske
landsbykirke med rødt tegl; moderne kirker er ikke
rigtige kirker!
For kirken i Danmark er den fjerne kirke - den, der
ikke spiller nogen nævneværdig rolle i vor travle
dagligdag og kun anledningsvist bryde frem - ligesom
fødselsdage og jubilæer.
Kirken skal være der - ikke for nær, men heller ikke så
fjernt, at man må lede efter den, når man får brug for
den.
Kirken er først og fremmest forvalter af fortid og
traditioner.
Med andre ord: Folkekirken i Danmark lever af en
uudtalt forventning om, altid at være på plads og parat
til at tage imod os, når vi finder anledning til at opsøge
den.
Kirken er blevet et serviceorgan for religiøse
tjenesteydelser.
Men akkurat de samme forventninger, som holder hele
det folkekirkelige apparat igang, fik for 8 år siden en
præst til at kvitte sin faste stilling og søge nye
udfordringer.
Doris Ottesen havde altid drømt om at blive præst,
men efter 13 år havde hun fået nok (KD d. 2/9-96).
Og hendes begrundelse var netop de forventninger -
eller mangel på samme - som Jørgens I. Jensen mener
holder det hele igang.
"I servicekirken har man ingen forventninger", siger
hun.
I servicekirken komme man kun for at få foretaget
kirkelige handlinger, ikke for at bliver talt til, ikke for
at lytte til nogen eller få sit liv forandret eller
holdninger og værdier vendt på hovedet.
I kirken kommer man, fordi man har et ærinde - en
opgave, som skal løses.
Man forventer ikke blot at præsten gør det, han eller
hun er ansat til, men også at det sker vedkommende,
imødekommende og gerne også på en moderne og frisk
facon - om end ikke så meget, at ritualerne, salmerne
og bibeloversættelsen er anderledes end det, man er
vandt til at høre.
At nogle af disse forventninger er selvmodsigende, har
de færreste sans for undtagen måske den, der skal
prøve at leve op til alles forventninger uden at støde
nogen fra sig.
Med Doris Ottesens ord føler præsten sig da let som
en mellemting mellem "pauseklovn og
ritualadministrator".
Forventningerne til kirken som serviceorgan kan alt for
let reducere den til en institution på linie med DSB og
Postvæsnet, om hvilke man har ret til at vente en
ordenlig betjening.
Og med sådanne forventninger til kirken som et
system, bliver præsten som systemets forlængede arm
den oplagte at rette sine forventninger, og når de
skuffes, sin vrede imod - det er jo præsten, der kører
showet.
At kirken i stedet skulle være et fællesskab mellem
ligeberettigede - et fællesskab, hvor begge parter har
ret og pligt til at yde deres til løsningen af den
overordnede opgave, det perspektiv er ofte helt
fraværende i forventningen til kirken.
Nu er denne plads, hvor jeg nu står, ikke en privat
platform for udøsning af standens frustrationer, men
derimod et sted for forkyndelsen af det evangelium,
som til enhver tid skal gøre kirken til mere end en
serviceanstalt og præsten til noget andet end en blot og
bar administratorer af kirkens ritualer.
Set i lyset af ordvekslingen mellem Martha og Jesus,
der sidder fordybet i samtale med Maria, må man først
spørge, om ikke al den løben omkring for at holde hus
og kirke parat i sidste ende er et fuldstændigt
sekundært problem - ligesom også præsternes
selvvalgte frustration over deres beskedne rolle i
befolkningen bevidsthed er helt ligegyldig; "Martha,
Martha, du gør dig bekymringer og uro for mange
ting".
For spørgsmålet er jo ikke, hvorvidt Martha eller
Maria hver for sig har ret, men at der er og skal være
plads til begge.
I det kirkens fællesskab, vi bekender os til, er det
afgørende ikke, hvorvidt nogen er sat til at forberede
og betjene, mens andre har lov til at vægte det at være
passive.
Kirken og menighedens fællesskab er nemlig først en
realitet, når der er noget at være fælles om - noget, der
ligger udenfor alle, men alligevel samler og skabe et
indhold at samles om.
Kirken er med andre ord først kirke og menigheden er
først menighed, når Jesus er den gæst, som både den
geschæftige Martha og den mere passive Maria kan
være samlet om.
Forskellen på kirken som serviceanstalt og menighed
er ikke, hvorvidt nogen har mere travlt med at holde
apparatet i gang end andre - om den bekymrede
Martha har ret eller ikke til at beklage sig over Maria.
Nej, forskellen er derimod, om det er os selv, det
velsmurte apparat og de traditionsbestemte ritualer, vi
salmes om, eller om alt sker ud fra en bevidsthed om at
tjene ham, hvis budskab kirken er grundlagt og
indrettet på at bringe videre.
Hvis det er tilfældet, så må Martha koncentrere sig om
det, hun har valgt - og gøre det så godt, hun kan.
Og omvendt; hvis menigheden og de, der med
selvfølge anser sig for kristne og med rette forventer at
kirken står til rådighed for dem - hvis menigheden
tager sin opgave alvorligt, bliver den også nødt til at
tage sig tid til "den gode del" dvs. det ord, som lyder
søndag efter søndag her i kirken.
For én ting er, at denne del ikke skal tages fra Maria,
en anden er, at hun ved sit fravær vokser bort fra det,
og derfor ofte føler det uvedkommende, når hun
endelig dukker.
Det afgørende er altså ikke valget mellem Martha og
Maria.
Det afgørende er indsigten i, at de to - den tjenende og
den lyttende - hører sammen.
Martha er ikke Martha uden Maria - og Maria kunne
ikke uden Martha sidde ved Jesu fødder og lytte til
hans ord.
Martha og Maria er søstre og hører derfor sammen.
Det samme gælder den aktualisering, jeg har søgt at
lægge ned over dagens tekst, nemlig spørgsmålet om
den fjerne og nære kirke som et frustrerende mødested
for geschæftige præster og servicerede sognebørn.
En menighed er først og fremmest et fællesskab
mellem mennesker - et fællesskab mellem de, der
tjener og de, der betjenes; udtrykket service betyder
ganske enkelt tjeneste!
Den enhed, der binder præst og menighed sammen, er
hverken af organisatorisk eller strukturel art, men
vokser ud af fællesskabet om den Herre, som kirken er
bygget til.
Er det ikke tilfældet - ja, så var man bedre tjent med
DSB eller Postvæsnet, etater, der trods alt - når først
toget kører til tiden og posten endelig når ud - gør en
smule nytte.
Men kirken som fællesskab kan ikke leve af at være
"fjern".
Folkekirken i Danmark overlever i længden ikke ved
kun at være en selvfølgelig ramme for livets og årets
mærkedage.
En bygning som denne står kun så længe, nogen finder
en smule nærhed, mening og fælles trøst i det, der sker
herinde.
Den dag, hvor ingen længere kommer blot for at sidde
ved Jesu fødder og lytte til ham og hans ord - den dag
er kirken blevet så fjern fra sin bestemmelse, at ingen
længere vil kæmpe for dens bevarelse.
Dertil er servicekirken simpelt hen for dyr.
Måtte den dag, hvor vi i vores fattigdom ikke længere
finder anledning til blot at sidde ned og sammen lytte
til den Herre Jesus Kristus, som møder os her, være
meget, meget fjern.
Amen.
|
|